Command and Conquer: Renegade – poprvé ve třidé

Po obrovských úspěších real-time strategií s názvem Command and Conquer, se rozhodli ve firmě Westwood zkusit taky něco jiného, a tak začali pracovat na 3D akci zasazené do světa C&C. Po několikaletém úsilí vývojářů se dnes konečně dostává toto dílko na naše harddisky. Ptáte se, jak dopadla premiéra úspěšných tvůrců realtime strategií v nelítostném světě 3D akčních her?

Platforma: PC
Typ hry: akční
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 96 MB RAM, 700 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesoer 1 GHz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesoer 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Výrobce: Westwood Studios (www.westwood.com)
Distributor hry: Electronic Arts (www.ea.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)

Westwood je určitě tým plný skvělých programátorů, grafiků, level designerů atd., ovšem za svou slávu vděčí firma hlavně real-time strategiím. Právě proto mě vždy, když se objevily nějaké nové informace ohledně Renegade, napadlo něco ve smyslu „jen aby to nebyl průšvih“. 2D real-time strategie (i když veleúspěšné) rozhodně nejsou to samé jako 3D střílečka. Westwoodi ovšem neponechali nic náhodě a moje pochybnosti se postupně s každou dávkou nových zpráv a salvou obrázků rozplývaly jako pára nad hrncem. A dnes? Po týdenní pařbě Renegade? Vše podstatné se dozvíte v následujících odstavcích.

Příběh hry

Pamatujete si jednotku Commando z Tiberian Sunu? Ano byla to nekřesťansky drahá jednotka avšak extrémně účinná - voják, kterému nedělalo problém zničit nepřátelskou elektrárnu v několika sekundách od vydání příkazu. A o podobné husarské kousky se budete v Renegade pokoušet i vy. Příběh je opět zasazen do bojů mezi GDI (Global Defense Initiative) a NOD (Brotherhood of Nod). Pokud náhodou někdo neví, tak ve stručnosti - GDI jsou ti „dobří“ a NOD ti „zlí“. V Renegade obsadíte roli jednotky komanda GDI - Nicka Parkera, jemuž všichni přezdívají Havoc. Překlad slova Havoc (zkáza, katastrofa) naprosto vysvětluje styl a taktiku boje tohoto vojáka. Jedná asi o jednoho z nejlepších borců, kterého GDI má. Jeho skvělé schopnosti jsou ale vyváženy poněkud egoistickou povahou a pokud mu zadáte úkol, soustředí se pouze na něj a při jeho plnění kašle na všechny ostatní a na doplňující příkazy shora. Jeho účast v akci tak jednoduše poznáte podle vysokého čísla v kolonce „civilní oběti“.

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Po seznamovacím tutorialu a úvodní misi, unese NOD pod vedením generála Raveshawa tři elitní vědce GDI ve výzkumu tibéria. Jejich návrat zpět bude úkol, který bude zaměstnávat Havocovu (tedy vaši) hlavu. Samozřejmě nic nebude tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, a tak se dějová linie postupně zamotává a zamotává. Dojde i k několika překvapivým zvratům (ne, nic neprozradím :-). Navíc kromě gen. Raveshawa do hry vstupuje i bývalá „velmi blízká přítelkyně“ Havoca Sakura, která se nechala najmout NODem, takže se máte určitě na co těšit.

