Command & Conquer: Tiberian Sun

Jeden z nejočekávanějších a nejodkládanějších projektů posledních let konečně září na našich monitorech. Přestože oproti svým předchůdcům nepřináší žádné převratné novinky, zasluhuje si díky svému perfektnímu a bezchybnému zpracování maximální pozornost všech počítačových příznivců.
Command & Conquer: Tiberian Sun

Žánr: realtimová strategie
Minimální konfigurace: P166, 32 MB RAM, SVGA 2 MB
3D akcelerace: ne
Multiplayer: ano
Výrobce: Westwood Studios
Vydavatel: Electronic Arts
Zapůjčil: JRC


Ve filmovém průmyslu se stalo špatným zvykem, že kvalita filmů klesá úměrně s natáčením dalších pokračování. Je-li tak uvedena podivnost s pořadovým číslem tři nebo čtyři, člověk se ani nestačí divit, co všechno si ještě tvůrci představují pod pojmem dobré zábavy. Jak je to ale vlastně u počítačových her? Začíná se i tady nemoc nepovedených pokračování šířit podobně jako u filmů? Ano i ne. Je pořád stejně obtížné, udržet se na pozicích těžce vydobytých hitovým předchůdcem, nezklamat tisíce příznivců a neohrozit věhlas firmy. Některé firmy to ale zvládají (skoro vždy) s elegantní lehkostí. Podobně jako Westwood.

Autorský tým Westwoodu není nutné dlouze představovat. Stačí vzpomenout tři projekty – Lands of Lore, Eye of the Beholder a Dune 2 a každý alespoň trochu znalý počítačový hráč už ví, která uhodila. Poslední jmenovaný produkt se stal prapředkem všech dnešních real-time strategií (RTS), herního žánru, který autoři z Westwoodu dovedli k dokonalosti v Command & Conquer z roku 1995.

Nový Command & Conquer: Tiberian Sun dnes přichází na trh v poněkud odlišné pozici než jeho předchůdci C&C a Red Alert. Přichází v době, kdy už neplatí, že dobrou RTS umí udělat pouze Westwood. Přesto se v této nelehké pozici neztrácí.

Klid před bouří      Pečlivé zpracování je největší předností hry

Příběh prosycený pachem tajemného tiberia, obdivovaného i nenáviděného minerálu, je položen do nedaleké budoucnosti, do doby krátce po skončení prvního C&C. Politické rozdělení světa se příliš nezměnilo. Stranu dobra tu stále zastupuje GDI (Global Defence Initiative), jakási budoucí obdoba našeho NATO vzniklá z popudu OSN. Proti ní stojí, a zájmy zla zastupuje, Bratrstvo NOD vedené charismatickým Kanem. Křehkou rovnováhu sil narušují Zapomenutí, mutanti podléhající následkům otravy tiberiem, zrazení členy GDI i NOD. Od konce prvního dílu, kdy jsou síly Bratrstva rozprášeny a Kaneovo sídlo zničeno, se snaží GDI o nalezení Kaneova těla. Kane, noční můra velení GDI, je i přes svou domnělou smrt stále uctíván svými fanatickými přívrženci a tak z povrchu celé planety neustále přicházejí neověřené informace o údajné Kaneově existenci. Přes tyto znepokojivé informace je bezcílné pátraní po Kaneovi zastaveno a Kane je tak s definitivní platností prohlášen za mrtvého. Sladký pocit vítězství opouští GDI v okamžiku, kdy na orbitální stanici Philadelphia, hlavní velící centrum GDI, dorazí Kaneova zpráva. Kane je zpět a s ním i celé Bratrstvo v plné síle. Konflikt tak propuká znovu od začátku s ještě větší intenzitou.

Výborně napsaný příběh věrně dokreslují filmové sekvence vkládané mezi jednotlivé mise. Osobně jsem neměl tu čest vidět v počítačové hře něco podobného. Nebojím se tvrdit, že hrané sekvence nezaostávají za některými filmy v kinech (Wing Commander je dobrým příkladem), i když tady na rozdíl od filmových kolegů nejsou zdrojem zábavy a stačí, že pouze umocňují atmosféru hry. Vysoké kvalitě této části hry jistě nemalou měrou přispělo hvězdné herecké obsazení – James Earl Jones (např. film Conan the Barbarian) a Michael Biehn.

