Byznys hrátky: Vysoká cena her není problém, tvrdí Valve

Přidat další názor  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 17

Diskuze k článku

RomanL  |  24. 02. 2009 08:06

cena není podstatná, ale za normální cenu vzrostl počet zákazníku o 3000%. Tak to na té ceně zřejmě vůbec nezáleží...

 |   |  Odpovědět
T  |  24. 02. 2009 08:28

Presne, taky si rikam, ze si Newel protireci.
Kdyby dali hru za polovicni cenu hned, nemeli by ty 300% prodeje od zacatku?

IMHO to, ze se jim ta polovicni cena vyplati, hezky ukazuje jakou ma ta hra skutecnou hodnotu.

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 10:10

To není tak jednoduchý. Šlo o dočasnou akci a nárůst zákazníků byl taky dočasnej.
To že se jim zvedli kráktodobě zisky neznamená, že by to stejně fungovalo i z dlouhodobýho hlediska. A už vůbec ne, že by jim to zvedlo zisky.
Uvedu v číslech jak to myslím:

Řekněme, že 100 hráčů je za hru ochotno dát 1000kč
A dalších 100 hráčů je za tu hru ochotno dát pouze 400kč.

Valve nasadí cenu 1000kč a těch 10 lidí si ji začne kupovat... první měsíc 30, potom 20, potom každý měsíc 10 (prostě prodeje postupně klesají)
Následně Valve nasadí časovou akci se slevou 400kč. Ta nadchne tu další skupinu lidí a ti se na ni vrhnout. A řekněme že 80 z nich si hru za těch 400kč koupí.

A teď nastupuje na scénu kouzelná statistika - aneb přesná věda o nepřesných číslech, pomocí které lze dokázat cokoliv.
Před slevou si hru měsíčně koupilo 10 lidí. Při dočasné slevě 90 (ti slevnění plus klasická skupinka co by to vzala i za vyšší cenu) - hned tu máme údaj: sleva zvýšila prodeje na devítinásobek.

Potom nastoupí diskutéři v diskusích a začnou z toho vypočítávat - za 1000kč by si to koupilo 100 lidí, sleva zvedla prodeje na devítinásobek = se slevou by to koupilo 900 lidí a Valve by vydělal mnohem více.
Realita je bohužel jiná - tu hru by pořád koupilo oněch 200 lidí - jen s tím rozdílem že všichni za 400kč - a ve výsledku by Valve vydělalo méně.

Snad se z toho dá pochopit jak jsem to myslel. Nelze porovnávat běžné prodeje s nějakou dočanou akcí. Jasně že tam byl prodej vyšší protože se na ni vrhli višchni co o ni mají se slevou zájem, najednou. Pokud by hra stála od začátku méně, tak by se i oni rozprostřeli do delšího období prodejů - a násůsr by nebyl zdaleka tak razantní.

 |   |  Odpovědět
T  |  24. 02. 2009 10:48

S tvou teorii jako takovou souhlasim.
Myslim si ale (ovsem nemam to nicim podlozene), ze mas spatne vstupni cisla.
Podle me neni pocet lidi kteri si hru koupi za plnou cenu vs pocet lidi kteri si ji koupi za tretinu ceny 1:1.
Ja bych to tipnul spis na 1:100

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 11:27

No jasně - čísla byly pouze pro demonstační účely. Na ukázku, že nelze brát - nižší cena = mnohonásobek zákazníků.
Je taky třeba si uvědomit že spousta lidí, kteří řvou (koupil bych to za míň) jsou páliči z principu, kteří jen potřebují nějakou výmluvu.
Kdysi stávali PC hry téměř 2000kč. tehdy lidi křičeli "když by to stálo polovinu, tak se to bude prodávat", te´d stojí PC novinky míň než polovinu, platy narostli - a zase se řve, že "800kč za novinku je moc". A věř mi, že když slevní na 200kč, tka pořád budou řvát, že to má stát 50.
Jak můj oblíbený příklad bych uvedl spolužáka který si kdysi od piráta nechal za stovku vypálit (internet tehdy ještě tak nešlapal) hru, která v levných knihách stále 35kč. Důvod? Prý nebdue vyhozovat peníze za originálky.

