Byznys hrátky: půjde cena her nahoru?

Půjdou ceny her nahoru? * Řídící jednotka "Cell" téměř dokončena, dočkáme se konzole PS3 příští rok? * Atari prodalo více než 2,5 miliónů kopií Enter The Matrix. * Microsoft popřel možnost spojení se Segou, kdy plánuje vydat Xbox 2? * Finanční výsledky Vivendi - blýskání na lepší časy nebo předzvěst pohromy? * Pohled do minulosti: Sony v roce 1998 připravovalo vlastní handheld!
Byznys hrátky: půjde cena her nahoru?

Půjdou ceny her nahoru?

Není to ani tak dávno, co jsme vás informovali o jistě úctyhodné snaze a výzvě zahraničního sdružení FairPlay, požadujícího snížení cen herního softwaru i hardwaru. Jak už to tak bývá, veškeré aktivity se nakonec ukázaly být zbytečnými - ceny se na světových trzích drží na prakticky stejných hodnotách, snad jen u nás se díky konkurenčnímu boji začíná v mnoha případech blýskat na lepší časy. Právě v době, kdy se čeští distributoři předhánějí ve snaze nabídnout titul za konkurence schopnou cenu, v lokalizované podobě a množstvím bonusů, však přichází rána zvenčí. Podle předpokladu renomovaného analytika vyletí cena her nahoru.

Proč je tomu právě tak? Důvodů je hned několik a všechny jsou čistě logického rázu. Tím nejpodstatnějším jsou především rostoucí náklady na vývoj. Pryč jsou doby, kdy titul celosvětových kvalit vyrobilo studio o 5 - 10 lidech. Dnes se čísla zaměstnanců pohybují na dvoj- až trojnásobku tohoto počtu a spolu s prodlužující se dobou tvorby nového projektu se nepříjemně projevují na celkových nákladech - výtvor Enter the Matrix stál podle údajů vývojářské společnosti Shiny více než 20 miliónů dolarů. Výdaje je pak třeba zaplatit - samozřejmě z kapes obyčejných hráčů, zákazníků a odběratelů hotového artiklu. Debaty o procentuálním podílu na zisku u externích vývojářských týmů a světového vydavatele se navíc často táhnou celé měsíce a podobají se do slova a do písmene válce na ostří nože. Nastávající trend vlastních vývojářských studií (tak jak je zavedly firmy Electronic Arts či Ubi Soft) má tak především marketingové a finanční důvody.

Přesto se okamžitého zvýšení cen nemusíme obávat. Podle výsledků hospodaření i celosvětové prodejnosti si většina firem vede více než dobře a není tak nucena prosazovat jakoukoliv taktiku postupného zdražení. Tato doba však může přijít - a my jen doufejme, že se jí nakonec (s trochou potřebného štěstí) vyhneme.

Zdroj: Shacknews, MSNBC.com

Řídící jednotka "Cell" téměř dokončena, dočkáme se konzole PS3 příští rok?

PlayStation 2 byl jedním z největších úspěchů firmy Sony - o tom nemůže být jakýchkoliv pochyb a také doposud zveřejněné informace o jejím následovníkovi dávají tušit, že japonský výrobce neponechá nic náhodě. Velké pozornosti se dostalo zejména procesoru "Cell," dle informací přímo ze Sony neuvěřitelně výkonném jádru připravované platformy. Přesto se nedávno objevily spekulace, podle kterých se protahující čas vývoje této části budoucí konzole negativně projeví na jejím vydání. Je to pravda? V jaké fázi se nachází vývoj procesoru Cell a kdy se jej i PlayStation 3 dočkáme?

Podle důvěrných informací zahraničního webového magazínu GamePro vnesla do celé záležitosti jasno nedávná schůze akcionářů Sony. Právě na ní měli zástupci společnosti potvrdit, že je vývoj čipu Cell téměř u konce a první čipy by se měly na světle světa zjevit již v březnu příštího roku. Tento výrok tedy zcela vyvrací spekulace, podle kterých se díky protahující výrobě této části konzole měla Sony uchýlit k razantnímu řešení a osadit PlayStation 3 méně výkonnou řídící jednotkou.

Možné dokončení čipu Cell však neznamená, že bychom se nové platformy z dílny společnosti Sony měli dočkat již příští rok - tento scénář je zatím spíše nepravděpodobný, byť by brzkým uvedením konzole získalo Sony opět značný náskok před největšími konkurenty z dílen Nintenda a Microsoftu.