Vítejte ve světě C&C aneb prostředí a grafika hry

Už od prvních Havocových kroků po zemi seznáte, že se autorům převod do 3D povedl. Z dvou různých pohledů (z pohledu očí a za zády Havoca) si vybere určitě každý, který mu více vyhovuje. Každopádně ať se podíváte na jakoukoliv jednotku, budovu, keř či jinou terénní nerovnost, vše vypadá velice dobře. Po grafické stránce zkrátka nemám hře co bych vytknul. Nejedná se o žádnou grafickou revoluci, ale vše je tak jak byste čekali.Těžké tanky vypadají opravdu hrozivě, lehké bugíny naopak pohyblivě a vůbec si nepřejte vidět plamenometný tank těsně před výstřelem. :-) A co teprve až se dostanete k nějaké nepřátelské budově. Z rafinérie každou chvíli vyjede obrovský harvester a s duněním se opět vydá na svou nekonečnou cestu za tibériem, Obelisk (taková hodně nebezpečná věžička) vypadá opravdu monumentálně a nebezpečně. Když se v průběhu mise na chvíli zastavíte a rozhlédnete se kolem, je to prostě nádhera. Vedle vás běží vojáci GDI, proti nim se staví jednotky NODu, zdálky se přibližuje lehký tank NODu, když v tom ho zničí přesně mířená střela z obřího Mammoth tanku – až tohle všechno uvidíte, budete zkrátka v TOM – ve světě C&C.

Mise

Bohužel to, co jsem napsal na konci předchozího odstavce je náplní maximálně jedné, dvou misí (z jedenácti). Ostatní jsou pouhou „one-man show“. Autoři se tolik chlubili, že při hraní budete mít pocit, že jste pouhým jedním z mnoha. Představoval jsem si týmové mise ve stylu Flashpointu, ovšem Renegade se většinu času drží tradičního stylu „jen ty nás můžeš zachránit“. Co jiného si má člověk pomyslet, když čtyři bývalí Havocovi spolubojovníci z elitního komanda GDI jsou do jednoho zajati a vy je musíte zachraňovat? Proč jste ve většině misí sami proti jedné základně NODu? Proč vám počítač zadává tolik úkolů, že to vypadá jako byste byl jediná schopná jednotka GDI v okruhu sta kilometrů? Ne že by to bylo v 3D akcích něco neobvyklého, ale když autoři týmovou spolupráci vyzdvihovali, byla pro mě realita docela velkým zklamáním.

Druhou velkou vadou je obrovská linearita misí. Každou mapu si představte jako různě klikatou čáru vedoucí z bodu A (startu mise) do bodu B (cíl mise). Díky tomu se sice prakticky nemůžete ztratit a někde zatuhnout, na druhou stranu je hra neuvěřitelně nudná a stereotypní. Nemůžete vůbec ovlivnit jestli přepadnete nepřítele z jiného směru než zamýšlel level designer, protože to zkrátka nejde. Takže se pořád plahočíte úzkými roklinkami příp. ohraničenými cestami abyste náhodou neudělali něco s čím autoři nepočítali. Ze začátku si toho možná nevšimnete, ale až vstoupíte do NODem ovládaného městečka, pochopíte, o čem mluvím. Místo abyste mohli naplno využít potenciál spleti ulic (a různě se skrývat, chodit oklikou atd.), musíte jít po cestě široké jak dálnice a až na pár výjimek nemůžete nikam odbočit (každá vedlejší ulice je zaskládaná nějakým vrakem tanku nebo je slepá).

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Úkoly, které dostáváte shora se často točí okolo sabotáží nějakých budov. Jak jsem totiž ještě neřekl, do každé budovy můžete vstoupit a pokud se vám v podzemním bludišti podaří najít hlavní terminál té které budovy, můžete ji jeho zlikvidováním celou zničit. A určitě si dovedete představit, jak jednoduše můžete protivníka ochromit zlikvidováním jeho elektrárny. Mezi dalšími úkoly nechybí ani obligátní hledání přístupových karet, osvobozování zajatců a hlavně neustálé hledání unesených vědců. Bohužel úkoly se v podstatě pořád opakují – když musíte podesáté zlikvidovat Hand of NOD, už to není ono. Autoři vás často nechávají pobíhat širokými podzemními prostorami, a to po čase začne nudit. O to více se mi líbili mise „outdoorové“, kde je přece jen více místa pro taktizování. Co se týče poměru simulace/arkáda nečekejte od Renegade nějakou přemíru reality, hraje se jako ve starých C&C na životy, kdy jako obvykle taková střela do hlavy určitě sebere více života než do nohy. Abyste byli dokonale v obraze, tak stejně jako ve strategii můžete sledovat ukazatel zdraví jakékoliv jednotky a lehce zjistit, jak má na kahánku.

