Caesar-Pharaoh-Zeus-a teď? Čínský Emperor

Série historických budovatelských strategií od Sierry je mezi počítačovými hrami takřka bez konkurence. Začalo to už třetím dílem Caesara, přešlo přes egyptské pyramidy ve Pharaonovi až k mytologii antického Řecka (Zeus). Další pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat, a tak si dnes rozebereme přednosti připravovaného Emperora.

Když něco zaběhnutého funguje, není důvod to měnit. Tohoto hesla se zatím tvůrci tzv. městských budovatelských strategií drží zuby nehty. Systém hry, budovy, postupy - to všechno zůstává, mění se jen místo konání a tím i celkový architektonický styl staveb. Samozřejmě za celou dobu svého působení se na původní princip nabalila spousta nových nápadů, některé staré se vylepšily, ty špatné vyřadily a dnes tu máme už léty ověřený budovatelský kolos, který si na celém světě získal mnoho fanoušků.

Pro ty z vás, kteří se s žádným takovým titulem nesetkali, je věnován následující odstavec. Hlavním cílem hry je vybudovat na přiděleném kousku země prosperující, bohaté a soběstačné město. Začínáte od nuly, s jednou cestou spojující vás se zbytkem civilizace. Kolem ní musíte vybudovat další cestičky, vymezit místa pro kolonizátory, postavit jim studny na vodu, sehnat nějakou obživu atd. Časem potřebujete velké farmy, skladiště, sýpky, ale i divadla, parky, nemocnice a mnoho dalšího. Ke slovu se dostane i obchod s ostatními městy, který pro vás vyjma daní představuje největší příjem ve hře a rozpočet nesmí být narozdíl od těch dnešních v deficitu. Do toho občas přibude starost o armádu díky invazi dobyvačných národů, náboženské problémy (vyplývající z nedostatečné pozornosti, kterou věnujete jednotlivým bohům) a spousty dalších věcí, které dohromady vytvářejí komplexní simulátor historického města. Vy musíte vše zvládnout a splnit požadovaná kritéria kvality života, kultury nebo třeba prosperity vašeho města.

V zásadě se jedná o poměrně jedinečnou hru, kterou zatím nikdo jiný nenapodobil. Při hraní zapomenete na tuctové real-timové strategie, zapomenete na nepovedené SimCity 3000 a jediným vaším problémem bude odpoutat se po několika hodinách od monitoru. Po třech dosti podobných pokračováních a několika dalších datadiscích není divu, že se autorům původní myšlenky (Impressions Games) už nedostávalo nových nápadů, a tak další díl svěřili firmičce Breakaway Games, která už s tímto typem her má zkušenosti, neboť stojí za velmi kvalitním datadiskem pro Pharaona (Cleopatra).

Ta si na pomoc proti stereotypu vzala velice exotické prostředí. Oproti Evropanovi přístupnějšímu Římu či Egyptu se přesuneme několik tisíc kilometrů na východ. Stará Čína - taky je pro vás toto místo zastřeno rouškou tajemství? Tvůrci neponechali nic náhodě a nastudovali tuny textů o tamních reáliích, způsobech života a v rámci možností se jich hra drží. V Emperor - Rise of the Middle Kingdom postupně projdete více než třemi tisíciletími spletité čínské historie od starověké dynastie Xia (cca 2100 př.n.l.) až po Čingischánovu invazi na počátku 13.století našeho letopočtu.

Nejvíc změn vyplývá právě z odlišného způsobu života nejlidnatější země planety. Vše ovlivňuje tradiční čínský horoskop. Ten zasvěcuje každý rok jednomu z dvanácti vyvolených zvířat. Na začátku hry si vyberete své znamení (právě z těchto zvířat) a ve "vašem" roce můžete získat zajímavé bonusy.

Číňané rovněž věří ve vyváženost pěti základních elementů (voda, dřevo, oheň, země, kov). Tento systém v originále "Feng Shui" na základě geomagnetických polí zapříčiňuje, že na každém z čtverečků půdy převládá jeden z elementů. Element vody se prosazuje v blízkosti řek a třeba dřevo najde uplatnění u lesa. Většina budov inklinuje více k jednomu vybranému elementu, a pokud to respektujete, dočkáte se nadprůměrných výsledků. Důl rychleji těží, v domku jsou lidé veselejší a vojáci mají lepší morálku. Když však postavíte budovu na nesprávném elementu, její produktivita klesne apod. Pokud se většina stavení nachází na špatném "typu podloží" negativně to ovlivní celkové zdraví obyvatel ve městě.  Přicházejí různé choroby a lidé jsou nespokojeni.

Zemědělství dostalo také do vínku několik zajímavých novinek. Jak se vyjádřil jeden z tvůrců hry: "Nyní se nemusíte ohlížet na záměr level-designéra, ale místo pro farmy si vyberete jen a jen sami." Můžete stavět kdekoliv, ale nečekejte, že na poušti vyroste něco víc než uschlá tráva. Ale všude jinde je slušná šance dobré sklizně. Její výnos ovlivňuje několik faktorů, a protože každá zemědělská plodina potřebuje jiné klimatické podmínky, při hledání optimálního místa se pěkně zapotíte. Na jedné farmě můžete dokonce pěstovat více plodin najednou, na jaře zasadíte obilí, které v létě sklidíte a na stejném místě pak dáte kapustu, která poroste zbylé měsíce.

