Code Vein: akční upíjení krve | Recenze

• Tuzí bossové

• Nevyvážená obtížnost
  • Mdlý příběh
  • Repetitivní
  • Technické nedostatky
7/10

Za posledních asi deset let se začaly obrovské popularitě těšit hry, které pocuchají nervy i těm nejzdatnějším hráčům a ukáží, že ani počítačem řízený protivník nemusí být jednoduchým cílem. Není tak divu, že se postupně přidávaly další a další tituly, které se snažily brutální obtížností, neodpouštějícím bojovým systémem a RPG prvky přiblížit právě hernímu kousku, který dal nakonec část svého jména celému žánru těchto hard core řezanic. Ať už mluvíme o soulslike nebo třeba soulsborne, vliv studia FromSoftware je nepopiratelný. V nedávné době jsme se dočkali už jednoho počinu tohoto rázu, kterým bylo The Surge 2. Teď se přidává také Code Vein.

Krevní banka, která může spasit svět

Probuzen z posmrtného spánku se váš hrdina (nebo hrdinka) dozvídá, že se z něho stal zmrtvýchvstalý, jehož hlavní potravinou je krev. Ačkoliv oficiálně nejde o upíra, můžete se spolehnout, že princip je stejný a touha po krvi je úplně totožná s bájnými obyvateli temnot. Aby ji ti, kteří lidem nechtějí ubližovat ukojili, musejí vyhledávat kapky krve produkované stromky rozesetými po světě. Ty ale nyní vysychají a díky své unikátní schopnosti jste to právě vy, kdo je dokáže oživit. Jeden z výzkumníků krvavých plodů se snaží zjistit, jak zabránit masakrům ve zdevastovaném městě. Pokud se totiž příliš dlouho nenapijete krve, stává se z vás děsivé monstrum bez kontroly nad sebou samým. Naštěstí ale existuje naděje, kterou je možnost najít hlavní zdroj krve. Ten by mohl naplnit touhy všech hladových "upírů".

CODE VEIN_20191005140446.jpgCODE VEIN_20191005140623.jpgCODE VEIN_20191005140722.jpg
Grafický kabátek je na pohled hezký, ale jednotvárný

Celkově jde o takovou lacinější japonskou klasiku. Výjimečný jedinec se zvláštními schopnostmi se snaží pomoci běžným lidem a zachránit svět. Do toho se přidávají jeho přátelé, kteří mají nejedno tajemství ohledně samotného počátku upírských časů. Ty budete rozkrývat společně s osudy dalších lidí díky jedné z dalších schopností vašeho hrdiny. Podíváte se totiž do vzpomínek ostatních. Připravte se ale, že žádné srdceryvné momenty vás nečekají a že by snad ukápla slzička, to ani není v ambicích hry. Nejde ale o nic, co by hře vyloženě škodilo. Hlavní síla hry je totiž úplně jinde.

Unikátní krevní kód a schopnosti

Velký důraz můžeme u Code Vein rozhodně hledat ve variacích a možnostech úprav vaší postavy. S jejím vzhledem si opravdu můžete dělat takřka cokoliv a pokud máte v oblibě některého hrdinu z jiné hry, přinejmenším se mu zaručeně budete schopní vizuálně přiblížit. Pokud si dáte dostatečnou práci, dostanete anime verzi prakticky čehokoliv, co se jenom dá vymyslet.

U vzhledu ale vývojáři ani zdaleka nekončí. To nejlepší je teprve na cestě ve chvíli, kdy svoji postavu vytvoříte. Potom se vám totiž v tutoriálu předvedou základní herní prvky a ty se v dalším průběhu budou jenom a pouze rozšiřovat. Nebylo by nic výjimečného, kdybyste měli možnost přidávat sem tam nové útoky, vylepšovat svoji postavu jejím levelováním a pořizovat lepší zbroj. Code Vein ovšem nabízí ještě více.

