Command & Conquer: Red Alert 2 – co dodat?

Když se před několika měsíci objevilo na ftp.westwood.com preview na připravované pokračování na dnes již klasické spojenecko/ruské řežby, nazvané překvapivě Red Alert 2, začal jsem jako kovaný stratég slintat. Když se před několika dny ozval do mého mobilu hlas jistého nejmenovaného šéfredaktora, že by potřeboval orecenzovat tuto hru, začalo se mi olovo v žilách vařit, jaderný reaktor místo srdce jsem rozpálil na 150 procent a ihned jsem si pro ni jel...
Command & Conquer: Red Alert 2 – co dodat?

Žánr: real-time strategie
Minimum: Pentium II 266, 64MB RAM, 350 MB hardisk, 4x CD-ROM, 2MB grafika (doporučuji lepší), Windows 95/98/2000/NT
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Westwood Studios
Distributor:
Westwood Studios

Když se před několika měsíci objevilo na ftp westwood.com preview na připravované pokračování na dnes již klasické spojenecko/ruské řežby, nazvané překvapivě Red Alert 2, začal jsem jako kovaný stratég slintat. Když se před několika dny ozval do mého mobilu hlas jistého nejmenovaného šéfredaktora, že by potřeboval orecenzovat tuto hru, začalo se mi olovo v žilách vařit, jaderný reaktor místo srdce jsem rozpálil na 150 procent a ihned jsem si pro ni jel...

Red Alert 2Red Alert 2

O pár hodin později jsem už vytáhl z krabice rudé CD a začal s instalací. Ihned na začátku mě hra překvapila, když mi byl během instalace zopakován příběh minulého dílu a co v zápětí následovalo. Teda ne, že by na tom moc záleželo - Red Alert si dávám jako pravidelnou odpolední zábavu, ale pro toho, kdo u něho sedí poprvé je to příjemné zpestření nudné instalace. A to nepočítám naprosto geniální hudbu, která je u Cécéček zvykem. Už se těším na soundtrack.

Pro neznalé věci vám dám rychlokurs historie. V roce 1946 se profesor Einstein vrátil do minulosti a vymazal z ní Adolfa Hitlera - toho času (1925) čerstvě propuštěného z kriminálu. Gratulace však byly předčasné. Kde nebyl Hitler, vzniklo místo pro Stalina. A tak se střetli spojenci s Rusy. Když konflikt skončil, Stalin zemřel. Spojenci na jeho místo dosadili Alexeje Romanova - snad dědice dynastie Romanovců - posledních carů předrevolučního Ruska. Ale věci se poněkud vymkly z ruky. Alex - nenápadně ovládaný svým asistentem/telepatem Jurijem, poslal vše, co měl, na USA. Protiúder, který měly zasadit americké balistické střely však zrovna nevyšel - Jurij použil své telepatické síly, aby zůstala raketová sila zavřená.

Red Alert 2Red Alert 2

Takže jsme si připravili živnou půdu pro další kritiku. První směřuje hned od pohledu k video sekvencím, které jsou po technické stránce zvládnuté na jedničku, ale po herecké je to horší. To samé se dá říci i o scénáři hry. Všechno je to navíc umocněné faktem, že v předchozím CéCéčku (Command & Conquer: Tiberian Sun) hráli skutečně dobří herci (James Earl Jones a Michael Biehn), zatímco zde je jedinou známou tváří Ray Wise, kterého jste mohli vidět hostovat v několika seriálech a hrát v několika béčkových filmech - a navíc i on zde má jenom několik štěků. V Red Alertu jedničce se herci alespoň snažili a některé postavy - jmenovitě Stalin a jeho „poradkyně“ - byly dokonce důvěryhodné. Možná se pozastavujete nad tím, proč tady tak žvatlám o videu, když je to počítačová hra - nicméně je faktem, že u Westwoodu jsou to právě ony videa, které ženou hráče dál a dál - takže není schopen odejít od počítače. Ale dobrá jdeme dál.

Red Alert 2Red Alert 2

Menu je takové, na jaké jsme zvyklí z předchozích CéCéček, až na nepřítomnost možnosti volby rychlosti hry. Což mě ze začátku poněkud štvalo, ale pak se tomu člověk přizpůsobí - zvláště proto, že hodnocení na konci mise přímo vyplývá z času mise. Každá mise má totiž určitý PAR time (tedy průměrnou dobu potřebnou k dohrání) a vaše hodnocení se od ní odvozuje. Pokud jste pod průměrem, je to dobré, pokud dokonce překonáte v rychlosti průměr o více než polovinu, je to výborné (To se pak ve vašem hodnocení objevují takové perly jako: „Vaše blesková válka zapůsobila na německé velení tak, že chtějí abyste vyučoval jejich důstojníky.“ Kdo zná historii a zajímá se trochu o vojenství, ví, jaká je to pocta.), no a pokud jste horší, tak to fajn není... Nemožnost volby rychlosti však má jeden vedlejší efekt - když máte vyšší rozlišení (maximum je 1024x768), nemusí hra stíhat při větším počtu jednotek na obrazovce.