Jen chci říct, že často jde o výmluvu a ne sdělování skutečného problému.

 |   |  Odpovědět
RomanL  |  25. 02. 2009 07:19

Za 200,- si tu kvalitní hru klidně koupím - a taky si je kupuju (ve Score a Levelu), než bych to někde sháněl a přepaloval. A ten příklad je špatný, když je někdo blbec, tak na něho logika a kupecké počty neplatí...

 |   |  Odpovědět
24. 02. 2009 12:22

Plně souhlasím, ještě bych však zmínil jeden jev - psychologický efekt slevy.
Mnozí fanoušci si hru koupí jen proto, že je ve slevě, bez ohledu na původní cenu a cenu výslednou. Pokud vidí, že jejich oblíbená hra, u které by rádi strávili pár večerů, je snížena na čtvrtinu ceny, nezajímá je, že je to klidně může být i víc, než je běžná cena hry podobného ražení.
Stačí se podívat všude kolem a vidíte, jak lákadlo SLEVA funguje. Pokud by nebylo účinné, proč by se jím prodejci tak zabývali?

Rozhodně si nemyslím, že by na ceně jako takové záleželo nějak výrazněji, přesně jak o něco níže uvádíte srovnání s konzolemi, nebo i porovnání s cenami v minulosti. Pořád bude někdo řvát, že je něco drahé, ať už bude cena jakákoliv. Takto nejspíš byla také řeč myšlena.

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 12:33

Jo něco i na ten způsob. Valve se ohrazuje prodeji na které ovšem nalákali díky časově omezené slevě (a jak říkáš, lidi jsou shcopní se v Tescu porvat o foťák za 6000, nad kterým je škrtnutý 12 000 a nápis - výprodej. I když by ho vedle koupili bez slevy za 3500)
A navíc touhle akcí Vlave přineslo nižší ceny než konkurence. Takže se zákazníci dočasně nahrnuli na jednu dvě hry a zvýšili u nich prodeje... pokud by takovouhle cenu nasadili najednou višhcni na všechny hry a trvale - snad nikdo nevěří ž eby všem takto narostl zisk? Kdy by to ti lidi stíhali hrát?

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 10:13

A druhá věc, která je jiné téma a tak hodím novej post...
Ceny tak jak jsou podle mě nemají na prodeje zase tak vysoký vliv jak si mnozí myslí. Proč si to myslím?

Na PC lze pirátit. Na XBox360 lze pirátit úplně stejně.
PC novinky stojí kolem 800kč. XBox360 novinky stojí kolem 1700kč.
Na Xbox360 jsou řídově vyšší prodeje než na PC. Proč, když nižší cena má zajistit vyšší zisky? Pokud je pirátství opravdů způsobeno cenou, jak je možné že se dražší verze hry prodává víc? problém bude spíš jinde (zabugovanost, DRM, omezené počty instalací apod přístup...) - jak vidno, ten mnohem více rozhoduje o prodeji té stejné hry, než cena.
(sám jsem neměl problém koupit Mass Effect na konzoli za necelé dva litry. Ale polovinční cenu za PC verzi bych prostě nedal.)

 |   |  Odpovědět
Dave  |  24. 02. 2009 10:27

To že se dají hry kopírovat na konzole stejně jednoduše j jako na PC není zas tak úplně pravda. U konzole to vyžaduje fyzický zásah do hardwaru, tím pádem i ztrátu záruky a to si hodně lidí rozmyslí. Na pc je to puze softwarové obcházení ochrany a to už dneska umí každej ňouma.

 |   |  Odpovědět
T  |  24. 02. 2009 10:56

To je pravda. S tim jak je Xko poruchove, si jen tak nekdo netroufne prijit o zaruku.
Navic u Xboxu to funguje pouze pokud jsi offline, takze jenom na single player. Jakmile by te totiz MS nacapal online s piratskou hrou, tak ti dozivotne zabanuje celou konzoli z Live.

