Byznys hrátky: Xbox 360 i PS3 musí snížit cenu. Jinak…

Sony očekává ziskový rok 2008 * EA zůstává jedničkou, více než 15 her se prodaly 2 miliony kopií * Herní trh rostl v dubnu o 47 %, zejména díky GTA IV * Microsoft: Nejít na trh handheldů bylo správné rozhodnutí * Analytik: Xbox 360 i PS3 musí snížit cenu * GTA IV je v Guinnesově knize rekordů

Sony očekává ziskový rok 2008

Pouze a jen příznivé vyhlídky do budoucna. Tak by se daly shrnout závěry finančních výsledků a zejména plánů do budoucna, které zveřejnila japonská Sony. Podle výsledků hospodaření za fiskální rok 2008 se Sony podařilo výrazně růst v otázce příjmů o 26,3 % na 12,2 miliardy dolarů, v kolonce zisků se loňská hodnota mínus 2,21 miliardy změnila na současných mínus 1,18 miliardy. Podle Sony na postupném snižováním ztráty podílí vedle klesajících nákladů na výrobu konzole také zvýšený zájem o handheld PSP.

Firma přitom hledí do budoucna a v novém fiskálním roce očekává návrat k profitabilitě. Přestože je pravděpodobný další pokles zájmu o konzoli PS2 i její hry, business okolo PS3 čekají světlejší zítřky díky dalšímu snížení nákladů na výrobu konzole a bohatému line-upu her, jenž odstartovalo nedávné GTA IV.

Zdroj: GI.biz, Next-Gen.biz

Více než 15 her od EA prodalo 2 miliony kopií

Předminulý týden se chlubil Activision, ten minulý Electronic Arts, kteří potvrdili, že si v loňském roce udrželi pozici nejúspěšnějšího vydavatele pro všechny herní platformy; dopomohl jim k tomu 19% podíl na trzích v Severní Americe a 20% podíl v Evropě. Podle Electronic Arts bylo rovných 15 titulů z jejich portfolia v minulém roce dvakrát platinové, což znamená, že se každé z těchto her prodaly více než 2 miliony kopií. To je významný nárůst oproti předchozímu roku, kdy na stejnou metu dosáhlo pouze 10 titulů této společnosti.

Při pohledu na výsledky čtvrtého čtvrtletí fiskálního roku 2008 částečně překvapí dominance platforem od Sony; hry pro PS2 přinesly společnosti 166 milionů dolarů v prodejích, u PS3 šlo o 152 milionů. Na třetím místě je Xbox 360 s 128 miliony a teprve za ním (a nutno dodat, že s patřičným odstupem) také Wii s částkou 75 milionů dolarů. Z těchto čísel jasně vyplývá, že platformy od Sony se podílely na prodeji 61 % her od EA v prvním čtvrtletí letošního roku. Špatné výsledky provázejí segment PC her, které zaznamenaly meziroční pokles o 11 %, zatímco všechny ostatní platformy rostly: prodeje her pro PS3 o 192 %, pro Wii o 100 %, pro Xbox 360 o 56 % a pro PS2 o 42 %.

Zdroj: GI.biz

Herní trh rostl v dubnu o 47 %

Rekordní řádění hráčů pokračuje: zejména díky GTA IV, třebaže to se na prodejích v měsíci dubnu podílelo jen v průběhu prvních dvou dnů od svého launche. Jak zveřejnila organizace NPD Group, celkové příjmy z prodeje herního software v USA dosáhly částky 1,23 miliardy amerických dolarů, což je 47% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Z žebříčku nejprodávanějších her, který následuje níže, zaujme především poměr jednotlivých verzí hitu GTA IV: zatímco Xbox 360 verze se prodalo 1,85 milionů kusů, ta pro PS3 se zalíbila rovnému milionu hráčů.