Zdroj: IE Magazine, GamePro

Atari prodalo více než 2,5 miliónů kopií Enter The Matrix

Šílenství a hysterii se podobají poslední týdny ve světě her a filmu. Za vše může již tolikrát zmiňovaný, do nebe vychvalovaný i kritizovaný fenomén Matrix, jehož druhý filmový díl (společně se svým herním bratříčkem) ovládl zábavní průmysl. Potvrzují to také nová čísla prodejnosti herního sourozence, rozporuplného titulu Enter The Matrix.

Získat společnosti Shiny, spolu s ní licenci a práva tvorby herních titulů postavených na díle Matrix, to vše se ukázalo jako chytrý, pečlivě uvážený a finančně velmi výhodný krok vydavatelské společnosti Atari (donedávna známé pod starším názvem Infogrames). Podle posledních údajů přímo z této firmy se tak za měsíc od uvedení titulu Enter The Matrix podařilo prodat více než 2,5 miliónů kopií hry. Celkové číslo zahrnuje počty prodaných kusů v Severní Americe, Evropě a také většině Asie, do které však není započítáváno Japonsko. Očekává se, že i zde by měla hra zaznamenat velký úspěch. 

Titul Enter The Matrix se tak stal vůbec nejrychleji prodávaným výtvorem v historii firmy Atari (i předchůdce Infogrames) a připojil se k dalším 13 titulům, které již dříve překročily pomyslnou hranici 2,5 miliónů prodaných kusů - do této renomované skupinky patří herní série Driver, RollerCoaster Tycoon, Civilization, Unreal a další. Mnohé z těchto her však k překonání laťky 2,5 miliónů potřebovaly výpomoc dalších pokračování, datadisků či speciálních (i budgetových) verzí.

Zdroj: Shacknews

Microsoft popřel možnost spojení se Segou, kdy plánuje vydat Xbox 2?

Microsoft nás tak jako každý týden opět zásoboval množstvím zajímavých zpráv. Jejich zdrojem se stal CEO této firmy, pan Steve Ballmer. A jaké podrobnosti jsme se dozvěděli tentokráte? Informace o možném propojení se společností Sega a jako vždy nezůstaly nedotčeny ani kalné vody nástupce konzole Xbox.

Možný zájem Microsoftu o japonského velikána Segu se stal mimo jiné také předmětem našeho příspěvku v některém z minulých vydání Byznys hrátek. Jakkoliv by se možné spojenectví obou firem ukázalo býti výhodné (zejména coby možnost zpřístupnění trhů a kontaktů), Steve Ballmer tento týden vše na konferenci v USA razantně odmítl. Tento fakt a neúspěch jednání Segy s dalšími dvěma japonskými kolegy (firmami Namco a Sammy) naznačují, že v současnosti se pro další osud firmy zdá nejvýhodnější strategické spojenectví s gigantickou společností Electronic Arts.

Mnohem větší pozornost si však vysloužilo několik rozdílných informací o osudu nástupce konzole Xbox a především o konečném termínu jeho vydání. Zatímco některé zdroje (s odvoláním právě na Steva Ballmera) hovořily o roce 2006, jiné tento termín razantně odmítly a jako konečně datum zahájení prodeje "Xbox 2" znovu stanovily rok 2005. Jak je patrno, ani sám Microsoft prozatím nemá jasno, kdy se jeho druhý výtvor na poli herních konzolí vydá dobýt svět. Pozapomenout však nesmí na dva úhlavní nepřátele, společnosti Sony a Nintendo, pro něž je rok 2005 také cíleným termínem zveřejnění své platformy.

Zdroj: Shacknews, GamesIndustry.biz

Pohled do minulosti: Sony v roce 1998 připravovalo vlastní handheld!

Dle informací japonské agentury Nikkeia není nedávno ohlášený projekt PlayStation Portable (alias PSP) prvním pokusem společnosti Sony o útok do světa handheldů, tedy ručních konzolí. Zatímco se tak všichni kocháme představami o již zmiňovaném výtvoru PlayStation Portable (který soudě dle zveřejněných informací bude více než zdatným konkurentem GBA a GBA SP), na světlo světa pronikly informace o předchůdci této konzole. Jaký byl a proč se nakonec neobjevil na pultech obchodů?

