Byznys hrátky: Za hraní za mříže

Sony prohrála spor o force feedback a bude platit * Podvádíte při hraní online? FBI si na vás posvítí! * Koupí Murdoch Electronic Arts? * Nejúspěšnější britské hry minulého roku * Výnosy společnosti Intel za minulý rok * Mobily, Evropa a rok 2005. Co dá tahle trojka dohromady? * Zavirovaný Tetris? * Budou mít The Sims vlastní Reality Show? * Herní vývojáři chtějí zlepšit svou práci * Vánoční propad internetových obchodů

Sony prohrála spor o force feedback a bude platit

V září loňského roku byla na japonskou firmu Sony u kalifornského soudu podána žaloba, jejímž hlavním aktérem byla americká společnost Immersion Corp. Ta si údajně patentovala technologii force feedback (nyní ji využívá více jak 80 firem po celém světě) dříve, než samotné Sony. Společnost ve své žalobě odhadovala škody na 82 milionů dolarů.

Nyní je již znám finální ortel, který dal za pravdu žalující straně a určil, že Sony krom vyčíslených škod bude muset uhradit každoročně i 1,37% z částky, která bude celkově činit obrat firmy z prodeje konzolí PS a PS2, Dual Shock ovladačů (které s force feedbackem přišly) a z prodeje her podporujících force feedback. Sony tak ročně přijde asi o třicet milionů dolarů. Dále musí japonská firma zveřejnit dokumenty o hospodaření za období 30.6. až 30.9.2004.

Microsoft v loňském roce také čelil obdobné žalobě  této společnosti  kvůli force feedback technologii v xboxových ovladačích. Rozsudek v tomto případě ale nepadnul, protože Microsoft s Immersionem uzavřel dohodu o mimosoudním vyrovnání.

Zdroj: Eurogamer

Podvádíte při hraní online? FBI si na vás posvítí!

Tresty za používání cheatů ve hrách jsou obvyklé, ovšem vždy končí maximálně u zablokování přístupu podvodníkova IP na server. Americká armáda ve své propagační hře America`s Army chce zajít dál a nepoctivé hráče trestat přísněji.

Zmíněný titul je totiž produktem a majetkem armády a při jeho "znehodnocování" de facto poškozujete Spojené Státy. Cheaterům tak nově hrozí nejen zablokování přístupu na server, ale mnohem víc. Pokud se zjistí, že opravdu podváděli, mohou se dočkat nejen zvýšené pozornosti ze stran IT oddělení americké armády, ale i sledování FBI či trestní stíhání ministerstvem spravedlnosti. Možná je to jen snaha americké armády na sebe a svou hru nějak upozornit; ale možná je to ta správná cesta, jak docílit poctivých soubojů... 

Zdroj: Bluesnews

Koupí Murdoch Electronic Arts?

Mediální magnát Rupert Murdoch je nechvalně znám svými bláznivými výroky a investicemi. Ani jeho nejnovější krok přitom není z jiného soudku. Na konferenci v americkém Pohenixu totiž zástupce News Corporation, firmy zaměřené převážně na informační média, oznámil, že jeho společnost chystá vstup na herní trh.

Oficiální prohlášení se samozřejmě neslo ve světle superlativů a velkých očekávání. Úvodní projev lze stručně shrnout v jednu větu - hry (ať již počítačové či konzolové) mají obrovskou perspektivu, kterou by ráda rozvíjela i News Corporation. Murdochovo impérium však nechce zakládat žádnou novou vydavatelskou společnost, ale odkoupit jednu ze zavedených značek - Murdoch přitom uvažuje o kolosu Electronic Arts, jehož tržní hodnota se pohybuje kolem 19 miliard dolarů. V hledáčku dále nechybí například Activision (3 miliardy). Na nějaké závěry je však ještě příliš brzy - sami uvidíme, čeho všeho je Murdoch schopen.

Zdroj: IGN

Nejúspěšnější britské hry minulého roku

Britský herní trh prosperuje a narůstá, o čemž svědčí i zvýšení obratu o 6,6% - na neuvěřitelných 1,34 miliardy liber. Prodejnost her se v Británii již tradičně počítá na miliony, přičemž bezkonkurenčně nejvíce prodaných kusů má na kontě GTA: San Andreas, který onu bájnou metu pokořilo již za prvních devět dní na trhu. A jak to vypadá na dalších místech?

    1. GTA San Andreas
    2. FIFA 2005
    3. NFS Underground 2
    4. The Simpsons: Hit & Run
    5. Pro Evoludion Soccer 4
    6. Sonic Heroes
    7. Spider-Man 2
    8. NFS Underground
    9. Halo 2
    10. DRIV3R

Zdroj: ELSPA

Výnosy společnosti Intel za minulý rok

Zajímá vás, jak si vede Intel po finanční stránce? Nevadí, stejně se to dozvíte...

Společnost Intel ohlásila, že výnosy ve čtvrtém čtvrtletí dosáhly 9,6 mld. dolarů, což je ve srovnání s předchozím čtvrtletím 13 %, meziročně pak 10 % nárůst. Výnosy společnosti Intel za celý rok 2004 tedy činí 34,2 miliardy, což je o 13,5 % více než v roce 2003 a zároveň i nový rekord (předchozího bylo dosaženo v roce 2000, kdy obrat činil 33,7 mld USD).

Čisté příjmy dosáhly ve čtvrtém čtvrtletí 2,1 miliardy, což je oproti minulému čtvrtletí 11 % nárůst, meziročně pak 2 % pokles. Výnos na akcii činil 33 centů, o 10 % více než v minulém čtvrtletí, stejně jako minulý rok. Výsledky třetího čtvrtletí 2004 zahrnovaly daňové opravné položky, které navýšily výnos zhruba o 3 centy na akcii.

"Rok 2004 jsme zakončili rekordními výnosy. Poptávka po produktech architektury Intel byla masivní ve všech oblastech a prodejních kanálech," řekl Craig R. Barrett, ředitel společnosti Intel. "Investice do výrobních kapacit, nové produkty a globální přítomnost nám umožnily dosáhnout již druhý rok dvouciferného růstu, a to jak v oblasti obratu, tak i zisku. Vzhledem k rozvoji 65nm výrobní technologie a připravovanému uvedení prvních procesorů se dvěma jádry v celé řadě nových platforem očekáváme pokračování tohoto růstu i v roce 2005."

Čisté příjmy za celý rok činí 7,5 miliardy dolarů, což je oproti 5,6 mld v roce 2003 3 % nárůst. Výnosy na akcii dosáhly celkem 1,16 centů, což je o 36 % více než 85 centů v roce 2003. Společnost Intel vyplatila rekordní dividendy v celkové výši 1 miliardy, dvakrát ohlásila zdvojnásobení hotově vyplácených dividend a použila rekordních 7,5 miliardy dolarů na zpětný odkup 300,5 milionu akcií na veřejných trzích.

Zdroj: tisková zpráva

Mobily, Evropa a rok 2005. Co dá tahle trojka dohromady?

Nejnovější statistiky výzkumné a poradenské společnosti IDC ukazují, že Evropa se v závodech o bezdrátovou konektivitu ujímá vedení. Rok 2005 se tak v Evropě skutečně stává "rokem mobility".

Podle společnosti IDC je v Evropě v provozu již 25 000 Wi-Fi hotspotů. Jejich počet by se měl do roku 2008 zvýšit zhruba na 110 000 míst, provozovaných více než 50 poskytovateli bezdrátových služeb.

"Rok 2005 bude pro Wi-Fi v Evropě naprosto zlomový. Rostoucí poptávka je způsobena především nadšeným přijetím nejnovějších technologií," komentuje situaci Christian Morales, viceprezident a generální ředitel společnosti Intel EMEA. "Díky inovátorům, jako je společnost Intel, se notebooky proměnily ve vysoce mobilní víceúčelová zábavní zařízení, která si lidé mohou vzít s sebou kamkoliv. Na cestách tak můžeme sledovat DVD, na dovolené pak upravovat fotografie či hrát hry - to vše na stejném počítači, na kterém se brouzdáme po Internetu a platíme on-line své účty."

Rostoucí dostupnost Wi-Fi sítí v Evropě přináší uživatelům bezdrátového provozu další výhody a odpovídá předpokládanému růstu prodeje přenosných počítačů na kontinentu. Podle odhadů IDC docílí Evropa v roce 2005 nejrychlejšího růstu mobility - prodeje notebooků vzrostou ve srovnání s rokem 2004 až o 19,9 procenta.

Ve střední a východní Evropě se předpokládá ještě vyšší procento růstu, což ukazuje na jedinečný potenciál mobilních technologií na těchto trzích. Podle IDC dojde v oblasti CEMA (střední Evropa, Blízký Východ a Afrika) v roce 2005 k meziročnímu nárůstu prodeje notebooků o 23,2%.

Porovnání údajů o prodeji přenosných a stolních počítačů v roce 2004 jednoznačně dokazuje rostoucí popularitu mobility. V západní Evropě došlo podle IDC v roce 2004 v segmentu notebooků k nárůstu o 29,8 % - což je více než dvojnásobek růstu zájmu o stolní PC, který činil 10,6 %.

Mobilní technologie Intel® Centrino je jedním z hlavních důvodů rostoucí popularity přenosných počítačů a bezdrátové konektivity - přináší notebookům integrované Wi-Fi rozhraní, delší provoz na baterie a lehčí, snadno přenosné provedení. Uvedení notebooků s novou generací mobilní technologie Intel Centrino (kódově označované `Sonoma`) v průběhu ledna 2005 jistě přispěje k dalšímu růstu poptávky v tomto sektoru.

Zdroj: tisková zpráva

Zavirovaný Tetris?

Společnost Sophos upozornila na nebezpečně se šířící počítačový virus jménem Cellery.A, který se maskuje za oblíbená logickou hru Tetris.

Alexey Pajitnov, tvůrce legendárního Tetrisu, by touto zprávou jistě nebyl nadšený. Na druhou stranu ho jistě potěší, že oblíbenost jeho výtvoru sahá do takových výšin, že se jeho prostřednictvím šíří už i počítačové viry. Samotný červ je údajně dokonale zamaskován a po stáhnutí vám opravdu nabídne několik minut zábavy. Během vašeho hraní se už ale vir po síti šíří dál a dál.

Pokud vašeho miláčka Cellery.A náhodou infikuje, nepropadejte panice, nejedná se o nikterak zákeřný vir - dokonce se nemůže ani šířit poštou, ale pouze prostřednictvím lokální sítě. Na jeho odstranění by vám tak měl postačit běžný program typu AdAware. Nebezpečí však tkví v procesech, které červ spustí tzv. „na pozadí“. Ty totiž zbytečně zaměstnávají procesor a může dojít až k úplnému „zamrznutí“ počítače.

Zdroj: Živě, Sophos 

Střípky ze světa herního byznysu:

  • Electronic Arts přišli s nápadem - plánují herní interaktivní TV show, o které již jednají se zástupci televizí. Diváci by mohli ovládat rodinu ze hry The Sims. Hlasováním by určovali, co mají postavičky dělat, například zda jít do kuchyně či ložnice. Jan Bolz, viceprezident marketingu EA, však zatím více informací o show odmítl prozradit.
  • The International Game Developers Association, mezinárodní asociace vývojářů, se rozhodla zorganizovat setkání herních vývojářů, které se uskuteční na Game Developers Konference v San Franciscu začátkem března. Hlavními body jednání bude nalezení cesty, jak předejít psychickému vyhoření a zničujícím limitům při tvorbě hry. Snad vývojáři společně najdou řešení, jak zabránit existenci firem na jednu hru, kde po dokončení nemají programátoři pomalu ani síly dojít domů, natož pak tvořit něco dalšího.
  • Po amerických velkoobchodních řetězcích Electronics Boutique a GameStop hlásí vánoční propad i britský GAME. Všichni se shodují, že je tento propad způsoben nedostatkem konzolí. Výrobci nebyli schopni obchody zásobovat v období vánočních akcí, takže oproti loňskému roku nastal propad přibližně o 10%. Zatímco v Americe je propad oproti zbytku roku zvláštní, Velká Británie zaznamenává celoroční pokles prodejnosti a tak je vidět, že tam nejde o pouhý nedostatek.

Žebříček nejprodávanějších her ve Velké Británii (týden 26. prosince - 1. ledna 2004)

Tentokráte naše tabulky nezachycují ani celý týden, ale přímo dění v "inkriminované době" - tedy posledních pár dní vánočního šílenství. A jak vidno z následujících žebříčků, vánoční preference byly opravdu stabilní. Aneb ať žijí inteligentní komentáře...

Celkový žebříček

AP MP Název hry PT
1. - 1. Need For Speed: Underground 2 8
2. - 2. Grand Theft Auto: San Andreas 11
3. ë 4. FIFA 2005 14
4. ë 8. The Simpsons: Hit and Run 63
5. - 5. The Incredibles 9
6. í 3. Prince of Persia: Warrior Within 6
7. ë 9. Pro Evolution Soccer 4 13
8. í 6. Lord of The Rings - Battle Middle Earth 10
9. í 7. Call od Duty: Finest Hour 6
10. ë 17. Football Manager 2005 10
11. í 10. The Urbz: Sims In The City 9
12. ë 14. Sonic Heroes 48
13. í 19. Tiger Woods PGA Tour 2005 16
14. í 11. Goldeneye: Rogue Agent 7
15. ë 16. The Sims 2 17
16. í 15. Spider-Man 2 25
17. í 12. 9
18. í 13. Getaway: Black Monday 9
19. ë 20. LotR: Battle for Middle-Earth 5
20. í 18. Shrek 2 30

PC - žebříček

AP MP Název hry PT
1. ë 2. Football Manager 2005 10
2. í 1. The Sims 2 17
3. - 3. Lord of The Rings - Battle Middle Earth 5
4. - 4. Half-Life 2 8
5. - 5. Medal of Honor: Pacific Assault 8
6. - 6. Rome: Total War 15
7. - 7. Rollercoaster Tycoon 3 10
8. - 8. Zoo Tycoon 2 7
9. ë 11. Need For Speed: Underground 2 22
10. ë 12. Vampire Masquarade - Bloodlines 6

PlayStation 2 - žebříček

AP MP Název hry PT
1. - 1. Need For Speed: Underground 2 8
2. - 2. Grand Theft Auto: San Andreas 11
3. ë 4. FIFA 2005 14
4. í 3. Prince of Persia: Warrior Within 6
5. ë 6. The Incredibles 10
6. í 5. Call of Duty: Finest Hour 6
7. ë 10. Pro Evolution Soccer 4 13
8. í 7. Lord of The Rings - Battle Middle Earth 10
9. í 8. WWE Smackdown! Vs Raw 9
10. í 9. The Getaway: Black Monday 9

Xbox - žebříček

AP MP Název hry PT
1. - 1. Need For Speed: Underground 2 8
2. - 2. Halo 2 9
3. ë 4. Pro Evolution Soccer 4 7
4. ë 8. Tom Clancy`s Ghost Recon 2 7
5. ë 9. Fable 14
6. í 5. Call of Duty: Finest Hour 6
7. - 7. FIFA 2005 14
8. í 6. Lord of The Rings - Third Age 10
9. í 3. Prince of Persia: Warrior Within 6
10. - 10. Goldeneye: Rogue Agent 7

GameCube - žebříček

AP MP Název hry PT
1. N 1. The Legend of Zelda: Four Swords 1
2. - 2. Need For Speed: Underground 2 8
3. - 3. Metroid Prime 2: Echoes 7
4. ë 7. Prince of Persia: Warrior Within 9
5. - 12. Lord of The Rings - Third Age 10
6. - 4. Donkey Konga 13
7. í 5. Goldeneye: Rogue Agent 6
8. - 8. FIFA 2005 14
9. í 11. The Incredibles 10
10. í 6. Paper Mario 2: The Thousand-Year Door 7

Vysvětlivky: AP - aktuální pořadí platné pro daný týden, MP - minulé pořadí platné pro předchozí týden, PT - počet týdnů v žebříčku

Zdroj: ELSPA

Nejprodávanější PC hry v USA

AP Název hry
1. Half-Life 2
2. The Sims 2
3.

Lord of The Rings: The Battle for Middle Earth

4. World of Warcraft
5. Call of Duty
6. The Sims Deluxe
7.

RollerCoaster Tycoon 3

8. Zoo Tycoon 2
9. Call of Duty: United Offensive
10. Sid Meyer`s Pirates!

Zdroj: Gamespot

Tabulky neodrážejí reálnou prodejnost her; vycházejí ze statistik počtu kopií jednotlivých her dodaných do obchodů.

Váš názor Další článek: Nintendo Revolution bude odhaleno na E3

Témata článku: , , , , , , , , , , ,