Časopisy nově: Level 107 – s Gothicem a spoustou recenzí

Nový Level je tu a s ním i prostor pro naše pravidelné podrobné zhodnocení jeho obsahu. Zajímá vás, co skýtá jeho 134 stran? Jak se povedl grafikům vyspravit design? Co se stalo s redakcí? Jestli bude dále psát Michal Rybka? To vše a mnoho dalšího se dozvíte v dnešní recenzi stosedmého Levelu.
Časopisy nově: Level 107 – s Gothicem a spoustou recenzí
Seznam kapitol
  1. Recenze časopisu
  2. Kompletní obsah časopisu a přílohy

Design 30 dní poté

Bezesporu největší událostí minulého čísla byl přechod na nový design. Nejprodávanější časopis na trhu na začátku listopadu dostal nový kabátek, kterým mnohým doslova vyrazil dech. Krom spousty radikálních změn, na které si přeci jen šlo celkem rychle zvyknout (po měsíci si ani nepamatuji, jaký byl Level předtím), obsahoval pochopitelně také některé začátečnické chyby. Proto mě hned na úvod zajímalo, zda-li se grafikům podařilo všechny šotky a skřítky z tiskáren vyhnat.

A je třeba říci, že se jim to dle mého názoru povedlo. Sice není vše naprosto ideální, ale většinou se člověk v článcích neztrácí. Dopisy se už dají přečíst bez toho, abyste pracně zjišťovali, ve kterém ze tří nabízivších se odstavců dopis pokračuje a i ostatní chybky vypadají nyní opravené. Pouze z nepochopitelných důvodů zůstal rozhovor s Karlem Papíkem ve stylu předchozího čísla a výsledek pak na papíře vypadá jako kdyby jej v redakci zapomněli zeditovat. Mám na mysli styl nerozdělování otázek od odpovědí jednoduchým enterem. Celý rozhovor je tak v podstatě jeden dlouhý a pěkně nepřehledný odstavec. Přitom druhý z rozhovorů tohoto čísla – s tvůrci z K-D Labs – vymoženost zvanou řádkování pocítil a výsledek je dle mého názorů o mnoho lepší.

Kupodivu nový design není námětem redakční listárny. Ohlasů na nový kabátek od čtenářů přišlo samozřejmě požehnaně, ale dle slov Michala Rybky je kvůli konkrétnosti raději neotiskovali a raději jejich obsah přímo podiskutovali s odpovědnými osobami. Přesto jsou téma dopisů celkem monotónní. Mezi čtenáři se totiž rozhořela velká diskuse, zda se vyplatí koupě originálek. Protože se jedná určitě o jeden z nejvážnějších problémů současné české herní scény, z listárny se tak poněkud vypařil onen zábavný charakter, který mnohdy čtenáře nutil hned po úvodníku zalistovat na konec časopisu a pobavit se Wolfovým vtipem.

Zpátky na start

V úvodníku Draken rozjímá nad předvánoční sezónou, aby vzápětí přešel do tradičního vypočítávání, cože Level všechno nabízí (PR manažeři se mají co učit:-). Když si odmyslíme tu omáčku okolo, důležité jsou informace, že od tohoto čísla bud pravidelně CD verze časopisu obsahovat hned tři stříbrné kotouče, a že Level opravdu vyjde letos ještě jednou (tj. potřinácté).

Tématem časopisu jsou nekonečné herní série a tomu odpovídá i náplň rubriky Názory. Už bez dalšího vysvětlení však chybí tradičně „vyvedené“ fotografie pachatelů a místo nich se zde objevili karikatury autorů ve stylu postaviček ze South Parku (že by pořád ještě nikdo nedokázal definitivně zlikvidovat Kennyho?).

Z domova i ze světa

Novinková sekce si udržuje standardní kvalitu. Krom tradiční salvy zpráv ze světa virtuální zábavy Level nabízí i tradiční doplňkové rubriky. Ve věšteckém okénku se tak dozvíte, jak vidí své nejbližší konkurenty Radek Smíšek ze Zima Software, společnosti, jenž připravuje hororovou akci Bloodline. Dozvíte se rovněž jaké tituly potkalo zpoždění, a že nejlepší trailer měsíce předvedli hoši z GSC v nové ukázce ze S.T.A.L.K.E.R.a.

V tradičním guláši se tentokrát můžete pokochat fotem celé redakce Levelu. Než se však zejména fanynky rozběhnou s pištěním na stánky, aby si své bohy vystavili nad své postýlky, musím podotknout, že se jedná opět o pokusy převést podobizny autorů do grafiky South Parku. Takže plakát statného Rybky ve formátu 1:1 snad někdy příště. Když už jsme u nejoblíbenějšího autora, nelze nezmínit,  že se v časopise nachází i přetisk jeho úplně prvního článku z roku 1988. Nejedná se o žádnou herní kritiku ani ódu na Steel Panthers, jde o ..... ale co nechte se překvapit!

Tradiční nášup zdárně doplňuje české okénko do světa místní freewarové scény, dvojstránka o online hrách a také tradičně zajímavý odstaveček s internetovými odkazy všeho druhu.

Náš tip: Že nevíte, jaký článek byl úplně první zveřejněnou prací Michala Rybky?Dozvíte se v Guláši.

Hloub a hloub do problému

Tématem čísla je, jak jsem již sdělil výše, nekonečnost některých herních sérií. Na neuvěřitelných dvanácti stránkách Pavel  Oreški shrnul pozadí vývoje vybraných „neverending stories“ a více či méně doplnil krátkou úvahou na téma poměru kvality a pořadového čísla hry. Článek není jen omíláním dávno známých faktů, ale nabízí místy velice zajímavé informace. Výsledný dojem z něj je tak kladný.

O trochu hůře na tom je dle mého rubrika preview, konkrétně preview na přání. Naprosto chápu problémy s jeho tvorbou (sehnat informace nebo dokonce nějakou hratelnou verzi bývá mnohdy nadlidský úkol), na druhou stranu se však z této rubriky vytratil její původní význam. To je zvláště patrné u zmiňovaného preview na přání. Když už kolem toho dělají v Levelu takový humbuk, mohl by výsledný článek obsahovat mnohem víc než jen shrnutí všech dostupných informací.

Tradičně kvalitní jsou oba pravidelné rozhovory. V tom zákulisním zpovídal Honza Horčík šéfa ruské společnosti K-D Labs, kdežto v druhém (osobním) se stal obětí Karel Papík. Zde však po pravdě řečeno nechápu hned úvodní otázku od Jindry Rohlíka, ve které tak trošku nemístně vtipkuje s Karlovou nedávnou účastí v našem seriálů Čtenářských rozhovorů NAOSTRO, přitom není to ani pár měsíců, co byl NAOSTRO sám.;-)

Náš tip: Rozhovor s Karlem Papíkem aneb taky se tesite jako on az se bude psat bez hacku a carek?

V zajetí čísel

Vánoce jsou za dveřmi a je to poznat i na prosincovém Levelu. Počet recenzí je opravdu veliký, a přesto se většinou jedná o nadprůměrné tituly. Začíná se překvapivě pozitivní kritikou na další díl Need for Speed Underground, do kterého asi málokdo vkládal své naděje. Pokračuje se přes Návrat krále, Knights of The Old Republic, Beyond Good and Evil, XIII a vše završuje Call of Duty. Celkově je nový Level až po strop nabitý nadprůměrnými tituly, přičemž málokrát se hodnocení zhoupne byť jen pod sedmdesátiprocentní hranici. 

V posledních číslech je opět zřetelný trend „nastupující generace“, a tak si opět budete muset zvyknout na nová jména pod recenzemi. Dlužno dodat, že jejich výtvory jsou do značné míry osvěžujícím prvkem časopisu. Před malou chvílí zmiňovaní pánové však prominou, ale asi nejvíce je celá levelácká fanouškovská obec zvědavá na svého GodWolfa, který je minule neobšťastnil ani jednou herní recenzí. Naštěstí se nejedná o trvalý trend, a tak se tentokrát budete moci pokochat jeho slohem hned v několika kritikách (tentokrát však více než pochvalných).

Abychom byli v našem povídání úplní, musíme zmínit i zhodnocení nejnovějších budgetových přírůstků a pravděpodobně pomalu na stránkách časopisu zakotvující rubriku s Java hrami, abyste věděli, co hrát na svých mobilních mazlíčcích.

Náš tip: Recenze: The Sims Makin Magic: jasná ukázka toho, jak dopadají Simmaniaci

HeWer

Z dalších rubrik vás možná potěší tipy na vánoční dárky pro váš herní stroj. Zajímavé(i když poněkud jednostranně zaměřené) je i povídání o hraní na noteboocích. Nechybí i pár dalších hardwarových článků, tradiční čtyřstránka věnovaná zkulturňování barbarské herní obce a vše zakončuje úvaha na téma Co s Larou?

Příloha

Co se stříbrného kotouče týká, tentokrát se jeho tvůrci vytáhli. Jendím z hlavních taháku tohoto čísla časopisu je totiž plná verze skvělé nelineární záležitosti Gothic, která svou originalitou a skvělou hratelností paralyzovala většinu hráčů minulé prázdniny. Krom toho Level nabízí volně přístupnou America´s Army a pak už jen spousty a spousty dat, které dohromady dávají 8 GB. Rád bych vám tu také zprostředkoval dojmy z Level TV, leč nebylo mi dopřáno vůbec ji spustit.


Obálka: 7/10
Obsah časopisu a čtivost: 8,5/10
Obsah přílohy: 9/10
 
Další Level, na jehož recenze vám nebude stačit ani jeden den ve škole. Tentokrát mu ale zdatně sekundují i ostatní rubriky, takže o vysokém hodnocení nemůže být pochyb. A co teprve ten Gothic!

Celkové hodnocení: 8/10

 

V druhé kapitole článku se dozvíte kompletní obsah časopisu a také obou verzí příloh (CD/DVD).

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A