Projekt nazvaný "ET Project" byl podle informací ze zmiňovaného zdroje vytvořen a zahájen někdy v roce 1998. Jeho úkol byl prostý - vytvořit handheld, který měl být na trh uveden v roce 2000. Celý vývoj konzole měl i své hmatatelné výsledky - k dispozici bylo několik prototypů, klíčoví výrobci a partneři Square a Capcom měli dokonce začít pracovat na několika herních titulech. Na poslední chvíli však byl ambiciózní projekt na doporučení Kena Kutaragiho, tehdejšího šéfa SCE (Sony Computer Entertainment), ukončen. Důvod? Nesprávné načasování... za zrušením celého projektu však spíše vězí neshody a boj mezi členy tehdejší Sony.

Krom obvyklých a nekonkrétních údajů však byly v průběhu minulého týdne zveřejněny i bližší detaily o podobě konzole. Ta se měla pyšnit prakticky stejnou velikostí jako GBA od Nintenda, barevným LCD displejem a také slotem pro Memory Sticks. Hráčům mělo být navíc umožněno nahrávat si na své paměťové karty nové hry ve speciálně vytvořených kioscích. Vše to zní nepochybně zajímavě a my tak můžeme být pouze zklamaní, že ke zrušení celého projektu došlo. Pryč však s minulostí, vyhlížejme handheld PlayStation Portable.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Finanční výsledky Vivendi - blýskání na lepší časy nebo předzvěst pohromy?

Vivendi Universal - nadnárodní gigant, společnost, která svými jednotlivými částmi či dceřinými firmami ovlivňuje dění v mnoha oblastech lidského života. Jednou z nich je také svět zábavy v podání herní divize, která je již několik měsíců na prodej. Jak se jí ale vede v době probíhajících jednání? A nezaznamenalo Vivendi blýskání na lepší časy?

Finanční výsledky za první čtvrtletí rozhodně zástupce firmy nepotěšily - byl zaznamenán pokles výdělků i zvýšení provozní ztráty. Celý gigant Vivendi tak postihl pokles příjmu o čtyři procenta na 6,23 miliardy euro, celková ztráta 319 miliónů je však výrazným zlepšením loňských výsledků. Ani samotná herní divize nijak nezazářila - příjmy klesly o 15 procent, ztráta pak vzrostla z 1 na 24 miliónů.

Jakkoliv se ukázaly být hospodářské výsledky pro firmu alarmující (snad až na pokles celkové ztráty), o budoucnosti herní divize, která v sobě mimo jiné zahrnuje společnosti Blizzard a Sierra, snad již bude brzy rozhodnuto. Do 23. června může jakýkoliv zájemce o tuto část firmy podat oficiální nabídku - očekává se, že tak učiní až šest firem. Horkým kandidátem na zisk Vivendi Games je v současnosti krom firem Electronic Arts a Take 2 také finančník Edgar Bronfman Jr., o němž jsme vás již informovali v minulém vydání našeho článku.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Žebříček nejprodávanějších her ve Velké Británii (týden 8. - 14. června 2003)

Další týden, další žebříček - nic víc, nic míň.

PC - žebříček
Vedoucí herního pelotonu se nám ani v dalším týdnu nezměnil - na čele tak zůstává addon The Sims: Superstar pro oblíbenou simulaci života The Sims. Na stupních vítězů pak poslední datadisk série doplňuje fotbalový manažer Championship Manager 4 a akčním hit letošního jara, titul GTA: Vice City. Do první desítky nám pronikla jediná novinka, závodní hra Colin McRae Rally 3. Jistě potěší také návrat českého zástupce mezi nejlepší desítku - na poslední pozici tak figuruje akce Vietcong.

AP MP Název hry PT
1. - 1. The Sims: Superstar 4
2. - 2.. Championship Manager 4 12
3. ë 4. Grand Theft Auto: Vice City 5
4. í 3. The Sims 37
5. - 5. Rise of Nations 4
6. - 6. The Sims: Unleashed 37
7. ë 8. Norton Antivirus 2003 41
8. í 7. Enter The Matrix 5
9. N Colin McRae Rally 3 1
10. ë 13. Vietcong 9

PlayStation 2 - žebříček
Fenomén Matrixu přetrvává, první místo žebříčku nejprodávanějších her pro konzoli PlayStation 2 tak stále okupuje počin Enter The Matrix, který však na druhém místě následuje novinka Socom: Us Navy Seals a na třetím očekávaná akce Return To Castle Wolfenstein: Operation Resurrection. Do první desítky se nám vecpal také další premiérový titul Hulk, který figuruje i v žebříčcích ostatních konzolí. 

