Byznys hrátky: rozhovor se zakladatelem CD Projektu

Jako příjemné zpestření dnešních zpráv se světa herního byznysu jsme pro vás připravili rozhovor s jedním ze zakladatelů distribuční společnosti CD Projekt. Ani ostatní zprávy však nijak neztrácí na své zajímavosti – podíváme se tak mimo jiné na vývoj událostí v zákazem her postiženém Řecku, konec britské pobočky společnosti Microprose a mnohé další.
Byznys hrátky: rozhovor se zakladatelem CD Projektu

Rozhovor se zakladatelem společnosti CD Projekt

Přinést kvalitní hru, přeloženou do češtiny a to vše za výbornou cenu - to je marketingová strategie společnosti CD Projekt, distribuční firmy, která je stále na českém trhu již trochu zkušenějším "nováčkem". Jak jistě nemálo z vás tuší, své kořeny má tato společnost v Polsku. My jsme pro vás tentokráte připravili rozhovor s Michałem Kicińskim, jedním z původních zakladatelů CD Projektu…

Doupě: Můžete nám prosím nejdříve povědět něco o sobě vaší aktuální pracovní pozici v distribuční firmě CD Projekt?
Michał Kiciński: Ahoj! Jmenuji se Michał Kiciński, jsem zástupcem generálního ředitele a současně ředitelem marketingu společnosti CD Projekt.

Doupě: Řekněte nám prosím také něco více o vaší společnosti CD Projekt. Jak dlouho již existuje, kdy byla založena a tak dále.
M.K.: CD Projekt jsme založili s Marcinem Iwińskim před více než osmi lety. CD Projektu se povedlo postupně dohnat a předehnat stávající velikány na trhu a nyní jsme cílem pro jiné firmy my ;-)

Doupě: Kolik má vaše společnost zaměstnanců?
M.K.: Přesně to nevím. V hlavním sídle pracuje kolem 20 osob, ale celkem je jich několikanásobně víc.

Doupě: Kde sídli vaše firma? Kolik máte poboček?
M.K.: Centrála je ve Varšavě. Ve skupině je celkem pět firem: CD Projekt, CD Projekt distribuční centrum, Centrum zásilkové služby, CD Projekt Red Studio, no a samozřejmě CD Projekt Czech, s.r.o. se sídlem v Praze.

Doupě: Vaše společnost má v České republice velmi dobré jméno. Jak jste ale vy sám spokojen s dosaženými výsledky?
M.K.: Je to milé, ale máme ještě daleko ke spokojenosti s naší pozicí na trhu. Musíme mít více dobrých her za dobré ceny. Teprve tehdy budu cítit, že pozitivní hodnocení hráčů v Česku je zcela oprávněné!

Doupě: Ceny jsou bezpochyby velmi důležité pro každého hráče. Jak je možné, že vámi distribuované tituly jsou tak levné, zvláště v porovnání s konkurencí?
M.K.: To je naše tajemství :-). V Polsku jsme známí tím, že máme nejlevnější hry a k tomu ještě v nejvyšší kvalitě (lokalizace, obaly, doplňky). Stejně tak působíme v Česku (podívejte se kupříkladu na obsah a cenu sestavy Heroes of Might and Magic IV). Jedním jsem si jist, že stejně jako v Polsku, tak i v České republice se trh díky takové politice rozvine a ceny her budou zcela určitě více přístupné!

Doupě: Jak vycházíte s Cenegou, Playmanem a dalšími distributory?
M.K.: Známe se s lidmi pracujícími ve firmách z našeho odvětví jak v Česku, tak v Polsku. Osobně máme dobré kontakty. Což nic nemění na skutečnosti, že nás v Polsku konkurenční firmy moc nemají v lásce, protože neustálým zvedáním laťky nutíme všechny k obrovskému výkonu. Samozřejmě je to k prospěchu hráčů, kteří mají hry stále levnější, lepší a rychlejší.

Doupě: Nedávno jste ohlásili zrození vlastního vývojářského týmu CD Projekt Red Studio. Kdy vznikl nápad věnovat se vývoji her?

M.K.: Nápad jsme měli prakticky od začátku. Čekali jsme na pravý okamžik a správné lidi. Teprve v současné době máme dobré zázemí, abychom si mohli být jistí, že jsme schopni tvořit dobré hry.

Doupě: Co bylo impulsem ke konečné realizaci tohoto projektu (Red Studio)?
M.K.: Myslím, že kontakt se Sebastianem Zielińskim, autorem Mortyra. Rychle jsme navázali dokonalý vztah a věděli jsme, že to je člověk, se kterým chceme dělat hry!

