Byznys hrátky: EA spolkla tvůrce Baldur´s Gate a KOTOR

EA koupila studia Bioware a Pandemic * Bioshock a Halo 3 nejsou next-gen hry! * Sony přestane prodávat 60GB PS3 v Evropě * Jasper vyřeší problém s přehříváním Xboxu 360 * Gabe Newell: PS3 je ztráta času * Bioshock měl vypadat jinak, tvrdí Levine * Rodiče jsou na dívky-hráčky přísnější, potvrzuje studie

Bioshock a Halo 3 nejsou next-gen hry!

David Braben, šéf vývojářského studia Frontier Developments, se postavil mimo proud obdivovatelů úspěšné dvojice titulů Halo 3 a Bioshock, když dle jeho názoru nejsou tyto hry správným příkladem next-gen titulů. Brabenův komentář na toto téma se zrodil v rozhovoru pro server Eurogamer, kde byl blíže odhalen plánovaný projekt jeho firmy, The Outsider. "Zamiloval jsem si atmosféru 30. až 50. let minulého století v Bioshocku: hlavní podíl na tom měl právě vizuální styl Art Deco i působivá hudba," říká Braben. "Celkově vzato byl Bioshock krásnou hrou, ale jeho hratelnost sama o sobě si nezaslouží označení next-gen."

"Halo 3 mě bavila, stejně jako tak trochu zklamalo - přestože jsou zde drobná vylepšení, ve skutečnosti se hra (co se hratelnosti týče) od druhého dílu nikam nepohnula." Braben dále vysvětluje, že právě z těchto důvodů se nebojí The Outsider označit za jeden z prvních next-gen titulů, když slibuje zásadní vylepšení a změny v otázce hratelnosti.

Zdroj: Eurogamer, GI.biz

EA koupila studia Bioware a Pandemic

Akvizice herních studií bývají obvykle zajímavé pouze pro nemastné tiskové zprávy. Americký gigant Electronic Arts se nicméně postaral o jednu z těch nejzajímavějších investic posledních let, když zaplatil téměř 860 miliónů dolarů za koupi legendy mezi vývojáři Bioware a za ambiciózní společnost Pandemic, z jejíž produkce vzešly tituly jako Battlezone II, Full Spectrum Warrior nebo Star Wars: Battlefront.

Výkonný ředitel EA John Riccitiello obchod komentoval unifikovanou korporátní glosou: "Tato dvě studia patří k nejrespektovanějším v oboru a jsem rád, že s nimi budeme znovu spolupracovat," a dodává: "Budou hrát velkou úlohu v našem strategickém růstu se zaměřením na kvalitu, online hraní a vyvíjení nových duchovních vlastnictví. Očekáváme také dlouhodobý přínos pro naše akcionáře." Šéf Bioware Ray Muzika na rozdíl od hráčů nevidí v obchodu katastrofu: "Akvizice umožní kreativním a pracovitým týmům Bioware Edmonton a Bioware Austin v dalším kariérním postupu."

Dopad na produkci firmy, jež se vždy vyznačovala originalitou jak po stránce hratelnosti, tak zasazení (vzpomeňme na Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic, Jade Empire nebo i stařešiny Shattered Steel nebo MDK 2), je ovšem ve hvězdách. Připravované RPG Mass Effect zatím zůstává ve vydavatelských spárech Microsfotu, takže vyjde exkluzivně pro konzoli Xbox 360, ovšem co další tituly – Dragon Age a dosud blíže nespecifikovaná RPG s ježkem Sonicem v hlavní roli? Zasáhne je vlna multiplatformovosti charakteristické pro tituly vydávané EA? Co se týče společnosti Pandemic, vydání adrenalinové akce Mercenaries 2: World in Flames zůstává neohroženo.

Zdroj: CVG

Sony přestane prodávat 60GB PS3 v Evropě

Přestože Sony pod tlakem vývojářů i konkurence sáhla po úpravě ceny svých konzolí, když za nejvýznamnější krok (informovali jsme o nich minulý týden) lze považovat uvedení 40GB verze bez zpětné kompatibility a několika dalších funkcí, v Evropě bude tento model jediným, který bude již v brzké době k dispozici. Jak Sony oznámila, po doprodáních současných zásob 60GB verze zůstane v nabídce obchodů na starém kontinentě pouze nově ohlášený model. Kontroverzní rozhodnutí vysvětlili zástupci firmy v emailu pro server Next-gen: "40GB model reprezentuje ideální kompromis mezi cenou a schopnostmi přístroje v toto období životního cyklu... Do budoucna nevylučujeme uvedení dalších alternativních specifikací konzole. V tuto chvíli ale podle našeho názoru 40GB model plně vyhovuje kritériím a požadavkům zákazníka v PAL teritoriu." Kéž bychom s nimi mohli souhlasit.

Zdroj: Next-gen.biz

Jasper vyřeší problém s přehříváním Xboxu 360

Problematická otázka přehřívání a následných reklamací konzole Xbox 360, z nichž právě druhému tématu se věnuje jediný český článek podobného rázu v listopadovém OXM, bude podle všeho již brzy vyřešena. Podle článku Dean Takahashiho z San Jose Mercury News pracuje Microsoft na nové variaci konzole s kódovým označením "Jasper". Po již odhaleném Falconu, který přešel na 65 nm výrobu CPU, se změny technologického postupu dočká i problematický grafický čip od společnosti ATI, jemuž odborníci přisuzují hlavní díl "zásluh" na poruchovosti konzole. Jasper mimo to nabídne i menší paměťové čipy. Kdy? Microsoft jako vždy odmítá spekulace komentovat, je ale pravděpodobné, že s Jasperem spěchá ještě na letošní vánoční trh.

Zdroj: GI.biz, SJMN, Vlastní

Gabe Newell: PS3 je ztráta času

Šéf Valve Software znovu zaútočil na Sony, když PS3 označil za ztrátu času. "Zkoumání Cell procesoru, zkoumání SPE, nic z toho vám nezíská žádnou dlouhodobou výhodu. Není tam (v PS3 - pozn. redakce) nic, co byste mohli použít jinde. Získáte snad jen odpor k architektuře, kterou stvořili," vysvětlil své stanovisko pro britský magazín Edge. Není to poprvé, co Newell otevřeně útočí na Sony, když už v lednu letošního roku prohlásil: "PS3 je totální zklamání... Je zřejmé, že Sony ztratilo kontakt s realitou a s tím, co zákazníci i vývojáři skutečně chtějí. Řekl bych, dokonce i v této fázi, že by měli celý projekt ukončit."

Zdroj: CVG

Bioshock měl vypadat jinak, tvrdí Levine

Rapture, utopické podmořské město sloužící jako kulisa k rozehrání velkolepého divadla v aktuálním hitu Bioshock bylo dílem především jednoho člověka, Andrewa Ryana. Samotnou hru ideově stvořil také osamělý muž, vizionář Ken Levine, který si ale nyní sype popel na hlavu. Jak řekl v rozhovoru pro GameSpot, na vině je přibližně poslední třetina hry, kdy se poklidné prozkoumávání dezolátního světa Rapture mění v hon o život, kdy hráč zběsile probíhá místnostmi a zuřivě hledá cestu dále za závěrečnou bitkou.

Nejen designem se prý Levine prohřešil, ostatně jak sám tvrdí: „Nikdy jsem neměl v úmyslu začlenit do hry dva konce. Tento nápad přišel velmi pozdě a bylo to něco, co vyžadoval někdo položený výše v potravním řetězci než já.“ Ken dále vysvětlil, že dva konce jsou ve hře ve skutečnosti příliš omezující. Do zlomového bodu, kdy se příběh vydá cestou dobrého nebo špatného zakončení, je vše o miliónech voleb – druh použitých zbraní, jejich modifikace, plasmidy, způsob zabíjení protivníků. Až poté je hráč prohnán jednou z návrhářských trubek, aby mu nezbyla možnost výběru.

„Myslím, že jsme na zakončeních v základu odvedli dobrou práci, ale jsou pouze dvě. A toto není hra o A nebo B. Je to hra o více než miliónu voleb a všech jejich permutacích. Když přemýšlím o budoucnosti žánru, to je směr, kterým bych ho chtěl vést,“ dodal zhrzeně tvůrce. Ústupky svému chlebodárci, to je břemeno, jež musí nést komerčně vyvíjené hry. Lze Levinovi jen držet palce, ať má při vývoji druhého dílu nebo třeba zcela nové hry více volnosti v jednání. Přesto, budeme-li sledovat dnešní scénu, raději Bioshock se dvěma generickými konci než další tupou střílečku.

Zdroj: GameSpot

Nákladný vývoj na PS3 nás donutil přejít k Wii, tvrdí Capcom

Zástupci japonské vývojářské a vydavatelské firmy Capcom vyjasnili nedávné rozhodnutí vydat nový díl úspěšné série Monster Hunter nikoliv pro Sony platformy (předchozí díly se objevily exkluzivně na PS2 a PSP), ale na konkurenční Nintendo Wii. Třebaže se her série do dnešního dne prodalo více než 4,5 milionů kopií, firma se rozhodla pro Wii především z důvodu vysokých nákladů na vývoj hry pro konzoli PS3. Monster Hunter 3 na Wii byl ohlášen minulý týden na konferenci japonského Nintenda, třebaže Capcom již dříve přislíbil vydání hry právě na PS3.

Zdroj: GI.biz

Rodiče jsou na dívky-hráčky přísnější, potvrzuje studie

Rodiče jsou na dívky-hráčky přísnější než na opačné pohlaví, tvrdí studie Information Solutions Group, kterou si nechala vypracovat společnost PopCap Games, zaměřující se na vývoj casual her. Podle výsledků průzkumu 48 % rodičů a prarodičů zakazuje svým ratolestem od 14 let výše hrát hardcore hry či tituly s jinak kontroverzním obsahem. Mnohem zajímavější je však pohled na vnímání jednotlivých pohlaví, když tento zákaz platí pro 60 % dívek, ale pouze 37 % chlapců.

Podle psychologa doktora Carl Arinoldo výsledky odpovídají situaci i v ostatních oblastech dětské zábavy. "Chlapci jsou více aktivní a agresivní než dívky. Je považováno za normální, pokud se chlapci věnují více akčním, nebo chcete-li také částečně násilným aktivitám jako například kontaktním sportům." Arinoldo dále vysvětluje, že rodiče se snaží výrazněji chránit dcery, což je - jak dodává - nepříjemný přežitek. Z průzkumu dále vyplynulo, že rodiče a prarodiče vnímají pozitivně casual hry, když věří, že mezi jinými pomáhají zlepšovat dětskou schopnost učit se, sebedůvěru nebo překonávat stres.

Zdroj: Next-gen.biz

Manhunt znovu zakázán, Rockstaři nespokojeni s rozhodnutím

Britská agentura BBFC znovu odmítla udělit hře Manhunt 2 rating, umožňující její vydání ve Velké Británii, a to na vzdory změnám ve hře, které do ní byly vývojářským týmem zaneseny. "Zaznamenali jsme, že vydavatel učinil změny ve hře, tyto však nepokládáme za dostatečné." Podle odůvodnění rozhodnutí se změny omezily na snížení detailů u některých brutálních scén, nijak však neovlivnily sadistické vyznění hry jako celku.

Rockstaři v reakci na rozhodnutí BBFC oznámili, že odmítají další zásahy do hry, když by tyto požadavky na změny negativně ovlivnily její celkovou vizi. "BBFC umožňuje dospělým svobodně se rozhodnout, co se např. hororových filmů týče. Podle našeho názoru by měli stejně rozhodnout i v tomto případě, a ponechat u her jako Manhunt 2 volbu až na zákazníkovi."

Zdroj: Next-gen.biz

Krátké zprávy:

  • Ubisoft odmítl spekulace, podle nichž je jedním ze zájemců o koupi vydavatelského domu SCi Entertainment. "Ubisoft nemá v úmyslu učinit nabídku na odkup SCi - Eidos," odmítl tuto možnost mluvčí firmy v rozhovoru pro agenturu Reuters. Důvodem je mimo jiného také vysoká cena.
  • Evolution Studios, tým stojící za arkádovými závody MotorStorm, přišel Sony na celkem 16 milionů liber - alespoň podle informací Liverpool Daily Post, podle nichž se tyto peníze rozdělí mezi spoluzakladatele firmy Martina Kenwrighta a Iana Hetherington, kteří v ní působí na místě výkonného ředitele, respektive předsedy představenstva.
  • Střílečka Gears of War měla díky popularitě na konzoli Xbox 360 a atraktivnímu zasazení našlápnuto k nadějnému filmovému trháku. Tím spíše, když se měl režie ujmout Len Wiseman, autor Smrtonosné pasti 4,0 nebo upíří série Underworld. Bohužel podle posledních zpráv byl Wiseman odvolán a filmové studio New Line Cinema se přestalo o projekt zajímat a nebude jej v nejbližších měsících prosazovat. Důvodem je megalomanský rozpočet, který by si akční trhák plný destrukce v ulicích měst podléhajících útoku vetřelců vyžádal, což společnost v kontextu, že se jedná o neověřenou herní adaptaci, nepřekousla. Výše rozpočtu však zůstala nevyřčena.
Diskuze (6) Další článek: Galerie: Need for Speed: ProStreet

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,