Byznys hrátky: Wii nejúspěšnější konzolí všech dob?

Analytici očekávají zpomalení prodejů PS3 * EA pokračuje v propouštění a uzavírání studií * EA, Microsoft i další hromadně propouští
Kapitoly článku

Wii bude nejúspěšnější konzolí všech dob

Nintendo Wii má našlápnuto k překonání rekordů PlayStation 2. Mohlo by se tak stát vůbec nejúspěšnější herní konzolí. Takový názor alespoň zastávají analytici společnosti Venture Beat, podle nichž se konzole do konce roku 2014 prodá přes 154 milionů, čímž by překonala dosavadní výsledky PS2 se zhruba 140 miliony kusy.

Podle Venture Beat má Wii už v současnosti navrch při porovnání prodejů od svého uvedení na trh. Za prvních 26 měsíců se jí v USA prodalo 17,5 milionů, u PS2 to bylo 15,9 milionů kusů. Zaujme také skutečnost, že podle statistik Venture Beat zaujímá současná PS3 prakticky totožné (nelichotivé) místo, jako předchůdce Wii – konzole GameCube – to vše díky poměrně slabým prodejům v souhrnné výši 6,79 milionů kusů. Analytici jsou přesto přesvědčeni, že PS3 bude mít daleko větší vliv na herní scénu a zájem o ní nezeslábne podobně, jako se to stalo právě s GameCube.

Zdroj: GI.biz

Analytici očekávají zpomalení prodejů PS3

Přestože je japonská Sony sama spokojena s výsledky konzole PS3, analytici hodnotí její loňské účinkování za zklamání; a první z nich již přistupují ke změnám svých odhadů vývoje na trhu herních konzolí. Společnost Cowen and Company očekává, že Sony prodá v USA v letošním roce další 4 miliony PS3, což je o 2,25 milionu méně, než bylo dřívě odhadováno. Žádný zásadní růst nečeká PS3 ani o rok později, kdy o ní projeví zájem 4,5 milionu hráčů. Připomeňme jen, že v loňském roce se jí na území USA prodalo 3,6 milionů kusů.

"S odstupem dalšího roku, kdy se prodeje PS3 držely za Wii a Xbox 360, je dnes již jasné, že se Sony nepovedlo oslovit skupinu hardcore hráčů," stojí v dopise firmy Cowen and Company, jež je určen jako doporučení investorům. "Přestože je patrné zvýšení prodejů her, PS3 stále chybí herní titul z kategorie "musím-ho-mít"." Cowen s kritikou PS3 pozměnili také očekávané prodeje dalších dvou platforem. Po Wii podle ní v letech 2009 a 2010 sáhne 8, respektive 6 milionů hráčů (v obou případech jde o nárůst o 2 miliony oproti předchozím odhadům), Xbox 360 pak zaujme druhé místo s 4,25, respektive 4 miliony prodaných kusů. V roce 2010 tak poprvé prohraje s PS3.

Pro úspěch obou konzolí prý hovoří jejich jasné konkurenční výhody i pozicování na trhu; Wii nabízí netradiční zážitek a kvalitní first-party tituly, Xbox 360 se stal konzolí hardcore hráčů, jímž nabízí většinu zásadních herních titulů i dostupnou cenu.

Zdroj: GI.biz

EA pokračuje v propouštění a uzavírání studií

Electronic Arts pokračují – stejně jako většina větších firem dneska, o čemž informujeme dále v krátkých zprávách – v realizaci svého plánu na plošné snížení nákladů. Do konce března proto plánuje redukci zaměstnanců o zhruba 10 %. Po dřívější vlně výpovědí a slučování studií tak v současnosti dochází k dalšímu razantnímu propouštění. Zaujme také zpráva serveru Kotaku, podle něhož se EA zcela zbaví Pandemic Brisbane studia, které odkoupilo společně se slavnějšími Bioware na konci roku 2007.

