Cities XL 2012 - stejná řeka i třikrát (recenze)

Kdo by nechtěl být v roli starosty - brát úpla...co to povídám, starat se o obecné dobro vybraných společností, postavit vlastní město. Máte možnost.

Když se řekne budovatelská strategie, většině hráčů se vybaví všerůzné tycoony a SimCity. Už nějakou dobu se ale v žánru úspěšně protlouká i hra Cities XL, původně založená primárně na multiplayeru a obchodování mezi uživatelskými městy. A podobně jako minulý rok si to můžete zkusit dokonce i sami se sebou.

Přitom právě ve zmínce o loňském ročníku hry je hlavní problém tvůrci sami se netají tím, že se jedná více o datadisk, než samostatnou hru, dokonce umožňují vlastníkům loňské verze upgrade na letošní za směšný peníz. Pokud máte s Cities XL už nějaké zkušenosti, nemusíte dokonce ani číst dále, jak jsou si poslední hry podobné. Na druhou stranu, jestli jste sérii ještě nezkusili, může vás slušně zaujmout.

Božské plánování

Tvůrcům se i letos podařilo namíchat zábavný koktejl z manažerských propriet, namísto nějakých šílených výzev a příběhů tak máte občas i vtipný tutoriál a pak už "jen" možnost založit si několik měst na planetě.

Můžete se přiblížit z nebes až k chodníkům

Prostředí se mění podle vašeho výběru od pouští přes tropické ráje až po hornaté oblasti a každé z nich pochopitelně přináší jiné přístup. Největší výzvou je pak spolupráce mezi vašimi městy, kdy v jednom třeba udržujete těžký průmysl, zatímco v jiném těžíte ropu na jeho pohánění.

cities XL 2012 01.jpgcities XL 2012 02.jpg

Dá se říct, že jste skoro nuceni vybudovat si více měst, protože jedinou jinou možností je obchodovat se společností řízenou AI, která vám rozhodně zadarmo nic nedá. Z toho ale plyne i nutnost vícekrát prožít podobný přechod od zelené louky ke vzkvétající metropoli, což může být po několikáté značně repetitivní. U každého města se vám totiž různé budovy otevírají až od určitého počtu obyvatel, takže časem už víte zcela přesně, co vás čeká za vylepšení za chvíli.

Samozřejmě, že se při všech starostech o město nemusíte zabývat jednotlivými domy stačí naplánovat, jak povedou ulice, kde bude zóna pro výstavbu bytů pro základní dělníky, nebo nejvyšší manažery, případně výrobní haly a elektrárny.

TIP: I když to bude znamenat opakování stále toho samého, udělejte si více měst - pozůstatek multiplayerového obchodování je ve hře silně zakotven i ve verzi pro jednoho.

Do toho všeho je potřeba zajistit základní potřeby v podobě prodejních center, policie, hasičů a nemocniční péče, stejně jako se starat o místa pro zábavu vašich obyvatel. Rozhodně toho není málo, ale hra vám vše poměrně pěkně usnadňuje různými varováními o náladách obyvatel, případně obecném stavu společností.

Opakování matka moudrosti

Jakmile vytvoříte fungující metropoli, může vám být radostí možnost přiblížit se pohledem až k chodníkům a sledovat čilý ruch na ulicích. Nemůžete čekat extrémně propracované animace, spíše schematické pohyby, ale pro představu o vašem výtvoru to stačí a srdce manažera zaplesá nad čistými ulicemi. Možná až moc čistými, bez jediného odpadku a chyby na fasádě, ale to už bych asi chtěl moc.

cities XL 2012 03.jpgcities XL 2012 04.jpg

Mimo již zmíněného opakování se bych viděl jediný další problém Cities XL 2012 v příliš rychle se měnící situaci, kdy v jednu chvíli nemáte dostatek zaměstnanců kvůli nevymezeným plochám pro stavbu bydlení, abyste o chvilku později bez většího zásahu přešli do opačného extrému nedostatku pracovních míst pro nově se přistěhovavší obyvatele. Je obtížné takhle rychle se měnící situaci vůbec nějak řešit, ale o to větší je pak požitek z dobře vykonané práce.

Hra přitom vypadá pěkně, jen se autorům nepodařilo vychytat velikost textů ve větších rozlišeních, kdy často musíte hlavou k monitoru, abyste vůbec věděli, co stavíte. Atmosféru pohody starostovského křesla pak doplňuje příjemná hudba a každá budova má nejen hromadu statistik o spokojenosti, naplněných potřebách a problémech, ale i svůj charakteristický zvuk.

cities XL 2012 05.jpgcities XL 2012 06.jpg

Cities XL 2012 je povedená budovatelská strategie se vším všudy a pouze dvěma zápory, které ji dělí od hvězdných titulů opakování stále stejné procedury při stavění více měst a, což je možná ještě horší, nepokrytou recyklaci loňského materiálu. Pokud jste v sérii noví a virtuální vedení měst vás aspoň trochu zajímá, pak vám Cities XL 2012 rozhodně doporučuji, jinak ale vystačíte bohatě i s minulým ročníkem.

Žánr: Strategie | budovatelská strategie
Výrobce: Focus Home Interactive | Webové stránky hry
  • Příjemný tutoriál