Hra samotná se odvíjí podle zaběhnutého scénáře známého už od Dune 2. Postavit základnu, vydělat peníze těžbou tiberia, vyrobit jednotky, opevnit základnu a zničit nepřítele. Některé mise jsou pravda poněkud odlišné – dostanete omezený počet vojáků, se kterými máte splnit daný úkol – zničit budovu, osvobodit rukojmí… Tento zaběhlý scénář je ale přesně to, co drtivá většina hráčů od těchto her očekává. Přidávat něco navíc by mohlo vyvolat negativní reakci: hráči by rádobyzpestření hry mohli považovat spíše za zbytečnou a nudnou přítěž. Znám mnoho lidí, kteří považují mise bez vlastní základny za nutné zlo, pokud se chtějí dostat ke svému oblíbenému budování v další misi. Vlastní příběh hry se táhne přímočaře od začátku až ke konci, tu a tam ale dostanete možnost výběru následující mise – je vám např. doporučeno zničit vodní elektrárnu v sousedním sektoru, čímž narušíte obranyschopnost nepřítele v následující misi. Ať už ale nabídku přijmete nebo ne, výsledek bude vždy stejný – nepřítele musíte zničit stejně sami.

C&C obsahuje armádu nových jednotek      Mrtvý svět budoucnosti

Při hraní hry mi připadalo zdlouhavé a nudné dokončování jednotlivých misí. V sektoru, kde máte už zcela jasnou převahu a vítězství je neodvratné, musíte pracně hledat poslední nepřátelskou protiletadlovou věž. Teprve po jejím zničení jste uznáni za vítěze. Uvítal bych gentlemanskou dohodu, podle které se vzdává soupeř, který už zcela zjevně ztratil všechny naděje na výhru. Někomu ale přesto může přijít zábavné honit po mapě posledního pěšáka a vychutnávat tak svůj triumf.

Největší novinkou grafického zpracování hry je dynamické osvětlování. Jednotky se noří do tmy, strážní věže osvětlují bojiště kužely světla. Celá krajina působí barevnějším dojmem než jsme byli až doposud zvyklí a vytváří iluzi 3D prostoru (podobně jako ve Starcraftu). Jednotky vyjíždějí a sjíždějí ze skalních vyvýšenin, podjíždějí a přejíždějí mosty a brodí se ponořené ve vodě. Zpočátku se to může zdát chaotické, ale hra si i přesto stále uchovává úžasnou přehlednost. Výborně zpracované jsou animace jednotek a budov. Každá jednotka je neustále v pohybu a budovy vytvářejí iluzi skutečných staveb, ve kterých se opravdu těžce pracuje (nikdo nečekal, že to bude jinak). Grafika hry je prostě přesně taková, jakou si můžeme přát. Přestože tyto efekty na hratelnost žádný velký vliv nemají, potěší. Hra podporuje maximální rozlišení 800x600 pixelů, zcela dostatečné pro tento typ hry. (Na internetu jsou k nalezení cesty, jak toto rozlišení ještě značně zvýšit, otázkou zůstává, zda to má smysl).

Po zvukové stránce hra ničím nepřekvapí. Slušný hudební doprovod neruší a zvukové efekty svoje základní poslání také plní. Přesto tato část hry ušla od stařičké Dune 2 nejkratší část cesty. Hudba v Duně je i dnes dokonalá a zvuky a hlasy jednotek byly téměř úplně stejné jako dnes. Hlášky a křik jednotek už po krátké době hraní upadají do stereotypu a člověku až začnou lézt krkem neustále omílané fráze.

Jako každá správná RTS přináší i C&C mnoho nových jednotek, základní staré jednotky z předchozích dílů však samozřejmě nechybí. Známé harvestery, lehká pěchota, zdravotníci a inženýři připraví hráčům znalých her Westwoodu domácké prostředí. Se znalostmi původních jednotek tak snadno a rychle proniknete znovu do hry, nebudete muset všechny jednotky zkoumat a učit se s nimi zacházet, všechno vám půjde úplně samo. Postupně přibudou zbrusu nové jednotky. GDI může nově nasadit létající pěchotu a velmi nebezpečné diskoboly. Lehké tanky GDI jsou nahrazeny obdobami mechwarriorů, kráčejícími obrněnými roboty. Pro boj a přesuny po vodní hladině je určeno obojživelné APC a nový typ vznášedla. Renesanci prožívá i sonický tank z Dune 2. Vylepšení doznaly vzdušné síly GDI – nový orca přepravní letoun a orca bombardér, smrtelně nebezpečná zbraň ve velkých skupinách. Zajímavou jednotkou GDI i NOD je droid pátrač (Hunter-Seeker droid). Tato jednotka po vypuštění náhodně vyhledává nepřátelské jednotky a stavby, které autodestrukcí ničí. GDI vyniká těžkou technikou (Mammoth Mark II), NOD disponuje královsky vyzbrojenou pěchotou - kyborgové, neviditelnými jednotkami a větším arzenálem zbraní hromadného ničení. Bratrstvo vlastní skupinu jednotek schopných zahrabávat se pod zem. Takova jednotka je viditelná pouze pro speciální stroje GDI. Trumfem pěchoty NOD je mutantní únosce (Mutant Hijacker). Tato jednotka je schopna obsadit a řídit libovolné nepřátelské vozidlo. Na obou stranách přibylo velké množství speciálních jednotek ala Tanya z Red Alertu. Celkově je NOD technologicky o malý krok před GDI. Změn doznaly i budovy, ačkoliv ty základní známé z předchozích her chybět nemohou. GDI přišlo s modulárním systémem věží. Všechny mají společný typ podstavce, na který je možno navěsit potřebný typ zbraně. Chybkou je, že typy nelze na jednom podstavci kombinovat. NOD vlastní mnohem mocnější obranné stavby – laser a obelisk of light ničící jedním zásahem libovolnou pěší jednotku na neuvěřitelné vzdálenosti. Stavba obranných zdí je nejzdlouhavější a nejnudnější částí hry. Nemožnost jejich hromadné stavby dělá z jejich budování peklo (už Sim City umělo stavět hromadně silnice!). Jednotky už hromadně vyrábět umožněno je, ale pouze do nelogického omezení pěti kusů (?). Budování staveb je stále založeno na zastaralém systému, ve kterém je nutno stavbu nejprve vyrobit a až následně umístit (narozdíl třeba od Warcraftu). Fog of war, způsob “zastarávání mapy” (vidíte pouze tam, kam vidí vaše jednotky), je k dispozici pouze v multiplayer režimu a z kampaně byl nepochopitelně vypuštěn.

J. E. Jones      Pseudo 3D krajina

Umělá inteligence(AI) jednotek doznala jasných vylepšení od předchozích dílů. Počítač už neútočí zmateně v oddělených skupinkách, ale snaží se jednotky koordinovat. Navíc si vypomáhá klasickými počítačovými fintami (střelba po nejvíce oslabených jednotkách atd.). Celkově je AI zcela vyhovující. Její úroveň se příslušně zvyšuje s postupem v kampani. Zpočátku si tedy zahrají i úplní začátečníci, kteří se postupem času naučí všechny potřebné finty, v pozdějších misích si už užijí i ostřílení RTS mazáci. AI se v plné kráse předvede až multiplayerovém režimu pro jednoho hráče (volba “Skirmirsh” – bitka). Tam se z počítače stává nesmlouvavý protivník, a pokud si navíc protivníků navolíte několik, bude vám opravdu horko.

I tak se někdy stane, že vaši opevněnou základnu napadnou nesmyslně dva pěšáci (nebo to byl záměr?). Nepotěší stále jednoduše řešený pathfinding – pěšák neumí obejít tiberiové pole, harvester si to klidně šine přes střed nepřátelské základny nebo čeká u sila, protože jej “obsadil” druhý harvester nacházející se na druhé straně mapy atd.

Multiplayer nabízí hru přes Internet (speciální server Westwoodu) – TCP/IP, v lokální síti –IPX (nebo Kali), hru přes kabel nebo modem a skirmirsh (bitku) proti AI počítače. Není třeba připomínat, že hra více hráčů dodává každé hře další rozměr.

Co tedy vlastně dělá z C&C: TS tak výbornou zábavu? Je to bezchybné naprogramování hry, pečlivá starost o každý detail od instalace (novinové články) až po poslední animaci, nikde ve hře jsem neobjevil nedokonalost, kterou měli odhalit betatesteři. Je to dokonalá E.V.A., počítač GDI komentující přátelským hlasem celou hru. Jsou to desítky drobných vylepšení. Takových, které vám budou připadat tak samozřejmé, že si jich možná ani nevšimnete – zobrazení cíle cesty každé pohybující se jednotky, vylepšené ovládání hry a jiné.

Přes všechny výše popsané výhrady je Command & Conquer: Tiberian Sun špičková hra. Je to hra pro všechny hráče od RTS začátečníků, které zasvětí do tajů tohoto typu her, až po skalní RTS fandy, kteří se budou nejvíce bavit u hry více hráčů nebo na speciálních mapách (i náhodně generovaných) proti více počítačům současně. Její autoři mysleli i na majitele starších počítačů. C&C tak spustíte i na počítačích, které už dávno nemohly přivítat novou hru. Je prostě přesně taková, jakou ji chceme mít. Příjemnou zábavu.

Battlecontrol offline.

4/5

Grafika

ŚŤŽŹ…

Zvuky ŚŤŽ„…
Hudba ŚŤŽŹ…

ŚŤŽŹ…

Hratelnost ŚŤŽŹ…

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 15 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 8 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A