Se zájmem i pobavením jsem přečetl dosavadní reakce na můj článek. Mé odpovědi shrnu stručně:
- Ne, nikdo jiný tu za mne nepíše a já zase nepíšu za nikoho jiného.
- Čísla o prodejnosti jsou jen jedním ukazatelem - druhým je spokojenost čtenářů. Není vždy pravda, že nespokojení čtenáři přestanou časopis okamžitě kupovat - mají jej předplacený, existuje jistá setrvačnost atd. Spousta lidí navíc kupuje dva nebo tři časopisy - to ale neznamená, že je s nimi bez výhrad spokojena. A reakce v diskusních fórech nepíší jen zástupci konkurence a najatí záškodníci, ale i spousta obyčejných čtenářů, kterým není jedno, kam GS směřuje.
- Podle veřejně dostupných informací ABC CR (poslední údaje z října 2001) je prodaný náklad GS již několik let řádově stejný - kolem vánoc (říjen - únor) se pohybuje mezi 20 - 23 tisíci, ve zbytku roku pak kolísá řádově mezi 16 - 18 tisíci. Významně se promítá kvalita přiložené plné hry (a to nejen u GS, ale i u ostatních časopisů). Ve srovnání s Levelem (40 - 50 tisíc) a Score (dokud se ještě auditorovalo, tj. do 10/2000, byl prodaný náklad 38 - 44 tisíc) je to stále dost málo.
- Nevadí mi, když není v časopise recenzována žádná špičková hra (některé měsíce jsou prostě chudší). Vadí mi neustálé přeceňování hodnocení (i v měsících, kdy žádná špičková hra není, se průměrné hodnocení pohybuje nad 70%).
- Nechci polemizovat o kvalitě mého psaného slova. Faktem je, že jsem již pár recenzí napsal, vím, co to obnáší a jak je to těžké. Na druhou stranu vím, že když se recenze odflákne, je to vidět na první přečtení. K tomu, abych mohl kritizovat, navíc nepotřebuji danou činnost umět stejně nebo lépe jako autor (trefně to vyjádřil tuším K.Čapek, bohužel přesné znění jeho výroku nemám k dispozici).
- Mrzí mne, že jak v redakci GS, tak v reakcích na Internetu stále přetrvává typická česká vlastnost: místo postavení se ke kritice čelem a vyvození závěrů se tady často napadá autor kritiky. Mým cílem není nějak zdiskretizovat GS nebo IDG v očích čtenářů či konkurence, ale dosáhnout toho, aby se zvýšila kvalita časopisu. Toto právo má každý čtenář (mezi než se počítám) a každý může svůj názor svobodně vyjádřit. Vydavatel i redakce by měla být za každý takovýto názor vděčná. To samozřejmě platí pro všechny časopisy, nejen pro GS...
- Napadá mne paralela s recenzemi v časopisech. Když časopisy (včetně internetových magazínů) hru dobře či špatně zrecenzují, má to vliv na její prodejnost? Do určité míry jistě. A vyhrožuje někdo právním postihem za neobjektivní recenze? Už takové případy byly, ale moc často to není. A to se zde točí mnohem větší peníze než v případě časopisů a některé recenze jsou viditelně neadekvátní (na obě strany).
Martin Blatný