Havocův arzenál


Automatic Pistol - Základní pistolka s tlumičem. Je speciálně upravena pro záškodnické akce. Její největší výhodou je fakt, že má nekonečně mnoho nábojů. Přestanete ji používat v okamžiku, kdy získáte jakoukoliv jinou zbraň.

Chain Gun - První zbraň, u které chvíli zůstanete - rotační kulomet jak se patří. Stovkou nábojů, které pojme najednou, dokážete zlikvidovat spoustu nepřátel. Díky její skvělé kadenci ji můžete v nouzi použít i proti nepřátelským vozidlům.

Flame Thrower - Klasická zbraň, která se zalíbila i borcům z Westwoodu. Není nic lepšího než sledovat nepřátele, jak panicky křičí a snaží se uhasit hořící kousky svého oděvu. Jako vždy je největším omezením zbraně malý dostřel.

Rocket Launcher - Pokud nemáte raketomet a potkáte nepřátelský tank, jste lidově řečeno v háji. Tato zbraň je logicky určena pro ničení těžce pancéřovaných cílů. Nepřátelskou helikoptéru přivážející posily zlikvidujete jedním výstřelem, tanky spotřebují alespoň čtyři.

Laser Rifle - Sice je to zbraň NODu, ale nikdo vám nebrání ji používat. Má mnohem větší účinnost než obyčejné zbraně. Vhodná zejména proti pěchotě, avšak díky své účinnosti zničí i lehce pancéřovaná vozidla. Můžete ji používat na blízko i na dálku.

Laser Chain Gun - Pokud zabijete elitní důstojníky NODu, získáte laserový rotační kulomet. Platí u něj vše jako u obyčejné laserové pušky. Navíc díky vyšší rychlosti střelby jde všechno o hodně rychleji. Je ideální pro boj na otevřených prostranstvích.

Volt Auto Rifle - Speciální zbraň vytvořená největším odborníky GDI pro proti-pěchotní boj. Silný elektrický výboj zlikviduje s přehledem jakéhokoliv pěšáka, který se dostane do dosahu této smrtící energetické zbraně. Nevýhodou je bohužel dostřel, díky kterému se hodí pouze na boj na kratší vzdálenosti.

Personal Ion Cannon - V Renegade nenajdete lepší zbraň proti těžkým tankům. Flame Tank, který byste zničili pěti výstřely z raketometu, zvládne Personal Ion Cannon nadvakrát. Navíc je skvělý na ničení bossů. Nevýhodou může být delší doba nabíjení.

Tiberium Flechette Gun - Jedná se o nejlepší tibériovou zbraň. Vystřeluje úlomky tibéria buď jednotlivě nebo ve větších dávkách. Smrtící zbraň, ovšem v době kdy ji získáte jsou všude okolo mutanti, kterým tibérium neublíží.

Ion Cannon - Naprosto destruktivní zbraň. Pokud tento přístroj aktivujete, okamžitě se zatáhne, začne drobně pršet a vy máte pouze dvacet sekund na útěk. Pokud se nestihnete do té doby schovat, budete stejně jako všechno okolo smeteni z povrchu zemského iontovým dělem z oběžné dráhy.

EVA – elektronický videoasistent

Jelikož je Havoc na cestách často sám, nadělili mu Westwoodi společníka ve formě inteligentního počítače s příjemným ženským hlasem. EVA zaznamenává všechny vaše úkoly, analyzuje nepřátele, zbraně, vozidla – zkrátka taková přenosná sekretářka (jen to kafe kdyby občas uvařila :-). Díky tomu se v každém momentu hry můžete zastavit, podívat se na zadané úkoly nebo si přečíst stručné povídání o každé zbrani či nepříteli. EVA vám také přímo na obrazovce šipkou ukazuje, kudy se máte vydat, abyste splnili zadaný úkol. Součástí EVY je i radar, díky kterému máte přehled o nepřátelích v blízkém okolí (i když jsou třeba skryti za rohem). Bohužel velikost (spíše malinkost) tohoto radaru mě stála několik desítek bodů života, když jsem si několikrát spletl tečku označující vojáka, trojúhelníčkem signalizujícím těžký tank. Jinak je EVIČKA docela fajn a mnohokrát vám ušetří spoustu času.

