České RPG zdarma? To je The Lost Rings!

České RPG, které si můžete upravit podle vlastních představ? A navíc v grafice, která si nezadá s grafickým zpracováním špičkových her z dob zlaté éry tohoto žánru? Jestli jste si právě mlaskli a pomysleli něco ve smyslu: „No to si nechám líbit!“ tak neváhejte a do článku šupajděte… A vy ostatní? Vy si můžete přečíst rozhovor s člověkem, který zcela zdarma vyvíjí zajímavou hru přesně podle pravidel RPG a to zcela zdarma…
České RPG zdarma? To je The Lost Rings!
České RPG, které si můžete upravit podle vlastních představ? A navíc v grafice, která si nezadá s grafickým zpracováním špičkových her z dob zlaté éry tohoto žánru? Jestli jste si právě mlaskli a pomysleli něco ve smyslu: „No to si nechám líbit!“ tak neváhejte a do článku šupajděte… A vy ostatní? Vy si můžete přečíst rozhovor s člověkem, který zcela zdarma vyvíjí zajímavou hru přesně podle pravidel RPG a to zcela zdarma…

Jak bys vlastně TLR tak celkově představil?

TLR je zkratka pro hru The 4th Age: The Lost Rings a jedná se spíše o herní prostředí, vytvářející soubor určitých pravidel imaginárního světa, do kterého lze zasazovat jednotlivé příběhy. Ty pouze využívají objektů definovaných uvnitř TLR, ale celý příběh, včetně úkolů , rozhovorů, či speciálních postav, je definován v souborech mimo samotný program. To je podle mne jeden z nejvýraznějších znaků TLR - i poměrně složitý příběh lze postavit pomocí editoru scénářů. Další z kladů TLR je jeho uživatelské prostředí, které ocení především ti, kterým vadí svéhlavé ovládání jiných rogue-like her.

Jak jsi vlastně přišel na nápad udělat rogue-like hru?

Ten nápad tak úplně nebyl můj. V době mého studia na střední škole se u nás velmi rozmohl typ her zvaný rogue-like (dále RL). Tento typ her je většinou herního světa neprávem opomíjený, zejména proto, že místo trojrozměrné grafiky nabízí většinou pouze zobrazení světa pomocí textových znaků. Naproti tomu se většinou jedná o velmi inteligentní a zábavné hry spojující prvky strategie, adventury a dungeonu. Pokud si člověk zvykne na grafiku a často také na trochu svéhlavé ovládání, čekají ho pravděpodobně dlouhé týdny či měsíce zábavy. Proto mají RL hry poměrně velkou a stálou skupinu příznivců po celém světě.

Tedy v době studia přišel náš učitel programování s nápadem, že by studenti programovacího semináře mohli týmově naprogramovat vlastní RL hru. Po několika hodinách horečnaté diskuse nad vlastnostmi hry a rozdělení práce jsem z týmu programátorů zbyl pouze já. Začal jsem s psaním vlastní RL hry, původně v textovém režimu, jako ve hrách, které jsem měl za vzor, a následovně v grafice, hlavně kvůli možnosti vytvoření lepšího uživatelského prostředí.

Úspěšně jsem na TLR pracoval nejdříve jako na maturitní práci, později jako na seminární práci z programování na ČVUT. Nyní pokračuji prací na TLR hlavně kvůli jejímu poměrně velkému ohlasu ve světě RL her.

The Lost Rings The Lost Rings

Bude mít TLR nějaký stěžejní příběh?