Nejprodávanější hry v USA za měsíc duben 2008:
1. Grand Theft Auto IV (Xbox 360) - 1 850 000 kusů
2. Mario Kart Wii (Nintendo Wii) - 1 120 000
3. Grand Theft Auto IV (PlayStation 3) - 1 000 000
4. Wii Play (Wii) - 360 000
5. Super Smash Brothers Brawl (Wii) - 326 000
6. Gran Turismo 5 Prologue (PS3) - 224 000
7. Pokemon Mystery Dungeon Explorers of Darkness (DS) - 202 000
8. Pokemon Mystery Dungeon Explorers of Time (DS) - 202 000
9. Guitar Hero III: Legends of Rock (Wii) - 152 000
10. Call of Duty 4: Modern Warfare (360) - 141 000

Zdroj: GI.biz

Microsoft: Vlastní handheld by byl špatné rozhodnutí

Přestože se jeden čas dlouze hovořilo o handheldu od Microsoftu, jímž by se firma etablovala také ve druhém z velkých herních segmentů, podle zástupců této firmy bylo rozhodnutí nepouštět se do takového vývoje správné. "Jsem opravdu rád, že jsme se nevydali tímto směrem, protože přinést na trh handheld je stejně náročné jako to učinit u konzole formátu Xbox 360." Shane Kim, korporátní víceprezident Microsoft Game Studios potvrdil, že firma je "velmi zaměstnána" projektem Xbox 360 a Xbox Live a že jí v oblasti handheldů chybí potřebné zkušenosti. Kim také upozorňuje, že herní obsah pro Xbox 360 není koncipován tak, aby mohl být využit pro handheldy: což je oblast, v níž si Sony i Nintendo vedou na míru dobře.

Zdroj: GI.biz

Analytik: Xbox 360 i PS3 musí snížit cenu. Jinak...

Pohled na dubnovou prodejnost konzolí v USA (žebříček naleznete na závěr této zprávy) naznačuje podle odborníků více, než si na první pohled uvědomuje. Upozorňuje na to analytička Jesse Divnich, podle níž nemají Sony a Microsoft jinou možnost, než v brzké době snížit cenu svých konzolí. Proč? "Již dříve jsem zmínila, že PS3 i Xbox 360 v USA plně nasytili trh v cenové hladině, v níž se právě pohybují. Výsledky z dubna to jen a jen potvrzují," vysvětluje Divnich.

Nabízí se přímé srovnání s loňským rokem, kdy Microsoft na pokles prodejů reagoval snížením ceny. "Je to poprvé od července 2007, co prodeje Xbox 360 poklesly pod hranici dvou set tisíc kusů. Loni to vyústilo ve snížení ceny a nastartování prodejů hned od dalšího měsíce. Nebyli bychom překvapeni, kdyby Microsoft zvolil stejnou strategii  také letos.“

Naopak u PS3 nemáme podobný krok očekávat. Alespoň podle analytiků, podle nichž je rozhodnutí Sony navrátit divizi do černých čísel myšleno vážně a firma bude soustředit veškerou svou energii na generování zisků. Podle odhadů navíc na jedné vyrobené konzoli stále tratí více než 100 dolarů a každé snížení ceny tuto částku zvyšuje. Sony pro rok 2008 plánuje nárůst prodejů konzole o 8 %.

Prodejnost herních konzolí v USA za měsíc duben 2008:
1. Wii - 714 200 kusů
2. Nintendo DS - 414 800
3. PSP - 192 700
4. Xbox 360 - 188 000
5. PlayStation 3 - 187 000
6. PlayStation 2 - 124 000
 
Zdroj: Next-Gen.biz, GI.biz

Krátké zprávy:

