Byznys hrátky: Vývojáři pod tlakem průměrného hodnocení

Hodnocení her: je rozhodující? * Hrám se nedostává respektu, prý to ale nevadí * DS má skoro 100 milionů vlastníků * PS3 zůstane nejdražší
Kapitoly článku

Průměrné hodnocení her je objektivním měřítkem, říká Sony

Prezident evropské Sony, Mike Hayes, je přesvědčen, že průměrné hodnocení her je nástrojem, který přináší objektivitu do herního průmyslu. Reaguje tak na události minulého týdne, kdy se server Metacritic (shromažďující hodnocení her odbornými médii) stal předmětem kritiky šéfa studia Splash Damage, Paula Wedgwooda. Ten upozornil na skutečnost, že vývojářské týmy jsou v současnosti pod stále větším tlakem konečného hodnocení svých her. Jinak řečeno; smlouvy s vydavateli používají jako jedno z měřítek kvality dosažené práce průměrné hodnocení, které hra od médií obdrží.

Mike Hayes nicméně trvá na tom, že takový postup je v pořádku, a upozorňuje na potřebu objektivního měřítka kvality práce vývojáře – zejména z pozice vydavatelů, kteří financují vývoj v menších studiích. "Vydavatel bude toto vyžadovat vždy a všude, zejména pak v situaci, kdy do vývoje investuje 20 milionů dolarů... Nemyslím si, že je možné tomuto utéci – Metacritic poskytuje službu, která je součástí systému měření úspěšnosti investice." Hayese přesto upozorňuje, že se to týká pouze určité části trhu. "Pokud budete vyvíjet high-end hru pro PS3 nebo Xbox 360 a chcete se prosadit v žánru, bude vaším cílem vysoká kvalita hry – protože jinak nemáte šanci. Je prokázáno, že hry s hodnocením pod určitou hranicí nemají v některých žánrech žádnou šanci prosadit se," vysvětluje.

"Existují ale také další žánry a platformy, kde nedáváme vývojáři za cíl dosáhnout určitého průměrného hodnocení, protože jejich hra je více o značce, licenci nebo správném načasování vydání," dodává. Podle Hayese není v tomto případě hodnocení recenzentů rozhodující, neboť prodejním argumentem není nutně kvalita, ale spíše známost značky. I přesto je ale přesvědčen, že návaznost na hodnocení her zůstane ve většině případů zachována: "Nemyslím si, že je špatné od vydavatele očekávat určitou úroveň kvality. Hodnocení médií je dobrý způsob, jak tento fakt poměřit."

Zdroj: GI.biz

Tvůrce GTA: Vývoj her je stále svobodný

Rockstáří Dan Houser v rozhovoru pro The Telegraph prohlásil, že mu nevadí nedostatek respektu, který se dostává hrám v porovnání s televizní nebo filmovou zábavou. Podle Housera tato skutečnost dává vývojářům větší míru svobody. "Doufám, že to tak bude dlouho," odpověděl Houser na otázku, jak dlouho podle něj bude trvat, než hry dojdou stejného uznání jako film. "(Dělat hry) je v současné době zábavou. Nemáme žádnou filmovou Akademii, neexistují uznávané postupy, jak dělat to či ono, z čehož máme obecně radost, protože můžeme dělat věci po svém," vysvětluje. "Že nepracujeme v tomto prostředí, nám dává obrovskou svobodu. Raději bych si ji ponechal a neměl žádný respekt ke své práci," uzavírá.

Zdroj: The Telegraph, GI.biz

DS má skoro 100 milionů vlastníků

Nintendo zveřejnilo finanční výsledky za devítiměsíční období končící 31. prosincem 2008, kde příjmy z prodejů dosáhly výše 17 miliard dolarů, což je o 17 % více než ve stejném období roku 2007. Ještě impozantnější je výsledek operačního profitu, který vzrostl o 27 % na 5,6 miliardy dolarů. Přesto jsou tato čísla zklamáním, neboť se Nintendu nepodařilo naplnit původní odhady.

Nintendo také nabídlo veřejnosti prodejní data DS a Wii. Od uvedení na trh bylo vyexpedováno a následně prodáno 96 220 000 handheldů DS a v období květen-prosinec 2008 jich Nintendo do obchodů zavezlo dalších 25 milionů, což je o milion více než v roce 2007. NDS se tedy blíží magické hranici sta milionů a je velmi pravděpodobné, že se v průběhu příštích dvou let stane nejprodávanější konzolí v historii. DS her a softwaru bylo doposud vyexpedováno přes 533 milionů kusů.

Patrný je také pozvolný růst zájmu o Wii, tak jak o něm hovoří statistiky z konkrétních teritorií. Nintendo podle svých údajů zavezlo v loňském roce do obchodů 20,5 milionů kusů konzole Wii, což je nárůst o více než 6 milionů oproti roku 2007. Celkem Nintendo doposud vyrobilo a dodalo do obchodů 45 milionů těchto konzolí. Čísla jsou také známa u populárních titulů Wii Fit a Mario Kart, kterých Nintendo vyexpedovalo téměř shodně 14 milionů kopií.

Zdroj: Videogamer

PS3 zůstane nejdražší

Ředitel evropské divize Sony Computer Entertainment, David Reeves, potvrdil, že třetí Playstation zůstane s velkou pravděpodobností nejdražší konzolí na trhu. A to i navzdory přímé konkurenci od Nintenda Wii a Xboxu 360, za nimiž v otázce prodejů stále ještě zaostává.

Uvedl to v exkluzivním rozhovoru, jenž včera poskytl zahraničnímu serveru Eurogamer. Na přímou otázku, zda zůstane PS3 nejdražší, odpověděl prostě: "Ano. Myslím, že zůstane." Vědom si citlivosti daného tématu se však pokusil fanoušky povzbudit.

"Netvrdím, že neplánujeme žádné zlevnění, ať už v blízké, či vzdálenější budoucnosti. A ani netvrdím, že to nepotřebujeme - moc dobře víme, že jsme drazí. Je tedy možné, že pokud budou náklady na výrobu stabilně klesat, budeme i my schopni konzoli zlevnit."

"Zároveň ale musíte pochopit, že se snažíme chránit sami sebe, neboť přežít v nastalé ekonomické situaci bez velkých ztrát následující rok, nebo dva, nebude nic snadného. Pokud víte, jak to chodí, pak zcela jistě také víte, že se někdy prostě musíte zachovat tvrdě. A až se situace zlepší, je možné myslet na ústupky."

Zdroj: Eurogamer

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,