Byznys hrátky: GTA horší než porno

17 % všech GTA IV si zakoupili mladší 17 let * EA distributorem novinky od Epicu, dle analytiků se připravuje o marže * X360 zabodoval v Japonsku
Kapitoly článku

GTA horší než porno?

Není nic nezvyklého, aby se GTA IV – či kterýkoliv jiný díl této série – ocitlo pod palbou kritiků. Přesto výsledky průzkumů What They Play přinejmenším překvapí. Podle ankety, jíž se zúčastnilo zhruba 3000 respondentů, se rodiče bojí vlivu her značky GTA na jejich děti více než pornografie nebo alkoholu. Na dotaz, jaké aktivity u jejich dcer a synů se nejvíce obávají, odpovědělo 49 % dotázaných slovíčko marihuana, 19 % hry formátu Grand Theft Auto, 16 % sledování pornografických snímků a 14 % pití piva. Zajímavě vyznívají také odpovědi na otázku, jaký obsah ve filmu či hrách respondenty nejvíc znepokojuje. U 37 % dotázaných jde o pohlavní styk mezi mužem a ženou, u 27 % o líbání homosexuálních dvojic, u 25 % o názorně oddělenou hlavu od zbytku těla (aka jakékoliv jiné, graficky ztvárněné násilí) a u 9 % o opakované využití slovíčka "fuck" a jeho variací.

Druhý z výzkumů minulého týdne se již plně soustředil na samotný čtvrtý díl série Grand Theft Auto. Podle výzkumné společnosti Nielsen bylo celkem 17 % všech hráčů, kteří si novinku zakoupili, mladších 17 let. Výsledky přitom zpochybňují nedávný průzkum formou mystery shoppingu, podle něhož společnosti jako GameStop, Best Buy nebo Wal-Mart znatelně vylepšily způsob, jakým propagují rating her i kontrolují zájemce o tyto tituly. Jak navíc potvrzují další čísla, silná většina dětí si hru zakoupila sama – tedy bez pomoci třetí osoby. "61 % těchto mladistvých hráčů si pro hru zašla sama do obchodu, 39 % jí zakoupil někdo jiný," říkají výsledky průzkumu. Mezi "pomocníky", kteří se nebáli svým dětem zajít pro hru, se nejčastěji objevují přímo jejich rodiče – konkrétně v 80 % případů.

Zdroj: GI.biz

Zážitek je důležitější než délka hry, říká tvůrce Brothers in Arms

Prezident vývojářského studia Gearbox Software, Randy Pitchford, objasnil v živém rozhovoru na serveru Eurogamer svůj postoj k tolik diskutované zkracující se délce nových her. Pitchford věří, že pocity a zážitek z hraní jsou důležitější než statistické údaje jako délka hry. Přesto přiznává, že příliš krátké hry nemohou nabídnout dostatek zábavy za prostředky, které hráči vloží do jejich nákupu. Na otázku, jak dlouhá bude kampaň pro jednoho hráče v Brothers in Arms: Hell´s Highway, doslova odpověděl: "Není ani krátká, ani dlouhá. Je delší než v Call of Duty IV. Je kratší než ve Final Fantasy. To se bude lišit hráč od hráče," vysvětluje. Přesvědčit se o tom, zda Brothers in Arms: Hell´s Highway o délce zhruba 8 hodin bude vhodnou investicí, která nám za naše peníze nabídne dostatečný zážitek, se budeme moci přesvědčit už za měsíc, kdy hra dorazí na PS3, Xbox 360 a PC.

Zdroj: GI.biz

Analytici: EA překvapují svými dohody s vývojáři

S odhalením poslední dohody Electronic Arts s Epic Games a Grasshoper Manufacture, podle nichž se EA, zastoupeni svou značkou EA Partners, stanou distributorem nově vyvíjené hry z dílny zmíněných společností, se vyrojily také zajímavé komentáře herních analytiků. Ti se nepřímo dotazují na význam distribučních dohod, kterých v portfoliu největšího světového vydavatele přibývá. "Proč potřebují více distribučních dohod?", ptá se Todd Greenwald ze Signal Hills, který upozorňuje na skutečnost, že podobná dohoda hovoří pozitivně o vydavatelských a marketingových schopnostech EA, ale neprozrazuje nic o jejich vývojářských kvalitách.