Zbraně, nepřátelé a vehikly

Počet zbraní a jejich variabilita do značné míry ovlivňuje zábavnost každé akční hry. Koho by bavilo běhat všude jen s jednou pistolkou? Westwoodi si jsou toho dobře vědomi, a tak nám naservírovali více než dvacet různorodých zbraní. Sice z nich v singleplayeru můžete využít jen asi patnáct, přesto je to nadprůměrný počet. Setkáte se s tradiční základní pistolí s tlumičem, samopalem, rotačním kulometem, ale i laserovkami, plamenometem a třeba i s novými tibériovými zbraněmi.

Ani variabilita nepřátel není Renegade cizí. Narazíte na základní vojáčky, důstojníky, raketometčíky, borce s plamenometem, mutanty (to když se nepovedou pokusy s tibériem :-) a mnoho dalších. Každý typ jednotky má jinou zbraň, takže nestačí jen stereotypně zabíjet jednoho vojáka za druhým. U obyčejných vojáků je celkem jedno čím je zabijete, ale takoví mutanti tibériovými zbraněmi udolat nepůjdou (protože díky tibériu vznikli). Důstojníci jsou kromě zbraně navíc obdařeni vysílačkou, takže když je necháte chvíli na pokoji, přivolají okamžitě posily. Samostatnou kapitolou je vozový park obou znepřátelených stran. Připravte se na tuhé souboje s nepřátelskými tanky, bugínami nebo třeba helikoptérami. Nic vám samozřejmě nebrání, abyste si našli volný tank i vy a rozdali si to s nepřáteli férově ocel proti oceli. Při projížďkách ve vozidlech určitě oceníte skvělé ovládání, díky kterému můžete mířit nezávisle na směru jízdy. 

Světlé stránky hry
  • grafika
  • multiplayer
  • kvalitní převedení světa Command anc Conquer do 3D
  • počet a variabilita zbraní a nepřátel
  • EVIČKA :-)
Temné stránky hry
  • tupost protivníka
  • stereotypní úkoly
  • občas zbytečně protahované mise
  • lineárnost úkolů

AI aneb abnormal idiocy

V počítačových hrách obvykle znamená zkratka AI Artificial Inteligence, česky umělá inteligence. Westwoodi ovšem viditelně ve zkratkách plavou, protože si zřejmě řekli, že AI se rovná abnormal idiocy a podle toho vytvořili celé Renegade. Troufám si tvrdit, že jestli považujete IQ jednotek v Serious Samovi 2 rovnající se nule, pak IQ jednotek v Renegade musí občas nabývat záporných hodnot. Nad některými počiny vojáků opravdu zůstává rozum stát. Nejenže na vás voják začne útočit až když vás vidí na vlastní oči (nikdy nepřijde na pomoc kolegovi byť by stál metr od něj), ale na můj vkus až příliš často se stane, že voják po úvodní přestřelce zaleze za roh a v přikrčené poloze začne postupovat směrem k vám. Na tom by nebylo nic divného – důležité je JAK postupuje. On totiž jde POZPÁTKU, takže si můžete vybrat, jak ho zastřelíte. Demenci vojáků dokumentuje i příhoda, která se mě stala na pět metrů široké cestě, kde jsem se střetl s dvojicí vojáků. Po výměně několika gramů olova jsem se stáhl, abych mohl v klidu vyměnit zásobník a mimoděk jsem přešel na druhou stranu. Vojáci mě začali pomalu pronásledovat, ale jak tak procházeli po druhé straně, nevšimli si mě, pomalu postupovali dál a kdybych je zezadu nezastřelil asi by mě hledali ještě teď. Chápete to? Já ne, připomínám, že nikde nebylo žádné křoví, skála, za kterou bych se schoval, prostě holá cesta. Občas možná naleznete u vojáků z Renegade ojedinělý záchvat inteligence, ale celkově je to hodně slabé.