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 11:30

No s tím Xboxem to máš těžký.
Pokud se nepletu, tak stačí flashnout firmware mechaniky a ten jde přehrát zpět (pokud potřebuejš záruku) - ale nezkoušel jsem, tak je to jen teorie.
Ztráta záruky je jedna věc, ale na druhé straně máš cenu konzole - pod 5000kč. Myslím ž epirátěnní není tkaový oříšek, protože tři pálené hry ti zaplatí celou konzoli. Však je spousta lidí co má dvě - jednu offline na pálenky, jednu online na mulptipalyer pár originálek. Pořád je to vyjde levněji než herní PC

Ale pořád je tu otázka - ja kje možné že se Flattout za 1600č na konzole prodával lépe než PC verze za 199kč? Je to fakt jen o penězích?

 |   |  Odpovědět
T  |  24. 02. 2009 11:54

Podle me, je to taky hodne skladbou uzivatelu konzoli.
Nekde jsem cetl, ze prumernemu konzolovemu hraci je okolo 30ti. To jsou normalni zamestani typci, co nemaji na hrani moc casu (soudim podle sebe) a neni jim lito dat za hru vic penez (ne prehnane moc). Vedi jaka je cena prace a podporuji autory.
A taky se nechteji starat o nejake stahovani, shaneni DL DVD a paleni.

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  24. 02. 2009 12:18

Jo s tímhle taky souhlasím. I když s tím nerad dráždím na fórech.
Podle typycký hráč na konzoli = pracující týpek co nejen že už pochopil že za práci se platí, ale nemá problém dát tisícovku za hru. A kvůli zaměstnání má málo času = chce aby to šlapalo automaticky.
Klasický hráč na PC = student, často s rodiči kteří hraní neuznávají. Takže konzoli z nich nevytluče a má jen PC, které ukecal na studium. Na hry nemá peníze, takže je nekoupí tak jako tak. A má spoustu volnýho času (hlavně na vejšce), tak stíhá dohrát jednu hru denně a argumentuje, že tolik ehr by si nikdy nemohl dovolit.

A to je podle důvod proč ke slevnění nedojde a ani by se firmám nevyplatilo. Studenti ty hry kupovat nebudou ani za stovku, když to jde stáhnout. A ten pracující člověk - ten si po slevě víc her nekoupí - stejně by je nestíhal uhrát.

Tyhle Valve pokusy jsou podle mě zcela mimo. Prodeje se zvedli z jednoduchýho důvody - byly cenově pod konkurencí, tak na svou stranu přetáhli zákazníky odjinud. Ale pokud by se ceny slevnili plošně a tihle lidi svoje peníze nenarvali hromadně do L4D, ale ta kklasicky do všeho, tak by ten nárůst asi nebyl tak zásadní.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  24. 02. 2009 14:31

Asi založím klub lidí, kteří si myslí, že cena nemá na prodeje her (potažmo na míru pirátství) podstatný vliv Já už to tvrdím od konce 90. let a zdá se, že se ten názor poměrně úspěšně šíří (nejspíš zásluhou někoho jiného)

 |   |  Odpovědět
RomanL  |  25. 02. 2009 07:25

Jasně, kdepak, cena nemá na nic vliv. Já bych to všechno 10 x zdražil, je to stejně jedno.

 |   |  Odpovědět
Plešoun  |  25. 02. 2009 08:09

Cena má vliv. Její snižování jednoznačně zvýší prodeje. Ale od určité chvíle už nezvyšuje zisky. (jasně že když by hry byly za 35kč, tak se jich prodá řádově víc... ale vydělá na tom někdo?)
Osobně si myslím, že ceny jsou teď nastavený tak ideálně - taky pokud jde o celkový prodeje musíš porovnávat US/UK ceny (vs platy) - ne soudit podle ČR, kde jim hýbání s cenou skoro nic nepřinese.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor