Combat Mission: a zase ta druhá světová - recenze

Myslím, že v poslední době je na trhu her situovaných do období druhé světové války opravdu veliké množství. Ať už se jedná o arkádovitější střílečky, simulátory letadel či tanků, anebo strategie. Combat Mission - Beyond Overlord patří mezi poslední jmenované. A předem lze říct: všichni, kterým vám je tak líto, že jste se nestihli narodit o sedmdesát let dřív, jásejte - CM se vám bude určitě líbit.

Typ hry: tahová strategie
Minimální konfigurace: procesor 166MHz, 32MB RAM, 100MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 300MHz, 64MB RAM, 3D grafická karta, 100MB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8 GHz, 256 DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 100MB HDD
Výrobce: Big Time Software Inc. (www.bigtimesoftware.com)
Distributor: Battlefront (www.battlefront.com)
Distribuce v ČR: CD projekt (www.cdprojekt.cz)

Takže předem by bylo asi vhodné lehce upřesnit, s čím vlastně máme tu čest. Combat Mission je, jak vyplývá z perexu, 3D tahová strategie z dob druhé světové války. Do českých luhů a hájů se díky distributorské společnosti CD Projekt dostává v plné lokalizaci, takže se ve hře určitě neztratíte. Navíc máte k dispozici velmi podrobný cca sto padesáti stránkový manuál, což jistě pomůže. A aby toho nebylo málo, najdete v krabici s CM ještě bonusové CD, jež obsahuje další scénáře a bitvy. To vše za přijatelný bez koruny celý "talíř".

Combat Mission Combat Mission

Combat Mission Combat Mission

Po instalaci (hra mi z neznámých důvodů vyskakovala z instalace pod Windows XP) se můžete podívat na intro - pokud si ho spustíte. Je vytvořené v enginu hry a vypadá poměrně dobře, i když se nemůžu zbavit dojmu že takováto grafika by byla adekvátní tak před dvěmi třemi léty... Ale o tom později. Pokud se rozhodnete hrát sami doma a nevyužít multiplayer, máte vcelku tři možnosti, co hrát. V nabídce je rychlá bitva, bitva nebo celá operace.

Rychlá bitva znamená z vaší strany nastavení kdo, kde, kdy a jak - tedy jaké jednotky se zúčastní jakého střetu, v jaké denní a ročí době, kdo bude útočit a kdo se bránit, kde se bude střet odehrávat atd.- a hned můžete hrát. Jedná se o nejflexibilnější herní variantu, můžete ovlivnit nejvíce parametrů chystané bitvy a hru si tak přizpůsobit nejen svému strategickému umu, ale i stylu hry a jiným aspektům.

Bitva je prostě bitva. Ze stručného brífinku se dozvíte kdo s kým, kdy a hlavně proč, vyberete si, zdali budete hrát za "hodné" spojence či "zlé" nácky, nastavíte případné výhody či nevýhody jedné nebo druhé strany a směle se vrhnete do víru válečného běsnění.

Samotným vrcholem všeho jsou operace. Skládají se ze tří až devíti bitev, mají určitý příběh, jež se lehce vyvýjí (přijíždějí posily, mění se rozkazy atp.). Jinak samozřejmě platí to, co jsme si říkali v předešlích odstavcích. Nastavení všeho možného je na vás, zde navíc přibývá potřeba starat se o své jednotky a nevrhat se zbytečně do sebevražedných akcí, jelikož ne vždy jsou posily k dispozici.

A o co vlastně v bitvách jde? Tady autoři moc na výběr neměli, neboť i ve skutečnosti jsou cíle valečných operací dosti nudné, jednotvárné a bez kapky invence. Takže se prostě snažíte soustavně ničit nepřítele, odrážet jeho útoky, předvídat, co asi udělá. Zajímavostí ale rozhodně je ovlivňování výsledku bitvy ovládáním klíčových bodů, reprezentovaných vlaječkami s otazníkem, když není jasné, kdo právě vyhrává, anebo vlajkou strany, jíž se zrovna daří. V podstatě každá bitva trvá určitý počet tahů (od deseti až do šedesáti) a to je současně váš limit na to, abyste rozprášili nepřítele. Na dolním panelu navíc vidíte, jestli se vítězství vychyluje na vaši stranu a jak jsou na tom vaši branci s morálkou.

Combat Mission Combat Mission

Combat Mission Combat Mission

Samotná bitva probíhá tak, jak je v tahových strategiích zvykem - vydáte rozkazy, počítač vydá rozkazy a pak minutu koukáte na to, jak kolo dopadne. Je velmi sympatické, že autoři do hry přidali možnost běh hry trochu urychlit takže nemusíte celou minutu sedět se založenýma rukama a dívat se, jak ti Němčouři rozprašují vaší panikařící pěchotu. Můžete se podívat až na to, co z ní zbylo. Jinak rozkazy udělujete jak jednotlivcům, tak skupinkám, s tím, že každá četa má svého velitele a dvouklikem na tuto osůbku označíte všechny její podřízené. Škála příkazů je poměrně bohatá, vojáci se umějí krčit, plazit, běhat, střílet:-), nebo jen tak chytat lelky a doufat, že je ten chlápek s minometem netrefí.

Vůbec kombinací čekání, informací o zorném poli svých vojáků, šikovného rozmístění sil a obětního beránka lze docílit skutečně působivých taktických manévrů. Stratégové si opravdu přijdou na své. Svou roli hraje 3D terén, ale i počasí, zkušenost jednotek, jejich morálka, dění kolem nich... Počítač svou inteligencí nepřekvapí, ale rozhodně ani neurazí. Jeho TacAI (taktická AI, jak uvádějí autoři:-) je bezpochyby nad průměrem, a kdyby vám to náhodou nestačilo, můžete počítači přidat nějaký ten bonusek před začátkem bitvy.

Obtížnost CM je pro běžného hráče poměrně vysoko, avšak díky nastavení před bojem, jako např. míra fog of war, zvětšení počtu jednotek jedné či druhé straně, je možné ze hry udělat jak procházku růžovým sadem, tak i noční můru a asi nejspíš nedohratelnou záležitost. Na své si tak přijde opravdu každý od svátečního hráče až po masochistu.

Výběr jednotek je rovněž poměrně rozsáhlý. Pod velení se vám dostane široké spekrum pěšáků, motorizovaných jednotek, obrněných vozidel a artilerie. Bohužel ani marina ani letectvo se nekonají. Snad příště. Chování jednotek je vcelku realistické. Když skupina pěšáků potká tank a ten zahájí palbu, vojáci, pokud nějací přežijí, velmi snadno zpanikaří. Naopak tank před puškou utíkat nikam nebude. Navíc se mi za celou dobu hraní nestalo ani jednou, že by si vojáci začali střílet do vlastních řad. Můžete namítnout, že to je snad běžné, ale v dnešní době "úžasných" AI je namístě fungující umělou inteligenci ocenit.

Combat Mission Combat Mission

Poněkud horší je to ale s grafikou. Již jsem se stačil zmínit, že kdyby takto hra vypadala před několika lety, bylo by vše v pořádku. Nyní to rozvedu. Na jedné straně se bitvy odehrávají na různých podložích, v různé denní a roční době a za různého počasí, v praxi to ale vypadá tak, že podloží jsou dvě (zelené=tráva, bílé=sníh), denní doba ovlivní v podstatě jen barvu oblohy. Aspoň počasí trošku potěší - může svítit slunce, pršet, sněžit, nebo může i spadnout mlha. Nicméně grafika je jednotvárná, statická, modely polygony rozhodně nehýří a textury nějaké rozumné rozlišení rovněž neobdržely, o barevné hloubce ani nemluvě. V dnešní době by se rozhodně dalo vytvořit něco mnohem pohlednějšího. I přesto, že o grafiku tu příliš nejde.

Co je relativně v pohodě je ozvučení. V době, kdy plánujete akci se nad virtuálním bojištěm rozléhají různé výbuchy a další optimistické zvuky boje. Naopak je velmi nevhodné, že autoři opomněli do hry zařadit také hudbu. Cosi sice hraje v hlavním menu ale to je vše. A je to málo. Naopak ovládání je občas dosti podivné a chvíli vám bude trvat než si zvyknete. Potěší, že takřka na vše existuje nějaká klávesová zkratka, takže po čase je ovládání vaší armády už vcelku v pohodě.

Zároveň nesmím opomenout příjemný fakt, že ke hře je přiložený editor, v němž můžete vytvářet jak bitvy, tak i celé operace. Pro ty línější to znamená, že jistě bude internet plný různých scénářů čekajících jen na to, až je stáhnete a následně dotáhnete. Do vítězného konce :-). Nu a pokud by vás hra proti PC přestala bavit a nemáte možnost zahrát po síti, nevěšte hlavu! CM nabízí herní mód, jenž autoři vtipně nazvali "horké křeslo". Můžete tak pozvat třeba spolužáka či známého a rozdrtit jeho armádu na poli svého monitoru přímo v teple vašeho domova.

Celkově Combat Mission - Beyond Overlord jistě stojí za pozornost. Troufám si říct, že pro příznivce válečných her a hardcore strarégy je tato hra nutnost. Ostatní nechť zváží, jestli je CM osloví, podle mého názoru však přinejmenším může nahradit třeba šachy. Protože bitva je taková partie ve velkém a často vám zabere hodně času vymyslet ideální řešení aktuálního problému, před který vás hra postaví.

Grafika: 6/10
Ovládání: 7/10

Kvalitní tahová strategie z posledních dvou let druhé světové války, která disponuje tak širokými možnostmi nastavení, že se u ní bude bavit jak začínající hráč, tak i hardocore profík (ten si k hodnocení přičte 1 až 3 body podle svého vztahu k žánru a druhé válce).