Byznys hrátky: rozhovor s Johnem Romerem

Nabito zajímavostmi! Tak by se dalo shrnout dnešní vydání Byznys hrátek: čeká tak na vás již na našich stránkách avizovaný rozhovor se známou osobností herního světa – do našich sítí se tentokráte chytil John Romero. Dozvíte se však také podrobnosti o prodeji herní divize Vivendi, fakta o Xbox Live v Evropě či o marketingovém plánu serveru Yahoo!

Rozhovor s Johnem Romerem o životě, současnosti a budoucnosti!

Jak již bylo na stránkách našeho serveru několikrát v průběhu minulého týdne avizováno, připravili jsme pro vás (konkrétně Honza Morkes) nový rozhovor s jednou z nejvýznamnějších herních osobností současnosti i minulosti. Dost bylo prognóz, o koho se konkrétně jedná - jak jste již z nadpisu tohoto příspěvku mohli poznat, tentokráte se dočkáte krátkého povídání s Johnem Romerem, člověkem, který se podílel na mnoha revolučních hrách - titulech Wolfenstein 3D, Doom I & II, Quake, Heretic či Hexen. Vypsat kompletní seznam všech her, které má John Romero na svém kontě, by vydalo na několik stránek. Pojďte se tak raději rovnou podívat na slibované interview!

Doupě: Ještě před několika měsíci jste vypadal jako rocková hvězda. Byl váš život stejný?
John Romero: Nemyslím si - nemám za přátele žádné rockery, takže nemohu porovnat svůj životní styl s tím jejich. Jsem si jistý, že můj život nebyl stejný, ačkoliv jsem každý den pracoval velmi dlouho.

Doupě: Co vás vedlo ke zkrácení vlasů a změně povolání na univerzitního učitele? Máte rád tuto práci? Co od ní očekáváte?
J.R.: Chtěl jsem změnu, dlouhé vlasy jsem měl již jedenáct let. Absolutně jsem je miloval, ale většinu života jsem měl vlasy krátké, z tohoto pohledu je mám rád stejně. Miluji učení na univerzitě, zejména protože jsou studenti tak dychtivý a zajímají se o učivo - a navíc mě to stojí jen jednu noc týdně.  Na konci semestru, pokud budu mít z toho všeho stále požitek, budu jisto jistě pracovat dále jako učitel.

Doupě: Jste sebekritický? Co si s odstupem času myslíte o svých posledních projektech ve společnosti Ion Storm?
J.R.: Daikatana nebyla hra, kterou jsem chtěl vytvořit - její vývoj trval příliš dlouho a během tohoto času se staly věci, které zapříčinily, že nikdy nedosáhla svého potencionálu. Myslím, že to byla dobrá hra, ale ne pravý áčkový titul. Anachronox byl skvělý titul, a společně s Deus Ex docílil toho, čehož jsem chtěl vždycky v Ion Storm dosáhnout - více excelentních her ve vývoji současně a všechny vypuštěny s dobrým ohlasem. Bohužel, Daikataně se na tento seznam dostat nepodařilo, ale zapůsobila svým osobitým způsobem.

Doupě: Po vašem odchodu z Ion Storm jste založil novou herní společnosti, která neprodukuje hry pro PC (jako byla například Daikatana), ale malé hry pro kapesní počítače Palms, mobilní telefony a podobně. Proč tak velká změna? Myslíte si, že budoucnost je v mobilních telefonech a kapesních počítačích?
J.R.: Mobilní telefony jsou další hranicí co se týče hraní - na světě je využíváno přes 800 miliónů telefonů a lidé je obměňují během dvou let, stejně jako PC. Navíc, nikdy nejste pořád u svého počítače, ale jste stále hráčem - mít zábavné hry na mobilních telefonech, nebudete muset přestat hrát, přesto, že zrovna nesedíte u svého stolu.

Doupě: Nechtěl byste znovu začít programovat pro PC? Zajímáte se o PC hry? Máte v současnosti nějaký titul, na který se opravdu těšíte?
J.R.: Programuji PC hry, ale také se navíc učím nové platformy jako je GameBoy Advance a J2ME pro telefony. PC hra, na kterou se opravdu těším, je právě teď Vice City!

Doupě: Co si myslíte o online hrách? Chtěl byste nějakou vytvořit? O čem by byla?
J.R.: Online hry jsou "děsivé" - zvláště, pokud s nimi můžete strávít spoustu času a oni vás za tento čas odmění. Určitě budu v budoucnu vyvíjet vlastní online hru, ale nejsem si přesně jist, o čem bude.

