Byznys hrátky: sleva nepomohla, PS3 stále tápe

PS3 neporazila Xbox 360, ten vítězí i na dalších frontách * Marketing byl klíčem k úspěchu Gears of War * Herní konzole se spojí v jedinou, tvrdí tvůrce Too Human * Ratingové společnosti neberou hry vážně, říká tvůrce Lair * PS2 je stále dojná kráva, zní ze Sony

Marketing byl klíčem k úspěchu Gears of War

Třebaže na první pohled tkví za úspěchem Gears of War (prodaly se 2 miliony kopii za první měsíc) vysoká kvalita hry (viz recenze ve světě nebo také zde na Doupěti), podle prezidenta Epic Games, Michaela Cappse, hrál klíčovou úlohu marketingový rozpočet. Capps v rozhovor pro Eurogamer varoval, že příliš mnoho kvalitních her dneška bývá ignorováno právě z důvodu absence kvalitního marketingu. Capps se takto vyjádřil na minulý týden probíhající GCDC v Lipsku, kde jeden dotaz z pléna směřoval právě na to, jakou úlohu dnes hraje marketing. "Naprosto klíčovou... Je to tak nešťastné, že mohu zmínit seznam alespoň 20 her, které byly skvělé, ale nikdo je nikdy neviděl," zněla jeho odpověď.

Podle Cappse byl Epic velmi spokojený s podporou Microsoftu a investicemi do marketingu. "Měli jsme Lindsay Lohan na launch party," zmiňuje. "Nevím, jestli stála za ty peníze, ale... Úspěch GoW byl mimo jiné dán načasováním, když hra vyšla v ten pravý čas, v situaci, kdy Microsoft potřeboval kvalitní hru, která by podpořila prodej jeho konzole."

Mark Rein v jiném rozhovoru pro Eurogamer přiznal, že konkurenční PS3 těží z výhod Gears of War minimálně po stránce přípravy některých titulů. "Jsme o něco napřed na PS3 v porovnání s tím, kde jsme za stejnou dobu byli na Xbox 360. Jde o to, že už jsme jednu hru s Unreal Engine 3 do obchodů poslali," vysvětluje. Podle Reina schopnosti enginu poprvé naplno předvede UT3, který se chystá do obchodů ve verzích pro PS3 a PC již v listopadu - přičemž Mark připouští, že velmi dobře se se zapracováním enginu poprali také tvůrci aktuální hitovky Bioshock.

Zdroj: Eurogamer

Herní konzole se spojí v jedinou, tvrdí tvůrce Too Human

Denis Dyack, prezident vývojářského studia Silicon Knights, které vešlo ve známost žalobou na Epic za nedostatečnou podporu licencovaného Unreal Engine 3, v diskusi na GCDC v Lipsku odhalil svou vizi konzolí blízké budoucnosti. Podle Dyacka se již brzy dočkáme pouze jediné konzole, když bude herní trh následovat vzor ostatních segmentů, které často směřovaly k jednotné standardizaci produktů. "Je to jako s DVD nebo kamerou - všichni ví, co to znamená, jaké jsou specifikace a další," zmiňuje Dyack a dodává: "V blízké budoucnosti budou firmy jako Sony, Microsoft, Toshiba, Samsung, Sharp nebo Dell vyrábět herní systém podobných specifikací, který bude podporovat veškerý herní software bez výjimky.

Podobný druh standardizace bude podle Dyacka znamenat nejen vyšší kvalitu hardware, ale také jeho nižší cenu, levnější vývoj her a tím pádem i snížení cen herních titulů v obchodě. Dyack na podporu svého tvrzení argumentuje neúnosnou situací na herním trhu, kdy po zvýšení investicí do vývoje her vzrostla také šance, že studio nebude úspěšné - nehledě na rozdělení trhů na jednotlivé segmenty, symbolizující vždy jednu z platforem. Problém je však třeba hledat také ve věci, která lidem na první pohled uniká. "Před několika lety vyšlo v listopadu kolem 250 her. Nemáme ale jednoduše tolik zákazníků, kteří by všechny tyto tituly hráli."

