Children of Morta: sjednocení rodiny proti hrozící zkáze | Recenze

Když je rod Bergsonů ohrožen tajemnou Corruption, je načase, aby se celá rodina spojila proti společnému nepříteli. Život ale plyne dál a rodina se vyvíjí. Dokáže hra v často používaném žánru rogue-like zaujmout?

Co baví

  • Zábavná hratelnost
  • Vynikající vyprávění
  • Svět se stále mění
  • Úžasná atmosféra

Co vadí

  • Dokáže rychle omrzet
8/10
Hodnocení

Pixel art na mě dnes už nepůsobí jako něco výjimečného, jelikož ho používá kde kdo. Stejně tak rogue-like je čím dál tím oblíbenějším útočištěm vývojářů. Uznávám to však jako jistý kompromis. Malá studia to holt použít musí, jelikož AAA titul je nad jejich síly. O to víc je na ně ale kladen důraz, aby to stálo za to, jinak velmi snadno zapadnou.

Children of Morta se vydalo na první pohled cestou nezajímavou. Jednoduchý příběh, jednoduché RPG prvky, jednoduchý herní systém. Vše ale nakonec dokáže zaujmout a to natolik, že hru nedostanete z hlavy. Sice se u mě neprojevila závislost, přesto jsem měl poslední dobou méně spánku než obvykle.

Příběh udatného rodu Bergsonů

Hlavní příběh vlastně není až tak zajímavý. Ne, že by se tam nic nedělo. Pojednává o tom, že se vrací jistá Corruption. Dalo by se to nazvat jako jakási nákaza či možná spíše existence, která zabíjí živé tvory a začleňuje jejich mrtvoly do své armády. Vy je chcete porazit a proto se vydáváte do katakomb, kde… no to už nechám na hráči, aby objevil.

children_of_morta (6).jpgchildren_of_morta (7).jpgchildren_of_morta (8).jpg
Pixel art se mi už trochu zajedl, ale tohle je prostě nádhera

Příběh, ač není odfláknutý, se ve výsledku pouze krčí vedle vedlejších příběhů rodiny. Vlastně není tak zajímavé, jakými způsoby chcete porazit Corruption. Je však strašně chytlavé, jak na to reaguje rodina. Co vše se tam děje, jaké zvraty to přináší. Přesně to je na hře krásné. Zároveň to slouží jako motivace k opakování úrovní. Když zemřete, tak musíte celou danou úroveň hrát znovu (žánr rogue-like), ale právě po smrti vám hra odhalí další vývoj v rodině Bergsonů.

 

Hra působí jako knížka. Postavy v podstatě nemluví (jen nad sebou mají občas titulky), jediným hlasem hry je hlas vypravěče

 

Korunu tomu nasazuje příjemný styl vyprávění. Hra působí jako knížka. Postavy v podstatě nemluví (jen nad sebou mají občas titulky), jediným hlasem hry je hlas vypravěče. Hra tím dostává velmi příjemnou až pohádkovou atmosféru a být součástí příběhu hlavních hrdinů je prostě báječné.

Nekončící bojiště

Hra zvolila velmi jednoduchý typ hratelnosti. Prostě chodíte a sekáte/střílíte, jednou za čas použijete nějakou speciální schopnost a to se opakuje. Je tu ale pár věcí, díky který je tento systém zábavný.

children_of_morta (9).jpg
Hra je založena na jednoduché a rychlé akci, což v kombinaci s mnoha nepřáteli slušně zabaví

V první řadě 6 druhů hratelných postav, přičemž za každou se hraje úplně jinak. Některé jsou rychlé, jiné pomalejší ale odolnější, dcery, které se soustředí na boj na dálku, mají spíše podpůrnou funkci – tedy v jednom vás porazí, ale hra podporuje multiplayer pro dva hráče, do kterého jsou fajn.