Doupě: Jaká je vaše vize her v roce 2012? Budou lidé stále hrát?
J.R.: Samozřejmě - lidé budou vždy hrát hry. Nedovedu si však představit, jaké budou hry za deset let - je to příliš daleko v budoucnosti.

Doupě: Máte nějaký sen v souvislosti s hrami a herním průmyslem, který byste chtěl realizovat?
J.R.: Držet se snahy dále se vzdělávat a dále pracovat na nových nápadech pro hry budoucnosti - mé hry.

Zdroj: Doupě

Herní divize Vivendi Universal není na prodej!

Jak jsme vás minulý týden informovali, Vivendi Universal podepsalo dohodu se světoznámým vydavatelstvím Marvel, podle kterého bude moci v budoucnu využít jednu z více jak 4700 komiksových postaviček, které zahrnují takové hvězdy, jako X-Mena, a další. Vzhledem k získání této licence bylo zcela na místě zpochybnit avizovaný prodej herní divize této firmy, což se také potvrdilo - v současnosti se o jejím prodeji neuvažuje!

Nakonec tedy u zástupců společnosti zvítězilo vědomí, že herní společnosti patří mezi jednu z mála "zdravých" částí celé firmy. Herní divize každý rok přináší patřičné zisky, její přínos je tak pochopitelný. V přípravě je navíc řada zajímavých titulů, které by mohly situaci dále zlepšovat - zmiňme například nedávno ohlášený titul Starcraft: Ghost! 

Zdroj: GameSpot

Kdy bude Xbox Live v Evropě?

Microsoft konečně odhalil také podrobnosti týkající se spuštění Xbox Live v Evropě. Jak jistě mnozí z vás tuší, služba Xbox Live bude jakýsi centrální systém, jehož prostřednictvím budou organizovány turnaje a zápasy, bude zajišťovat chod jednotlivých serverů a nabídne mnohé další funkce a služby. Nic ale není zadarmo a tak bude muset i každý hráč obětovat nějakou tu peněžní sumičku do kapes Microsoftu.

Vraťme se ale opět na starý kontinent - jak bylo oficiálně oznámeno, od 30. Října do 29. Listopadu bude spuštěn betatest, kterého se zúčastní zhruba tři tisícovky vybraných majitelů konzole Xbox. Oficiálního spuštění služby bychom se pak měli dočkat 14. Března příštího roku - připomeňme, že v Severní Americe se z novinky jménem Xbox Lives budou moci těšit již od 15. Listopadu, v Japonsku bude provoz zahájen na začátku příštího roku. Evropa tedy přichází na řadu jako poslední z významných světových kontinentů a "herních oblastí".

Hráči jakých evropských států budou moci službu využít? Jak bylo oznámeno, zatím je v plánu spuštění Xbox Live ve Velké Británii, Německu, Itálii, Francii, Španělsku, Švédsku, Belgii a Holandsku. Roční poplatek by se měl pohybovat zhruba kolem částky šedesáti euro, hráči se při zakoupení služby navíc dočkají her MotoGP a Whacked.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Stahování plných verzí her přes Internet? Tak zní plán Yahoo

Byť se již objevila řada významných plánů uvažujících o změně distribuce prodejních verzí her, žádná se zatím nedočkala světové podpory a "snesitelné" realizace. Jedna z mnoha revolučních myšlenek však získala podporu ve významném serveru Yahoo. O co tedy běží?

I když čeští hráči stále v mnoha případech žijí ve stínu svých pomalých linek a prohledávání Internetu je pro ně spíše noční můrou, situace ve státech Severní Ameriky i různých zemích Evropy je zcela odlišná - to však již netřeba příliš zdůrazňovat. Proto se tedy logicky objevila myšlenka šířit plné verze her přes Internet - uživatel zaplatí za možnost stáhnutí vybraného titulu a získá tak hru, samozřejmě výhodněji než retail verzi, kterou by normálně zakoupil v obchodě.

Tento plán se již dočkal realizace díky několika menším portálům, vše však narůstá na obrátkách díky serveru Yahoo, který se rozhodl také vstoupit do tohoto byznysu - nově tak nabízí svým návštěvníkům a zákazníkům tuto možnost.

Zajímají vás ceny? Na výběr mají případní zájemci z několika možnách variant - mohou si za pouhých pět dolarů (zhruba 170 korun) na tři dny zaplatit přístup k vybrané hře, mnohem zajímavější je však varianta další - za lidových 15 amerických dolarů získá zákazník možnost stáhnout si desítku titulů, navíc je omezen pouze třicetidenním termínem, kdy tak musí provést.

Teď se dostáváme asi k tomu nejpodstatnějšímu - nabídce titulů. Ta není rozhodně nezajímavá, za investované peníze můžete získat takové tituly, jako jsou hry Grand Theft Auto 2, Tomb Raider: Chronicles či u nás nepříliš známý titul Backyard Basketball. Počet titulů by se měl samozřejmě i v budoucnu rozrůstat, je však nepravděpodobné, že by se vzhledem k současným cenám a modelu mohli v nabídce objevit i AAA hry.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Microsoft potvrdil koupi Rare

Microsoft po týdnech prognóz a spekulací (čehož jste díky našemu článku mohli být svědky i vy sami) potvrdil očekávaný nákup herního vývojářského týmu Rare. Celá akvizice si nakonec vyžádala investici 375 miliónů amerických dolarů, což v přepočtu znamená částku zhruba 11,5 miliardy korun!

Co to pro budoucnost firmy samotné znamená? V první řadě vývoj většího počtu her určených pro Xbox - to je samozřejmě pochopitelný krok. Majitelé této konzole se tak dočkají pokračování titulu Perfect Dark a dalších zajímavých počinů. Po omezenou dobu bude možné vyvíjet také hry určené pro konzoli Nintendo GameCube.

Reakce samotných zástupců firmy jsou samozřejmě, jak se ostatně dalo očekávat, vcelku pozitivní - všichni si cení možnosti více se zaměřit na vývoj hry pro Xbox. Uvidíme, co v souvilosti s anglickým studiem Rare nabídne budoucnost. Jisté však je, že celá akvizice má dva potencionální vítěze - nového a nepochybně šťastného majitele (Microsoft) a také bývalého vlastníka 49% firmy a současného majitele částky 375 miliónů dolarů, společnosti Nintendo. 

Zdroj: GamesIndustry.biz

Demoverze Unreal Tournament 2003 překonává očekávání!

Společnost Epic Games v minulých dnech oznámila zajímavý fakt, podle kterého se toužebně očekávaná a před dvěma týdny oficiálně vypuštěná demoverze titulu Unreal Tournament 2003 stala jednou z nejúspěšnějších hratelných ukázek všech dob.

Za vše hovoří již samotná čísla - za prvních pět dní bylo zaznamenáno zhruba 1,2 miliónu downloadům, což je rozhodně velmi příznivé pro samotné tvůrce.  Na závěr malá otázka - myslíte si, že má v nejbližší době nějaká hra šanci překonat toto bezpochyby nemalé číslo?

Zdroj: GamesIndustry.biz

Infogrames snižují počty evropských zaměstnanců

Nedávno jsme vás informovali o nad očekávaní dobrých finančních výsledcích distribuční společnosti Infogrames. I když byly tyto výsledky vskutku povzbudivé, samotná firma nehodlá ustoupit od svých plánů na restruktualizaci a snížení nákladů - odnést by to měli její zaměstnanci ve Francii!

Podle posledních informací tak bude propuštěno více než 60% zaměstnanců společnosti v zemi galského kohouta, což v přepočtu znamená zhruba 280 nešťastníků, kteří se, lidově řečeno, ocitnou na dlažbě - stát by se tak pravděpodobně mělo v den vydání našeho článku, tedy úterý první října. Vzpomeňme také na zrušení britské pobočky společnosti Microprose, které se událo před několika týdny.

Všechny v blízké budoucnosti uskutečněné změny jsou jen pokračováním těch loňských - už minulý rok společnost Infogrames propustila v Evropě více než 150 svých zaměstnanců. Celkově v současnosti zaměstnává firma v Evropě 880 lidí, z toho 480 pracuje právě ve Francii. Pobočka ve Spojených státech amerických má zhruba stejný počet zaměstnanců, na rozdíl od evropského kontinentu si tam začala vést firma po několikaletých  problémech opět skvěle.

Je otázkou, zda-li je propuštění 280 zaměstnanců posledním významným krokem v souvislosti s restruktualizací firmy - ta se rozhodla ušetřit zhruba 25 miliónů dolarů na nákladech, což rozhodně není nevýznamná částka.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Nejprodávanější konzole v Japonsku

Ani tento týden vás neošidím o žebříček nejprodávanějších konzolí na území Japonska - nabízí nám totiž zajímavých pohled na současný trh těchto platforem. A jakých změn jsme se dočkali?