Hlavní dějová linie je již hotová a jednotlivé epizody se budou točit okolo ní. Rozhodl jsem se pokračovat ve stopách spisovatele J. R. R. Tolkiena a děj hry umístit, podobně jako celá řada jiných autorů RL her, právě do bájné Středozemě. Doufám, že tím, že hra je freeware a tím, že nijak výrazně nemění původní příběh (odehrává se až dlouho po Pánu prstenů), nějak výrazně neporušuji autorská práva a že nebudu muset děj radikálně měnit. Zatím mohu pozadí hry popsat asi takto:

„Po konci Třetího věku zavládl ve Středozemi dlouhý mír. Sauron byl poražen a jeho armády rozprášeny. Lidé se postupně vraceli do svých domovů. Znovu stanulo Jezerní město, trpasličí město pod horou Erebor opět oplývalo bohatstvím a za velké slávy se Trpaslíci vrátili do svého starého města Morie, odkud vyhnali poslední Skřety a Trolly. Ti sebou však odnesli většinu bohatství nashromážděného během svých kořistnických výprav a také klenoty a zbraně zanechané v Morii před dávnými lety Trpaslíky. Mnoho z nich bylo na útěchu pobito rozzuřenými Trpaslíky, kteří si svého bohatství cení ze všeho nejvíce.

Skřeti a ostatní služebníci Zla, kteří přežili, uprchli na sever Mlžných hor do pevnosti Gundabad, kde čekali na novou příležitost. Mnoho dobrodruhů slyšelo příběhy o neuvěřitelném bohatství čekajícím v podzemních chodbách Gundabadu. Ze Severu se však žádný z nich nevrátil - přicházeli jen zvěsti o jejich hrozných osudech, o skupinách rabujících skřetů odvažujících se daleko na jih, o černokněžnících vracejících se do dlouho opuštěných hradů a o stvořeních vylézajících v noci z jeskyní Mlžných hor a z lesů Temného Hvozdu a zabíjejících vše živé.

Dlouho váhali vládcové Středozemě, protože nechtěli zatahovat své spokojené poddané do nového konfliktu a nechtěli věřit, že Zlo nebylo úplně poraženo. Nejsilnější vládce ve Středozemi, vládce Gondoru a Tvůj pán Tě vyslal jako zvěda na Sever, abys zhodnotil vážnost situace a podal o ní zprávu. Tvoje cesta je tajná a proto musíš jít sám. Cesta bude nebezpečná a proto vybral nejlepšího. Vybral Tebe!“

Samotný příběh ale nebudu prozrazovat, obsahuje pár překvapení, které si nechám na později. Rád bych ale příběh prodiskutoval s nějakým znalcem Tolkiena. Na mé výzvy však zatím nikdo neodpověděl.

První episoda je vytvořena hlavně pro testovací účely, ale přesto zapadá do celkového příběhu. Odehrává se na jihu Temného hvozdu, kde musí hrdina vzdorovat útoku skupiny loupeživých skřetů na malou dřevorubeckou vesnici.

Kromě hlavního děje lze samozřejmě vytvořit řadu scénářů nezávislých na příběhu TLR a řadu příběhů budou moci vytvořit uživatelé sami.

The Lost Rings The Lost Rings

Myslíš, že takovýto tahový dungeon může být zajímavý i pro dnešního hráče?

To asi záleží na tom, jak definujeme „dnešního hráče“. Je to asi člověk, který rád hraje hry s propracovanou grafikou, realistickými zvuky a skvělou hudbou. Já si myslím, že grafika, hudba a zvuky není všechno (i když je to velmi mnoho) a že se najde celá řada „včerejších hráčů“, kteří ocení hlavně dobrý příběh a do detailů propracované prostředí a vlastnosti postav a předmětů. O tom, že takoví hráči existují, jsem přesvědčen a dokazuje to i stoupající zájem o tuto hru po celém světě. Většinu českých hráčů asi odradí zrovna ta grafika a absence zvuků, možná také ti, co nikdy žádnou RL hru nehráli, se budou ze začátku cítit poněkud bezradně.

Ta grafika je absolutní svéráz v dobrém smyslu, ksichtíky postaviček mají jakési kouzlo =)... Bude vyšší rozlišení?

