Children of the Nile – znovuzrození žánru budovatelských strategií?

Caesar, Pharaoh, Zeus. Ve všech pamětnících tyto názvy evokují dobu, kdy stál žánr budovatelských strategií v popředí zájmu. Přes současnou převahu jiných typů her, které nabízejí hráčům „zábavnější“ vyžití, však tomuto žánru komplexních strategií hrana neodzvonila. O jeho znovuzrození se pokouší titul Children of Nile a do karet mu hraje nejeden trumf.

Budovatelské strategie nemají v poslední době na růžích ustláno. Přestože jde o oblíbený žánr, na němž se dá hodně vydělat, tvůrci jakoby si s ním už nevěděli rady. Podobné hry se již tak pomalu slučují s tycoony, které jsou naopak chrleny jako na běžícím pásu. Zlatá doba budovatelských her nastala ještě někdy před nástupem nového milénia, kdy vrcholila třídílná série Caesar, jejíž poslední pokračování je dodnes považováno mnohými za nejlepší gamesu tohoto žánru vůbec. Jak jistě mnozí vědí, na svědomí jí má firma Impressions, jež se do srdcí hráčů zapsala ještě neméně povedenými tituly, jejichž jména jako Pharaoh, Zeus nebo Emperor evokují jedině blažené vzpomínky. Tato společnost však byla naneštěstí uzavřena a zaměstnanci se rozprchli, takže se zdánlivě nejlepší líhní těchto produktů je konec. V minulých týdnech nám však opět svitla jiskřička naděje. Autoři to nemíní zabalit a chtějí se svému oblíbenému žánru věnovat dál. Za tímto účelem byla založena firmička Tiled Mill a ohlášena hra Children of the Nile, která naváže na nevyčerpaný potenciál již zmíněného Pharaoha.

  

Dělejte, dělejte, už se stmívá * Co to mají na sobě? * Děti poslouchejte pohádku o Nilu

Faraón už čeká

Na počátku hry bude teprve třeba položit základy faraonskému řemeslu, jelikož národ Egypťanů bude roztroušen všude možně. Jeho sjednocení by mělo být námětem několika prvních okamžiků, ale tvůrci jsou si vědomi, že hráči chtějí budovat především impérium a co možná nejvíce rozšiřovat svou moc. A to jim také bude nabídnuto. Po jakémsi tutorialu, založeném na výše zmíněných událostí, se již budeme muset spoléhat výhradně na vlastní schopnosti a úvahy, které přeneseme do reality prostřednictvím faraóna. Tedy, abychom mluvili přesně, musíme dodat, že faraóni se s postupem času budou střídat, jelikož samozřejmě nejsou nesmrtelní. Někdy také přijdou na řadu národní nepokoje či rovnou občanská válka, jež nemá na svědomí nic jiného, než nahrazení aktuálního vládce. Vy z toho sice vždy vyjdete se zdánlivě zdravou kůží, ale nepokoje vyvolají pokaždé určité existenční problémy, jež je třeba zažehnat.

Lidem ke spokojenosti nestačí zrovna málo, ale zase se nemusíte bát, že nebudete dělat nic jiného, než uspokojovat jejich chamtivé potřeby. Je jasné, že nesnáší vyšší daně, zvláště když nemají co do „huby“ a vy si jako neomezený vládce stavíte nové budovy v palácovém komplexu. Na druhou stranu, pokud se mají dobře, tak jim krásné architektonické skvosty zvedají spokojenost, jelikož si myslí, že máte skutečně nějakou tu „vyšší“ moc.

  

Tady bydlíš sám, chlapečku? * Kdo to je na tý soše? * Já ti ty barely rozsekám

Co by to bylo za hru z Egypta bez pyramid? Nebylo by to prostě ono, takže stavbě těchto monumentů bude věnována více než malá pozornost. Problémem se stanou i neočekávané přírodní katastrofy, kterým se ale dá s celkem velkou účinností předcházet nejrůznější stavbou chrámů, kde se lidé budou modlit k početnému božstvu - naopak v případě, kdy jej začnete zanedbávat, ještě se vám přitíží. Na lehkou váhu se nevyplácí brát ani války, které povedete s okolními dobyvačnými národy, ale také při vlastních dobyvatelských choutkách, jimiž můžete zvyšovat sféru svého vlivu. Vojevůdce byste si měli hýčkat jako v bavlnce, jelikož především na nich záleží úspěch či případný propad vaší armády. I řadoví obyvatelé budou války sledovat se značným zájmem a vyjadřovat na ně své názory. V případě, že se vám několik výbojů povede, získáte si jejich přízeň, ale běda, že ztratíte državy ve prospěch nějakých černochů. Nemusíte se ale bát, že by se z hry stala jen válečná strategie - prim bude hrát i nadále budování, potyčky se postarají jen o příjemnou změnu, za což autorům můžeme jedině poděkovat.

„Skuteční lidé“

Možná vůbec největším evolučním krokem od Pharaoha bude realistický lidský model obyvatel, který dosáhne dosud nevídané míry. Každý člověk bude opravdový jedinec s vlastním jménem, domovem, prací, zálibami či názory. To všechno bude možné sledovat, ale co více – vaši svěřenci se budou chovat, jakoby byli skuteční. Nejen, že žijí vlastním životem, ale uvěřitelně reagují i na vyvstalé situace a navíc se to projevuje na jejich dalším chování. Pokud se právě tahle inovace povede, máme se na co těšit.

  

Kdo vás v tom obilí má hledat? * Další kvádr na pyramidu * Ti sprejeři jsou prostě všude

Při tom všem by Children of the Nile neměli být ani trochu frustrující. Interface se naučíme hodně rychle a vždy budeme vědět, co se po nás chce. Otravné tabulky a statistiky tentokrát ustoupí do pozadí a nahradí je viditelné jednání lidí, podle kterého poznáme, co se zrovna děje. Zároveň ale před námi pokaždé bude stát určitá výzva i s potřebnou motivací, jíž nebude tak jednoduché zdolat - časem se to však jistě, s novými poznatky, povede.

Je jasné, že největším dílem bude zastoupeno budování krásného Egypta, která se může pyšnit jedinečným architektonickým slohem, takže samotné sledování staveb bude příjemné - zvláště pak, když je hra obalena silným 3D enginem ze hry Empire Earth. Ten byl navíc vhodně upraven pro potřeby hry. Celkově to tak vypadá na hodně zajímavou záležitost, která by mohla plnohodnotně nahradit výše zmíněné klasiky. Navíc se můžeme těšit na skvělý lidský model chování a přívětivost ve všech ohledech. Nevím jak vy, ale já se už těším.

Diskuze (3) Další článek: Společnost Planet Moon bude vyvíjet exkluzivně pro PSP

Témata článku: , , , , , , , ,