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Bohužel ani inteligence vašich spolubojovníků není jiná. Vaši spolubojovníci jsou neuvěřitelně tupí a sami si neotevřou ani dveře od výtahu. Navíc se vám pletou do rány, takže je často nechtěně zastřelíte. Pokud máte v některé misi jednu takovou nadmíru inteligentní osůbku chránit, není to žádný med. Když jsem jednou měl vyvést doktora Mobiuse z nepřátelské rafinérie plné cizích vojáků, byla to pro zkouška ohněm. Doktor, místo aby počkal až vyčistím cestu od nepřátel, mě vždy předběhl, začal útočit sám a než jsem se k němu dostal byl většinou mrtvý. Po šestém takovém neúspěšném pokusu jsem byl na infarkt a měl jsem chuť zastřelit doktora sám.

Multiplayer

U recenzí se občas ke konci setkáte s dovětkem „jo a taky to jde hrát po síti“. Jelikož je však multiplayer u Renegade natolik zvláštní a originální, zaslouží si trochu více prostoru. Zapomeňte na všechny mody Capture the flag a jemu podobné. Renegade přináší něco nového. Vychází z původních C&C a autoři v něm nezapřou svou strategickou minulost. Hráči se rozdělí na dvě skupiny (GDI a NOD), každá má svou základnu, své budovy, svůj harvester a samozřejmě taky kredity. Kredity samozřejmě používáte na nákup zbraní, techniky a dalších vojáků. Úkolem každé skupiny není nic jiného než zničit soupeřovu základnu. Multiplayer tak přináší přesně to, co jsem od Renegade očekával. Akci, strategii a pocit, že jste jen jeden z mnoha. Je to úžasné, zábavné a jen se divím, proč  to nikoho nenapadlo dřív.

Command and Conquer: Renegade   Command and Conquer: Renegade

Závěrečné drobky

Celou hru podbarvuje tradičně skvěla muzika, která je podobná té v Red Alertu 2. Zvuky si taky zachovávají vysokou úroveň (miluju zvuk vojáka přejetého tankem :-). O grafice jsem už mluvili, takže zbývá jediné - koupit či nekoupit? Hra není nikterak obtížná, ale díky multiplayeru a třem stupňům obtížnosti si ji jistě užije každý. Ač jsem v recenzi hodně kritizoval, Renegade je určitě zajímavá hra a nepochybuji, že už kvůli svému jménu (C&C) se určitě nějaký ten miliónek kopií prodá. Nabízí se srovnání s Medal of Honor, která v těchto dnech také vychází. Ve zkratce: Renegade je oproti MoH méně reálný, více akční, avšak skladba misí nedosahuje kvalit těch v MoH, ale celkově se nedá říct, že by jedna hra byla mnohem lepší než ta druhá (i když ta inteligence jednotek je v Renegade opravdu špatná). Proto si raději přečtěte obě recenze a odpovězte si sami - vyhovuje vám více futuristický svět Command and Conquer nebo máte raději ponurou atmosféru 2. světové války? Nebo jste si snad oblíbili humor Serious Sama 2? Rozhodnutí je jen a jen na vás.

Pokud byste něco potřebovali, oficiální stránku hry naleznete tady.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 7/10

Nadprůměrná střílečka se skvělou grafikou, vysokým počtem zbraní,  propracovaným světem C&C , výtečným multiplayerem avšak s neuvěřitelnou debilitou jednotek. Výsledek? Osmička s odřenýma ušima.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce
Výrobce: Westwood Studios
  • grafika
  • multiplayer
  • kvalitní převedení světa Command anc Conquer do 3D
  • počet a variabilita zbraní a nepřátel
  • EVIČKA :-)
  • tupost protivníka
  • stereotypní úkoly
  • občas zbytečně protahované mise
  • lineárnost úkolů
Diskuze (24) Další článek: Maxis hlásí SimCity 4

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,