Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

Call of Duty je osobitou sérií. Nejde ani o průkopníka, ani o revoluční titul, nýbrž o projekt, který v populárním odvětví války dokázal vybudovat popcornovou akční jízdu. Po určité chvíli však začal svůj nekontrolovatelný sprint do budoucnosti a už několik let se v exo oblecích proháníme oblohou Země i dalších planet. To ale není Call of Duty tak, jak jej známe a po obřím úspěchu Battlefieldu 1 si to uvědomilo i Activision. Bylo na čase vyrazit zpět do historie, a rovnou do nejkrvavějšího válečného konfliktu ze všech. Vítejte zpět ve druhé světové. 

Tohle je osobní

Hned zkraje musím uznat, že WWII pokračuje v ověřené tradici a přináší opravdu nabitý herní obsah, který za své peníze dostanete. Je tu tuna zážitků, a jedním z nich je i obligátní příběhová kampaň plná epických scén a klišovitých dialogů. Tentokrát ale necháme světové měřítko stranou a přesuneme se do více osobní roviny, do botasek vojáka Ronalda Danielse, člena 1. pěší divize Spojených států. 

Call of Duty®_ WWII_20171103141055.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104012528.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104014627.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104225029.jpg
Příběhová kampaň vás prožene celou řadou známých historických míst

Společně s dalšími bratry ve zbrani se vydáte na dlouhou cestu, od Omaha Beach přes Paříž až po zimní bitvu v Ardenách. Kampaň dokáže dobře popsat celkové válečné peklo, kterého se účastníte, jinak se ale soustředí na velmi osobní rovinu osudů jednotlivých členů vaší jednotky. Kromě Danielse vyzkoušíte i pár zpestření, jako je infiltrace v Paříži v kůži členky francouzského odboje či zážitku v americkém tanku. Příběh vás tradičně protáhne všemi možnými i nemožnými konflikty a hraje především na epický pocit z války, než věrohodnost ve všem. Realismus tu rozhodně nečekejte, ale pokud čekáte klasické Call of Duty, nebudete zklamáni. 

Call of Duty®_ WWII_20171103142704.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103150245.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103164935.jpg

Z hlediska hratelnosti bychom stěží hledali něco nového, ta se totiž neměnila prakticky od svého původu. Opět máte před sebou lineární úrovně, sestavené pro co nejefektnější přestřelky. Vše je frenetické, akční a zběsilé, na historickou přesnost ale můžete zapomenout. WWII není dokument, jde spíše o hollywoodský pohled na válku, který se atmosférou blíží filmům Zachraňte vojína Ryana či Tenká červená linie. Vrací se i prakticky nulová interakce s prostředím, které tentokrát alespoň můžete zničit o ždibec více. Co mě naopak potěšilo hodně je absence automatického uzdravování. Chcete lékárničku? Zavolejte si medika. Dochází náboje? I na to máte kolegu. Díky tomu je pocit z akčních jatek mnohem surovější a věrohodnější, a hráče to nutí více komunikovat se svým týmem, což je skvělé. 

Je z čeho vybírat

Příběhem prosvištíte za několik málo hodin, jak už je u série zvykem, a poté před vás hra předhazuje další výběr. K mání je vymakaný multiplayer, o kterém si více povíme později. Na skok zůstaneme u populárních zombíků, tentokrát s příchutí nacistického masa. Nazi Zombies se opět vrací a s ním i sci-fi příběh z alternativní historie, který si můžete proběhnout s kamarády v kooperaci. 

Call of Duty®_ WWII_20171104002206.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104001832.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104224042.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104225537.jpg
Zombíci klasicky lákají známými herci, za které si v kampani zahrajete

Struktura módu zůstává stejná. V kůži rozličných hrdinů bojujete proti vlnám zombíků, kupujete zbraně, odemykáte cestu dále a postupujete příběhem. Počas frenetického běhání počítáte body a snažíte se docílit co nejvyšší hodnoty pro pěkné umístění v žebříčku. 

Nově se v módu objevují třídy, které přidávají každé postavě unikátní schopnosti a dovednosti. Zombíci se tak mnohem více přibližují tradičnímu multiplayeru, i zde nově můžete vybrat vhodnou třídu a vybavení, které sedne vámi zvolené strategii. Jinak jde o tradiční řežbu se vším všudy, kterou známe z dřívějších dílů.

Vstříc prvním světovým příčkám

Stejně jako v předchozích dílech i zde slouží ústředním herním módem multiplayer, kde budete trávit pravděpodobně nadcházející týdny až měsíce. Ten doznal hned několika příjemných změn k lepšímu a představil Velitelství, což je sociální hub na pláži Omaha, kde se může najednou sejít až 48 hráčů. Zde se můžete seznamovat s dalšími lidmi, vybírat a kupovat denní výzvy a mise, otevírat bedýnky s vybavením, trénovat a hrát mini hry. Také zde čekáte na výlet do jednoho z herních módů, takže slouží velitelství v zásadě jako taková interaktivní čekárna. 

Call of Duty®_ WWII_20171105000415.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104235513.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104235524.jpgCall of Duty®_ WWII_20171105000703.jpgCall of Duty®_ WWII_20171105001220.jpgCall of Duty®_ WWII_20171105002602.jpgCall of Duty®_ WWII_20171105002918.jpg
Multiplayer vám vystačí na opravdu dlouhou dobu, pokud do toho budete investovat čas

Další velkou novinkou jsou tzv. Divize, které nahrazují tradiční třídy. Je jich celkem pět a každá má vlastní unikátní schopnosti, perky a umění s jednotlivými druhy zbraní. Vše si můžete samozřejmě přizpůsobit dle svého, postupným hraním v jedné divizi si ale odemykáte nové a nové schopnosti a vybavení, takže se vyplatí zůstat věrný té jedné co nejdelší dobu. Přepínat samozřejmě můžete libovolně, systém Perků byl ale ze hry odstraněn, takže teď ve velkém záleží na tom, za jakou divizi právě hrajete. Nechybí ani úprava a customizace vaší postavy včetně pohlaví, obličeje, uniformy a zbraní. Trochu nerealistické mi přijde využití některých gadgetů, které v té době ještě moc v kurzu nebyly, ale co už. Tady jde hlavně o zábavu. 

Co se herních módů týče, výběr je bohatý. Kromě klasik typu Team Deathmatch, Capture the Flag či Domination bych vytkl především novinku jménem War. Jedná se o propracovaný mód, který se skládá z několika sekcí a lehce připomíná Rush z dřívějších Battlefieldů. Oba týmy mají stanovené úkoly, po jejichž splnění či neudržení přichází na řadu další. Hráči se tak musí mobilizovat a napříč jednou hrou splnit hned několik cílů. Rozhodně jde o jeden z nejzábavnějších módů, jelikož se nejvíce přibližuje opravdové válce, kde je třeba přemýšlet a taktizovat. 

Call of Duty®_ WWII_20171103143740.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103151329.jpgCall of Duty®_ WWII_20171104233727.jpg

Jinak je hratelnost věrná sérii. Je frenetická, akční a někdy až moc svižná, což se do období druhé světové války prostě nehodí. Call of Duty ale vždy stálo na rychlých a zábavných zápasech typu "kdo se zastaví, ten umře". Zda preferujete to, nebo spíše rozvážnější realistický styl Battlefieldu, to už je otázka na jiný den.

Strach a hnus ve druhé světové

Hned od prvních minut na Omaha Beach si člověk uvědomí, jak zatraceně pěknou grafiku nové Call of Duty má. Vizuálně hra totiž vypadá výborně, s realistickými modely postav, precizní animací obličejů, efekty počasí a historicky přesnými zbraněmi. Válka v podání WWII je surová, brutální a nekompromisní. Celý ten spektákl pak podporuje trefná hudba a někdy až přehnaně předimenzované zvuky, které ale opět odpovídají nátuře celé hry. Máte před sebou akční film, nikoliv dokument, a musíte jej tak i brát. Bohužel zvuky zbraní šeredně postrádají pořádný dunivý náboj a ve srovnání s Battlefieldem 1 tu opravdu často střílíte z dětských prskavek. Malá interakce s prostředím pak vzbuzuje pocit, že pobíháte po pěkně narafičených kulisách, nikoliv v živoucím světě, což je škoda. 

Call of Duty®_ WWII_20171104234731.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103181530.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103201635.jpgCall of Duty®_ WWII_20171105000012.jpg
Call of Duty: WWII je hollywoodský spektákl, více však nečekejte

V multiplayeru grafika ustupuje do pozadí a prim hraje především hratelnost a stabilita, celkově se ale nemá nové Call of Duty vůbec za co stydět. Co rozhodně nepotěší je ona téměř nulová interakce s prostředím okolo. Grafický engine se toho očividně štítí jako ďábel svaté vody a na destrukci nového Battlefieldu můžete rovnou zapomenout, což je obrovská škoda. Také si je možné občas všimnout ohavných textur, především u vzdálenějších objektů či sutin, kterých je v rozbombardovaných městech spousta. 

Call of Duty®_ WWII_20171103143103.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103144208.jpgCall of Duty®_ WWII_20171103163313.jpg

Na závěr bych rád podotkl, že nazývat Call of Duty: WWII špatnou hrou je stejně pošetilé, jako říkat, že je kuřecí řízek horší než zmrzlina. Každý má rád něco jiného a vybírá si hru podle toho, co ho baví. Call of Duty přináší svým fanouškům přesně to, na co jsou zvyklí. Výbornou, akcí protkanou příběhovou kampaň, zábavné zombíky a propracovanou multiplayerovou základnu, u které zkejsnete dlouhou dobu. Za své peníze tak dostanete opravdu nabitý balíček. Pokud ale hollywoodsky pojatým akcím neholdujete a preferujete spíše realismus, pak vás od Battlefieldu či Army pravděpodobně nic nedostane. Ať je to jak chce, nové Call of Duty je skvělým návratem do zákopů druhé světové. Zda do nich hodíte šipku už je na vás.

Hodnocení: 3.5 / 5

Klady:

  • Komorně pojatý příběh
  • Absence samouzdravování
  • Herní mód War
  • Bohaté možnosti customizace
  • Opravdu nabitý multiplayer

Zápory:

  • Téměř nulová interakce s prostředím
  • Slabé zvuky zbraní
  • Akce na úkor věrohodnosti

 

Diskuze (14) Další článek: Reinhardt z Overwatch dostává svůj vlastní animovaný filmeček

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,