  • PlayStation 2: 41 700 (Roční: 2 770 800)
  • Game Boy Advance: 31 200 (Roční: 1 843 100)
  • GameCube: 12 200 (Roční: 790 200)
  • Xbox: 3 100 (Roční: 252 600)
  • PSOne: 3 000 (Roční: 184 000)
  • Wonder Swan Crystal: 2 300 (Roční: 86 800)
  • Wonder Swan Color: 780 (Roční: 109 500)
  • Game Boy Color: 340 (Roční: 73 200)
  • Wonder Swan: 100 (Roční: 7 100)
  • Nintendo 64: 54 (Roční: 5 800)
  • Game Boy: 24 (Roční: 4 800)
  • Dreamcast: 19 (Roční: 17 300)

Zdroj: GameSpyDaily

Krátce:

  • Microsoft potvrdil že koncem tohoto roku hodlá začít expandovat svou konzoli Xbox také do Taiwanu a Jižní Koreje. Zatím nepříliš úspěšné platformy tohoto softwarového giganta se dočkají do konce roku také šťastlivci z Hong Kongu, Singapůru a Nového Zélandu. Již po několikáté se ptám - a co Česká republika?!?
  • Výše v dnešním vydání našeho textu jste si mohli přečíst o konečně potvrzeném prodeji společnosti Rare do rukou Microsoftu - dovolte mi tak přidat malý dodatek. Vězte tedy, že i přes uskutečněný prodej nehodlá společnost přestat vyvíjet hry pro další platformy. Jak vidno, Microsoft nezískal kontrolu nad budoucími plány firmy. Alespoň dočasně…

Žebříček nejprodávanějších her v Evropě (týden 15. - 21. září 2002)
Další týden, další žebříček - nic víc, nic míň.

PC - žebříček
Raketový start se povedl hrám Battlefield 1942 a Total Club Manager 2003 - obě zaujali přední pozice v žebříčku nejprodávanějších her pro PC. Na slušné čtvrté pozici se drží český zástupce, gangsterka Mafia od brněnských Illusion Softworks.

AP   MP Název hry PT
1. N Battlefield 1942 1
2. N Total Club Manager 2003 1
3. í 2. Medieval: Total War 4
4. í 1. Mafia 3
5. í 3. The Sims: On Holiday 25
6. í 4. Microsoft Office Xp Student Edition 44
7. í 6. Norton Antivirus 2003 3
8. N The Thing 1
9. í 7. Medal of Honor: Allied Assault 32
10. í 5. The Sims 137

PS2 - žebříček
Uklidnění na frontě - po minulém bouřlivém týdnu se znatelně zklidnila situace v případě žebříčku her pro PS2. Na první třech místech se tak usadily tituly Stuntman, Tekken 4 a Conflict: Desert Storm. Jedinou novinkou v první desítce je The hra Thing.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Stuntman 3
2. - 2. Tekken 4 2
3. - 3. Conflict: Desert Storm 2
4. ë 5. Grand Theft Auto 3 48
5. N The Thing 1
6. - 6. Medal of Honor: Frontline 16
7. ë 8. ToCA Race Driver 5
8. í 4. Turok Evolution 3
9. í 7. Commandos 2: Men of Courage 3
10. í 9. Spider-Man 16

Xbox - žebříček
Na první post se ihned při své premiéře vyhoupnul titul The Thing - odsunul tak řadu her do nižších pater celého žebříčku, kam se dokázala procpat také další novinka, titul Crazy Taxi 3.

AP   MP Název hry PT
1. N The Thing 1
2. - 2. Conflict: Desert Storm 2
3. í 1. Buffy The Vampire Slayer 2
4. - 4. Halo: Combat Evolved 28
5. í 3. Turok Evolution 3
6. í 5. Commandos 2: Men of Courage 2
7. N Crazy Taxi 3 1
8. í 5. Project Gotham Racing 28
9. í 8. Dead Or Alive 3 28
10. í 7. Bruce Lee: Quest of The Dragon 3

GameCube - žebříček
Takřka nic nového se neudálo v desítce nejprodávanějších her pro GameCube. Jedinou zajímavostí je slušná premiéra hry Doshin The Giant na pátém místě.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Resident Evil 2
2. - 2. Super Smash Bros: Melee 18
3. - 3. Luigi`s Mansion 21
4. ë 5. Star Wars: Rogue Leader 21
5. A Doshin The Giant
6. - 6. Super Monkey Ball 21
7. - 7. Sonic Adventure 2: Battle 22
8. í 4. Pikmin 15
9. í 8. 007 - Agent Under Fire 15
10. ë 19. Magical Mirror - Mickey Mouse 2

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA

Diskuze (2) Další článek: Screenshoty z ruské 3D akce Kreed

Témata článku: , , , , , , ,