 

Za každou postavu se hraje úplně jinak. Některé jsou rychlé, jiné pomalejší ale odolnější

 

Dále je to mnoho druhů nepřátel. Potkáte zde střelecké jednotky i jednotky na blízko, kostry, troly, gobliny, jednotky Corruption, brouky… a na všechny musíte zvolit jinou strategii. Některé musíte drtit, u jiných se hodí sekni a uteč. Nové jednotky přitom přibývají skoro neustále, čímž je hra neustále novou výzvou.

children_of_morta (23).jpgchildren_of_morta (25).jpgchildren_of_morta (27).jpg
Mapa je strašně hravá a nabízí mnoho různých výzev

Potěší rovněž speciální schopnosti. Každá postava má své vlastní schopnosti, pak jsou tu schopnosti, které musíte získat (vezmete při průchodu mapy) a těch je mnoho druhů, jak aktivních, tak pasivních. Tím se pro vás herní styl také hodně liší, protože některé schopnosti vás léčí, jiné podporují masový masakr.

Vydejte se na průzkum

Je to ale dvousečné. Mezi nepřáteli jsou rovněž speciální jednotky, které mají speciální schopnosti. Občas neustále vyvolávají nové jednotky, jindy po vás hází bomby či vytváří louže kyseliny. Nových výzev je po mapě dostatek.

children_of_morta (31).jpgchildren_of_morta (32).jpgchildren_of_morta (33).jpg
Po každém úmrtí pokračuje hra ve vyprávění příběhu rodiny

Dominantní je ale mapa. To méně výrazné je, že sama podporuje různé styly hraní. Jsou tu nastražené všelijaké pasti, které můžete použít proti nepřátelům. Spojením toho všeho je herní styl velmi hravý a hra dokáže slušně zabavit.

children_of_morta (41).jpgchildren_of_morta (42).jpgchildren_of_morta (43).jpg
Svět je stále trochu jiný, což udržuje hru naživu

Přes to všechno, hra dokáže dost rychle omrzet. Zbraní proti tomu je, že herní svět je vždy jiný. Není to tu však dané pouze tím, že by mapa měla jiný tvar (což je v rogue-like hrách často), ale přibývají zde nové místnosti s různými výzvami, za které dostáváte bonusy do hry a ještě lépe zde nechybí místnosti s rozšiřováním příběhu. Například najdete štěně nebo zachráníte rodinu napadenou trolem.

children_of_morta (48).jpgchildren_of_morta (49).jpgchildren_of_morta (51).jpg
Přes všechny klady se dokáže hra relativně rychle omrzet, což je častým neduhem žánru rogue-like

Průzkum je díky tomu zábavný a jakmile to začne být nudné, získá vaše postava novou úroveň, za peníze si koupíte nové vybavení a postupně je vaše postava dost silná na to, abyste postoupili dál. Hra je totiž dělená na úseky a rogue-like se projevuje pouze opakováním daného úseku. Když postoupíte dál, přibudou noví nepřátelé a hra nabere nový dech.

Úchvatná atmosféra

Nádherný styl vyprávění, povedené pixel-art rozlišení, příjemný soundtrack a kreativní nápady, to vše napomohlo příjemné atmosféře. Hra působí... jak bych to popsal… pohádkově temně a je to strašně super. Při hraní mám pocit, že jsem se přenesl do jiného světa, kterého chci být součástí.

Právě tuna fajn nápadů a poctivé provedení hry vedou k tomu, že Children of Morta je vážně dobře řemeslně zvládnuté dílo. Je vlastně příjemné najít konečně titul, který nevymýšlí šílenosti a snaží se být svůj, něco vyprávět a věří v to, že když je málo dobře provedeno, je to bohatší než více. Kvalita zde poráží kvantitu a ač je to malý titul, který dokáže rychle omrzet, hraní jsem si užil.

Verdikt

Řemeslně slušně zpracované dílo, které věří, že kvalita poráží kvantitu. Hratelnost dokáže relativně rychle omrzet, nicméně celková atmosféra, příběh rodu Bergsonů a stále se měnící herní svět vás tlačí dál. Hraní jsem si užil i přes to, že žánr rogue-like se mi už zajedl.

Váš názor Další článek: Nejambicióznější projekt Minecraftu: 9 let stavěli z kostiček celou Středozem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,