Call of Duty: Ghosts - jako ohraná deska (recenze)

Po Battlefieldu vynášíme přísný verdikt i nad odvěkým rivalem. Ten je trochu překvapivě lepší téměř ve všem, avšak nepředbíhejme.

Ačkoli už byl nad čtvrtým Battlefieldem vynesen verdikt, jeho kritika ještě není úplná. Stejně jako tolikrát předtím totiž vychází spolu s dílkem od DICE i téměř nachlup stejná válečná střílečka od Activisionu a Infinity Ward. Ano, Call of Duty na pultech obchodů samozřejmě nechybí ani letos. Tentokráte s podtitulem Ghosts a promarněnou šancí.

Kde je grafika!?

Asi nemá cenu chodit okolo horké kaše a rovnou to na vás vybalím. Kdo očekával revoluci a těšil se na zcela novou grafika, ten bude zklamán. Ghosts jsou totiž téměř totožnou hrou jako Modern Warfare 3, a to je u prvního Call of Duty nové generace hodně smutné.

Že je něco v nepořádku poznáte na první pohled. Audiovizuální zpracování je totiž hlubokým podprůměrem a upřímně pochybuji, že verze hry prezentovaná na E3 a dalších akcích vůbec existuje, to nejlepší pravděpodobně vymáčknete až z next-genu. Zde jsou všechny textury jsou neostré a barevný nádech do hněda táhnoucí se sérií už několik let také nezmizel. Při zběžném zkoumání zkrátka nepostřehnete vůbec nic nového, a to jsem hru testoval an PC.

Mnohem hezčí hrou je i Black Ops 2, a to s takřka poloviční náročností

Pár detailů ale přeci jen ušlo alespoň kratičkou cestu. Například detaily tváří a modely postav obecně jsou konečně stravitelné a animace naznačují datum narození někdy po roce 2010. Nic z toho však nemá právo požadovat vyloženě přemrštěné HW nároky. Mnohem hezčí hrou je i Black Ops 2, a to s takřka poloviční náročností. Optimalizace tak rozhodně není slůvko, které by měli v Infinity Ward rádi. Souboj s Battlefieldem tedy má v tomto směru jasného vítěze, a to obzvláště s přihlédnutím k podobným HW nárokům.

Stará známa klasika

Grafika je zkrátka k pláči, ale stejný efekt může vzbuzovat i fakt, že je to vlastně jediný prvek hry potřebující komentář. Jinak jsou Ghosts úplně standardní Call of Duty. Tedy až na jednu kosmetickou změnu v kampani. Konečně se zde neobjevují Rusové v rolích těch největších hajzlů. Letos štafetu přebírá jakási Federace jihoamerických států a spolu s tím na scénu přichází i nový příběhový vesmír. Už žádný Soap ani Price, nýbrž příslušník elitní jednotky Ghosts - Logan s tatínkem, bratříčkem a pejskem.

V hlavních principech se však nic nezměnilo a Call of Duty: Ghosts jedou podle zažitých principů

A právě pes Riley je tou hlavní novinkou a tahákem jinak beznadějně schematické kampaně plné patriotického patosu a zcela předvídatelných okamžiků. Smutným faktem je, že jedinou opravdovou změnou je pouze přenesení kulis více na jih a přejmenování hlavních záporáků. V hlavních principech se však nic nezměnilo a Call of Duty: Ghosts jedou podle zažitých principů.

Takže žádné ztotožnění se s postavami nebude a snad jediné emoce do vyprávění o zuby nehty se bránicí Americe vnáší již zmiňovaný Riley, který je jednoduše kouzelný. Oproti Battlefieldu však má Call of Duty hned několik es v rukávu. Předně třeba scénáristům z Infinity Ward většina příběhu funguje a neodporuje veškeré logice, ba co více, ono se to dokonce dá i poslouchat, aniž bych se musel smíchy válet po podlaze.

Očekávaná bezchybnost

Potřeba je zmínit také parádní práci se skripty. Na to jsou autoři Call of Duty už machři a Ghosts to jen potvrzují. Všude na sebe prakticky veškeré akce perfektně navazují a oproti konkurenci se nestávají ani bizarní momenty, kdy se vám podaří skript jednoduše předběhnout. S tím naštěstí není problém, ovšem samozřejmě za cenu brutálních a velmi úzkých koridorů.

Problém jsem neměl dokonce ani s takzvanými "WTF" momenty, které vydláždily této značce cestu na výsluní. Ghosts jsou dechberoucími momenty opět přecpané, ale mám s nimi jeden velký problém. Autoři se o nic nesnažili a originalitu lze hledat v příběhu nebo způsobu jeho vyprávění lupou. Všechny ty momenty, zajímavé a exotické lokace či efektní skripty jsme už někde viděli. Ano, všechny minulé Call of Duty nechávají pozdravovat a to je ten hlavní problém celé hry.

Vůbec nic vás nepřekvapí a singleplayerová kampaň tak zůstává ve vleku svých předchůdců

Rychlý, ničím nerušený boj, dynamické střihy a neustálé prokládání střelby něčím jiným. Jednou vás autoři vezmou do vesmíru, pak pod vodu a nakonec vás posadí do tanku nebo nechají na svět nahlédnout psíma očima. To všechno je fajn, ale tak nějak jsem to očekával. Vůbec nic vás zkrátka nepřekvapí a singleplayerová kampaň tak zůstává ve vleku svých předchůdců. Sice není vyloženě špatná a s tou slátaninou u Battlefieldu si utírá prdel, ale ani to není žádná bomba, ba dokonce překvapení. Nová generace a revoluce se zkrátka nekoná!

Na barvě uniformy záleží

Trošku méně zpátečnický je až multiplayer. Stejně jako v případě Battlefieldu platí, že se jedná o stěžejní část hry. Shodný je dokonce osud obou multiplayerů jdoucí ve šlépějích postupné evoluce. Ani hra více hráčů totiž nepřinese revoluční změny a autoři spíše vylepšovali a dolaďovali jinak naprosto skvělý multiplayer z předchozích her.

Menších novinek se tak dočkal třeba velmi oblíbený a pro soutěžní hraní stěžejní mód Search and Destroy. Ten se nově jmenuje Search and Rescue a celé jeho ozvláštnění spočívá v možnosti oživovat padlé spolubojovníky. Velmi jednoduché, ale v praxi opravdu dobře fungující vylepšení. A podobných změn včetně odstranění některých módů najdete ve hře mraky.

Daleko komplexnější je nyní systém "Pick 10", který vám umožňuje sestavit si herní třídu přesně podle vašich představ

Stěžejní jsou pro multiplayer ale až změny postihující vzezření vašeho profilu a především pak postavy. Vůbec poprvé lze u válečné střílečky změnit vzhlede vašeho vojáka, navěšet na něj plno serepetiček a dokonce do rukou dostanete i holku! V Infinity Ward pochopili, že odlišení se od ostatních je důležité, a tak na něj kladou v letošním díle co možná největší důraz. Daleko komplexnější je ale nyní i systém "Pick 10", který vám umožňuje sestavit si herní třídu přesně podle vašich představ.

Nejvyšší evoluční stupeň

Přesto všechny evoluční změny a nezměny zastínili emzáci. Po kooperaci a rozpačitých zombie přicházejí na scénu mimozemšťané a s ním i mód Extinction. Boje hráčů s AI ovládanou mimozemskou invazí jsou skvělým rozptýlením a s kvalitami pokukujícími po Left 4 Dead se jedná o úplnou povinnost každého majitele hry.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Válečná FPS
Výrobce: Infinity Ward
Začátek prodeje: 5. listopadu 2013
  • Styl vyprávění
  • Emzáci
  • Multiplayer
  • Nulová originalita

A že jich zase budou milióny. Jako celku totiž není Call of Duty moc co vytýkat. Ohromným zklamáním je grafika, ale to je tak asi celé. Originalita je totiž problémem napříč celým žánrem a v porovnání s konkurencí se možná ještě kluci z Infinity Ward vytáhli. Singleplayer jim totiž funguje mnohem lépe a multiplayer představuje nejvyšší evoluční stupeň v potravinovém řetězci. Příští rok ale přijďte s něčím novým!