Byznys hrátky: hry a reklama - blýská se na lepší časy?

Cheesburger a další pochutiny od McDonald´s v titulu The Sims Online – to je podstata nové dohody společnosti Electronic Arts * PlayStation 2 slaví další úspěchy, prolomena hranice 40 miliónů prodaných kusů * Vivendi získalo práva na Spidermana a další komiksové postavičky * Nintendo potvrdilo prodej Rare * A jako vždy žebříček nejprodávanějších her.

Je libo cheesburgera?

I prostředí počítačových her je skvělým místem pro výnosné obchody - o tom nás v předchozích dnech přesvědčily společnosti Electronic Arts, světoznámá síť rychlého občerstvení McDonald´s a neméně známý výrobce procesorů Intel. O čem že spolu mohly tyto tři, svým zaměřením až přespříliš odlišné, firmy jednat?

O obchodě, penězích - o čem také jiném, že? Vše se tak točilo okolo plánovaného vydání očekávané online verze hry The Sims. Jak jistě mnozí z vás tuší, "Simácké" hry se staly díky vysoké prodejnosti nejúspěšnější herní sérií všech dob. A právě to je jeden z důvodů, proč lze očekávat, že jejich plně multiplayerová verze dosáhne značného úspěchu. Již teď si můžeme být bez ohledu na konečnou kvalitu hry zcela jisti, že se titul The Sims Online dočká patřičné popularity ze strany samotných hráčů.

Že to nic nevypovídá o avizované dohodě společnosti Electronic Arts, světového distributora této hry, s firmami McDonalds a Intel? Máte pravdu, hned vše uvedu na pravou míru. Vězte tedy, že se ve hře samotné budete moci setkat se sítí občerstvení McDonald´s, kde si vaši Simáci budou moci koupit nějaké to jídlo, pití a tak podobně. Co více, počítače, které budou samotné in-game postavy používat, budou postaveny na procesoru Intel Pentium 4.

I když to na první pohled není zřejmé, celá dohoda je podstatným zvratem v chápání počítačových her a reklamy. V minulosti byla patrná snaha vývojářských firem spojit svou hru s významnou světovou značkou, kterou mohl reprezentovat i některý z kasovních filmových trháků. Případ The Sims Online naopak naznačuje, že by mohly i samy hry do budoucna fungovat jako reklamní prostor - přece jenom, většina titulů je zasazena do skutečného světa, který jen překypuje reklamou. Tak proč toho nevyužít?

Na závěr si neodpustím jednu zajímavost - věděli jste, že podle průzkumu samotných tvůrců hry tvoří více než 50% hráčů některého z titulu The Sims mladé, dospívající ženy a dívky? Již tedy není třeba pochybovat o tom, že je série těchto her určena především jim - jak už v minulosti často někteří odborníci i odborní žurnalisté zmiňovali.

Zdroj: GamesIndustry.biz

PlayStation 2 slaví další úspěchy!

Konzoli PlayStation 2 se podařilo dosáhnout mety čtyřiceti miliónu prodaných kusů! Již letos v květnu byl oznámen prodej zhruba 30 miliónů kusů, za pouhých 18 týdnů se tak podařilo navýšit toto číslo o kulatou desítku. Společnost Sony tak dala znovu najevo svým protivníkům v boji o trůn nejprodávanější konzole svou jasnou převahu.

Na celkovém a jistě velmi lichotivém čísle 40 se podílely tři regiony. Prvním z nich je samozřejmě Evropa, kde se od zahájení prodeje může pochlubit vlastnictvím této konzole již více než dvanáct miliónů šťastných majitelů. V ráji pro všechny výrobce konzolí, Japonsku, zemi vycházejícího slunce, se podařilo prodat již takřka 11 miliónů kusů. Vedoucí pozici obsadila Severní Amerika chlubící se číslem více než 17 miliónů prodaných konzolí PlayStation 2.

S přihlédnutím k předpokladům analytiků i samotné firmy Sony se v žádném případě ani v budoucnu neočekává ochladnutí zájmu o PS2 a již v brzké době bychom se měli dočkat zdolání další pomyslné mety "padesáti melounů".