Zdroj: Eurogamer

Ratingové společnosti neberou hry vážně, říká tvůrce Lair

Julian Eggebrecht, prezident vývojářského studia Factor 5, tvrdí, že "neschopnost her zahrnout sexuální obsah, satirické vtípky nebo násilí bez přímého ohrožení cenzurou jsou symptomy širšího problémů současného ratingového systému", když podle jeho názoru firmy jako ESRB neberou herní průmysl vážně. "Byl bych rád, pokud bychom ve hrách mohli mluvit o homosexualitě, ale nejsme ještě ani v bodě, kdy můžeme snadno přiznat existenci heterosexuálních vztahů. To je skutečný problém, který jen dokazuje, že hry stále nejsou (a dokonce ani našimi vlastními ratingovými firmami) brány jako druh umění," zmíníl Julian Eggebrecht na konferenci GCDC.

Julian Eggebrecht ve svém přednášce poukázal na problémy, kterými firma procházela při vývoji akce Lair pro PS3. Jeden z příkladů se věnoval situaci se satirickým videem, v němž se v roli cheatu objevil skutečný kávovar poukazující na aféru Hot Coffee módu z hitu Grand Theft Auto: San Andreas. "Každý si myslel, že to byl skvělý nápad... ale my jednoduše nemohli tomuto cheatu říkat Hot Coffee, protože by to mohlo znamenat, že se posmíváme orgnáům vyšetřujícím tuto kauzu," vysvětluje. Eggebrecht v dalších momentech svého vystoupení požádal ostatní vývojáře, aby se nebáli do her aktivněji zahrnout sexuální, ale i jiný ožehavý obsah. "Co bych chtěl vidět, je hra se sexuálním obsahem na pultech zde v Německu - ale nemyslím si, že se tak stane, dokud nebudou hry akceptovány jako druh umění." Julian přitom zmiňuje Kubrickův poslední film Eyes Wide Shut, který se věnoval tématu problémů v manželských vztazích. "Nic z toho ve hrách nemáme - je čas se probudit a uskutečnit to," dodává.

Zdroj: Eurogamer

PS3 neporazila Xbox 360, ten vítězí i na dalších frontách

Podle údajů agentury NPD vzrostly v červenci v USA prodeje her a herního hardware o 37 % na více než 925 milionů dolarů. Hardware se na této částce podílel celkem 380 miliony, když tahounem prodejů konzolí byly obě platformy od Nintenda - Wii (425 tisíc prodaných kusů) a DS (405 tisíc). Na rozdíl od mnoha předpovědí analytiků se v této době nepodařilo Sony porazit Microsoft, k čemuž ji měla dopomoci sleva 100 dolarů konzole PS3. V červenci se PS3 prodalo "jen" 159 tisíc kusů, zatímco konkurenčního Xboxu 360 rovných 170 tisíc. Lze navíc očekávat, že čísla konzole od Microsoftu vylétnou nahoru poté, co firma v srpnu sáhnula ke snížení její ceny.

Zajímavější jsou však také údaje přímo od Microsoftu, podle nichž zákazníci a majitelé konzole 360 investovali do herní zábavy od listopadu loňského roku 2,7 miliardy dolarů, zatímco u konkurenčních konzolí jde o čísla znatelně nižší - u Wii o částku 1,7, u PS3 jen o 1,3 miliardy dolarů. Microsoft přitom zmiňuje, že nejlépe prodávanou hrou v červenci byla Xbox 360 verze NCAA Football 08, jíž se prodalo více než verzí pro PS3 a PS2 dohromady. Microsoft zároveň uvádí, že prodeje her pro 360 vzrostly o 24 % oproti stejnému období minulého roku. Každý majitel Xbox 360 navíc doposud zakoupil průměrně 3,3 kusu příslušenství a zejména 6,2 kusů her, což je nárůst oproti číslům, které firma prezentovala na letošní E3.

Zdroj: NPD, Microsoft

To nejlepší z Games Convention 07

Lipský veletrh tuto neděli skončil a pokud jste si jej nechali ujít (ať již osobně, nebo prostřednictvím našeho blogu), máte nyní možnost alespoň posoudit, jaké hry zaujaly porotu při hlasování o nejlepší hry výstavy.

