Být upírem je výsada, nikoliv boží trest!

V žilách nám koluje nemálo litrů krve, odvážnější a silnější z nás chodí pravidelně přebytek této lepkavé tekutiny odevzdávat úplatou za konzervy a mrzký peníz, jiní po večerech za svitu výbojky v ledničce pozorují svou utěšeně se rozrůstající sbírku kravavých králičích řízků – byť z fundovaného pohledu se mi toto počínání jeví sebevíce iracionální. Zkrátka a dobře, krev je to, co nás drží ze značné části v pohybu. Být upírem je tedy lidská přirozenost...
Být upírem je výsada, nikoliv boží trest!

Žánr: akční RPG spojená s adventurou
Minimum: Pentium 200, 32 MB RAM, 3D grafická karta
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Nihilistic Software
Distributor:
Activision

Seriózních her zabývajících se upíří tématikou moc není. Pokud se nebudeme zaobírat některými chabými pokusy o rádoby 3D akce a rovněž nebudeme mluvit o některých sharewarových úchylnostech (ve kterých by vám stačila úplně klidně videokarta zobrazující červenou), je snad jedinou, více do hloubky pojatou hrou Blood Omen: Legacy of Kain. Ale, stal se zázrak a v dnešní době přecpané 3D akcemi vyšla hra s tajemným názvem Vampire the Masquerade: Redemption. A musím říct, že je (minimálně) stejně zajímavá a originální jako námět.

Nihilistic software se nám tu snaží naservírovat hru přímo protkanou dějem a příběhem. Ale, moje předčasné jásání z vydání nového dungeonu se změnilo v rozčarování z vlastního stylu hry. No, posuďte sami, představte si Tomb Raiderovskou postavičku, souboje z Diabla a adventurní část trošičku podobnou hře Dark Earth. Pravda, není to mix špatný, ale mohl být ještě lepší. Je ovšem skvělé, že někdo zase po čase sáhl pro změnu po mystikou naplněné atmosféře temného středověku a zasadil děj tam kam jej zasadil. Uznejte, těch her, kdy začínáte ve středověké Praze zas až tolik není.

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

Začněmež příběhem. Náš hrdina se po zranění na bitevním poli léčí v Praze v malé "nemocnici" v blízkosti nějakého kláštera ve Starém Městě Pražském, tam se nešťastně zamiluje do řádové sestry Anežky (Angličané ji roztomile vyslovují jako "Anesska") a aby se jí revanžoval za zaflastrování všech ran, přijme quest, že zbaví Pražany neživé (unliving) mrchy, která se svými nohsledy terorizuje ulice a vůbec pouští hrůzu, kde se dá. Později v noci náš hlavní hrdina (mimochodem, jmenuje se Christof) narazí na vůdkyni klanu upírů, která jej zverbuje do jejího klanu (reálie jsou zde trošku složitější, tak si nezapomeňte přečíst manuál). Christof se tedy chtě nechtě dostává do víru událostí mezi jednotlivými upírskými klany. Pochopitelně, už samotný proces, kdy se náš hrdina stává z uvědomělého křesťana a ďáblobijce krvežíznivým upírem je velice zajímavý.

Dál Vám příběh VÁŽNĚ nevyzradím. Nechte se překvapit, ale věřte, příběh je silnou stránkou Vampire. Rovněž obrázky jsou rafinovaně probrány z prvních questů, takže vám víc neprozradí. Klidně sem může někdo připsat "…že sem se nikam nedostal a že je to z nouze ctnost atd. atd.", ale ztrácí čas. Nesnáším lidi, kteří jako první, co v recenzi udělají, vyzvoní příběh.

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

Příběh a postavy zajímavě kombinují legendy, fakta a např. příběhy z bible (viz. např. svérázné chápání problematiky prvních lidí). Nedá se jednoznačně říct, že něco není pravda, protože pro to prostě chybí jakékoli podklady a tak se zde scénáristé mohli vyřádit dle libosti.

Systém hry, tedy chození s postavičkou (později více kusy) z nadhledu zahrnuje výborné RPG, dobrou adventuru a příšernou akci. Souboje jsou totiž vyřešeny poměrně nešťastně, nechápu, proč je nemohli udělat tahově. Navíc, vaše postavičky se (bez patche) pohybují (mírně řečeno) neinteligentně a zatímco jeden z vašich dostává nakládačku od dvou zombáčů, druhý místo pomoci běží na místě u nějaké vázy, kterou prostě nemůže obejít. Proč takovéto věci musí řešit až patch?

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

Ovšem je třeba se zmínit o hluboce propracovaných a mimořádně hratelných pravidlech, které jsou jedny z nejlepších, co jsem kdy viděl. Především se mi jako dokonalé jeví, že vaše banda nepostupuje po nějakých ubohých úrovních (dodnes sem nepochopil, proč si lidé hrající D&D ten stupidní úrovňový systém tak pochvalují), ale za zkušenost si přímo "kupujete" zvýšení jednotlivých vlastností.