Doupě: Můžete nám sdělit něco víc o hrách, na kterých pracujete? Jaký máte cíl v herním vývojářském průmyslu?
M.K.: Naši první a jedinou hrou, na které v současnosti pracujeme, je Zaklínač. Hra je umístěna do světa vytvořeného Andrzejem Sapkowskim a navazuje na jeho román. Bude to RPG hra s důrazem na rychlou akci, ale současně rozvinutým scénářem. Hráči, kteří znají Sapkowského, se budou moci kochat hloubkou světa a vyprávěným příběhem. Hráči, kteří mají raději přímou akci se budou moci soustředit na souboje a snáze dosáhnou hlavní cíl.

Doupě: Kde se vidíte v budoucnu? Jaké jsou plány?
M.K.: Samozřejmě v branži elektronické zábavy, podstatně více se chceme věnovat tvorbě her. Což neznamená, že považuji distribuci her za málo důležitou. Moc bych si přál, aby ceny her spadly nejenom v zemích, ve kterých již působíme ;-).

Doupě: Plánujete v blízké budoucnosti expanzi do dalších evropských zemí?
M.K.: Do budoucna ano. Nemáme naspěch. Naším stylem není být extrémně agresivní a mnoho riskovat, proto budeme vytvářet naši pozici coby lokálního distributora pro Východní Evropu postupně.

Doupě: Co si myslíte o současných hrách? Jsou skutečně tak originální, kvalitní?
M.K.: Často slýchávám názory a stížnosti na podobnost her. Souhlasím, je mnoho her, které nepřinášejí nic nového. Současně se ukazuje, že když se objevují originální díla, často je nikdo nechce kupovat a média jim nevěnují tolik pozornosti. Když se podíváte pozorněji, uvidíte, že vzniká mnoho zajímavých her méně nebo více originálních. Samozřejmě při množství titulů, které vznikly, je stále složitější být originálním. Tohle všechno neznamená, že není slabých a podobných her. Je jich mnoho. Nejhorší je, když je vyvinuta slabá hra podle silné předlohy vycházející z knihy nebo filmu. Takový výrobek, když je ještě podpořen dobrou promocí, vyvolává nejvíce kontraverzí. Kupují ho hráči zlákáni značkou a pak se ukáže, že hra jako taková je slabá. Naštěstí si toto nebezpečí výrobci uvědomují a stále méně se dopouštějí těchto chyb. Dokonalým popřením takové situace jsou Disneyovky, jejichž vysoká úroveň zaručuje mladým hráčům dokonalou zábavu.

Doupě: Děkuji za váš čas.
M.K.: Děkuji a pozdravuji hráče v Česku!

Zajímavé odpovědí, zajímavé plány do budoucna. Nám nezbývá než doufat, že se v budoucnu opravdu dočkáme dalšího snížení cen, stále většího množství plně lokalizovaných her - bylo by to jistě jen ku spokojenosti všech hráčů naší v srdci Evropy ležící republiky.

Zdroj: Doupě.cz, CD Projekt

Další vývoj v zákazem her postiženém Řecku

Minulý týden jsme vás informovali o zákazu elektronických her v Řecku, jedné z bašt demokracie. Celá "kauza" však má stále pokračování, které hráčské komunitě nedává příliš nadějí.

Jak jsem se zmiňoval již v příspěvku z minulého týdne, zamezit přístup k hrám svým zákazníkům musí podle nového zákona také majitelé internetových kaváren. To se však nepodařilo dvěma majitelům net café - v prostoru jejich kaváren byli přistiženi zákazníci, jež se pohodlně bavili hraním populárního Counter-Strike a elektronickou formou klasických šachů.

Byť tento prohřešek může připadat někomu směšný, stejně se na něj bezpochyby nedívají zmiňovaní majitelé svého doposud prosperujícího podniku. Nekompromisní soudce totiž poslal oba "zločince" na tři měsíce do vězení, uložil jim pokutu 5000 dolarů a co je neméně podstatné, oba bývalí majitelé internetové kavárny přišli o licenci.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Koupí Microsoft společnost Rare?

Microsoft se snaží vehementně a za každou cenu zajistit své konzoli Xbox dostatečnou podporu a především pak přísun kvalitních her. Právě proto se v minulých dnech začalo na stránkách webových deníků spekulovat o možné koupi firmy Rare tímto softwarovým gigantem.

