Čeká PC osud dinosaurů?

Tento článek se snaží nahlédnout za hranice několika málo příštích let, a pokusit se nastínit pravděpodobný průběh vývoje postavení herních konzolí vůči osobním počítačům. Podívat se na tuto situaci jak očima majitele PC, tak i očima případného konzolisty, a zkusit odhadnout, co může do budoucna znamenat přítomnost konzolí pro svět PC.
Hned na úvod bych rád objasnil, o čem vlastně tento článek JE, a o čem v žádném případě NENÍ. Tento článek se snaží nahlédnout za hranice několika málo příštích let, a pokusit se nastínit pravděpodobný průběh vývoje postavení herních konzolí vůči osobním počítačům. Podívat se na tuto situaci jak očima majitele PC, tak i očima případného konzolisty, a zkusit odhadnout, co může do budoucna znamenat přítomnost konzolí pro svět PC.

Současnost a minulost
Takže, představují vlastně konzole pro PC hrozbu? K tomu, abychom se mohli vůbec pokusit na tuto otázku odpovědět, je třeba napřed rozebrat, jací lidé dnes používají PC, a co jim budou moci konzole do budoucna eventuelně nabídnout. V dnešní době používá PC skutečně značné procento populace této planety, a díky tomu se stalo až neuvěřitelně univerzální. Je to samozřejmě tím, že různí lidé dělají různé věci a PC tu vždy bylo, a přizpůsobovalo se všem požadavkům a potřebám. Díky tomu je dnes možné použít PC k hraní her, tvorbě všech možných i nemožných dokumentů, grafiky, hudby, ale i k takovým zhůvěřilostem, jako třeba navrhování složitých technologických procesů, nebo projektů budov. Navíc, PC je po hardwarové stránce zcela modulární, díky čemuž (a také díky schopnosti běžet pod téměř jakýmkoliv operačním systémem) si ho můžete tak říkajíc "ušít na míru". Naproti tomu, i nenároční uživatelé, kteří se ve svém počítači nijak hrabat nechtějí, a rádi by si jen tak občas napsali nějaký dopis či spočítali díry ve firemním účetnictví, si s PC celkem přijdou na své.

Co proti tomu nabízejí dnešní konzole? Když to srovnáte se skutečnostmi uvedenými výše, řeknete si asi, že celkem nic. Dají se na nich vlastně jen hrát hry, na těch novějších ještě tak maximálně brouzdat po internetu či sledovat DVD filmy, a to je tak asi všechno. I když se najde až nečekaně velká skupina těch, kterým naprosto vyhovuje jen tak si přijít ke své bedýnce, cvaknout čudlíkem, a bez dalšího zdržování a komplikování se pustit do pařby nějaké hry, je jasné, že toto asi nikoho, kdo potřebuje počítač k čemukoliv jinému nejenže neohromí, ale je mu to dokonce úplně k ničemu. Z toho jasněji než cokoli jiného vyplývá, že dnešní konzole pro PC nepředstavují (a ani nemohou) jakoukoliv vážnější hrozbu. Nevytváří totiž pro PC potřebnou alternativu, snad kromě oblasti her, kde se také ovšem velice progresivně uplatňují. Vlastně je to tak nějak úplně jiný píseček.

Pokud jste dočetli až sem, zřejmě se teď ptáte: "No jo, tak o čem vlastně je tenhle článek, vždyť tohle přeci ví každej, tak o čem se tu bavíme?" Jen klid, hned se dostaneme k jádru pudla. Tím, co je na tomto tématu skutečně zajímavé, je BUDOUCNOST.