Grafika je (na dnešní dobu) ucházející, tedy výborná, chrámy, kostely, štoly, krypty i síně jsou nadesignovány s citem, nevyužívající ani tak velkého množství polygonů a objektů vůbec, jako spíš kombinování omšelých textur a rafinované hry světla a stínu. Vezměte si například hned první podzemí. Už zde jsem autory proklel do šestého kolena, protože ve sklepení je OPRAVDU tma a pochodeň ji pouze zvýrazní, resp. vidíte na tři kroky, každopádně, atmosféru (nejen) štol vystihli geniálním způsobem, možná až moc (podívejte se na ty tmavší obrázky ze štol, vidíte něco? A to si představte že dungeony nejsou placka, ale 3D…). Ke grafice mám ovšem několik výhrad, které by nebylo čestné nezmínit. Jednak jste příliš omezeni, co se rozhlížení týče, prostě, postavu vidíte jen zezadu, příp. můžete rotovat kolem dokola, ale nemůžete se podívat na strop. Jo, jasně, je to prkotina, ale když už si dali s interiéry a výzdobou takovou práci, tohle by snad nebyl takový problém. Za druhé, na minimální doporučené konfiguraci se hra v trošku hustší oblasti (tj. pohled do ulice, víc jak 2-3 protivníci atd.) táhne jako slimák, který právě vylezl z bandasky s medem. Stejně tak si nemyslím, že DirectX je to nejlepší možné řešení pro grafiku, pokud by grafici zvolili např. rovněž velmi rozšířené OpenGL, je téměř jisté, že by se hra mrskala rychleji (ono to člověku asi nepřipadne, když hru vyrábí a nejpomalejší počítač, co je k dispozici, má 600 Mhz Athlona a Rivu TNT2 32MB). Prostě, troška optimalizace zobrazování by neuškodila, ale, pravda, u RPG a adventury člověk těch 50+ frames za sekundu nepotřebuje (ale když váš charakter namísto seku s halapartnou začne vycucávat kolegu uvidíte o čem mluvím…).

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

S grafikou přímo souvisí postavy ve hře. Nejen, že se vcelku dobře (na RPG to jde) pohybují a gestikulují (obzvlášť ten zablešený žebrák), ale navíc (ty hlavní) mají relativně kvalitně propracované jednotlivé charaktery. Krásným příkladem budiž váš první "představený", tedy dokud jste ještě člověk, arcipiskup v Praze, to je mimořádný (a pěkně vypasený) hňup neustále blekotající něco o ďáblech a boji proti nim, ale skutek utek. Sotva se ale po návratu z tahu jen tak slušnostně pokloníte Anežce, začne se hned blbě navážet a vůbec, strká nos do cizích věcí. Prostě, umí akorát kecat a kde nic tu nic. Typická středověká zkostnatělost církve, která viděla ďábla ve všem (kromě sebe samozřejmě…) a ve všech.

Zvuk je (na dnešní dobu) ucházející, tedy výborný (všimněte si, jak někteří recenzenti využívají z nedostatku invence prostého kopírování textu v domnění, že si toho šéfredaktor nevšimne… - (všim sem si ;) – pozn. šéfredaktora)). Autoři se rozhodli zapackat (nikoliv zpackat) všechny rozhovory i hudbu do našich celorepublikově oblíbených mp3 souborů, což znamená několikero věcí: Přehrávání sice trošku brzdí váš (tedy aspoň můj) udýchaný procesor, ale zato dovoluje v nějakých 100MB+ uskladnit jak zhruba tři tisíce vět, tak veškeré doprovodné songy (mimochodem, zapakováno v 192 kbits!). U hudby při hře mi ani tak nejde o kvalitu nebo slavné jméno interpreta. Jediné kritérium hodnocení (aspoň pro mě) dobré hudby je v atmosféře a pocitech, které při hře vyvolává. A zde se jí to daří na výbornou. Například už samotnou skladbu při instalaci si prosím moc nezesilujte nebo v okolí budete považován za zapřisáhlého satanistu a sousedovic Pepu jeho žena s vámi nepustí na pivo.

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

Co je rovněž velmi kvalitní, jsou proslovy a pokecy. Hrdinové se poměrně často věnují filozofování o výše zmíněných věcech a musím říct, že je to OPRAVDU zajímavé. Např. takové upírské chápání pití krve z lidí (a jiných tvorů) je vskutku kvalitním příspěvkem do pokladnice upírsko-herně-filozofických moudrostí a znalci si přijdou na své.

Ve hře překvapí i takové zrůdnosti (patrně věc názoru) jako "pěstování" mnichů v klášteře nahoře pro chutňoučkou a teploučkou, mlaskavou a lepivou… moment (následuje ohmatání na krku a zubech)… OK, jen jsem si chvilku nebyl jistý, jak moc jsem se vžil do role. Ufff!… no prostě krev!