Zdroj: GamesIndustry.biz

THQ 29. nejrychleji rostoucí IT firmou na světě

Populární byznys magazín Business 2.0 ani letos nevynechal příležitost a přinesl žebříček sta nejrychleji rostoucích firem, které podnikají v branži informačních technologií. Do této kategorie samozřejmě spadají také společnosti herního světa.

Celý žebříček je samozřejmě tvořen s ohledem na několik faktorů - současnou cenu akcií, růstu výdělků či zisků. Na její tvorbě se podílejí renomovaní profesoři z několika světově uznávaných univerzit, z nichž jmenujme alespoň Stranford. Všechny, kdož se zajímají o hry a vše s nimi související, jistě potěší zpráva, že se do první stovky nejrychleji rostoucích společností propracovala také distribuční firma THQ, která však u nás není příliš známá.
 
A na závěr malá perlička - celému žebříčku vévodí švýcarská společnost Logitech, kterou můžete znát především jako výrobce kvalitních myší a dalších periferních zařízení.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Vivendi získalo práva na Spidermana a další komiksové postavičky

Skvělý úlovek se podařil společnosti Vivendi Universal, která je v posledních měsících provázena řadou skandálů. Připomeňme tak špatné finanční výsledky - v souvislosti s nimi se začalo živě hovořit o možném prodeji herní divize této firmy. Proti tomuto kroku však hovoří zakoupení licence na více než 4700 komiksových postaviček, jejíchž práva vlastní slavné nakladatelství Marvel.

Celá licence tak zahrnuje nemalé množství opravdových prodejních perel - již v budoucnu se dočkáme her a titulů, jejichž hlavním hrdinou bude někdo ze společenství Spiderman, X-Men, Blade a další. Ani tento seznam však samozřejmě není konečný, o čemž už napovídá výše zmíněné číslo 4700 - samotná práva jsou tedy skutečným klenotem.

A kdy se dočkáme prvních her? Podle všech informací by se měl první titul využívající této nové licence na pultech objevit až v roce 2005.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Nintendo potvrdilo prodej Rare

Minulý týden jsme vás informovali o plánech Microsoftu, který se chystal k dalšímu nákupu a rozšíření svého herního vývojářského parku. Spekulace se nakonec ukázaly být holou skutečností, Rare je tak již pravděpodobně vlastnictvích softwarového giganta.

Jasno do celé kauzy vneslo až oficiální tiskové prohlášení společnosti Nintendo. Jak jsme vás již informovali, právě tento přímý konkurent Microsoftu na poli herních konzolí vlastnil 49 procent akcí vývojářského studia Rare. Samotné prohlášení potvrzuje prodej těchto akcií, jejich prodejní cena však nebyla zveřejněna. V kuolárech se v minulých týdnech hovořilo o částce ve výši zhruba čtvrt miliardy britských liber.  

Oficiální zdroje do dnešního dne neuvedly jméno nového majitele všech akcií, má se však za to, že je jím právě Microsoft - co více, právě tato firma je jediným doposud známým zájemcem a je takřka stoprocentně jisté, že i novým šťastným vlastníkem společnosti Rare.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Finanční výsledky společnosti Infogrames

Již jsem se v minulosti zmiňoval o tom, že letošní finanční výsledky většiny herních firem jsou velmi uspokojivé a překračují odhady analytiků. Nejinak je tomu i v případě společnosti Infogrames, jednoho z nejvýznamnějších světových distributorů her pro osobní počítače i konzole.

V předchozích dnech byly zveřejněny údaje platné pro fiskální rok 2002. Výdělky firmy vzrostly o úctyhodných 44% na 419 miliónů dolarů oproti 294,1 miliónů za stejné období minulého roku. Provozní zisk činil bez několika tisíc rovný milión dolarů, což je také patřičný pokrok - loni dosáhla společnost ztráty více než 51 miliónu. Zřejmě nejpodstatnější je však čistý zisk - v případě této položky se stále drží firma v červených číslech, ztráta 10,9 miliónů dolarů je však podstatně menší než takřka šedesát miliónů z loňského roku

I přes poslední, stále nepříliš pozitivní, údaj si vede celá společnost nad očekávání dobře. Vše je dáno především patřičně rozmanitou a kvalitní sbírkou her, které se za uplynulý rok objevily ve světových obchodech - v případě osobních počítačů se jedná o titul Civilization III a především pak úspěšné RPG Neverwinter Nights. Svůj vliv na výsledky, samozřejmě z pozitivního hlediska, měly také tituly Stuntman a Test Drive pro PlayStation 2 či Test Driver 2001 pro Xbox.