Nabídka úprav je více než široká

Váš herní styl a to, s jakými zbraněmi rádi útočíte totiž podporuje především váš krevní kód. Ten je unikátní pro každého ze zmrtvýchvstalých a nabízí vám několik speciálních schopností i specifické priority ve statistikách. Váš hrdina je však dokáže jako jediný střídat dle libost. Poté, co získáte další krevní kód, můžete si ho kdykoli měnit s těmi, které už vlastníte. Pokud vám tak například nevyhovuje pomalejší styl boje na konkrétního bosse, můžete bez problému přehodit na jiný krevní kód a tím výrazně zvýšit své šance. Po následném vítězství se bez obav a jakékoliv ceny můžete zase vrátit ke svému původnímu způsobu boje. Během jednoho průchodu hrou si tak bez potíží vyzkoušíte jakýkoliv herní styl a dostanete přesně to, co vám sedí.

Během jednoho průchodu hrou si bez potíží vyzkoušíte jakýkoliv herní styl a dostanete přesně to, co vám sedí

Důležitou součástí boje jsou i mechaniky, které nepatří do úplného základu. Velmi užitečné jsou například útoky zezadu, které vám umožní zasadit nepříteli brutální ránu a poslat ho k zemi ještě rychleji než běžně. Podobnou sílu má také odvrácení nepřátelského útoku, kterým svého soupeře v boji na chvíli vykolejíte a dáte mu tvrdý hit za který bude pykat často více než polovinou svých bodů zdraví. Navíc vám tento způsob obrany přidá i ichor, který využijete jako energii při svých speciálních útocích. Naučit se tuto mechaniku používat vám tak výrazně usnadní další postup hrou.

Zamorduj, běž, opakuj

Vaše motivace ve hře je poměrně jasná. A cesta k jejímu naplnění je sice trnitá, ale rozhodně ne rozmanitá. V podstatě vás nečeká nic jiného než neustálá cesta vpřed, sem tam trocha bloudění a spousta umírání. Hardcore RPG sice často mají podobný ráz, ale aspoň něčím tuto rutinu prokládají a pocit monotónnosti redukují. V Code Vein jakoby se o to vývojáři ani nesnažili. Ať už jde o nepřátele, prostředí nebo věci, které musíte udělat. Všechno je tak trochu na jedno brdo a připadáte si někdy jako v Blair Witch, když už po desáté míjíte ten stejný roh. Ve skutečnosti nejde o ten stejný, jenom všechno stejně vypadá.

CODE VEIN_20191005141421.jpgCODE VEIN_20191008165901.jpgCODE VEIN_20191009191402.jpg
Slabší nepřátelé jdou k zemi až nedůstojně rychle

Celkově je na první pohled vidět, že žánrově se snažili vývojáři hodně čerpat z úspěšných her podobného rázu. Ať už mluvíme o podobnosti s hrami od FromSoftware nebo třeba Nioh. Nečekejte tak příliš velké množství záchytných bodů. Častěji vývojáři sázejí třeba na to, že musíte někam dojít a otevřít si uzamčenou cestu, díky čemuž budete mít zkratku k místu, kde později zase a znovu zemřete. Bodem, po kterém budete nejvíce toužit je takzvaný mistle, který supluje bonfire, shrine a podobná místa v konkurenčních titulech. Na nich budete mít možnost nakupovat, levelovat a jinak upravovat svoji postavu společně s tím, že se vám také doplní všechno vybavení, co se dá. Především ale poslouží právě jako bod, na kterém se objevíte poté, co vás nepřátelé skolí. Podobnost můžeme hledat třeba i v tom, že předměty, kterých už máte nad limit se vám prostě odešlou do "domovské" zásoby. Nepočítejte ale třeba s přebytkem regenerací. Ty totiž z nepřátel vůbec nepadají a musíte se tak vždy spokojit jenom s tím, jaký je váš maximální počet v kapsách.