Vynikajícím způsobem rozpracované charakteristiky upírských klanů dělají ze hry pravou pochoutku pro znalce žánru a fajnšmekry libující si v relativně složitých, ale naprosto, opakuji, NAPROSTO hratelných pravidlech. Každý z klanů má různé přednosti a zápory, různé vztahy k ostatním klanům atd. Multiplayer zde musí být opravdu skvělý.

Rovněž krve si zde užijete habaděj, přece jen, když je hrdina upír, tak musí taky z něčeho žít. Krev je pro vás alfa a omega, nemůžete bez ní kouzlit ani regenerovat, zkrátka, bez krve to (zde) nejde. Skvělá je možnost skladování krve, prostě, jako máte v Diablu "manu", tak zde máte položku "blood" a občas musíte někoho vysosat jinak končíte, mimochodem, znáte takovou tu hranatou krabičku se slámkou za pár korun s nějakým džusem? Fajn… Tak si představte k čemu asi slouží takovému standardnímu upírovi krysy… Co? … Správně! … Christof totiž vždy, když lapne nějakou tu krysu, jí nejdřív… (zcenzurováno 130 kB nechutných detailů týkajících se konzumace krysí krve a přípravy chutných myších pochoutek; nemá smysl vám zde líčit, jak přesně probíhá vytažení krve z těla, na jakých úskalích mohou pokusy neškolených zkolabovat atd. – pozn. šéfredaktora).

Vampire the Masquerade: RedemptionVampire the Masquerade: Redemption

Rozsah hry je vcelku ucházející, nějakých 16 velkých levelů + 4 města + super multiplayer. Navíc VtM (vy dříve narození, napadlo by vás, že zkratka "věda a technika mládeži" bude mít jednou i jiný význam?) hodnotím z hlediska dlouhodobé hratelnosti jako počin výborný, protože už teď se na inetu dají sehnat např. textury atd. už se mluví i o editoru, vznikají první fan stránky atd. atd. Zkrátka, hra má solidní potenciál zábavy.

Minimální instalace zvící 700MB+ dnes asi nikoho (kromě mého druhého 1GB hadru) nepřekvapí…

A nějaké ty chybky? No jsou…
  • Vcelku divná věc - (nejen) kovář v Praze, jako správný úderník a Stachanovec, maká ve dne v noci… Ale zase z druhé strany, jelikož se veškerý děj odehrává v noci, má to logiku…
  • Na můj vkus moc akční, ale to neznamená chybu, naopak, jsem si jistý, že spoustě hráčů tento systém sedne. Osobně bych ovšem preferoval boj na kola, tohleto Diablovské klikání není můj styl
  • Každopádně by vůbec neškodilo přidat na rozsahu jednotlivých map. Třeba Praha opravdu NENÍ zrovna velká. Zkrátka, levely jsou sice architektonicky zajímavé, ale klidně mohly být větší.
  • Jak již bylo zmíněno, váš charakter se často chová jako úplný magor, kterému činí strašnou obtíž obejít truhlu, která mu stojí v cestě do kýženého bodu. Stepuje na místě a dělej si co chceš uživateli.
  • Patch lze aplikovat pouze na PLNOU instalaci (grázlovina).
A verdikt?

Zbodujmež to :

  • Pro hráče RPG a adventur zajímavý kousek do sbírky, vynikající příběh perfektně skloubený s temnou atmosférou je zaručenou zábavou na desítky hodin čistého času tuhé smažby.
  • Milovníci Diabla I i II a podobně akčněji laděných klikacích orgií by mohli být rovněž osloveni.
  • Hru doporučují čtyři z pěti upírů!
  • Všichni hráči papírových RPG systémů s upíří tématikou budou nepochybně na vrcholu blaha ze samotného faktu, že někdo opět po čase vytvořil kvalitní titul s krvemily.
Jistě se najde někdo kdo se mnou bude nesouhlasit, ale objektivně vzato kolem a kolem, ať si říká co chce kdo chce, VtM neupřete originalitu, zpracování ani atmosféru.Rovněž jsou poutavou studnicí upírských reálií, takže… neztrácejte čas čtením této nicneříkající věty (která je zvláštní pouze tím, že je poslední v předposledním odstavci (?!)) a utíkejte si VtM sehnat!

No a na úplný závěr bych Vám rád ještě řekl něco mimořádně důležitého… Co to? … Pusťte mně! … a na co máte ten kůl? … já tady jenom píšu recenzi! … buch, buch, BUCH! … ergghhhhh…

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10
Krásná kombinace napříč mnoha herními žánry... obsahuje všechno, co v současnosti letí – hezkou grafiku, nádhernou hudbu a litry té nejlepší Nulky
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A