Zatímco v předchozím případě jde o stále nepotvrzenou informaci, jistý je již seznam studií, v nichž dochází k redukci stavů. Zástupci EA sice již dříve prozradili, že mají v plánu zavřít Black Box a jeho zaměstnance přesunout do Burnaby, kde se z nich stane EA Canada. Jak se ale zdá, společně s přesunutím studia přijde také řada výpovědí, které zasáhnou například tvůrce nedávno dokončeného Skate 2. Celkem přijde o práci kolem 200 lidí. Škrty se dále dotkly také studia Tiburon, které se do myslí sportovních nadšenců zapsalo již zmiňovanou sérií Madden NFL, či Tiger Woods.

Na dotazy zahraničních médií, zda se propouštění týká také dalších vývojářských týmů jako Criterion nebo D.I.C.E., odpovídá EA neurčitě; její zástupci prý nemají k dispozici konkrétní detaily o vývoji v každém ze svých studií. Spekuluje se také o tom, že po škrtech v oblasti vývoje přijdou zákonitě velké změny také na pobočkách EA po celém světě; to se má týkat Velké Británie nebo Rumunska, o české EA se v kuloárech prozatím nehovoří.

Zdroj: Shacknews, GI.biz, Kotaku

Rekordní vánoce pro francouzský Ubisoft

Růst herního průmyslu se i přes nastupující krizi pozitivně projevil na finančních výsledcích řady firem. Francouzský Ubisoft minulý týden zveřejnil svou finanční zprávu, podle níž zaznamenal ve třetím čtvrtletí svého fiskálního roku (což je čtvrté čtvrtletí běžného roku) růst prodejů z loňských 405 na 508 milionů Euro. Za prvních devět měsíců fiskálního roku pak toto číslo vzrostlo ještě výrazněji ze 711 na 852 milionů Euro.

Podle zástupců firmy na tom nese hlavní zásluhu řada osvědčených značek, ale také překvapení v podobě nové IP, Shaun White Snowboarding, jíž se prodaly 2,3 miliony kusů a podle Ubisoftu šlo o číslo dvě mezi sportovními hrami v USA. Far Cry 2 vede pomyslný žebříček nejprodávanějších her s 2,9 miliony kusy, zklamáním byly výsledky nového Prince of Persia nebo Tom Clancy´s EndWar. Prodej 2,2 milionu kusů v případě první série jistě neznamená žádné fatální následky pro její budoucnost, v případě EndWar ale již Ubisoft prezentoval, že v sérii nehodlá pokračovat.

Zdroj: GI.biz

LittleBigPlanet i MGS4 se v USA zklamaly

Exkluzivita je mrtvá věc, shoduje se většina vývojářů; a loňské události na herní scéně jim dávají v mnohém za pravdu. Minulý týden jsme vás již informovali o rekordním prosinci 2008 v USA, kde spotřebitelé utratili za herní zábavu nejvíce peněz v historii, ale pojďme nyní zabrouzdat také do nižších pater žebříčku, které zveřejnila agentura NPD Group.

Ty totiž odhalují nepříjemnou pravdu. Očekávaný Metal Gear Solid 4 v USA zklamal; od červnového vydání si jej pořídilo jen něco málo přes milion zájemců, což je zklamáním vzhledem k vysokým výrobním nákladům (vzpomeňme na konstatování tvůrců, kteří ještě před vydáním hry prozradili, že pokud si ji za první den nepořídí více jak milion hráčů, bude titul prodělečný). S menším nožem na krku vstupovalo do USA LittleBigPlanet, nicméně prodeje, ač příjemné, rovněž dopadly pod očekávání. Od října minulého roku po této hříčce zatoužilo "pouhých" 611 tisíc Američanů. Zklamání PS3 her dokončuje Resistance 2 s 600 tisíci prodanými kusy. Je jasné, že úspěchu prvního dílu již nedosáhne.

Gratulovat si nemůže ani francouzský gigant Ubisoft, jehož Prince of Persia se přes svátky prodalo "jen" 483 tisíc kopií, Eidos zase zaplakal nad výsledky posledního Tomb Raideru (246 tisíc prodaných jednotek). Reakce na sebe nenechala dlouho čekat; Eidos propustil část zaměstnanců vývojářského týmu a Laru Croft čeká kompletní změna vizáže a dost možná i charakteru.

Zdroj: Gamasutra 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,