AP MP Název hry PT
1. - 1. Enter The Matrix 5
2. N Socom: Us Navy Seals 1
3. - 3. Return To Castle Wolfenstein: OR 2
4. í 2. Def Jam Vendetta 4
5. í 4. Grand Theft Auto: Vice City 32
6. - 6. Tom Clancy`s Splinter Cell 12
7. - 7. The Getaway 28
8. - 8. Dancing Stage Megamix 3
9. í 5 Midnight Club 2 7
10. N Hulk 1

Xbox - žebříček
Jen kosmetických změn doznalo dění v žebříčku her pro konzoli Xbox. První příčka tak stále náleží hře Enter The Matrix, která je stále těsně následována nejnovějším titulem herní řady Return To Castle Wolfenstein. Třetí je jediná novinka mezi vybranou smetánkou nejprodávanějších, hra Hulk. Jistě úctyhodné je také čtvrté a páté místo titulů  Halo - Combat Evolved, respektive Project Gotham Racing.

AP MP Název hry PT
1. - 1. Enter The Matrix 5
2. - 2. Return To Castle Wolfenstein: Tides... 5
3. N Hulk 1
4. ë 6. Halo - Combat Evolved 66
5. - 5. Project Gotham Racing 62
6. í 3. Moto GP: Ultimate Racing Technology 2 5
7. í 4. Burnout 2: Point of Impact 6
8. - 8. Tom Clancy`s Ghost Recon 28
9. í 7. Red Faction 2 2
10. ë 11. FIFA 2003 33

GameCube - žebříček
Na prvních čtyřech místech žádné změny - nejprodávanější tituly se nám tak na špici seřadily v pořadí The Legend of Zelda: The Wind Waker, Enter The Matrix, Tom Clancy`s Splinter Cell a Sonic Mega Collection. Stejně jako v případě konzolí PlayStation 2 a Xbox, i hráči a majitelé GameCube si mohou zakoupit novinku posledních týdnů, hru Hulk, která se zařadila na slušivou šestou pozici.

AP MP Název hry PT
1. - 1. The Legend of Zelda: The Wind Waker 7
2. - 2. Enter The Matrix 5
3. - 3. Tom Clancy`s Splinter Cell 2
4. - 4. Sonic Mega Collection 13
5. ë 6. Super Smash Bros: Melee 55
6. N Hulk 1
7. - 7. Burnout 2: Point of Impact 6
8. í 5. Def Jam Vendetta 4
9. ë 11. James Bond 007: Nightfire 19
10. í 9. Metroid Prime 13

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA

Nejprodávanější hry v USA

Stejně jako každý týden, i tentokráte zveřejnila agentura NPD přehled nejprodávanějších PC her v období mezi 1. - 7. červnem letošního roku. Krom tohoto naleznete níže také pořadí prodejnosti platné pro celý měsíc květen. Dle očekávání na špici obou žebříčku figurují hry populární série The Sims. 

Týdenní žebříček:

AP Název hry
1. The Sims: Superstar
2. The Sims Deluxe
3. Rise Of Nations
4. Grand Theft Auto: Vice City
5. The Sims: Unleashed
6. Finding Nemo: Nemo`s Underwater World of Fun
7. Finding Nemo
8. RollerCoaster Tycoon 2
9. Enter the Matrix
10. Command & Conquer: Generals

Měsíční žebříček:

AP Název hry
1. The Sims: Superstar
2. Grand Theft Auto: Vice City
3. Enter the Matrix
4. The Sims Deluxe
5. PlanetSide
6. Rise of Nations
7. Command & Conquer: Generals
8. The Sims: Unleashed
9. Delta Force: Black Hawk Down
10. Battlefield 1942
11. SimCity 4
12. Zoo Tycoon
13. Diablo II
14. RollerCoaster Tycoon 2
15. Warcraft III: Reign of Chaos
16. RollerCoaster Tycoon 2: Wacky Worlds
17. Mall Tycoon
18. Battlefield 1942: Road to Rome
19. Backyard Baseball 2003
20. Medal of Honor: Allied Assault

Zdroj: NPD


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
10 největších překvapení minulé generace, která nás potěšila

10 největších překvapení minulé generace, která ná…

Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?

18.  1.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
Téma
Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

22.  1.  2021 | |3 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce