Colin McRae Rally 2.0 – rez pod nablýskaným lakem

Po fenomenální a dosud nepřekonané rallye simulaci Colin McRae Rally přichází fantastické pokr... moment... co to... ale ne! Už zase?! Kolikrát si tohle ještě budeme muset prožít?! To vážně není fér... Jednoho dne nakonec zjistíme, že dárky pod vánoční stromeček nenosí Ježíšek a můžeme si to jít všichni hodit...
Colin McRae Rally 2.0 – rez pod nablýskaným lakem

Žánr: závodní hra
Minimum: Windows 9x, Pentium 233 CPU MMX, 32MB RAM, 16bit/44Khz DirectX kompatibilní zvuková karta, DirectX7 kompatibilní 3D akcelerátor s 8Mb RAM, 8x CD-ROM, 150Mb HD
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Codemasters
Distributor:
Codemasters

Centrála Codemasters, pátek 1. prosince 2000.
Do dveří kanceláře vývojového týmu vchází ředitel marketingu:
"Buďte pozdraveni, chlapci, nenechte se rušit v práci. Právě jdu z porady topmanagementu. Dohodli jsme se, že tu hru, jak se to ... Pavel Sibera Rally ... ne, počkat...co, Colin McRae? Jo, správně, Colin McRae Rally 2, tak tu že vydáme už osmého prosince."
"No moment," pokusil se o protest jeden z programátorů, "přece jsme se dohodli, že ji pustíte ven až to bude hotové!"
"Slíbili neslíbili, blíží se Vánoce, lidi utrácí, jako by všichni pracovali v parlamentu, a firma potřebuje vylepšit hospodářský výsledek. Myslete taky na akcionáře. A navíc jsem si tu novou Corvettu už objednal a z něčeho ji zaplatit musím."

Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

"No jo, ale do týdne to stejně nestihneme. Z grafiky máme hotové jenom modely aut, okolní prostředí jsme spíchli jen tak provizorně, aby tam vůbec něco bylo - tak třeba všechny objekty u tratí jsou jen dvourozměrné statické sprajty. A zvukové efekty pořád používáme ze starého Colina jedničky."
"Ukažte to ... fakticky, ty keře vypadají jako kulisy v divadle, akorát vzadu chybí tyčka na podepření… To se nedá nic dělat. Tak nastříhejte na úvod nějaké šikovné video, třeba si toho nikdo nevšimne. A teď mě k tomu pusťte."
"Tak se na to teda mrkněte, šéfe. Nezapomeňte ale, že je to jenom betaverze, kolize vozů zatím moc věrně nefungují a designer tratí měl poslední půlrok tvůrčí krizi."
"Hm, to vidím, jedna trať jako druhá. No nic, startuju šampionát. - A hergot, nějak se ta kára blbě ovládá. Nechce držet sama na silnici a vyrovnat smyk bez tréninku je nadlidsky složité."
"Víte, ono to tak ve skutečném WRCéčku opravdu je," ozval se od stolu nesměle Colin McRay.
"A koho to zajímá? Nezapomeňte, že chceme prodávat na americkém trhu. A pokud tam ti spratci nezačnou všechny závody vyhrávat do dvaceti minut včetně instalace, tak hru hodí do kouta a už si od nás nic nekoupí."
"Uznávám, že ovládání vozu vyžaduje určitou praxi," přispěchal Colinovi na pomoc hlavní programátor, "ale až jim to za měsíc za dva přejde do krve, tak je to bude bavit o to dýl..."
"A to právě vůbec nepotřebujeme! Přece víte, že na únor chystáme Speed killers III a v březnu vydáváme Ultrasprinter 4x8 Turbo. Kdo to pak podle vás bude kupovat, když všichni ještě budou smrdět u Colina?!"
"Ehm," připomněl se Colin McRay, "dovolil bych si podotknout, že fyzikální model vozu z prvního dílu byl ohodnocen mnoha odborníky jako jeden z nejlepších v oblasti automobilových simulací vůbec."
Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

"Hele, McRay, do tohoto vy se nepleťte a koukejte mazat do ateliéru na focení, potřebujeme obaly na krabice. Nic, tak dál. Co to má být, Švédsko? A proč to na náledí tak klouže? No a tohle je ale vrchol - když párkrát vylítnu mimo trať do hlubokého sněhu, tak mě to zdrží natolik, že už nemůžu dojet na prvním místě! Takhle by to vážně nešlo! Kde jste to vůbec viděli, rallye na takových úzkých okreskách? Rozšiřte cestu minimálně na úroveň tříproudovky. Jo, a taky udělejte podél trati pořádný násep anebo tam dejte reklamní cedule - co kdyby to přece jenom naši malí závodníci neuřídili. Takhle se v případě kolize prostě jenom jemně odrazí jako pinbalová kulička zpátky na cestu. A ty díry a šutry na silnici vyhoďte ven nebo aspoň pořádně zredukujte - vždyť si o ně někdo může rozbít auto! Srázy podél cesty musí taky pryč - co kdyby tam někdo zahučel? Jak říkám - udělejte tam radši zvýšené okraje, anebo to ohraničte lesem."
"Do toho já nejdu," přerušil náhle marketingového ředitele hlavní programátor.
"Hoši, buďte přece rozumní. Jestli to nepředěláte vy, najmeme partu šikovných programátorů z Ukrajiny a ti už si s tím poradí. Takže co?"
"Nikdy! Naše dobré jméno nepošlapeme takovým komerčním brakem!"
"No jak myslíte. Máte všichni padáka."

Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

Tak takhle nějak se to muselo stát. Jinak si nedovedu vysvětlit, jak by machři z Codemasters, tvůrci takových skvělých simulátorů jako TOCA 1&2 a Colin McRae Rally, mohli do světa vypustit takovýto hybrid. Abyste mě nepochopili špatně, Colin McRae Rally 2.0 není v žádném případě úplný propadák. Jenom nesplnil velká očekávání, která do něj vkládali všichni jeho příznivci. Obrovský potenciál prvního dílu sliboval v kombinaci s nádhernou grafikou z uveřejněných screenshotů prvotřídní zábavu. Původní CMR Rally zdobily dokonalé jízdní vlastnosti vozů, na svou dobu výborný grafický a modelový engine a v neposlední řadě i bezchybný design tratí. Zkrátka hratelnost, jaká se jen tak nevidí. A co z toho zbylo?

Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

Začněme třeba vizuální stránkou - ta asi nejlépe vystihuje celkovou nevyváženost hry. Na jedné straně tu máme širokou škálu dokonale vymodelovaných soutěžních vozů, od nového Fordu Focus až po letitou Lancii Stratos, na straně druhé nevzhledné exteriéry jednotlivých lokací, způsobené zastaralým technickým zpracováním. Ale tady nejde jen o vzhled. Na rozporuplném výsledku se podepsal i podivný design tratí. Jestli znáte první díl, určitě si vybavíte situace, kdy jste se po nezvládnuté zatáčce museli pracně škrabat z rokle zpátky na cestu, což třeba s Felícií nebyla vůbec žádná legrace. A nebo Skandinávie - tam jste museli jo dávat bacha, protože silnice byla lemována metrovými závějemi sněhu, do kterého jste sice lehce zapadli, ale o to hůř se vraceli zpátky na trať. U dvojky je všechno trochu jiné - i tady jedete na sněhu, ale většinu závodu si hovíte v koridoru, který vás jen tak snadno ven nepustí. A to nejhorší nakonec - samotné jízdní vlastnosti. Auto na trati dost plave a při externím pohledu zezadu se nepřirozeně natáčí jako knedlík napíchnutý na špejli. Od útlých břízek a reklamních ploch u cesty se odrážíte jako od betonové zdi. Ještě hůř je na tom fyzika vozu. Když v maximální rychlosti zatočíte naplno doleva a vzápětí naplno doprava, tak se zas tak nic velkého nestane - auto se trošku zavlní a jedete dál. Tohle byste si ve starém Colinovi nemohli dovolit na žádném povrchu - na suchu by to nejspíš skončilo pořádným kotrmelcem, na mokru nezvladatelným smykem a na sněhu přinejmenším hodinami. Ne že byste si těchto radovánek neužili dosyta i zde, ale všechno z toho máte až příliš pod kontrolou. Vyrovnání prakticky jakéhokoliv smyku je dílem okamžiku, auto nechtěně převrátí na střechu jen vyložené nemehlo.

Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

Ach jo. Zatím tady jenom kritizuju, a přitom to až taková hrůza není. Z prvního dílu zůstala zachována i spousta dobrých věcí, ale člověk se neubrání pocitu, že za dva roky se toho dalo stihnout přece jenom víc. Pro ty, kteří z jakéhokoliv politováníhodného důvodu o Colin McRay Rally nikdy neslyšeli, je tady shrnutí základních faktů o novém Colinovi:

  • 2 herní módy - arkáda a šampionát
  • 3 stupně obtížnosti - začátečník, pokročilý, expert
  • 8 lokací šampionátu – Anglie, Švédsko, Finsko, Austrálie, Řecko, Francie, Itálie a Keňa
  • 13 závodních vozů - Ford Focus, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Mitsubishi Lancer, Peugeot 206, Seat Cordoba, MG Metro, Ford Sierra Cosworth, Lancia Stratos, Peugeot 205 Turbo, Lancia Integrale, Ford Puma a Mini Cooper
  • 5 pohledů kamer při závodě - 2x externí zezadu, palubovka, pohled s kapotou, fullscreen
  • multiplayer - Internet, LAN, sériový port, splitscreen.
  • asistence spolujezdce
Colin McRae Rally 2Colin McRae Rally 2

Codemasters už dostáli svému dobrému zvyku a vydali hratelné demo. Nejlépe je všechno vyzkoušet na vlastní kůži. Budu rád, když se s námi podělíte o své dojmy - mé jsou zatím více než smíšené. Od kohokoli jiného by CMR2 příjemně překvapilo, ale Codemasters tady evidentně mrhají svým talentem. Škoda, snad příště.

Grafika: 7/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 7/10
A víte co? Aby nám nebylo tak smutno, pojďme si zazpívat. Zkusme třeba tuhle: Colíne, Cóólíínééé ... a všichni ...!
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A