...aneb, válka ještě nikdy nebyla taková legrace. Tohle heslo by podle mne měl znát každý hráč počítačových her. V dobách, kdy 3D akcelerátory byly hudbou daleké budoucnosti a o nějakých 32 - bitových konzolích jsme si mohli nechat zdát, se na herních mašinkách objevila hra Cannon Fodder, která zůstala kvalitní a zábavnou dodnes.
Žánr: akční
Platformy: GameBoy Color
Podporuje: ---
Výrobce: Codemasters
Distributor: Nintendo
Válka ještě nikdy nebyla taková legrace. Tak toto heslo by podle mne měl znát každý hráč počítačových her. V dobách, kdy 3D akcelerátory byly hudbou daleké budoucnosti a o nějakých 32 - bitových konzolích jsme si mohli nechat zdát, se na herních mašinkách objevila hra Cannon Fodder a po prodejním úspěchu následoval i díl druhý. I přesto, že od té doby utekl nějaký ten pátek, Cannon Fodder zůstali kvalitní a zábavnou hrou dodnes. Díky tomu se tito malí, leč neskutečně brutální a militantní vojáčci objevují na displayi našich kapesních miláčků a rozhodli se prověřit vaše válečné zkušenosti.
První věc, která se na vás po spuštení hry ve většině případů vyvalí, jsou loga programátorů a poté následuje demo. Demo, jaké se na vás vrhne u této hry, je naprosto nevídané a jednu chvíli jsem dokonce musel zapřemýšlet, jestli náhodou nesedím u svého počítače. Po prvním shlédnutí dema jsem asi pět minut jen tak civěl s hubou dokořán a snažil se vrátit zpátky na zem. Vypnul jsem a znovu zapnul GameBoye tentokrát už lehce připraven na to, co mě v následující minutě čeká a nechal sem se unést tím co se programátorům podařilo nacpat do cartridge a vymáčknout z GameBoye. Asi už byste chtěli vědět co mě tak odrovnalo že? Tak dobrá, vzhedem k tomu že jsem převtělená matka Tereza, tím pádem dobrota sama, vám to prozradím. Poté co displayem proběhne několik černobílých obrázků ukazujících hrůzy války se rozběhne druhá část demíčka. Dva vojáčci v havajských košilích si v něm hážou s odjištěným granátem, který jim po chvíli spadne na zem a oni pochopitelně utíkají. Ptáte se, co je na tom tak zvláštního, že mě to odrovnalo na pět minut? Je to grafické zpracování tohoto dema. Obrázky vypadají téměř jako kdyby byly renderované i když to samozřejmně není možné, ale ta kvalita provedení je opravdu šokující. Vše je vybarveno v nádherných sytých a ostrých barvách. K tomu si ještě přidejte výbornou animaci těchto vojáčků při házení granátem mezi sebou nebo při útěku a máte jen velmi hrubou představu toho, co vás čeká, až Cannon Fodder spustíte na svém GameBoyi.
 |  |
 |  |
Aby popis hry nebyl příliš neosobní, tak se na ni podíváme očima jednoho přímo zůčastněného a to vojáčka jménem Lucky. Zachytil jsem ho zrovna v okamžiku, kdy psal rodičům dopis z války a doufám že se nebude zlobit když vám kousek z něj také ukážu.
"Milí rodiče, daří se mi tady skvěle. Jídlo je dobré (ale ne jako Tvé, mami), prostředí vzhůru nohama, s ostatními kluky si rozumím perfektně. Přinejmenším s těmi, kteří ještě zbyli.
Nějaký čas už nejsme v džungli, ale na Arktidě. Je tu dost zima, ale brzo nám má být tepleji, přesuneme se totiž na poušť. Potom přijde na řadu step a nakonec podzemní základna. Tím bude mých 25 misí konečně vyřízeno a já pojedu domů.
Kluci mají tady venku takové přísloví: Sranda musí být, i ve válce. A víte co? Nehledě na mrtvé, raněné a křik všude kolem, máme tady zatraceně hodně srandy.
Musím teď končit, náš rotmistr byl právě zastřelen.
Váš Lucky“
Obávám se že v této části recenze se budeme muset s Luckym rozloučit, protože jsem ho musel v sebeobraně zastřelit. Poněkud ho rozčílilo, že jsem jeho osobní korespondenci dal přečíst neznámým lidem. No nic, odpočívej v pokoji. Stejně byl příliš stručný a nepřesný a tak opět nastupuje moje maličkost a pomůže vám zabřednout hlouběji do útrob této hry.
Po zvolení jazyka se objevíte na dvorku, který je rozdělen na čtyři části. Naleznete zde pomník hrdinů, hřbitov, vrtulník a velitelskou budovu. Na pomníku hrdinů jsou vytesána jména vašich pěti nejlepších vojáků, počet jimi zabitých vojáků a také jakým způsobem zemřeli. Vysvětlovat funkci hřbitova je zbytečné, snad jen dodám, že u každého pohřbeného vojáka je napsaná nějaká drobnost. Ve velitelské budově máte možnost hru uložit nebo načíst, zjistit jak si celkově ve hře stojíte. Na uložení jsou zde tři volné pozice, takže místa je dost i pro mladšího bratra. Poslední, co na dvoře můžete najít, je vrtulník, který vás přepraví na místo mise, takže neváhejte a nastupujte dveře se zavírají.
Po přistání vás čeká briefing k misi respektive fázi z mise. Přesně tak, každá mise má několik fází, což znamená že vás skutečně čeká 25 misí, jak psal rodičům Lucky, ale díky tomu, že každá mise má několik fází, tak dohromady budete muset projít přes 70 misí, a to už je úctyhodný počet. Ukládat hru budete moci až poté, co projdete všechny fáze jedné mise, což v pozdějších fázích hry není žádná brnkačka, obvzláště v tom případě, kdy některá mise má třeba i pět fází. To se potom zapotíte. Po každé splněné fázi dojde k vyhodnocení, ve kterém je vypsáno, kolik jste zabili nepřátelských vojáků, vaše vlastní ztráty, počet nových branců a celková velikost vaší armády. Po splnění mise jste přepraveni zpět do velitelské místnosti, kde jsou povýšeni vojáci, kteří přežili, doplněny stavy vojáků novými adepty na smrt a je vám umožněno použít vytouženou funkci save.
Co všechno vás při 70 - ti misích čeká za nebezpečí? Při boji budete procházet různými prostředími, ale o tom už se zmínil Lucky a v tomto případě byl přesný a vypsal vše. Protivník na vás bude útočit osmi typy vojáků, které si nyní trochu popíšeme.
Špehové - jsou nebezpeční tím, že včas varují své spolubojovníky. Mají k dispozici kulomety.
Berserkři - jsou to rychlí a smrtící šílenci, kteří svou zbraní zaútočí na všechno, co se hýbe.
Ostrostřelci - jsou nebezpečnější než špehové a přesnější než berserkři. Ostrostřelci se kryjí až tehdy, když odprásknou vaše muže.
Granátníci - správně hozený granát dokáže zabít i více vojáků najednou.
Bazukáři - nejsou mobilní, ale většinou o vás vědí dřív než vy o nich, což je smrtelné.
Toto jsou základní jednotky nepřítele, ale můžete se setkat se Superšpehem, kulometnými hnízdy, skupinkou granátníků atd. Velké problémy většinou nastávají, když narazíte na bunkr. Pokud ho rychle nezničíte, tak se z něj vyrojí nejméně pět vojáků a začíná peklo, které většinou končí vaší smrtí. V závislosti na prostředí se ve hře vyskytují různé pasti v podobě dír v ledu, bodců vyjíždějících ze země, bažin a min, takže mějte oči dokořán a sledujte okolí.
Nepropadejte beznaději, ani na nás autoři nezapomněli a vložili do hry pár věciček, které vám to zabíjení trochu ulehčí. Vhod vám určitě přijdou ruční granáty s jejichž pomocí snadno zničíte bunkr, s bazukou zničíte všechno včetně vrtulníku, džípu nebo skútru. Pokud naleznete nějaké opuštěné dělo tak neváhejte hupsněte do něj a všechno rozstřílejte. Někdy také naleznete dopravní prostředek např. džíp, sněžný skútr, tank nebo vrtulník. S pomocí těchto věciček a trochou té šikovnosti se budete muset probojovat až na konec.
Dovolím si udělit vám pár rad. Jeden moudrý muž kdysi řekl: "Kterýkoliv ozbrojený zařve, bude zastřelen". Soupeř nespoléhá jen na zrak, ale i na sluch, takže zbytečně nestřílejte. Pokud budete muset přes vodu, tak si vyberte tu nejkratší cestu, protože ve vodě nemůžete střílet. Snažte se nestát na místě, můžete z toho získat pouze jedno a to kulku!
 |  |
Ovládání hry je jednoduché a rychle přejde do krve. Křížkem ovládáte kurzor, tlačítkem A dáváte pokyn k pohybu za kurzorem a tlačítkem B střílíte. Graficky je hra naprosto úžasná a dle mého názoru vymačkává maximum z možností GameBoye. Při misích hudba vůbec nehraje a hudby se dočkáte pouze na dvoře, kde hraje velmi ostrá pochodová hudba a při demu, kde mi hudba přišla hodně zastřená. Na čem se však autoři vyřádili, jsou zvuky. Když hrajete misi v džungli a znenadání se objeví domorodec, který na celý prales začne vyřvávat "Bonga bonga", což přivolá i toho nejhluššího nepřítele, musíte se i přes nepříjemnosti tím způsobené pousmát. A co teprve když vám na misi začne čerstvě povolaný nováček hystericky vykřikovat, že chce domů k mamince. I protivníci na vás pokřikují všelijaké hlášky, ale co se nejvíc povedlo jsou některé druhy výkřiků umírajících vojáků. To se opravdu budete smát, a pak že válka je utrpení. Jediné, co bych hře vytknul, je někdy až nehratelná obtížnost, což může mít za následek, že někteří méně trpěliví jedinci můžou na hru zanevřít. Pokud Codemasters plánují na GameBoye vydat i druhý díl, tak opravdu doufám že uberou něco málo na obtížnosti.
 | Grafika: 10/10 |
Zvuky: 10/10 |
Hudba: 6/10 |
Hratelnost: 9/10 |
Hodnocení mluví za vše. |
Celkové hodnocení: 9/10 |