Jsem přesvědčen, že vyšší rozlišení bude. Otázkou však zůstává, budu-li se snažit i celkově zkvalitnit grafiku, například převést ji do 3D. Ačkoliv jsem již dostal několik nabídek na pomoc při přepracování hry na 32-bitovou Windows aplikaci a dokonce i nabídku na pomoc s grafickým enginem, musel jsem je prozatím všechny zdvořile odmítnout. Kromě hardwarových nároků jsou mé argumenty následující: během vývoje tak složitého projektu si nemohu dovolit ztrácet čas neustálým dokreslováním nových grafických objektů. Rozlišení 320x200 je rychlé, lehce programovatelné a pro testovací účely dostačující. Možná ještě důležitější je, že se snažím vytvořit prostředí, do kterého bude moct uživatel zasazovat vlastní příběh a to včetně nových obrázků pro některé objekty. Jen málo uživatelů však umí nakreslit realisticky vypadající obrázek, nebo ho dokonce vymodelovat v 3D editoru. Až vytvořím hotovou verzi TLR a editor scénářů a grafických souborů, budu uvažovat o lepší grafice. To už ale chce nějakou spolupráci s grafiky a hra asi nebude zadarmo.

Hardwarové nároky vypadají minimálně, co?

Zejména proto, že jsem TLR začal programovat už dávno ještě na starším počítači, jsem k němu musel přistupovat jako k programu nenáročnému na rychlost, paměť a místo na disku. Od té doby se mnoho změnilo a doporučená konfigurace trochu povýšila, ale i tak je hra na 486DX 40MHz poměrně dost rychlá. Přestože se jedná o DOSovský program, funguje perfektně i pod všemi Windows. Celá hra se navíc vejde na disketu a dá se rychle stáhnout z internetu.

Bude k dispozici editor levelů, událostí, lidiček, předmětů a potvor?

Samozřejmě jak už jsem se zmínil předtím, je příběh „editovatelný“ zvenku. Zatím k tomu ovšem chybí uživatelsky přizpůsobené nástroje a mnou používaný systém je soubor několika programů, některých DOSovských, jiných pod Windows a dalších úprav na úrovni binárního kódu. Na editoru začnu pracovat jakmile se ustálí systém herních objektů a struktura všech souborů používaných TLR.

Při verzi 0.0.5 jsou k dispozici pouze nástroje na práci s jednoduchým grafickým formátem používaným TLR, takže si uživatel může vytvořit vlastní textury na okna nebo třeba obličej svého hrdiny. V jedné z příštích verzí chci poskytnou k dispozici i editor grafických souborů MPC, což je formát souborů obsahujících obrázky terénů, postav, předmětů atd. Kdokoliv bude mít možnost některé obrázky překreslit. Velmi bych uvítal, kdyby někdo mohl překreslit alespoň některé mé rychlokresby a poslat obrázky na moji internetovou adresu. Vybrané obrázky velmi rád přidám do další verze TLR.

Je engine nějak omezen, řekněme, mapa musí být zrovna velká A x B políček, počet postav atd. nebo může být variabilní?

Teoreticky ne, z paměťových důvodů však nesmí počet políček v mapě překročit 1600, tedy čtvercová mapa velká 40 na 40 políček. Jinak může mít mapa jakékoliv rozměry, pokud počet políček nepřesáhne tuto hranici (např. 80 na 20, 10 na 10 etc.). Samozřejmě se budu do budoucna snažit zvýšit maximální počet políček, ale velká mapa často velmi zpomaluje hru. Podobně jako mapa je takto variabilní celá řada jiných objektů v TLR. Počet postav a předmětů je omezen jen pamětí počítače.

Překvapilo mě, co všechno už umí verze 0.05 -stmívání, počasí, náhodné generování dungeonu… Máš v zásobě další kupu nápadů?