Proč figuruje v plánech na rozšíření vlastních vývojářských týmů Microsoftu právě Rare? Tato společnost totiž dokázala vytvořit pestrou škálu výborných titulů pro konzoli N64, za které jmenujme alespoň výborné počiny Goldeneye, Perfect Dark, Banjo Kazooie a Jet Force Gemini. Přesto je sbírka připravovaných produktů rozmanitější a firemní vývojáří pracují i na titulu pro Xbox - jedná se o hru Perfect Dark 2.

Celá akvizice však má na první pohled drobný nedostatek - největším akcionářem společnosti Rare je, věřte tomu či ne, právě Nintendo, které vlastní zhruba 49% všech akcií. Bude se chtít přímý konkurent Microsoftu na poli herních konzolí vzdát svého výsadního postavení ve firmě, která se zasloužila o vznik mnoha skvělých her? Ať vás napadne jakákoliv odpověď, vše se však zdá být vyřešeno - finanční nabídka je velmi lákavá a tak je již zřejmě ruka v rukávě.

Podle posledních informací má dojít k rozhřešení celé situace na konci tohoto měsíce, kdy by měl být celý obchod oficiálně potvrzen. Ptáte se na penízky, které ubudou z kapes velkého Billa Gatese? Zhruba čtvrt až půl miliardy britských liber, tedy zhruba 13-18 miliard korun. Úctyhodná částka.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Nekalé praktiky Ubi Softu

Házet špínu na konkurenci a její výrobky? V dnešním světě bojů o každého zákazníka nejsou tyto praktiky ničím výjimečným a ke zklamání všech nezůstává ani herní průmysl v tomto novodobém trendu pozadu. Důkazem toho může být poslední aféra, za kterou stojí společnost Ubi Soft.

Provokace, pošpinění cizího či vychválení vlastního produktu - právě k tomu se snižují mnohé firmy. Na stránkách připravované masivně multiplayerové hry Shadowbane se však objevilo něco doposud nevídaného. Ubi Soft zde zveřejnil novou soutěž, jejíž podstata je veskrze zarážející - všichni, kdož se chtějí zapojit do možnosti získat jednu z mnoha hodnotných cen, tak musí obrážet diskusní fóra ostatních připravovaných online titulů. Zde je pak jejich práce opravdu jednoduchá - na jedné straně se mají snažit vychválit titul Shadowbane, na té druhé negativně hovořit a psát o herní konkurenci.

Za odhalením tohoto skandálu stojí server Unknown Player. Po zveřejnění příspěvku na stránkách tohoto portálu došlo k odstranění celé soutěže. O pravdivosti všech dosavadních informací vás však můžou přesvědčit dva obrázky, které najdete v okolí tohoto textu - k jejich obsahu snad není třeba nic dodat. 

Jsou podobné praktiky zapotřebí? Nepřevažují negativní reakce na tuto akci nad pozitivy? Je škoda, že se společnost Ubi Soft rozhodla právě k této formě ničení konkurence. Z konečného hlediska to hází negativní stín nejen na ni samotnou, ale také titul Shadowbane.

Zdroj: UnknownPlayer.com

Konec pro anglickou pobočku Microprose a sérii Geoff Crammond`s Grand Prix?

Škrty rozpočtu, snaha omezit výdaje, uzavírání nepotřebných poboček. O něco podobného se snaží snad každá z herních firem s cílem maximalizovat zisk či minimalizovat současnou ztrátu. A proč o tom hovořím? V minulých dnech se totiž společnost Infogrames rozhodla uzavřít britskou pobočku vývojářského týmu Microprose.

Firma Microprose se v posledních měsících věnovala především vývoji titulu Geoff Crammond`s Grand Prix 4, jedné z mála simulací závodů formule 1 na současném trhu. Po vydání PC verze však bylo neplánovaně odloženo vypuštění této hry pro konzoli Xbox. To vše je však již minulostí. Právě v pátek, poslední pracovní den tohoto týdne, se naposledy otevřou dveře anglické pobočky - 27 zaměstnanců tak pravděpodobně přijde o práci. Budoucnost Microprose je podle majitelů v USA a zde tak bude vytvořeno hlavní sídlo.

Vše však má ještě dohru - právě včera společnost Infogrames ohlásila práce na nové připravované simulaci formule 1, která ponese název Grand Prix Challenge. Bude to snad znamenat konec pro populární sérii Geoff Crammond`s Grand Prix? Osobně doufám, že nikoliv. Poslední informace však dávají za pravdu předchozí spekulaci.

