Byznys hrátky: relaxace s hrami, Nintendo v knize rekordů

ECTS 2002 je za dveřmi a tak si něco málo povíme i o tomto herním svátku. Mnohem zajímavější je však zápis společnosti Nintenda do Guinessovi knihy rekordu – nestalo se tak prostřednictvím hlavních aktivit této firmy, ale kulinářství. Hry jako pomocník zlepšující relaxaci? Nic není nemožné! Tentokráte nechybí ani žebříček nejprodávanějších her pro GameCube a Xbox.
Byznys hrátky: relaxace s hrami, Nintendo v knize rekordů

ECTS 2002 se blíží

Již tento týden, přesně dva dny po publikování dnešních Byznys hrátek, bude v Londýně zahájen další ročník evropského veletrhu ECTS 2002. Je proto pochopitelné, že hlavním tématem našeho článku bude tento velký herní svátek. Nečekejte však nějaké shrnutí všech dostupných faktů o této významné akci, to pro vás připravujeme formou zvláštního článku. Dovolte mi tak vás alespoň seznámit s několika posledními zajímavostmi, které se na Internetu objevily.

A začneme pěkně zostra. Není tajemstvím, že malým oceněním světovým vývojářům může být vítězství v některé kategorii tzv. ECTS awards. Tentokráte dojde k vyvrcholení tohoto "soutěžního zápolení" v pátek 30. srpna, tedy druhý den veletrhu. Samozřejmě nebude chybět velká spousta kategorií, včetně té vůbec nejzajímavější - máte představu, kdo vyhraje letos cenu pro nejlepší hru celé show? Zdaleka největší perličkou je však osoba, která bude zastávat pozici komentátora - je jím známý televizní herec Gareth Jones, kterého si jisto jistě vybavíte pod přezdívkou Gaz Top. Zejména v některých významnějších částech Evropy je velmi populární a o to více si jeho účasti cení i samotní pořadatelé letošního ročníku ECTS.

A na závěr se ještě podíváme na přehled her, které hodlá během ECTS 2002 prezentovat Ubi Soft. Jako vždy se silná většina her chlubí v názvu jménem Toma Clancyho, famózního to spisovatele, který již svými knihami inspiroval desítky počítačových her. V závorce můžete u některých titulů najít také datum vydání, potvrzené samotnými tvůrci.

  • Tom Clancy`s Rainbow Six: Raven Shield (Xbox, PC - Říjen 2002) 
  • Tom Clancy`s Splinter Cell (Xbox - Listopad 2002) 
  • Rayman 3: Hoodlum Havoc (Xbox, PlayStation 2, GameCube - Březen 2003)
  • XIII (Xbox, PlayStation 2, GameCube, PC - Březen 2003) 
  • Tom Clancy`s Ghost Recon (Xbox, PlayStation 2, GameCube, PC) 
  • The Sum of All Fears (PlayStation 2)
  • Ultimate Fighting Championship: Throwdown (PlayStation 2)
  • Disney`s Donald PK (PlayStation 2)
  • Myst III: Exile (Xbox, PlayStation 2)

A abych nezapomněl. Samotný veletrh ECTS probíhá letos ve dnech 29. - 31. srpna.

Nintendo slavilo, zápis do Guinessovi knihy rekordů ho neminul

Jak je vidno, tak i počítačový tvůrci si umějí užívat života. Při příležitosti uvedení nejnovějšího titulu Mario Sunshine, jehož hlavní roli samozřejmě obsadil známý italský instalátor Mario, se totiž rozhodla americká pobočka této společnosti uspořádat velkou párty. Ta se nijak nevymykala všednímu průměru - vše bylo vytvořeno ve stylu zmiňovaného Itala, lidé koketovali, diskutovali a v neposlední řadě se také řádně bavili (i když, kdo ví).

U Nintenda však nezapomněli ani na patřičné zpestření celé akce. Tím byl ojedinělý pokus zapsat se do Guinessovi knihy rekordů. Hlavní úlohu tentokráte sehrálo italské kulinářství. Zástupci společnosti se totiž s kuchaři a dalšími odborníky rozhodli vytvořit 3265 liber těstovin, což překonalo doposud uznaný rekord 2564 liber. Inu, zajímavé.

Na závěr připomeňme, že samotný titul Mario Sunshine, který stál v pozadí celé této akce, by se měl v obchodech objevit již v průběhu nadcházejícího týdne. Zakoupit si ho budou moci všichni majitelé konzole GameCube.