PC: Crysis (Electronic Arts GmbH)
Xbox: BioShock (Take 2 Interactive GmbH)
PSP: God of War: Chains of Olympus (Sony Computer Entertainment GmbH)
PS2: Pro Evolution Soccer 2008 (Konami Digital Entertainment GmbH)
PS3: Pro Evolution Soccer 2008 (Konami Digital Entertainment GmbH)
Wii: Mario & Sonic bei den Olympischen Spielen (SEGA Germany GmbH)
NDS: Eye Training (Nintendo of Europe GmbH)
Online: Age of Conan: Hyborian Adventures (Eidos GmbH)
Best Hardware Accessory Product: Wii Balance Board (Nintendo of Europe GmbH)

Zdroj: GC

PS2 je stále dojná kráva, zní ze Sony

Přestože se Sony očividně soustředí na bitvu novogeneračních konzolí, vyzvala minulý týden vývojáře a vydavatele, aby neopouštěli PS2 a nezbavovali se výdělků z ní. PS2 si doposud pořídilo více než 100 milionů domácnosti a s ohledem na současná čísla i nadále přeprodává novou generaci herních konzolí s výjimkou Nintendo DS. Podle červencových čísel prodala Sony 220 tisíc kusů konzole v porovnání s 159 tisíc PS3. Přestože jsou tyto prodeje stále dány zejména nízkou prodejní cenou, šéf SCEE David Reevese v rozhovoru pro Reuters poznamenává, že firma je i nadále připravena investovat do produktů pro tuto konzoli. "Snažíme se přesvědčit third-party firmy, aby nadále vyvíjely pro PS2. Pokud připravují verzi pro PS3, mohou hru přinést také na PS2," poznamenává a dodává: "Ve světě PS2 je stále mnoho peněz. S PS1 udělali naši partneři chybu, nechali ležet ladem spoustu peněz."

Zdroj: Next-gen.biz

Krátké zprávy:

  • Microsoft odmítl komentovat zprávy The Mercury News, podle nichž je nová konzole s označením Falcon na cestě do obchodů již v nejbližších měsících. Konzole by měla nabídnout interní hardware vyráběný 65 nm technologií oproti současné 90 nm technologii, která má odstranit problémy s přehříváním současných modelů.
  • Kontroverzní Manhunt 2 získal M rating v USA, díky čemuž se objeví v obchodech na konci října. TakeTwo se tak po odložení GTA IV zbavila dalšího přítěžku, který hatil plány firmy v tomto fiskálním roce.
  • Ubisoft je další z řady velkých vydavatelů, kteří se zavázali podporovat projekt Games for Windows. První vlaštovkou, která má splňovat parametry pro její zapojení do programu, od něhož si Microsoft v nejbližších letech mnoho slibuje, je blížící se The Settlers: Rise of an Empire.
  • Microsoft oznámil cenu Halo 3 edice své konzole Xbox 360, která se v britských obchodech objeví za 279,99 liber (přibližně 11 600 Kč). Speciální verze přitom přináší nejen vojenský design Halo 3, ale také 20GB harddisk, Play & Charge Kit nebo přístup k limitované edici gamerpictures a motivů pro dashboard.
  • NCSoft minulý týden oznámil výrazný úspěch série Guild Wars, jejíchž her se doposud prodalo přes 4 miliony kopií za dobu přesahující dva roky.

Nejprodávanější hry ve Švédsku:

Multiformat
1. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)
2. Pokémon Diamond (DS)
3. World of Warcraft (PC)
4. Counter-Strike 1: Anthology (PC)
5. Guitar Hero 2 Rock the 80´s (PS2)
6. The Sims 2 H&M Fashion (PC)
7. Pokémon Pearl (DS)
8. Motorstorm (PS3)
9. Resistance: Fall of Man (PS3)
10. Singstar 90`s (PS2)

PC
1. World of Warcraft: The Burning Crusade
2. World of Warcraft
3. Counter-Strike 1: Anthology
4. The Sims 2 H&M Fashion
5. The Sims 2
6. Warcraft III Frozen Throne
7. Warcraft III Reign Of Chaos
8. The Sims 2 Aret runt
9. Battlefield 2
10. Counter-Strike Source

Diskuze (7) Další článek: Galerie: Tabula Rasa

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,