Zásoba nápadů je zatím větší než to, co už je v TLR. Většina nápadů je však převzata z jiných RL her, různých strategií či dungeonů; prostě jsem vzal to, co se mi líbilo na několika různých hrách, a použil to v té svojí. Výsledkem je, že se TLR výrazně přiblížilo a v mnohém dokonce předčilo své vzory. Obzvláště bych rád vyzdvihl kombinaci ovládání jedné hlavní postavy s možností ovládáním přátelských jednotek. V ostatních RL hrách tato možnost chybí nebo je velmi omezena. Na této vlastnosti TLR hodlám detailněji pracovat, umožnit hráči například pracovat s výstrojí a kouzly jiných jednotek. Další silná stránka hry je podle mne výstroj jednotek. Na příbuzných hrách mně často vadilo, když po mně např. někdo střílel z luku, a po jeho pracném odeslání do věčných lovišť jsem zjistil, že u sebe nic nemá. V TLR může každá postava používat jen to, co má, a přesně to po ní taky zůstane po její smrti. TLR má desítky různých specialit, které zde nebudu vypisovat, ale doufám, že si jich hráči všimnou a ocení je.

Bude se vlastní potvora chovat podle svého skriptu a "učit" se (tj. nenechá se např. dvakrát chytit do stejné pasti, protože si prostě bude pamatovat, že na tomto políčku může dostat zásah od lučištníka, který není vidět)?

Chci, aby se chování postav co nejvíce blížilo realitě, ale obávám se, že zatím je můj seznam věcí na dodělání plný daleko důležitějších věcí. Umělá inteligence postav je zatím musím přiznat docela chabá.

Jaký bude rozsah?

Vzhledem k možnosti generování náhodných map bude hra moct být velmi rozsáhlá. Do verze 0.1.0 chci do hry zavést tzv. wilderness systém, to jest přecházení mezi vzdálenějšími lokacemi po méně podrobné mapě (podobně jako v např. ADOMu, ale propracovanější systém generování map, soubojů atd.). Nápadů na příběh i jednotlivých dějišť je mnoho, a proto si netroufám říct, jak rychle se kdo se hrou vypořádá. První testovací epizoda se dá dohrát za deset minut, ale člověk ji může hrát několik dní, a pokaždé se dostává do nových zajímavých situací. Mně samotnému se stává, že většinu času určeného na programování TLR strávím jeho hrou.

Navíc chci umožnit hráči, aby svůj „volný herní čas“ mohl trávit například řešením různých postraních úkolů, lovem, nebo např. zápasem v arénách. Do verze 0.0.7 plánuji „zabíjení času alkoholem“, i když jsem musel docela dlouho přemýšlet, jaké výhody by mohlo mít ve hře popíjení piva. Nevýhody mne samozřejmě z vlastních zkušeností napadly hned.

A na závěr obligátní otázečka, co rád hraješ?

Kromě mé hry? Poslední dobou nemám moc času na nejnovější hity. Mezi mé nejoblíbenější hry patří spíše starší hry jako například strategie UFO, skvělý dungeon Wizardry VII a textová hra ADOM, která posloužila jako hlavní vzor při vývoji TLR.

Právě proto, že nemám čas na hraní, bych velmi uvítal, kdyby mi lidé posílali nápady do TLR, např. co se jim na jiných hrách podobného typu líbilo či co jim scházelo atd. Pro zájemce o spolupráci je určena stránka http://zia.kgb.cz/Develop.htm, kde se mohou dočíst něco o různých možnostech podílení se na vývoji TLR a kde také časem hodlám zveřejnit obsáhlejší seznam plánu do budoucna, který bude doplňován z jejich dopisů.

Titul: The 4th Age: The Lost Rings, oficiální stránka http://www.zia.kgb.cz/CZ4thAge.htm
Žánr: rogue-like
Autor: Ondřej Zicha, Z. I. A. Systems, domovská stránka http://www.zia.kgb.cz/CZZIASys.htm
Kontakt: ozicha@atlas.cz


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počítačem si zahrajete

Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počí…

Vývojáři se konečně naučili zveřejňovat přesné specifikace PC a k nim kvalitu nastavení a očekávaný výkon.

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry od českých a slovenských tvůrců

Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry o…

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A