Zdroj: GamesIndustry.biz

Žebříček nejprodávanějších her v Evropě (týden 1. - 7. září 2002)

Opět pro vás máme žebříček neprodávanějších her pro platformy PC, PS2, GameCube a Xbox - více snad netřeba dodávat, takže se pusťte do čtení.

PC - žebříček
Skvělý start se povedl českém zástupci v ringu počítačových her, gangsterce Mafia z dílen brněnské společnosti Illusion Softworks, která se hned v první týden propracovala na skvělé druhé místo. Královskému trůnu zatím stále vévodí strategie Medieval: Total War, zajímavý je také propad famózní strategie Warcraft 3: Reign of Chaos ze třetího na sedmé místo.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Medieval: Total War 2
2. N   Mafia 1
3. í 2. The Sims: On Holiday 23
4. ë 6. Sudden Strike 2 2
5. í 4. The Sims 135
6. í 5. The Sims: Hot Date 42
7. í 3. Warcraft 3: Reign of Chaos 10
8. í 7. Grand Theft Auto 3 16
9. í 8. Medal of Honor: Allied Assault 30
10. ë 19. Microsoft Office Xp Student Edition 42

PS2 - žebříček
Velký třesk - tak by se dalo nazvat dění v případě prodejnosti her určených pro konzoli PlayStation 2. První a druhé místo žebříčku tak obsadili nově příchozí, tituly Stuntman a Turok Evolution. Také titul Commandos 2: Men of Courage se dokázal hned v úvodní týden svého prodeje prosadit do nejlepší desítky.

AP   MP Název hry PT
1. N   Stuntman 1
2. N   Turok Evolution 1
3. í 1. ToCA Race Driver 3
4. í 2. Medal of Honor: Frontline 14
5. í 3. Grand Theft Auto 3 46
6. N 7. Commandos 2: Men of Courage 1
7. í 4. Spider-Man 14
8. í 5. Gran Turismo: Concept 8
9. í 6. Scooby-Doo: Night of 100 Frights 4
10. ë 13. Pro Evolution Soccer 42

Xbox - žebříček
Neuvěřitelné se stalo skutečností - z prvního místa byl sesazen titul Halo: Combat Evolved, nejprodávanější hra všech dob pro konzoli Xbox. Z královské koruny se tak může těšit alespoň dočasně hra Turok Evolution, na třetí místo se vyšvihl debutující počin Bruce Lee: Quest of The Dragon.

AP   MP Název hry PT
1. N   Turok Evolution 1
2. í 1. Halo: Combat Evolved 26
3. N   Bruce Lee: Quest of The Dragon 1
4. í 2. Project Gotham Racing 26
5. - 5. Dead Or Alive 3 26
6. í 4. Prisoner of War 8
7. í 3. Max Payne 26
8. í 6. Championship Manager: Season 01/02 20
9. í 7. 007 - Agent Under Fire 13
10. í 8. Hunter: The Reckoning 10

GameCube - žebříček
Přestože byly takřka všechny ostatní žebříčky nabité zvraty a sesazením stávajících neohrožených vůdců, netýká se to desítky nejprodávanějších her pro GameCube. Zde je dění klidné, do první desítky se nám premiérově propracoval pouze titul Aggressive Inline.

AP   MP Název hry PT
1. - 1. Super Smash Bros: Melee 15
2. ë 3. Pikmin 18
3. ë 4. Luigi`s Mansion 12
4. ë 5. Super Monkey Ball 18
5. í 2. Star Wars: Rogue Leader 18
6. - 6. Sonic Adventure 2: Battle 19
7. ë 7. 007 - Agent Under Fire 12
8. ë 9. Capcom Vs Snk 2 Eo 4
9. ë 10. Spider-Man 0
10. N   Aggressive Inline 13

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na Resident Evil a tycoonovka zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na Resident Evil …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

25.  9.  2020 | | 4 N/A
Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můž…

Spousta lidí v těchto časech volí jako výplň volného času právě hraní her. Jaké dobré kousky aktuálně najdete na platformě PC?

20.  9.  2020 | | 20 N/A
Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recenze

Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recen…

Jedna z nejkultovnějších českých her se vrací v současné generaci. Je to vítané, nebo zbytečné překvapení?

24.  9.  2020 | | 17 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 a Watch Dogs 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

18.  9.  2020 |
PlayStation 5 bude zpětně kompatibilní jen s PS4, starší konzole chybí

PlayStation 5 bude zpětně kompatibilní jen s PS4, …

Šéf SIE potvrdil, co se v posledních týdnech šuškalo. PS5 bude kompatibilní jen s hrami pro PS4, starší konzole jsou mimo hru.

18.  9.  2020 | | 11 N/A