Budoucnost
V této době na nebi konzolí září nejjasnějším svitem Sony se svou PlayStation, resp. PlayStation 2. A o Playstation platí více-méně beze zbytku to, co bylo řečeno výše, k tomu není třeba se již vracet. Jenže, co platí o PlayStation, nemusí platit o konkurenci. V současné době PlayStation nemá konkurenci, která by ji nějak ohrožovala, ale ... pořád je tu ta BUDOUCNOST, a v té se na trhu konzolí chystá angažovat.. no schválně, tipněte si... Ano, Mařenko, správně, kdo by to mohl být jiný, než sám velký Bill, a jeho Microsoft. Jejich konzoloidní počin se bude jmenovat (jak už ostatně asi většina z vás zaznamenala) X-Box, a narozdíl od PlayStation by se mělo jednat o naprosto otevřenou, modulární záležitost, podobně jako PC. To je něco, co už samozřejmě má poměrně velkou šanci na úspěch, a pokud Microsofti svůj X-Box mírně řečeno "nepokazí", nabídnou konečně něco, co PlayStation ne, tedy onu ALTERNATIVU k PC.

Takže, co se stane, až X-Box (někdy v příštím roce) vyjde? Zezačátku asi nic moc, nájem bude pořád stejně drahý, v autobusech městské hromadné dopravy směřujících k Penny-Marketu bude stále stejně narváno důchodci, a náš předseda vlády nebude pít o nic méně Becherovky než dosud. Zkrátka, určitě se nestane to, že by všichni naráz zahodili své PC, a běželi do obchodu pro X-Box. Přes všechnu svou modularitu a otevřenost bude X-Box stále spíše alternativou pro PlayStation, než pro PC. Ovšem, pokud se někde nestane chyba, je možné, že si na X-Box postupně najdou cestu i nějaké další programy, než jen hry, třeba kancelářský software (vzhledem k výrobci X-Boxu asi snadno uhodnete, který by to byl :-), a v tu chvíli, zvlášť pokud si X-Box při své modularitě zachová snadnost obsluhy, jaká je vlastní třeba PlayStation, už bude zajímavou alternativou nejen pro pařany, ale i pro onu část výše uvedených uživatelů, kteří očekávají od svého počítače hlavně jednoduchost a sem tam nějaký ten nasmolený dopis. Nastoupí klasický lavinový efekt, a s tím jak poroste uživatelská základna X-Boxu, tak bude stoupat počet programů, které půjdou na X-Boxu použít. A jak bude stoupat počet použitelných programů, poroste zároveň uživatelská základna. Nakonec, za takových, řekněme pět, až deset let, může dojít k tomu, že PC bude X-Boxem (nebo něčím takovým, co bude v té době aktuální) vytlačeno z trhu.

Jenže, podívejme se také na druhou stranu této mince. Pokud by k něčemu takovému skutečně došlo, bylo by to jedině proto, že to bylo pro uživatele PC, tedy vás i mě, výhodnější. Třeba cenově, ale třeba i díky vyšší technologické vyspělosti. A navíc, určitě se nemusíme bát, že by to pro nás znamenalo nějaké konzolové omezení svobody, protože skutečně rozšířit se může jen systém, ve kterém se shlédne opravdu VELKÁ část uživatelů. A protože jsme každý jiný, znamená to, že bude-li se nějaká konzole (zatím jsem to vztahoval konkrétně jen na X-Box, ale to do budoucna vůbec nemusí být směrodatné) chtít masově rozšířit, musí být skutečně hodně flexibilní, aspoň tak, jako dnešní PC. Dá se to tedy lehce shrnout: Pokud by skutečně došlo k tomu, že PC bude vytlačeno konzolemi z trhu, bude to asi jedině proto, že si to tak uživatelé přáli, když to dopustili, a pak se asi není čeho bát. Pokud by měly být konzole z nějakého pohledu omezující vůči PC, je krajně nepravděpodobné, že by ho dokázaly nahradit. Samozřejmě, všechno, nad čím jsem se v tomto článku zamýšlel, je čistě hypotetické, a myslím, že bude velice zajímavé, počkat si, a podívat se, jak se bude vyvíjet skutečnost. Jedno je ale jisté. Ať už PC přežije, či nikoli, my uživatelé (potažmo my, kteří šustíme s našimi peněženkami u pultů obchodníků s výpočetní technikou) na tom určitě škodní nebudeme.

Diskuze (12) Další článek: Pompeje, aneb co dokáže síla vulkánu

Témata článku: , , , , ,