Call of Duty: Advanced Warfare – popcornový výplach (recenze)

A je to tu zase. Je zde konec roku a s ním i obligátní díl válečného eposu Call of Duty, který tentokrát slibuje žádané inovace. Skutek utek?

Urovnejme si něco hned na začátku. Nejsem velkým milovníkem Call of Duty a poslední díl, který jsem si opravdu užil, byl první Modern Warfare. Následující klonovací proces bez špetky invence šel naprosto mimo mě (snad s výjimkou Black Ops), a možná i díky tomu mám z Advanced Warfare nesmírnou radost. Proč? Protože je to po dlouhé době díl, který stojí za zahrání.

Možná je to tím, že za vývojem stojí schopní kluci ze Sledgehammeru, možná proto, že tu konečně máme alespoň nějaký náznak pohybu vpřed a inovace v sérii. Možná také proto, že si Call of Duty po dlouhé době na nic nehraje a dělá přesně to, co umí nejlépe. Bezmyšlenkovitou popcornovou jízdu, která vás uzemní epickými momenty a dá mozku onen potřebný oddych. A proč ne? Hry jsou přece o zážitku.

Na plný plyn

Série Call of Duty je takovým herním kolegou filmových Transformerů. Pokud moc nepřemýšlíte o tom, co se děje na obrazovce, jste v pohodě. Také Advanced Warfare se věrně drží kořenů a nabízí frenetickou akci, kdy se moc nezastavujete a jen střídáte jednu epickou scenérii za druhou.

Společně s nově nabytými kolegy vyrazíte vstříc světlým zítřkům a budete kazit plány teroristické organizaci KVA

Píše se rok 2054 a vy na sebe berete roli Jacka Mitchella (kterého skvěle zahrál Troy Baker), amerického vojáka, který projde osobní tragédií, načež skončí v rukou mocné vojenské korporace Atlas, kde si jej vezme pod křídlo šéf a všemi oblíbený Kevin Spacey...ehm, tedy Jonathan Irons. Společně s nově nabytými kolegy vyrazíte vstříc světlým zítřkům a budete kazit plány teroristické organizaci KVA, která se snaží vrátit lidstvo do pravěku a „oživit“ tak naši mysl. Samá voda, samé klišé.

Během cca pětihodinové kampaně se proletíte po celém světě a budete se snažit dostihnout stále chytřejší a nebezpečnější teroristy, abyste nakonec dospěli k lehce odfláknutému konci, který místo zdravého rozumu a smyslu příběhu sleduje tradici Hollywoodských akčňáků. To nás ale letos kupodivu vůbec netrápí, Call of Duty takové zkrátka je a tentokrát tu máme několik významných prvků, které konečně posouvají sérii dál.

Exo-tika

První a pravděpodobně nejvýraznější novinkou je exo-skelet jako vystřižený ze sci-fi filmů (ehm, Na hraně zítřka, ehm). Ti z vás, kteří se teď hlásí k Titanfallu, ruku dolů. Ano, Call of Duty si stejně jako desítky jiných her půjčuje některé prvky od konkurence a nám je to fuk. Pokud to funguje, proč ne?

Spolehnout se můžete i na tradičně futuristický arzenál zbraní, které skvěle vypadají a jsou dostatečně různorodé

Exo-skelety přináší velké osvěžení v boji, jelikož se nyní ke klasickému pohybu přidávají i všelijaké úskoky do stran, dvojité skoky vzhůru a především gadgety a udělátka, která si nesete v batohu (případně na rukou). Namátkou vyberu třeba přenosný balistický štít, EMP generátor či obligátní zpomalení času. Všechny tyto technologické perličky si odemykáte postupem času prostřednictvím jednoduchého stromu schopností a navíc každý exo-skelet nabízí trochu jiné rozložení. To znamená, že v každé misi okusíte něco trochu jiného a zážitek z bojů je vždy trochu odlišný. A to je dobře. Spolehnout se můžete i na tradičně futuristický arzenál zbraní, které skvěle vypadají a jsou dostatečně různorodé na to, abyste si chtěli většinu vyzkoušet. Pulzní puška prostě nemá chybu.