Jak se však zdá, i budoucnost je společnosti Infogrames nakloněna. Vše je dáno šťastným rozhodnutím koncentrovat se na tvorbu a distribuci her určených pro více platforem - tento krok se samozřejmě projeví na nákladech při vývoji daného titulu, na druhé straně však také na konečné prodejnosti. Pohled do dalších týdnů a měsíců navíc může naplňovat společnost radostí i z dalšího důvodu - již do konce září by se měl ve světových obchodech objevit titul Unreal Tournament 2003, který bude zcela jistě velkým kasovním trhákem. Navíc lze v brzké době očekávat také vydání her Unreal Championship, Enter The Matrix, Godzilla: Destroy All Monsters Melee.

Abych se zde nezmiňoval pouze o samých pozitivech, nutno poznamenat, že na rozdíl od celkových výsledků se příliš nedaří evropské divizi společnosti - za následek to má kromě jiného uzavření britské pobočky firmy Microprose, tvůrce závodní simulace formule 1, titulu Geoff Crammond`s Grand Prix 4. Jak se dá očekávat, jednalo se o jeden z kroků směřujících ke kompletní restruktualizaci firmy.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Vývoj prodeje konzolí na japonském trhu

Opět vám po krátké pauze přinášíme přehled prodejnosti konzolí na japonském, z hlediska těchto platforem zřejmě nejzajímavějším světovém trhu. Vždyť právě japonská hráčská komunita patří mezi největší odběratele konzolí různých značek a i to je jeden z důvodů, proč jsou prodejní reakce ze země vycházejícího slunce velmi podstatné i pro výrobce těchto zařízení.

Z výsledků je jasně patrné, že si prozatím a již po dlouhou dobu vede suverénně nejlépe PlayStation 2 společnosti Sony. Jeho odvěcí rivalové, konzole GameCube a Xbox, zůstávají v pozadí, přičemž zástupci firmy Microsoft se ani s přibývajícím časem nedaří přilákat nové zájemce.

  • PlayStation 2: 44 800 (Roční: 2 729 100)
  • Game Boy Advance: 31 200 (Roční: 1 811 800)
  • GameCube: 21 300 (Roční: 778 000)
  • Xbox: 4 200 (Roční: 249 400)
  • PSOne: 3 200 (Roční: 181 000)
  • Wonder Swan Crystal: 1 900 (Roční: 84 000)
  • Wonder Swan Color: 1 110 (Roční: 109 100)
  • Game Boy Color: 810 (Roční: 72 800)
  • Wonder Swan: 120 (Roční: 7 000)
  • Game Boy: 47 (Roční: 4 800)
  • Nintendo 64: 43 (Roční: 5 700)
  • PocketStation: 22 (Roční: 1 100)

Zdroj: PlanetXbox

Krátce:

  • Nathan McCree, jeden ze známých tvůrců hudby pro počítačové hry, založil v minulých dnech specializované studio MCCree Music. Jak lze již z názvu nově formované společnosti vytušit, i tentokráte se bude vše podstatné točit kolem hudby. Celá firma by tak měla znovu spolupracovat na výrobě ozvučení pro nové počítačové hry. Na závěr připomeňme, že sám Nathan McCree se podílel na titulech Breed, Tomb Raider 1, 2 a 3.
  • Smutná zpráva k nám v minulých dnech dorazila od evropské divize společnosti Sega. V pouhých 57 letech totiž zemřel zakladatel a bývalý prezident pobočky této světoznámé firmy, pan Victor Leslie - jeho smrt nastala jako následek pobodání vosou. Byl to on, kdo si jako první všimnul potencionálu evropského trhu. Samotnou společnost Sega opustil v roce 1992.
  • Společnost Microsoft v minulých dnech uveřejnila datum spuštění služby Xbox Live v Japonsku. Stane se tak již 13. ledna příštího roku, svou premiéru si však tato služba odbude již velmi brzy, přesně 15. listopadu, kdy je naplánován její start v Severní Americe.