 

Čínská architektura Pro lepší představu architektonického stylu městských budov jsme pro vás přichystali módní přehlídku dokumentující rozmach kvality života starověkého Číňana.

Co se týče teologické otázky, ve hře se prolíná klasické náboženství a filozofie. Tak či tak, dohromady se jedná o čtyři typy víry. Jak bylo zvykem v předchozích hrách, i v Emperorovi musíte udržovat mezi nimi rovnováhu, protože upření se na jedno náboženství by pro vás mělo katastrofální následky u druhého v podobě různých prokletí, nemocí a zkázy. Naopak jestliže se vyšším mocnostem zalíbíte, můžete se těšit na hrdiny, které k vám občas sešlou. Jedním z nich je například Sun Tzu (autor známé knihy Umění války), který vám pomůže v bitvách, ale i při náboru špionů a stavbě kasáren.

 

Emperor není žádnou hloupoučkou strategií, ale bere v úvahu i urbanistické teorie. Nikdo nemá rád když po krásném probuzení vykoukne z okna a spatří kouř valící se z blízké spalovny a stejně tak virtuální čínští obyvatelé nechtějí přebývat vedle hluk způsobujících budov. Stejně jako vy byste byli nevyspalý a otrávení, pokud by vedle vás čtyřiadvacet hodin neustále někdo bouchal do železa, ani lidé ve hře z toho nejsou dvakrát nadšeni.

Proto platí základní pravidlo - nestavět obytné domky mezi průmyslové kolegy, ale naopak rozdělit město na obytné a industriální čtvrti. K lepšímu prostředí vám dopomáhají různé vymoženosti od parčíků, přes okrasné sochy až po zeleň. Zároveň také můžete využít speciální zdi, které vám pomohou eliminovat nepříjemnosti vyplývající ze "znečišťujících budov". Pomocí zdí lze dokonce vytvořit speciální uzavřené oblasti, do kterých můžete zakázat vstup vybraným osobám (mnichům, inspektorům...).

Pokud se vám povede vytvořit kvalitní místo pro život, budovy začnou doslova vzkvétat. Tam, kde ještě před nedávnem stála polorozpadlá chatrč, se dnes tyčí malebná chaloupka. Z obyčejných studen se stanou fontány chrlící čistější vodou. Bohužel není jednouché tento stav udržet. Jako vždy musíte zajistit obyvatelům trvalý přísun několika druhů potravin, čaj, přístup k doktorovi a mnoho dalšího. Pokud bude těchto věcí nedostatek, budovy opět degradují na nevábně vypadající chýše.

V Emperorovi se objevuje zajímavý typ domků (elite houses). Narozdíl od obyčejných domků zabírajících 2x2 čtverce se elitní rozkládají na území 4x4. Jejich výstavba je dražší, nároky na suroviny je větší (může jich být až 18!), avšak odměnou za to jsou až desetkrát větší daně než u obyčejných stavení. Holt, takhle si žije čínská smetánka. Elitní budovy jsou rovněž důležité po vojenské stránce. Právě z těchto kruhů pocházejí významní generálové a žije zde spousta lidí, a tak bez nich nemůžete sestavit skoro žádnou armádu.

Co se týče ozbrojených konfliktů, i zde došlo k radikálním změnám. V prvé řadě je to přidání katapultů, jež se osvědčí zejména při dobývání obrněných měst. Zároveň přibyli lučištníci na koních, na Dálném Východě tak populární jednotka. Své armády kromě bránění města navíc můžete vysílat k nepřátelům, které si dokonce v případě úspěchu bitvy podmaníte.

Netřeba dodávat, že soupeření mezi jednotlivými městy dává hře zcela novou dimenzi. Díky propracované diplomacii, můžete po zřízení ambasády domlouvat s ostatními různé smlouvy, obchody anebo také vyhlašovat války. V těžkých dobách jistě oceníte povolání špióna, který vám po úspěšném průniku do nepřátelské oblasti, poskytne cenné informace rozmístěním nepřátelských vojáků počínaje a mapou města konče. Záškodničtější povahy rovněž ocení možnost různých sabotáží, které správným načasováním ochromí protivníky. Samozřejmě ale stejné aktivity mají k dispozici i ostatní.

S těmito novinkami přichází ruku v ruce v předchozích dílech opomíjená možnost multiplayeru. Emperora může vyzkoušet 2-8 hráčů ve dvou různých režimech. V kooperativním módu je cílem všech humanoidů společně dokončit nějakou významnou stavbu (např. Velkou čínskou zeď, aby se ubránili nájezdům Mongolů), kdežto režim druhý je o boji mezi městy o post nejvyšší - císařský.

Celkově na nás ve hře čeká kolem 40 misí rozdělených do 7 kampaní. Navíc bude k dispozici "intuitivní editor", takže o životnost hry nemusíte mít obavy. Otázkou zůstává, zda-li se všechny představené změny se ukážou v plné verzi natolik inovační, že se vyplatí Emperora koupit. Na odpověď si však budeme muset počkat do konce letošního roku.

Hra: Emperor - Rise of the Middle Kingdom
Homepage: http://emperor.sierra.com/
Demoverze: zatím není, ale prý vyjde co nevidět
Datum vydání: konec roku 2002

Diskuze (7) Další článek: ECTS: Obrázky z datadisku Ghost Recon: Island Thunder

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,