Ve vývoji jsou hry, které budou primárně sloužit k relaxaci

Nyní trochu odbočíme od světa peněz, machinací, lobování a kuplířství. Naopak se podíváme na spojení her a lidského zdraví. Nebojte se, nečekají na vás žádné spekulace o tom, že by hry mohly poškozovat zdraví (i když i takové teorie a výzkumy se objevují, o nich snad někdy příště). Naopak, podíváme se, jak mohou hry pomáhat. Zdá se vám to nemožné? Potom se nenechejte mýlit…

Jak jsem již letmo zmínil, ve většině případů se při zmínce o zdraví a počítačových hrách setkáváme s kritikou této formy zábavy. Výzkumníci sdružení MediaLab Europe, které sídlí v Irské republice, však vyvinulo herní technologii, která tomuto studiu dovolí vyvinout počítačovou hru, které pomáhá lidskému zdraví. Ani se nechce věřit, že tvůrce tohoto odvážného projektu, doktor McDarby, už o něčem podobném uvažuje přes 10 let. A jak vidno, již brzy se dočkáme hmatatelných výsledků.

Samozřejmě vám nemohu přiblížit samotné technologické pozadí těchto her, které samozřejmě není známo - přesto se můžeme podívat na jejich koncept, který mnohé naznačí. Idea prvního titulu (jehož název zní Relax To Win) je v podstatě velmi prostá. Dvě speciální elektrody, připevněné k prstům, sledují lidské tělo a podle toho, jak se oné osobě daří relaxovat, probíhá i pohyb a samotná hra. Ze začátku se vám tak podaří dráčka, který je hlavním hrdinou, rozpohybovat do chůze, později běhu a nakonec i letu. Pokud se vám podaří dosáhnout poslední fáze, umíte relaxovat. Jak prosté, jak jednoduché. Hra je primárně určena pro dva hráče, paradoxně ale nebudete se svým sokem porovnávat schopnost reagovat, rychle vystřelit, zvolit dobrou taktiku, ale pouze, jak který z vás umí relaxovat.

Celý autorský tým však pracuje ještě na dalším projektu, hře zvané Brainchild. Jak už z názvu vypovídá, tentokráte bude mít prsty při hraní také mozek, jako prostředník k úspěchu. Osoba hrající hru tak bude propojena speciálními senzory s hrou a podle změn mozkových vln se bude odvíjet i její průběh.

Oba projekty vám mohou pomoci naučit se relaxovat. Autoři však hodlají prostřednictvím své tvorby pomoci také dětem s poruchami koncentrace.

Nejprodávanější konzole v Japonsku - PS2 trhá rekordy

Již jednou jsme vám v některém z minulých vydání Byznys hrátek přinesli přehled nejprodávanějších konzolí na území Japonska, tedy v zemi vycházejícího slunce. Podobný žebříček se však na Internetu objevuje týden co týden a i když ho zřejmě nezařadíme pravidelně do našeho článku, jeho dnešní obsah je mimořádně zajímavý.

Plyne z něj totiž jen jediné. PlayStation 2 suverénně vévodí "startovnímu poli", prodej 90 400 kusů této konzole je navíc novým rekordem. Stejně tak jasná je situace Xboxu - tomu se v případě japonských trhů na lepší časy neblýská a není rovnocenným soupeřem pro dva největší soky, konzole od společností Nintendo a Sony. Inu, jak vidno, marketingové tahy zástupců Microsoftu jsou v mnoha případech nelogické. Stali jsme se tak svědky paradoxní situace, kdy jako lev bojuje Xbox na trzích, kde nemá větší šanci, a do některých, zřejmě co se týče prodejnosti a procentuálnímu podílu na trhu zajímavějších zemí, ještě nevstoupil.

  • PlayStation 2: 90 400 kusů (Roční: 2 502 400) 
  • Game Boy Advance: 62 900 (Roční: 1 676100) 
  • GameCube: 16 700 (Roční: 720 200) 
  • Wonder Swan Crystal: 7 300 (Roční: 67 600) 
  • PSOne: 4 900 (Roční: 166 600) 
  • Xbox: 3 600 (Roční: 238 700) 
  • Game Boy Color: 1 900 (Roční: 69 600) 
  • Wonder Swan Color: 1 700 (Roční: 104 000) 
  • Wonder Swan: 180 (Roční: 5 500) 
  • Game Boy: 140 (Roční: 4 400) 
  • Nintendo 64: 110 (Roční: 5 500) 
  • Sega Dreamcast: 19 (Roční: 17 100) 
  • PocketStation: 15 (Roční: 1 000)

Microsoft se snaží snížit náklady na výrobu konzole Xbox

Plynule navážeme na předchozí příspěvek, ve které jsem možná až příliš kriticky hodnotil současnou pozici konzole Xbox - i když její výsledky na japonském trhu jsou vskutku směšné, zejména v porovnání s ostatní konkurencí. Že ještě stále není Xbox pro Microsoft výdělečný, o tom se v kuloárech hovoří nahlas již pěknou chvilku. Teď tento světový gigant přišel s novým prohlášením, podle kterého dojde k několika změnám ve výrobním procesu samotné konzole, to vše s jediným důvodem - snížením výrobních nákladů.