Žebříček nejprodávanějších her v Evropě (týden 8. - 14. září 2002)

Jako každý týden, i dnes vám přinášíme žebříček neprodávanějších her pro platformy PC, PS2, GameCube a Xbox.

PC - žebříček
Mafia na trůnu! Český počin brněnské společnosti Illusion Softworks se hned v druhý týden svého prodeje vyšvihnul na první místo, odkud tak byla sesazena neméně kvalitní strategie Medieval: Total War. Zajímavostí zůstává, že do první desítky nejprodávanějšího softwaru na osobní počítače se tentokrát mezi sbírku herních titulů propracovaly také tři zástupci klasických programů. A malá perlička na závěr - také jste si všimli, že z první desítky vypadnul opěvovaný Warcraft 3?

AP   MP Název hry PT
1. ë 2. Mafia 2
2. í 1. Medieval: Total War 3
3. - 3. The Sims: On Holiday 24
4. ë 10. Microsoft Office Xp Student Edition 43
5. - 5. The Sims 136
6. ë 51. Norton Antivirus 2003 2
7. ë 9. Medal of Honor: Allied Assault 31
8. - 8. Grand Theft Auto 3 17
9. ë 12. Virus Scan 6.0 / Firewall 3.0 40
10. í 6. The Sims: Hot Date 43

PS2 - žebříček
Žebříček nejprodávanějších her pro konzoli PlayStation 2 se nám i po týdnu povážlivě červená - v obchodech se totiž objevily další dva kasovní trháky, tituly Tekken 4 a Conflict: Desert Storm a tak své pozice museli vyklidit někteří staří známí - zajímavý je například propad skvělé závodní hry ToCA Race Driver ze třetího na osmé místo.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Stuntman 2
2. N Tekken 4 1
3. N Conflict: Desert Storm 1
4. í 2. Turok Evolution 2 2
5. - 5. Grand Theft Auto 3 47
6. í 4. Medal of Honor: Frontline 15
7. í 6. Commandos 2: Men of Courage 2
8. í 3. ToCA Race Driver 4
9. í 7. Spider-Man 15
10. í 8. Gran Turismo: Concept 9

Xbox - žebříček
Také v případě konzole Xbox se její majitelé dočkali vydání několika zbrusu nových titulů, které řádně zamíchali pořadím v první desítce. Na první místo se nám propracovala lovkyně upírů Buffy se svým titulem Buffy The Vampire Slayer, druhé místo okupuje titul Conflict: Desert Storm, taktéž jedna z novinek tohoto týdne.

AP   MP Název hry PT
1. N Buffy The Vampire Slayer 1
2. N Conflict: Desert Storm 1
3. í 1. Turok Evolution 2
4. í 2. Halo: Combat Evolved 27
5. N Commandos 2: Men of Courage 1
6. í 4. Project Gotham Racing 27
7. í 3. Bruce Lee: Quest of The Dragon 2
8. í 5. Dead Or Alive 3 27
9. í 8. Championship Manager: Season 01/02 21
10. í 7. Max Payne 27

GameCube - žebříček
Poprvé se v žebříčku nejprodávanějších her pro konzoli GameCube společnosti Nintendo objevil populární titul Resident Evil a hned se usadil na samém vrcholu.

AP   MP Název hry PT
1. N Resident Evil 1
2. í 1. Super Smash Bros: Melee 17
3. - 3. Luigi`s Mansion 20
4. í 2. Pikmin 14
5. í 5. Star Wars: Rogue Leader 20
6. - 4. Super Monkey Ball 20
7. í 6. Sonic Adventure 2: Battle 21
8. í 7. 007 - Agent Under Fire 14
9. - 9. Spider-Man 15
10. - 10. Aggressive Inline 2

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA

Váš názor Další článek: Tvrdé zápasy v demu WWE Raw

Témata článku: , , , , , , , ,