Greenwald zpochybňuje finanční význam těchto distribučních transakcí. "Dohody pod EA Partners přináší Electronic Arts dvě věci: prodeje – což napomáhá celkovému obrazu firmy – a peníze. Marže z těchto dohod jsou ale minimální," vysvětluje, proč by podle něj neměli být akcionáři firmy dohodami příliš nadšeni. "EA se dlouhodobě snaží navýšit své marže na 20-25 % z každého kusu hry, tyto dohody jeho snažení ale negativně ovlivní." Proč se tedy EA pouští do distribuce zajímavých her jako Rock Band nebo The Orange Box z blízké minulosti? Podle Greenwalda je za vším snaha diverzifikovat své portfolio her a posílit ho v oblastech, v nichž EA – na rozdíl například od Activisionu – chybí silné duševní vlastnictví.

Zdroj: Edge

Xbox 360 zabodoval v Japonsku

Po dlouhých týdnech nepříjemného sucha se Xbox 360 konečně dočkal výrazného, i když pravděpodobně jen krátkodobého, zlepšenína japonském trhu. Za týden končící 10. srpnem se mu s 25 tisíci prodanými jednotkami podařilo pokořit konkurenčí Playstation 3 v poměru 2,5-1. Týden před tím přitom o konzoli projevilo zájem pouhých 5 359 zákazníků, což poukazuje nikoliv na konzoli, ale výpomoc atraktivního herního titulu. V tomto případě jde konkrétně o zajímavé JRPG Tales of Vesperia, které se už stihlo usadit na čtvrté příčce v žebříčku prodejnosti (od uvedení na tamější trh zavadilo o titul více než 108 tisíc hráčů).

I přes to se však Xboxu nepodařilo ani vzdáleně ohrozit jednu z trojice platforem – Wii, PSP, NDS – které se neochvějně drží na špici. Pokud by vás zajímala konkrétní čísla, vězte, že na třetím místě skončilo Nintendo Wii s 38 506 prodanými kusy. Druhé místo připadlo handheldu PSP, jenž si pořídilo 58 501 nadšených Japonců, zatímco první příčka spadla do klína DSku s 60 434 prodanými jednotkami.

Zdroj: CVG, Edge

NPD: Červencový rekord, nejprodávanější NCAA Football 2009

Agentura NPD zveřejnila výsledky prodeje her a herního zařízení v Severní Americe za měsíc červenec letošního roku; a jak jsme si již zvykli v předchozích případech, i tentokrát je částka 591 milionů dolarů spjata s výrazným růstem o 41 % při porovnání se stejným měsícem loňského roku. Zvláštnost amerického trhu potvrzuje vývoj mezi nejprodávanějšími hrami (tabulka níže), které – pro nás překvapivě, pro Američany nikoliv – vládne NCAA Football 2009 pro Xbox 360. Za to mezi konzolemi je situace stále při starém – Nintendo utíká, PS3 drží drobný náskok před Xbox 360 a PS2 pokračuje ve slušné formě

Prodejnost konzolí v USA za měsíc červenec 2008

  • 1. Nintendo DS: 608 000 kusů
  • 2. Nintendo Wii: 555 000
  • 3. PlayStation 3: 225 000
  • 4. PlayStation Portable: 222 000
  • 5. Xbox 360: 205 000
  • 6. PlayStation 2: 155 000

Nejprodávanější hry v USA za měsíc červenec 2008

  • 1. NCAA Football 2009 (360): 398 000 kopií
  • 2. Wii Fit (Wii): 370 000
  • 3. Guitar Hero: On Tour (DS): 310 000
  • 4. Wii Play (Wii): 284 000
  • 5. NCAA Football 2009 (PS3): 243 000
  • 6. Soul Calibur IV (360): 219 000
  • 7. Mario Kart Wii (Wii): 175 000
  • 8. Rock Band (Wii): 166 000
  • 9. Soul Calibur IV (PS3): 156 000
  • 10. Sid Meier's Civilization Revolution (360): 148 000

Zdroj: GI.biz, Edge

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,