Call of Juarez: Gunslinger - opravdu divoký západ (recenze)

Vůně střelného prachu, krve a potěšení z čistě arkádové střílečky.

Gunslinger nekráčí ve stopách povedených westernových stříleček Call of Juarez a Call of Juarez: Bound in Blood, ani nenásleduje příklad moderního a nepovedeného Cartelu. S tím třetím v řadě má společný akorát název série, a s prvními dvěma díly navíc zasazení do éry Divokého západu. Pak už se ale jejich cesty rozchází, vytahují se kolty a začíná pravé a nefalšované rodeo.

Gunslinger totiž dává vale nějakým pokusům o stealth mise nebo systému krytí, a jako správný pistolník stojí proti všem protivníkům čelem. Nová hra tak je esencí FPS, osvěžujícím vánkem, který přináší vůni starých časů, kdy všichni herní hrdinové byli John Rambo, a jediná konfrontace s okolím spočívala ve výměně olověných broků.

Čekají vás tak otevřenější prostory, houfy nepřátel (v každé kapitole hry jich odstřelíte kolem stovky), několik druhů zbraní a hlavně spousty zábavy.

COJG_Billy_the_Kid_94193.pngCOJG_Swamp_94207.pngCOJG_Town_Entry_94209.png

Střílení a likvidace protivníků je totiž i přes přímočarou hratelnost zábavné. Dané je to jak osvěžujícím přístupem hry, která si na nic víc nehraje, tak vítězným pocitem z poražení přesily.

A samozřejmě nesmím zapomenout ani na povedený level-design a celkový návrh hry: jednotlivé úrovně se neopakují, jejich prostředí jsou v rámci možností rozdílná a protivníci i přes poměrně jasně naskriptované chování „Běž, střílej a nech se zastřelit“ fungují i jako něco víc, než pouhé terče.

Tak kopni do tý bedny, ať panstvo nečeká!

Hratelnost ještě navíc oživuje možnost použít bullet time a lehké RPG prvky. Pistolník Sylas Greaves při prožívání svého příběhu totiž dostává zkušenostní body za každého zabitého protivníka – jejich konkrétní počet je však závislý na tom, jak takového nepřítele odrovná (za zásah do hlavy je bodů více, za průstřel skrz dřevěnou překážku také) a násobič skóré potom začíná fungovat ve chvíli, kdy zabíjíte nepřátele v maximálním rozmezí čtyř sekund.

COJG_Canyon_ambush_94195.pngCOJG_Colt_dueling_94199.pngCOJG_Goldmine_94201.png

Za body si můžete odemykat další schopnosti, mezi nimiž je třeba křižácké brnění proti střelám, schopnost střílet ze dvou koltů najednou, rychlejší nabíjení, více času v bullet timu apod. Nejde o žádné objevné a dříve neviděné věci, ale přímo ve hře vás potěší a co je hlavní: pomohou vám v boji proti několikanásobné přesile.

To vše si potom můžete vychutnat hned v několika herních režimech, ale dominantním je tady příběhový mód. Ten vás provede skrz celkem 14 lokací a jeho dohrání zabere něco kolem šesti hodin, ale slibuji vám, že to bude jízda.

A to hlavně kvůli hlavní postavě Sylasu Greavesovi, který není jen anonymní figurkou, ale jasně vyhraněnou osobností. Příběhu i hře samotné potom dodává ten správný tón retrospektivní způsob vyprávění: Greaves strasti své životní pouti vypráví skupině kovbojů v zaplivaném saloonu a řádně si u toho pomáhá ohnivou vodou, takže o zajímavé průpovídky není nouze.

COJG_Goldmine_dynamite_94202.pngCOJG_Canyon_panorama_94197.pngCOJG_Goldmine_94201.png

Navíc vy sami jeho vyprávění v reálném čase pouze prožíváte – a proto, když si Silas najednou na něco vzpomene, adekvátně se změní i samotná úroveň. Třeba v okamžiku, kdy hrdina prohlásí, že „najednou spatřil cestu z pasti ven, které si předtím nevšiml“ otevře se ve skále široká stezka. Vyprávění se samozřejmě nesmrskává jen na takové okamžiky, ale Greaves a jeho posluchači vám cestu osladí i spoustou humorných průpovídek.

Trvanlivý kovbojský salám

Po projetí příběhu se pak nabízí možnost začít hrát na vyšší obtížnost (a u Gunslingera tato možnost, na rozdíl od jiných her, doopravdy láká), vyzkoušet si arkádové úrovně (kde jde o získání co nejvyššího skóré, kterého dosáhnete ideálně tím, že po celou úroveň nepřerušíte střílecí kombo) nebo se vrhnout na klasické westernové duely, jež se občas vyskytnou i v příběhu – zde si hlídáte v hledáčku nepřítele a kontrolujete pozici ruky nad koltem, abyste poté, co soupeř sáhne po zbrani, tasili rychleji a zastřelili ho jako první.

COJG_Billy_the_Kid_94193.pngCoJGunslinger 2013-05-30 21-30-01-24.jpgCoJGunslinger 2013-05-30 23-11-45-94.jpg

Na cca osm hodin vás tak Gunslinger zabaví opravdu spolehlivě – za předpokladu, že vám tedy nevadí staromilská FPS hratelnost.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Westernová FPS
Výrobce: Techland | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2013
  • Vtipné podání příběhu
  • Zábavná akce
  • Skvělý poměr cena/výkon
  • Možná příliš naskriptované
  • Nic "hlubšího"

Ano, hra obsahuje i hodně naskriptovaných sekvencí, ale nevybuchují v nich mrakodrapy, jako v Call of Duty, spíše jde o to, abyste měli čiré potěšení z toho, jak pěkně bandité nabíhají pod vaši rozžhavenou hlaveň. A to se počítá, přestože nejde o žádný absolutní videoherní vrchol.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

V Assassin

V Assassin's Creed Ragnarok procestujete Evropu, p…

Další díl populární série začíná unikat na internet stále více a oficiální odhalení už je víceméně na spadnutí.

11.  1.  2020 | | 5 N/A
Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 12 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A