Nenechte se však zmást, stále tu jde o extrémně lineární zážitek, kdy většinou sledujete spojence koridory a hledáte obří vykřičník s hláško „SLEDUJ“ nad něčí hlavou. Podstatné ale je, že nyní pohyb po úrovních vnímáte úplně jinak a všemožné parkourové skoky a plachtění dává akci zcela nový rozměr. Navíc mnohdy narazíte na velmi chytře  vymyšlené úrovně a mise, při kterých je potřeba postupovat potichu, případně improvizovat a právě zde ukazuje CoD svou silnou stránku.

Úrovně se totiž rozevřou a vy můžete zkoušet všemožné parádičky místo toho, abyste tupě následovali zadání. To je rozhodně velké plus a po několika akcích, ve kterých budete proskakovat balkóny, sundávat vznášedla prakticky vlastnoručně a dělat další krkolomná salta, zjistíte, že to vše děláte z vlastní vůle, nikoliv proto, že vám to hra říká. Nechybí ani již tradiční úrovně, kde budete řídit vozidla, plížit se extrémně střeženou oblastí a dokonce překvapí lehce hororová výprava jako vysřižená z The Last of Us. Nudit se zkrátka nebudete.

Omračující pixely

Pokud patříte mezi čtenáře, kteří souhlasili se začátkem článku, pak nejspíše budete souhlasit i s následujícími odstavci. Call of Duty vždy bylo a bude o bezprecedentní vizuální prezentaci a Advanced Warfare konečně přináší řádně vylepšený engine. Nebudeme chodit kolem horké kaše, next-gen verze hry (testováno na PC a Xbox One) vám dokážou lehce vytřít zrak. Postavy působí extrémně realisticky, až do viditlených pórů a vlásků, mimika a animace celkově patří mezi to nejlepší, co lze na herním poli v současné době najít. Práce se světlem a stíny je bravurní a celková prezentace ve hře je bezchybná. O to více potěší fakt, že je hra skvěle optimalizovaná.

Zbraně jsou patřičně dunivé a věrohodné, dabing precizní a hudební doprovod správně epický a osudový

U slabších strojů, případně starších konzolí, už to bohužel taková nádhera není a grafika se dá označit za průměrnou. Pokud ale vyšponujete nastavení na maximum, čeká vás opravdu mohutné dílo. Samozřejmě nemůžeme obejít malé nedostatky, jako jsou občas trhané animace postav na bojišti, textury procházející stěnou či populární keře, které absolutně nereagují na dění okolo. Bohužel, zde je opět vidět nedostatek enginu, který v mnohém, zdá se, zůstal beze změn a na Frostbite prostě nemá.

Samá slova chvály naopak patří zvukové stránce, která je již tradičně skvělá. Zbraně jsou patřičně dunivé a věrohodné (konečně!), dabing precizní (ostatně, jmenovaní herci na to jaksi poukazují) a hudební doprovod správně epický a osudový. Zkrátka, všechno lítá co peří má a tentokrát to dokonce není mázlé. Nemáme výhrad.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční FPS
Výrobce: Sledgehammer Games
Začátek prodeje: 4. listopadu 2014
  • Epické momenty
  • Frenetická akce
  • Exo-skelet
  • Nový styl pohybu
  • Parádní audiovizuál
  • Nabitý obsah
  • Stále stejná AI
  • Krátká kampaň
  • Přetrvávající grafické kiksy

Call of Duty: Advanced Warfare přineslo nejen to, co od série vždy očekáváme, ale nakonec i několik velmi příjemných inovací, které konečně posouvají sérii trochu dál. Po velkém průseru jménem Ghosts tu tak konečně máme díl, který se skvěle hraje, pěkně vypadá a dokonce i fanoušci Battlefieldu prostě musí uznat, že si těch pět hodin náramně užijete. Přidejte k tomu ještě plnohodnotný a vylepšený multiplayer, kooperativní mód a samozřejmě zombíky a máte před sebou po dlouhé době solidně nabitý balíček, který se vyplatí. Ale o tom vám už v následujících dnech dopoví kolega.

Recenzi multiplayeru a kooperačního režimu pro vás již připravujeme.