I když bychom si pod předcházejícími pojmy mohli představit hrozivé věci, včetně propouštění zaměstnanců, přesunutí výroby do jiné země (zdravím brněnský Flextronics!) a mnohé další, tak drastický obrázek nás nečeká. Microsoftu se pouze podařilo najít levnějšího výrobce video čipů pro svou konzoli. Podle vlastní slov zástupců této společnosti se tím náklady na stavbu jedné konzole sníží o "několik dolarů". O přesné výši můžeme jen spekulovat.

Vzpomeňme také na kauzu ze začátku letošního roku, jejímž hlavním aktérem je kromě gigantického Microsoftu také neméně význačná firma, výrobce grafických čipů nVidia. Tyto dvě firmy se podle posledních informací stále přou o výši peněžní částky, kterou má Microsoft platit za grafické čipy použité v jeho konzoli Xbox. Řešení samotného problému je v současnosti v rukou smírčího soudu, tzv. arbitráže.

Žebříček nejprodávanějších her v Evropě (týden 10. - 17. srpna 2002)

Protože jsme díky několikadennímu odkladu minulého vydání vyčerpali aktuální žebříček nejprodávanějších her pro PC a PS2, nabízím vám dnes pohled na prodejnost titulů pro další dvě významné konzole - Xbox od Microsoftu a GameCube od Nintenda.

Xbox - žebříček
Tato konzole je snad nejskloňovanějším jménem v dosavadní historii Byznys hrátek - aby ne, jedná se o hodně kontroverzní projekt (svým způsobem), navíc poměrně často vplouvá do končin znamenajících problémy, špatné výsledky a tak podobně. I přesto mají majitelé Xboxu v oblasti her z čeho vybírat, byť nabídka titulů ještě není příliš široká.

Na prvním místě žebříčku se neudálo nic významného - stále mu vévodí projekt Halo, který již pradávno překročil hranici jednoho miliónu prodaných kopií. Do stejné skupiny úspěšných počinů se může zařadit také number three našeho žebříčku, hra Project Gotham Racing. Závidět můžeme majitelům konzole Xbox také možnost zahrát si titul Prisoner of War, který se na PC objeví až za několik týdnů.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Halo: Combat Evolved 23
2. - 2. Prisoner of War 5
3. - 4. Project Gotham Racing 23
4. ë 5. Enclave 5
5. ë 7. Dead Or Alive 3 23
6. í 4. Hunter: The Reckoning 7
7. ë 8. Max Payne 23
8. í 6. 007 - Agent Under Fire 10
9. - 9. Spider-Man 11
10. - 10. Wreckless: The Yakuza Missions 21

GameCube - žebříček
Teď pro změnu zaostříme pozornost na zástupce firmy Nintendo, konzoli GameCube. Žebříčku nejprodávanějších her pro tuto konzoli totiž stále s přehledem vévodí titul Super Smash Bros: Melee, který se účastní klání s ostatními hrami již přes 13 týdnů. Dobrou pozici okupuje také čerstvý přírůstek žebříčku, kterým je počin Lost Kingdoms.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Super Smash Bros: Melee 11
2. ë 3. Lost Kingdoms 2
3. í 2. Pikmin 10
4. - 4. Star Wars: Rogue Leader 16
5. - 5. Luigi`s Mansion 16
6. - 7. Super Monkey Ball 16
7. ë 8. Sonic Adventure 2: Battle 17
8. í 6. 007 - Agent Under Fire 10
9. - 9. Spider-Man 11
10. ë 13. Simpsons: Road Rage 14

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Do prodeje míří Playstation 5 s retro designem, kusů je extrémně málo

Do prodeje míří Playstation 5 s retro designem, ku…

Chcete svou konzoli s příchutí kultovní PS2? Pak si pospěšte.

5.  1.  2021 | |1 N/A
Daniel Pánek
PlayStation 5Konzole
Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých nikdo nic nečekal

Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých ni…

Od následujících her si hráči příliš neslibovali, přesto všechny dokázaly překvapit.

12.  1.  2021 | |10 N/A
Ladislav Novák
Téma
Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie