Poslední velký britský mohykán a vydavatel Tomb Raidera pravděpodobně skončí ve Francii * THQ se dohodli s Pixar Studio, dvorním tvůrcem disneyovek * Finanční výsledky nVidie – slabé období bývalého grafického monopolu * Manhunt až na ministerstvu * Nintendo v rukou Microsoftu? * Kolik stál Renderware? * A kromě dalších zpráv také nejnovější žebříčky prodejnosti
Eidos končí v rukou Ubisoftu

Poslední velké britské vydavatelství pravděpodobně opustí přes kanál La Manche starou dobrou Anglii. Po předchozích spekulacích je nyní už skoro jisté, že Eidos brzy nebude vlastním pánem. Ačkoliv podle novinářů byli ve hře o vlastníka licencí na tituly jako Tomb Raider, Commandos či Hitman i EA či Activision, nakonec to vypadá, že vydavatelé Lary Croft skončí u Eiffelovky v Paříži, tedy ve městě, v němž má panství francouzský Ubisoft.
Konečná cena za celou britskou vydavatelskou společnost má být okolo 215 miliónů liber, což je v přepočtu o 0,36 liber na akcii víc než činí jeho aktuální hodnota na burze. Ještě letos v květnu byla hodnota Eidosu UK 1,84 liber za akcii, dnes po několikaprocentním růstu díky předchozím spekulacím je to pouhých 1,16 liber.
Eidosu podle analytiků zlomila vaz jeho vlastní perla – Lara Croft. Právě poslední díl jejích dobrodružství – Tomb Raider: Angel of Darkness byl totiž nejenže špatně přijat odborníky, ale zároveň se k němu díky katastrofálním problémům s dodávkami nedostali ani mnozí ti, kteří byli přesto rozhodnuti do dalších příběhů Lary investovat. Z hry se stal naprostý propadák a další díl byl svěřen místo Core Design týmu Crystal Dynamics.

To je ona! Vyzdvihla jej do výšin a pak jej potopila. Lara Croft
V případě, že se transakce opravdu uskuteční, ovlivní značně i situaci na českém trhu. Práva na hry od Eidosu totiž vlastní Cenega. Pokud by ale byla společnost pohlcena Ubisoftem, hry jako Tomb Raider, Commandos či Hitman se ocitnou v rukou českého vydavatele francouzské společnosti, jímž je nyní Playman. Nabídka Cenegy by tak byla brzy po ztrátě EA ochuzena o tituly další velké firmy.
Zdroj: Gamesindustry
THQ se dohodli s Pixar Studio, bývalým dvorním tvůrcem Disney
Vydavatelská společnost THQ oznámila, že uzavřela novou smlouvu se společností Pixar Studio. To má na svědomí už pěknou řádků hitů, které však vytvořilo ve spolupráci s Disneyem. Společně dokázali přivést na svět nejúspěšnější animované filmy všech dob počínaje Toy Story pokračuje přes Příšerky s.r.o. a konče třeba nedávným trhákem Hledá se Nemo. Všechny byly vytvořeny pomocí technologie počítačové animace, která naprosto převálcovala klasické kreslené snímky.
Na začátku roku se však po dlouhotrvajících jednáních Disney a Pixar nedohodli na prodloužení smlouvy. Podmínky, které požadovalo Pixar Studio byli pro Disneyho příliš tvrdé (šlo zejména o vlastnická práva na budoucí tituly a podíl na zisku), a tak se obě společnosti vydají v budoucnu každá svou cestou. Jejich posledními projekty budou filmy Incredibles (2004) a Cars (2005).

Ačkoli hry jsou mnohými považovány pouze za jakési „ocásky“ filmů, vytvořené pro potěchu náročných fanoušků, opak je pravdou. THQ získali opravdu cenný skalp. Hra Hledá se Nemo, kterou na základě předchozího kontraktu vydalo také THQ (dle něj vydá i hry na motivy dvou posledních Disney-Pixar filmů), se stala pátou nejprodávanější hrou roku 2003!
Čerstvá smlouva, která začne platit až od roku 2006, jí možná zaručí podobné úspěchy díky celosvětovým právům na hry vycházející ze čtyř nových (vlastních) filmů Pixaru. Platí pro hry na PC, konzole a mobily. Uvidíme, jestli to půjde i bez Disneye.
Zdroj: Gamasutra, Stockhouse
Finanční výsledky nVidie – stagnace až pokles
Nejznámější výrobce grafických akcelerátorů, společnost nVidia, zveřejnil finanční výsledky za poslední tři měsíce (období končící 25. červencem). Podle nich společnost vykázala zisk 5,1 miliónů amerických dolarů, což je oproti loňským 25 miliónům za stejné období znatelný pokles. Celkový obrat společnosti také lehce poklesl – dosáhl 456,1 miliónů – přičemž loni celkové tržby dosáhly hranice 459,8 miliónů amerických dolarů.
To kanadská konkurence ATi je na tom papírově mnohem lépe. Její poslední finanční zpráva ze začátku června hovoří o obratu 491,5 miliónech dolarů (38% nárůst) a její zisk se za rok zhruba ztrojnásobil. ATi neuvádí jeho celkovou výši, ale v přepočtu činí 0,19 dolarů za akcii (pro srovnání u nVidie je to 0,03).
Boj o trůn krále grafických akcelerátorů se tak čím dál více vyrovnává a je vidět, že ATi k dotažení nVidie pomohlo krom samozřejmě nezbytné technologie i rozsáhlejší spolupráce s OEM výrobci karet (dříve se čipsety ATi prodávali pouze pod hlavičkou kanadského výrobce).

V současné době však do Kanady putovali špatné zprávy. Díky optimalizaci se jinak v testech lépe hodnocená ATi X800 propadla pod konkurenční GeForce 6800 v asi nejsledovanější hře tohoto roku – DOOM 3. Rychlost, s jakou se snaží onen náskok minimalizovat pomocí kompletního přepracování ovladačů (což rozhodně není jednoduchý zákrok), ukazuje, že se ale nehodlá lehce vzdát pozice grafické technologie číslo jedna. Jestli se jí to ale povede, uvidíme v následujících dnech.
nVidia se díky DOOMu najednou ocitla zpátky na koni. Už zase vyrábí nejrychlejší grafickou kartu na trhu. Ovšem z finančních výsledků i situace na trhu je jasné, že pro společnost krásná monopolní léta jsou dávno pryč a nVidia bude muset opět zabrat.
Zdroj: ATi, nVidia
Střípky ze světa herního byznysu
- Kauza Manhunt, o níž jsme vás informovali minule, prošla zajímavým posunem. Policie poněkolikáté potvrdila, že vraždu nespojuje s hrou Manhunt, přesto nakonec hru při vyšetřování objevila. Jaké to bylo překvapení, když se tak stalo v pokoji oběti, čtrnáctiletého chlapce (hra je přitom prodejná od 18 let věku). Hysterie médií však mezitím zasáhla a obchody s hrami raději vyřadili hru z prodeje. Proti tomu oficiálně v otevřeném dopise ministrovi protestovala organizace ELSPA, která má mj. na starosti hodnocení vhodnosti her.
- O hysterických médiích bude řeč i nyní. Pokud jste někde zaznamenali nadpisy ve stylu „Microsoft kupuje Nintendo“, vězte, že vše vzniklo z rozhovoru s Billem Gatesem pro jeden německý magazín, v němž nejbohatší muž planety uvedl na adresu Nintenda, že „pokud mu Hiroshi Yamauchi (největší akcionář a exředitel Nintenda) zavolá, nebude váhat se zvednutím sluchátka“. Yamauchi však toto popíchnutí smetl ze stolu: „Nintendo není na prodej,“ zaznělo z Japonska, kde se Xbox ne a ne uchytit.
- EA zaplatilo za studio Criterion 48 miliónů dolarů. Za to získalo nejen vyvíjenou hru Burnout 3, ale hlavně, k velké nelibosti ostatních velkých vydavatelských společností, významnou middleware technologii RenderWare. Tento engine totiž hojně využívalo mnoho herních studií – např. Rockstar v GTA - a přestože EA prohlásila, že hodlá v jeho prodeji dále pokračovat, už to nebude ten „nezávislý Criterion“, ale vydavatelská jednička na trhu. Aneb jak by asi bylo bossům Volkswagenu, kdyby museli motory kupovat od Fordu?
- Zajímavé je, že další hráč na trhu s middleware – tvůrce fyzikálního Havok enginu – ohlásil navýšení základního jmění, „které povede k rozšíření portfolia společnosti. Že by reakce na Criterion?
- Aktuální stav společnosti Acclaim na burze je 0,16 dolarů za akcii a nevypadá to s ní vůbec dobře. Pravděpodobně se bude muset rozloučit s účastí na prestižní burze NASDAQ, pokud se jí nepodaří malý zázrak a do týdne nevyžene hodnotu akcií alespoň na 0,28 dolarů.
- Xbox 2 podle posledních zpráv nakonec přeci jen bude příští rok. Podle posledních spekulací se sice konzole nové generace nebude prodávat (s čímž koresponduje vyjádření Steve Ballmera o tom, že Xbox 2 nebude příští rok), ale Microsoftu se prý zamlouvá alespoň premiérové odhalení přístroje. Zatímco konkurenti se na to chystají na příští E3 v květnu, Microsoft by mohl Xbox 2 představit už 5. ledna 2005 na International Consumer Electronic Show (CES) v Las Vegas.
Žebříčky prodejnosti - Velká Británie (25.-31. července)
Všechny platformy
Na vrcholku se nám usadilo hned sedm her, které se nehodlají nikam v žebříčku posouvat, takže jediná novinka týdne - Formula 1 04 - se musela spokojit až s osmou pozicí. Na poziciích pod ní se potkáte se starými známými.
AP |
|
MP |
Název |
PT |
1 |
- |
1 |
Spider-Man 2 |
4 |
2 |
- |
2 |
DRIV3R |
7 |
3 |
- |
3 |
Shrek 2 |
7 |
4 |
- |
4 |
Athens 2004 |
5 |
5 |
- |
5 |
Need For Speed: Underground |
37 |
6 |
- |
6 |
Tom Clancy`s Splinter Cell: Pandora |
19 |
7 |
- |
7 |
FIFA 2004 |
41 |
8 |
N |
|
Formula 1 04 |
1 |
9 |
í |
8 |
Harry Potter - Prisoner of Azkaban |
10 |
10 |
ë |
23 |
Sonic Heroes |
26 |
11 |
í |
9 |
Tiger Woods PGA Tour 2004 |
45 |
12 |
ë |
13 |
The Sims: Bustin` Out |
33 |
13 |
í |
12 |
Lord of The Rings - Return of The King |
37 |
14 |
í |
11 |
Sonic Advance 3 |
7 |
15 |
í |
14 |
Pro Evolution Soccer 3 |
35 |
16 |
ë |
19 |
Singstar |
11 |
17 |
í |
16 |
Medal of Honor: Rising Sun |
34 |
18 |
í |
17 |
The Sims |
84 |
19 |
ë |
20 |
Grand Theft Auto: Vice City |
79 |
20 |
í |
15 |
Full Spectrum Warrior |
6 |
Sezóna, nesezóna - jako vždy je v čele Championship Manager. Jsem zvědav, jak budou britští zákazníci reagovat letos, když se po rozchodu spolutvůrců CM na trhu objeví hra od původního vydavatele i od vývojářů zvlášť. Budou kupovat obě?
AP |
|
MP |
Název |
PT |
1 |
- |
1 |
Championship Manager: Season 03/04 |
37 |
2 |
ë |
3 |
The Sims Triple Deluxe |
7 |
3 |
í |
2 |
Soldiers: Heroes of World War 2 |
5 |
4 |
ë |
6 |
Far Cry |
19 |
5 |
ë |
7 |
Csi: Dark Motives |
12 |
6 |
í |
4 |
The Sims |
96 |
7 |
í |
5 |
Joint Operations: Typhoon Rising |
6 |
8 |
- |
8 |
Ground Control 2: Operation Exodus |
6 |
9 |
ë |
10 |
Rollercoaster Tycoon 2 and Wacky Worlds |
39 |
10 |
ë |
13 |
Grand Theft Auto: Vice City |
64 |
PS2
Čtyři stálice, následuje Formula a pak staří známí. Nebylo to už někde?
AP |
|
MP |
Název |
PT |
1 |
- |
1 |
Spider-Man 2 |
4 |
2 |
- |
2 |
DRIV3R |
7 |
3 |
- |
3 |
Athens 2004 |
5 |
4 |
- |
4 |
Shrek 2 |
7 |
5 |
N |
|
Formula 1 04 |
|
6 |
í |
5 |
Tom Clancy`s Splinter Cell: Pandora |
8 |
7 |
ë |
12 |
Sonic Heroes |
26 |
8 |
í |
7 |
Singstar |
11 |
9 |
í |
6 |
Onimusha 3: Demon Siege |
4 |
10 |
í |
8 |
Harry Potter - Prisoner of Azkaban |
10 |
Xbox
Manhunt na devátém místě - to není v dnešní Británii plné skandálu špatný výsledek. Asi odborníci z masmédií při svém "přehledu" zapomněli, že hra se prodává i na Xbox. Jinak na čele žebříčku žádná změna.
AP |
|
MP |
Název |
PT |
1 |
- |
1 |
Spider-Man 2 |
4 |
2 |
- |
2 |
DRIV3R |
7 |
3 |
- |
3 |
Full Spectrum Warrior |
6 |
4 |
- |
4 |
Tom Clancy`s Splinter Cell: Pandora |
19 |
5 |
- |
5 |
Shrek 2 |
7 |
6 |
N |
|
Sonic Heroes |
|
7 |
- |
7 |
Red Dead Revolver |
8 |
8 |
ë |
10 |
Grand Theft Auto: Double Pack |
32 |
9 |
N |
|
Manhunt |
|
10 |
ë |
9 |
Thief: Deadly Shadows |
8 |
GameCube
Na GC je vinou nabídky trochu jiná nabídka, situace je ale stejná. Tu posun o dvě místá dolů, tu o jedno nahoru, ale jinak nic nového pod sluncem.
AP |
|
MP |
Název |
PT |
1 |
- |
1 |
Spider-Man 2 |
4 |
2 |
- |
2 |
Mario Golf: Toadstool Tour |
7 |
3 |
ë |
4 |
Pokemon Colosseum |
12 |
4 |
í |
6 |
Sonic Heroes |
26 |
5 |
í |
3 |
Shrek 2 |
7 |
6 |
ë |
|
Tom Clancy`s Splinter Cell: Pandora |
|
7 |
í |
5 |
The Simpsons: Hit and Run |
39 |
8 |
|
8 |
Mario Kart: Double Dash!! |
38 |
9 |
í |
7 |
Harvest Moon: A Wonderful Life |
16 |
10 |
í |
9 |
Harry Potter - Prisoner of Azkaban |
10 |
Zdroj: ELSPA
Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku
USA PC červenec 2004
Socialistická Evropa je na dovolené, kdežto kapitalističtí Američané zůstávají doma, pracují a hrají hry. Zatímco v Evropě se pořadí nehnulo takřka měsíc, v USA do popředí vylétla onlinovka City of Heroes. Američané jsou také věrní - spousta her se drží na žebříčku několik měsíců a přitom se nejedná o marketingem vyhypované tituly jako na starém kontinentě (snad s výjimkou Harryho Pottera).
AP |
Název |
1 |
City of Heroes |
2 |
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban |
3 |
Rise of Nations |
4 |
Battlefield Vietnam |
5 |
Far Cry |
6 |
Joint Operations: Typhoon Rising |
7 |
Halo: Combat Evolved |
8 |
Call of Duty |
9 |
Unreal Tournament 2004 |
10 |
The Sims Deluxe |
Zdroj: GameSpot