Pokud budete Code Vein hrát s pomocí AI, často vám hra bude připadat na svůj žánr až příliš jednoduchá

Na rozdíl od konkurence vám Code Vein nabídne několik zajímavostí. V první řadě je to AI pomocník, který ovšem z každé menší bitvy dělá procházku růžovým sadem. Má velmi silné útoky a někteří nepřátelé ani nepřežijí jeho počáteční nápor. Stává se tak, že si ani nebouchnete a je hotovo. Na druhou stranu, pokud narazíte na větší skupinku, a že na ně narážet budete, přijde vám šikovný pomocník opravdu vhod. Zde vidím jeden z největších kamenů úrazu. Pokud totiž budete Code Vein hrát s pomocí AI, často vám hra bude připadat na svůj žánr až příliš jednoduchá. Nepřátelé padají k zemi jako zralé ovoce a jenom zřídkakdy nadělají vážnější potíže. Radši už ani nezmiňovat to, že pokud prostě budete stát opodál, mnohdy za vás kolega oddře celý souboj a ačkoliv bosse za vás neskolí, udělá lví podíl práce.

K rozkrytí příběhu vám budou pomáhat cizí vzpomínky

Když se ale rozhodnete podstoupit hru bez kolegy, budete před sebou mít brutální výzvu, kterou váš ovladač jenom stěží přežije. Frustrující je také docela neférové chování hry v některých situacích. Ať už je to útok, který není nijak výrazně předem avizovaný a opakuje se tak dlouho, že ho přežijete jenom neustálým spamem úskoku, nebo údery i přes sloupy, rohy a další věci, které by vás měly ochránit. Tím pádem nemůžete takticky využívat prostředí, a to na podobném titulu docela zamrzí. Na druhé straně ovšem máme také nepříliš inteligentní nepřátele, kteří se většinu času chovají defenzivněji než Řecký národní tým ve fotbalu na EURO 2004. Stojí, čekají co uděláte a jen zřídkakdy na vás opravdu aktivně útočí.

Vizuální nuda a šeď

Jak už jsem výše zmiňoval, je velká škoda, že se nedočkáte větší rozmanitosti prostředí. V podstatě vás čeká jenom pár hlavních typů okolního prostředí, které se sem tam prostřídají, ale nikdy vás nečeká něco vyloženě revolučního. Podobně na tom jsou navíc i nepřátelé, kteří sice jsou občas trochu rozdílní, ale všude převládá především nudná šedivá barva a často se tak stává, že od sebe ani různé typy ztracenců nerozeznáte. Čestnou výjimkou mohou být bossové, kteří působí poměrně rozmanitě a vytrhávají vás tak z jinak velmi stereotypního zážitku.

CODE VEIN_20191006133646.jpgCODE VEIN_20191006134007.jpgCODE VEIN_20191006135108.jpg
Základna vám poslouží k odpočinku i vylepšování

Zážitku z toho, jaké je na hru pokoukání navíc nenapomáhá ani fakt, že přinejmenším u PS4 verze není zdaleka dokonale dotažená optimalizace. V obrovském množství míst jsem se potýkal s propady počtu snímků za vteřinu a občas i s pomalejším vykreslováním. Otravně po chvíli působí i opakující se hudební podkres při prakticky každém vstupu do souboje. Jinak má hra opravdu bytelný soundtrack, který si s radostí poslechnete i po jejím dohrání. Trošku nepotěší ani to, že váš hrdina je navíc prakticky němý a dialogy maximálně tak odkýve. Působí to tak, že vývojáři vám dali možnost zvolit pro svého hrdinu hlas, ale zapomněli, že by mohl i mluvit.

Code Vein je důstojným přídavkem do portfolia hardcore RPG žánru a rozhodně se mezi svými konkurenty neztratí. Díky AI pomocníkovi je přístupnější méně zdatným hráčům a nevyžaduje zdaleka tak mistrné ovládání. Občas je sice trošku neférový a má i další mouchy, celkově se ale drží solidního standardu a fanouškům podobných kousků má rozhodně co nabídnout. Působí však až příliš tak, že ho někdo vyvíjel v podstatě na jistotu a nepřidal nic natolik zajímavého, aby to hře propůjčilo unikátnost, která je třeba k vytvoření špičkového díla.

Váš názor Další článek: Moons of Madness láká na čerstvé záběry ze hry a systémové požadavky