  • GTA IV se zapíše do Guinnesovy knihy rekordů coby nejrychleji vydělávající produkt zábavního průmyslu v historii, když si za prvních 24 hodin od uvedení do prodeje hru zakoupilo 3,6 milionů hráčů a hra díky nim vygenerovala příjmy ve výši 310 milionů dolarů. Doposud nejlépe z her si v tomto ohledu vedlo loňské Halo 3 (170 milionů), mezi knihami pak poslední díl Harryho Potter s 220 miliony dolary.
  • Microsoft oznámil, že prodeje Xboxu 360 dosáhly hranice 19 milionů kusů. Rovných 10 milionů z nich přitom našlo uplatnění na území Severní Ameriky. Don Mattrick se pak k tomuto mezníku a vůbec dalšímu působení konzole na trhu vyjádřil více než optimisticky (ve významu souboje s třetím Playstationem): „Historie nám ukázala, že společnost, která jako první dosáhne hranice 10 milionů prodaných jednotek, zpravidla vyhraje generační souboj.“
  • Dominantní postavení Xboxu 360 na americkém trhu nebude trvat dlouho: přesněji řečeno další měsíc (maximálně dva!), po jehož uplynutí převezme štafetu nejprodávanější konzole nové generace na tomto trhu konkurenční Wii. To aktuálně překonalo metu 9,5 milionů prodaných konzolí.
  • LucasArts jsou po Activisionu a Vivendi třetí firmou, která opouští řady americké ESA. Organizaci, která mimo jiné pořádá donedávna nejprestižnější herní výstavu E3 v americkém Los Angeles, se zjevně nepodařilo přesvědčit řadu herních firem, že její poslední aktivity vedou správným směrem...
  • Uwe Boll by chtěl režírovat film podle GTA a sám k tomu podotýká: „Herní série Grand Theft Auto mi velmi imponuje, přičemž věřím, že právě já bych byl tím pravým, kdo by se měl ujmout jejího převedení na stříbrné plátno. Především proto, že i mé ostatní filmy jsou plné krve a násilí, což jasně vypovídá o tom, že skutečně nemám problém s točením akčních scén.“
  • Stále se vám honí hlavou, proč po spojení Activisonu a Vivendi bude název nové společnosti právě Activision Blizzard? Poslední finanční výsledky francouzského Vivendi v mnohém napovídají. Firma čelila poklesu příjmů o 24,1 % na současných 221 milionů Euro, z nichž 87 % (!) vygeneroval právě Blizzard. Vivendi oznámilo, že v porovnání s čísly z předchozího roku se počet předplatitelů World of Warcraft zvýšil o 2 miliony na současných 10,7 milionů hráčů.
  • Sega podepsala dohodu s trojicí herních vývojářů Shinji Mikami, Hideki Kamiyam a Atsushi Inaba, dnes zformovaných pod vývojářským týmem Platinum Games. Tito chlapíci v minulosti pracovali v Capcomu a mají na svém kontě vývoj her jako Resident Evil, Devil May Cry či Okami. Zmíněná dohoda se Segou se týká vydání a distribuce první trojice her od Platinum Games, jež ponesou názvy Bayonetta, Infinite Line a MadWorld.
  • Uprázdněná židle prezidenta světových vývojářských studií Sony Computer Entertainment, která dříve patřila Philu Harrisonovi, již našla nového majitele. Stal se jím Shuhei Yoshida, který v herních divizích japonské společnosti působí již od roku 1993, a doposud pracoval v pozici víceprezidenta amerických vývojářských studií Sony.

Nejprodávanější hry

Austrálie
1. Wii Fit (Wii)
2. Grand Theft Auto IV (360)
3. Grand Theft Auto IV (PS3)
4. Wii Play (Wii)
5. Mario Kart Wii (Wii)
6. More Brain Training (DS)
7. Brain Training (DS)
8. Time Crisis 4 (PS3)
9. Mario & Sonic at the Olympic Games (Wii)
10. Gran Turismo 5 Prologue (PS3)

Japonsko
1. Mario Kart Wii (Wii)
2. Monster Hunter Portable 2nd G (PSP)
3. Wii Fit (Wii)
4. Link`s Bowgun Training (Wii)
5. Meccha! Taiko Drum Master DS! Adventure of 7 Islands (DS)
6. Pokemon Ranger Batonage! (DS)
7. Deca Sporta (Wii)
8. Wii Sports (Wii)
9. We`re Fossil Diggers (DS)
10. Super Smash Bros Brawl (Wii)

USA
1. Mario Kart w/ Wii Wheel
2. Grand Theft Auto IV
3. Grand Theft Auto IV
4. Age of Conan: Hyborian Adventures
5. Wii Fit
6. Wii Play w/ Remote
7. Guitar Hero III Bundle
8. Super Smash Bros. Brawl
9. Super Mario Galaxy
10. We Ski

Velká Británie
1. Grand Theft Auto IV
2. Wii Fit
3. Wii Play
4. Mario & Sonic at the Olympic Games
5. Iron Man: The Official Video Game
6. Call of Duty 4: Modern Warfare
7. Pro Evolution Soccer 2008
8. Gran Turismo 5: Prologue
9. Mario Kart Wii
10. Dr. Kawashima`s Brain Training

Váš názor Další článek: I Lucas Arts opouštějí ESA

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,