Čipy 3dfx pro rok 2000

Stalo se dobrým zvykem, že vždy na konci února spatří světlo světa nové grafické čipy pro nastávající rok. Už po tři léta jsou pak tou dobou srovnávány a testovány. Sice většinou nezvítězí jen jeden, většinou na pomyslném trůně sedí dva, ale ti ostatní jsou odsouzeni téměř k zatracení nebo v lepším případě prodeji pod cenou.
Čipy 3dfx pro rok 2000
Stalo se dobrým zvykem, že vždy na konci února spatří světlo světa nové grafické čipy pro nastávající rok. Už po tři léta jsou pak tou dobou srovnávány a testovány. Sice většinou nezvítězí jen jeden, většinou na pomyslném trůně sedí dva, ale ti ostatní jsou odsouzeni téměř k zatracení nebo v lepším případě prodeji pod cenou. Poslední opozdilci se objeví nejpozději kolem léta, pak se celá generace uzavře a vývojáři se pustí do vývoje nové generace. Tenhle, již zaběhlý a fungující systém sice už narušila nVidia se svojí podzimní GeForce, ale jak se zdá, ostatní výrobci jsou připraveni odhalit své výrobky přesně podle zvyku - tedy na jaře.

Čipy 3dfx zatím vždy patřily k těm vítězům. Ne k jednoznačným vítězům, ale co do prodejnosti určitě. Testeři si ale stěžovali, že karty s čipy Voodoo jsou zaměřené jen na výkon. Poslední V3 neoplývala téměř žádnou z nových technologií, jako jsou 32-bitové renderování, podpora AGP 4x a podobně. Tomu všemu je teď, jak se zdá, konec. Nejenže se 3dfx už nechce s nikým o prvenství dělit , ale ani nestojí už o žádné stížnosti na zaměření pouze na výkon. To, co říkají o svých nových čipech, se totiž jeví jako naprosté šílenství.

Voodoo 4 4500 AGP nebo PCI
Tak tenhle asi velkou díru do světa neudělá. V porovnání s GeForce může zvítězit jen v jednom, zase ale velmi podstatném faktoru - v ceně. Bude obsahovat 32 MB RAM a jeho fill rate bude 337-367 Megapixelů za sekundu (tedy stejně jako u Voodoo 3 3500) - což je méně než u GeForce, která má 480 Mpixelů za sekundu. Už bude umět 32-bitový render, textury o velikosti 2048 x 2048, AGP 4x, bude mít 350 MHz RAMDAC a podporu DVD ... tedy vše, co chybělo V3 k dokonalosti. Narozdíl od ostatních od 3dfx nebude podporovat T-Buffer, ale FXT1 technologie zajištující komprimaci textur. Bude se tedy jednat o jakousi vylepšenou verzi V3, avšak s prý velmi příjemnou cenou. Na druhé straně, GeForce kvůli ní jen těžko odhodíte.

Voodoo 5 5500 AGP
Teprve tenhle kousek můžeme nazvat plnohodnotným bojovníkem do nadcházející bitvy o trh s herními čipy. Jako první bude mít 64 MB RAM a zvládne 667-733 Megapixelů za sekundu. Bude obsahovat hnedle dva procesory VSA-100 (Napalm). V5 5500 tedy bude jakousi SLI variantou V4 4500 na jedné kartě. Již bude umět T-Buffer, který jí zajistí různé filmové efekty jako jsou přibližování, zaměřování se jen na určitou část scény... Samozřejmostí je komprimace textur FXT1, antialising celé scény, 32-bitový render a textury, 8-bitový Stencil buffer, podporou DVD a samozřejmě prostředí OpenGl a Glide.

Voodoo 5 6000 AGP
To pravé ořechové je teprve tato karta. Nejen že bude mít 128 MB RAM (což je osmkrát víc než na dnešní dobu ještě nadpůměrná Voodoo 3 :) a hned čtyři Napalmy, což jí dovolí vyrenderovat 1330-1470 Megapixelů. To už je ukrutné číslo. Ale ukrutný nebude jen její výkon, ale i cena, která z počátku rozhodně nižší než 15000 kč nebude.

Slovníček pojmů:
T-Buffer - Ten obsahuje nedocenitelné funkce. První z nich je Motion Blur, který vám pohybující se objekt pěkně rozmázne, díky čemu bude pohyb vypadat ještě plynuleji. Druhým efektem je Depth of Field Blur, který se postará o rozmazání nepodstatných věcí a tím dá vyniknout ději v popředí. Z z názvu funkce Soft Shadows vyplívá , že půjde o stíny. Tahle funkce by se měla postarat o to, aby stíny vypadali ještě líp a aby jejich vypočítání bylo ještě méně náročné než dosud. Poslední funkcí je Soft Reflections, který si umí pohrát se světly a odlesky třeba i v závislosti na povrchu nasvěcovaného objektu.

FXT1 - Tato komprese textur by měla snížit velikost textur bez ztrát na kvalitě či rychlosti, což bude téměř nezbytné pro textury o velikosti 2048 x 2048 v 32-bitové barevné hloubce, které karty s čipem Napalm umí.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A