Stalo se dobrým zvykem, že vždy na konci února spatří světlo světa nové grafické čipy pro nastávající rok. Už po tři léta jsou pak tou dobou srovnávány a testovány. Sice většinou nezvítězí jen jeden, většinou na pomyslném trůně sedí dva, ale ti ostatní jsou odsouzeni téměř k zatracení nebo v lepším případě prodeji pod cenou. Poslední opozdilci se objeví nejpozději kolem léta, pak se celá generace uzavře a vývojáři se pustí do vývoje nové generace. Tenhle, již zaběhlý a fungující systém sice už narušila nVidia se svojí podzimní GeForce, ale jak se zdá, ostatní výrobci jsou připraveni odhalit své výrobky přesně podle zvyku - tedy na jaře.
Čipy 3dfx zatím vždy patřily k těm vítězům. Ne k jednoznačným vítězům, ale co do prodejnosti určitě. Testeři si ale stěžovali, že karty s čipy Voodoo jsou zaměřené jen na výkon. Poslední V3 neoplývala téměř žádnou z nových technologií, jako jsou 32-bitové renderování, podpora AGP 4x a podobně. Tomu všemu je teď, jak se zdá, konec. Nejenže se 3dfx už nechce s nikým o prvenství dělit , ale ani nestojí už o žádné stížnosti na zaměření pouze na výkon. To, co říkají o svých nových čipech, se totiž jeví jako naprosté šílenství.
Voodoo 4 4500 AGP nebo PCI
Tak tenhle asi velkou díru do světa neudělá. V porovnání s GeForce může zvítězit jen v jednom, zase ale velmi podstatném faktoru - v ceně. Bude obsahovat 32 MB RAM a jeho fill rate bude 337-367 Megapixelů za sekundu (tedy stejně jako u Voodoo 3 3500) - což je méně než u GeForce, která má 480 Mpixelů za sekundu. Už bude umět 32-bitový render, textury o velikosti 2048 x 2048, AGP 4x, bude mít 350 MHz RAMDAC a podporu DVD ... tedy vše, co chybělo V3 k dokonalosti. Narozdíl od ostatních od 3dfx nebude podporovat T-Buffer, ale FXT1 technologie zajištující komprimaci textur. Bude se tedy jednat o jakousi vylepšenou verzi V3, avšak s prý velmi příjemnou cenou. Na druhé straně, GeForce kvůli ní jen těžko odhodíte.
Voodoo 5 5500 AGP
Teprve tenhle kousek můžeme nazvat plnohodnotným bojovníkem do nadcházející bitvy o trh s herními čipy. Jako první bude mít 64 MB RAM a zvládne 667-733 Megapixelů za sekundu. Bude obsahovat hnedle dva procesory VSA-100 (Napalm). V5 5500 tedy bude jakousi SLI variantou V4 4500 na jedné kartě. Již bude umět T-Buffer, který jí zajistí různé filmové efekty jako jsou přibližování, zaměřování se jen na určitou část scény... Samozřejmostí je komprimace textur FXT1, antialising celé scény, 32-bitový render a textury, 8-bitový Stencil buffer, podporou DVD a samozřejmě prostředí OpenGl a Glide.
Voodoo 5 6000 AGP
To pravé ořechové je teprve tato karta. Nejen že bude mít 128 MB RAM (což je osmkrát víc než na dnešní dobu ještě nadpůměrná Voodoo 3 :) a hned čtyři Napalmy, což jí dovolí vyrenderovat 1330-1470 Megapixelů. To už je ukrutné číslo. Ale ukrutný nebude jen její výkon, ale i cena, která z počátku rozhodně nižší než 15000 kč nebude.
Slovníček pojmů:
T-Buffer - Ten obsahuje nedocenitelné funkce. První z nich je Motion Blur, který vám pohybující se objekt pěkně rozmázne, díky čemu bude pohyb vypadat ještě plynuleji. Druhým efektem je Depth of Field Blur, který se postará o rozmazání nepodstatných věcí a tím dá vyniknout ději v popředí. Z z názvu funkce Soft Shadows vyplívá , že půjde o stíny. Tahle funkce by se měla postarat o to, aby stíny vypadali ještě líp a aby jejich vypočítání bylo ještě méně náročné než dosud. Poslední funkcí je Soft Reflections, který si umí pohrát se světly a odlesky třeba i v závislosti na povrchu nasvěcovaného objektu.
FXT1 - Tato komprese textur by měla snížit velikost textur bez ztrát na kvalitě či rychlosti, což bude téměř nezbytné pro textury o velikosti 2048 x 2048 v 32-bitové barevné hloubce, které karty s čipem Napalm umí.