Takže jsme klikli na Single Game a začínáme kampaň. Na výběr máte Spojence, Rusy a TUTORIAL! Otestoval jsem Tutorial na své přítelkyni (která předtím hrála pouze Star Trek: Armada) a kupodivu fungoval. Tutorial naučí ovládat tuto hru i naprostého neznalce. Pro toho, kdo ji už hrál, to není nic nového - jen snad vylepšení v podobě rozdělení pravého panelu do několika částí (budovy, obrané systémy, pěchota a motorizované jednotky). Po dvou tréninkových misích jste vrženi do spojenecké kampaně. Když už jsme u těch nápověd - jsou opravdu brilantně zmáknuté. Pokud si postavíte nějakou stavbu, která vypadá zajímavě a je velmi drahá (základní známka užitečnosti) tak vám hra ihned oznámí, k čemu ta hračka je. Tedy ve většině případů - pokud se jedná o Chronosféru, tak se na vás celkem logicky vykašle :-). Detail, ale potěší.

Red Alert 2Red Alert 2

A jsme v tom. Válka zuří, střílí se, bombarduje se, vyhazuje se do vzduchu, torpéduje se a delfíni se perou s chobotnicemi (Ne, nedělám si prdel - to tam FAKT JE!). Jak tedy vypadá válka z pohledu Red Alert 2? Především vypadá nakresleně. Žádné renderované pidimodely robůtků nebo propadající se země. Zato co se animací místní a válečné reality týče, je to opět další krok dopředu. Hořící domy vypadají jako hořící domy. Rozflákaná socha Svobody vypadá jako ženská troska po desíti.... no prostě rozflákaná. No a to nepočítám atomové výbuchy, kdy se vojáčci roztékají a zeleně světélkují. A města? Konečně jsou to města - Washington Monument, Lincoln Memorial, White House (včetně fontány). Už žádné mise u Ostravy, kde Ostrava je jeden kostel... No a realističnost? Konečně zmizely jednotky, které by byly ve větším počtu nezranitelné (Mamoth Tank). A přibyla jedna skvělá věc - možnost opevnit své vojáky v budovách. Věřte mi, nic nenaštve nepřítele víc, než deset kulometčíků v paneláku. To pak mají výsadkáři přistávající v sousedství docela problém...

Nicméně vůbec nejhezčí na Red Alert 2 jsou jednotky. A to nejenom tím, jak jsou namalované, ale i tím, co dokáží. V podstatě se Westwoodům povedlo, to po čem hráči touží. Každá jednotka je jiná (když nepočítám dva druhy tanků u Rusů) a každá jednotka má vlastní vychytávky. Uvedu příklad - pěšák, pes a inženýr jsou jediná pěší jednotky, které mají obě strany stejné. Pak už se to pouze liší - ostřelovač, SEAL, Psy-corp, špión, desolator, tesla soldier, chrono legionare (můj favorit)... Každá jednotka má navíc své vlastní hlášky, které jsou perly samy o sobě (Psycorp - ovládající mysl jiných: „My command is your wish.“, Chrono legionare - vymazávající z času: „Never existed.“ nebo „They’re history.“). Po této stránce s nedá Red Alert 2 vytknout nic.

Ale jednu věc jim budu vytýkat hodně dlouho. Kdy už sakra udělají pořádnou umělou inteligenci! Nepřátelské jednotky, mající na výběr čtyři cesty k mé základně, si vyberou tu nejkratší, a to i přesto, že je to průsmyk, nad kterým visí vzducholoď a bombarduje ho čtvrt tunovými bombami! Z těch tisíců pěšáků, co tam počítač poslal, jich to 100 procent už nerozchodilo. Westwoodi používají levné, ale účinné triky, jak zvýšit obtížnost. Budovy a jednotky jsou dražší. Nepřátelé lépe vycvičení a rychlejší. Časové limity kratší. Funguje to - to ano, ale není to ono.

Red Alert 2Red Alert 2

Díky této nevýhodě má kalený stratég zábavu na jeden den, a to si nejsem jistý, zda to za ty prachy stojí. Tento nepříjemný fakt je způsoben přístupem hráčů v Americe, kteří potřebují být vedeni za ručičku (nebo to má co dělat s jejich průměrnou inteligenci?), tak nebo tak, autoři kupříkladu Original War by mohli vyprávět o skutečné AI.

No ale opustíme běžnou hru a přejdeme ke všemi oblíbenému Skirmishi - tady se událo hodně dobrého. A mnoho zůstalo špatně. Dobré je, že tady už se rychlost hry volit dá. Dobré je, že má každý stát vlastní speciální jednotku (U Britů je to ostřelovač, u Rusů Tesla tank, u Američanů paragáni). Dobré je, že SE DÁ UKLÁDAT POZICE. Špatné je, že jsou maximálně čtyři hráči. A špatné je, že se prakticky nedá hrát, když proti vám hraji protivníci, kteří mají stejnou stranu (spojenci nebo Rusové).

No a je čas pro nejobtížnější část recenze. Závěrečný verdikt. Red Alert 2 není taková zábava jako jednička, ale množství jednotek a budov mu dává potenciální výhodu v možnostech dokončení misí. Nicméně i tak nečekejte, že vám jeho první hraní bude trvat dlouho. Díky skirmishi a množství map však má narozdíl od adventur možné použití i dále. Takže je rozhodnutí na vás.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10
Rychle dohraná zábavná hra, ke které se budete rádi vracet, abyste si zkusili jiné varianty.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 9 N/A
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

včera | | 3 N/A