Crash Bandicoot: Příběh nejslavnějšího vačnatce

Crash má na svém kontě pěknou řádku her a k tomu ještě v příštím roce přibude předělávka původní trilogie do nového kabátu. Teď se ale pojďme podívat, čím vším si musel v dobách své největší slávy projít.

Úplně původního Crashe mají na triku borci ze studia Naughty Dog. Ale vždyť ti dělají Uncharted a Last of Us, ne? Ano, ale jejich začátky vypadaly trošku jinak, než byste si možná mysleli.

Když se na to ale podíváte z jiného pohledu, tak Crash je vlastně do jisté míry jako Nathan. Prožívá jedno dobrodružství za druhým a nevzdá se, dokud nedosáhne svého. U Crashe to ale berte spíš v šílenějším smyslu.

c.jpgc2.jpgc3.jpg
Všechno začalo v laboratořích hlavního záporáka

Výplod experimentu

Crash jako takový vznikl v laboratoři doktora Neo Cortexe, který experimentoval s mutacemi zvířat. Výsledkem jeho pokusů je Evolvo-Ray, který dokáže nevinné zvíře proměnit ve stvoření s nadlidskou silou.

Do tohoto experimentu je zahrnut i Crash, který má stát v čele Cortexovy zvířecí armády. Jeho kolega Nitrus Brio ho ale varuje, že si nemá zahrávat s takovými věcmi. Doktor si ale samozřejmě nedá říct a pokračuje v mutování. Celý experiment tak skončí katastrofou a Crash se ocitá na svobodě.

c21.jpg
Coco se objevila už ve dvojce

Cortex se ze své chyby ale nepoučí a stejný pokus provede i na Tawně, Crashově přítelkyni. Té se ale na rozdíl od Crashe nedaří uniknout, takže se pro ni musíte vypravit a vyrvat ji ze spárů zlého doktora Cortexe.

Nějak takhle by se dal shrnout příběh prvního dílu. Už v té době našel Crash hromady fanoušků a pomalu se šplhal na post maskota značky Playstation. Jinde, než na prvním Playstationu si ho totiž zahrát nemůžete. To se ale s příchodem remasteru konečně změní a i mladší hráči poznají, na čem si dnes už odrostlejší generace hráčů ujížděla. Prakticky to byla 3D skákačka, ale tak dobře udělaná, že baví i dneska. 

c31.jpgc32.jpgc33.jpg
Trojka je obecně považovaná za nejlepší díl

Jedním z poznávacích znamení Crashe je také wumpa fruit. Tyhle atypická jablíčka se s ním táhnou na každé výpravě a také mu zachraňují krk. Za nasbírání 100 jablek dostanete život navíc, a když budete pečliví a seberete všechny v úrovni, dostanete na konci odměnu a to se přece vyplatí.

Lepší, hezčí, rozmanitější

Úspěch prvního dílu samozřejmě nemohli vývojáři nechat jen tak, takže rok na to vyšlo pokračování s podtitulem Cortex Strikes Back. Z podtitulu jistě poznáte, že úhlavním nepřítelem se opět stává doktor Cortex.

Z jeho zničeného hradu dokázal uniknout ve vzducholodi a teď se vrací pro svoji pomstu. Našel totiž jakýsi krystal s obrovskou mocí. Ten ale není jen jeden, celkem jich je všude možně rozeseto 25. K ovládnutí světa potřebuje všechny, a tak využívá Crashe a postupně se dostává k dalším krystalům. Tady ale přichází na scénu Cortexův dávný kolega Brio, který jeho plán zhatí.

Dvojka přinesla spoustu vylepšení. Více lahodila oku. Na rozdíl od jedničky tady byly různorodější levely. Přišly zimní úrovně, pouštní, lávové… Bylo toho zkrátka hodně. To jsme ale ještě nevěděli, co Naughty Dog chystají do pokračování.  

cb2.jpgcb.jpgcb3.jpg
Crash Bash je jen snuškou miniher

Obecně je za nejlepší díl považován právě třetí díl a já nemůžu jinak, než souhlasit. Největší díl složený z několika světů. Každý z nich je laděn do jiného tématu. Přibyla navíc nová hratelná postava.

Objevila se už ve druhém dílu a není to nikdo jiný, než Crashova sestra, Coco Bandicoot. Tu dostanete do rukou především v úrovních, kde usedáte za řídítka nebo na hřbet zvířete. Dokázala osedlat třeba nosorožce nebo sjížděla vlny na vodním skútru. Nějakou tu jízdu si ale dal i Crash.

Ten Cortex si ani tady nedá pokoj. Po tom, co byl poražen na konci dvojky na vesmírné základně, spadl zpět na zem a probudil starověké zlo. A vy to, co natropil, zase musíte uklízet.

cr.jpg
Crash Team Racing je velmi úspěšná odbočka od hlavní série

Zlo se prezentuje v podobě masky Uka Uka. Neplést si s Aku Aku, která pomáhala Crashovi už v přechozích dílech. Tentokrát se ukáže i zcela nová postava. Na scénu přichází další doktor.

Nefarious Tropy si pohrává s časem a podaří se mu vytvořit funkční časostroj. Stále se v příběhu motají krystaly z dvojky. Ty chce využít i Uka Uka k ovládnutí světa. Díky Tropyho vynálezu se mohou společně s Cortexem vypravit do dob, kdy ještě byla známá poloha všech krystalů. Samozřejmě, že všechno dobře dopadne a zkáza světa je opět zažehnána.

Začátek konce

Po trojce si Crash dal pauzu od dobrodružství a zachraňování světa a vydal se na okruh. Crash Team Racing je zkrátka Mario Kart s postavami z jiné série. Několik tratí, hratelných postav, powerupů a skvělý multiplayer. V jednoduchosti je síla.

cw.jpg
Wrath of Cortex už nesklízel takové úspěchy, jako jeho předchůdci

Právě závodní odbočka byl poslední Crash, kterého měli na starosti vývojáři z Naughty Dog. V tomto okamžiku začínal Crashův pomalý úpadek.

Štafetu přepralo studio Traveller's Tales. Sice se snažili vytáhnout ze série to nejlepší, ale už to zkrátka nebylo ono. I na hodnocení to bylo znát. Předtím Crash sbíral osmičky, devítky a při prvním dílu od TT, The Wrath of Cortex, to sklouzlo někam k šestce. Poprvé se Crash také vydal mimo svoji domovskou konzoli. Krom Playstationu vyšel i na Xbox a Gamecube.

 

Byl to sice pořád Crash, ale tak nějak se z něj vytratila jiskra.

 

Vývojáři ale nehleděli na hodnocení a vytvářeli další díly. Došli až k neuvěřitelnému osmému dílu, a to nepočítám všelijaké odbočky, které se skákačkovou linií nemají nic společného. Byl to sice pořád Crash, ale tak nějak se z něj vytratila jiskra.

Příběh se stále točil kolem Cortexe a zlé masky. Nové charaktery sice přibývaly, třeba Crunch Bandicoot z Wrath of Cortex, ale už si hráče nezískali tak, jako se to povedlo Crashovi a Coco.

Po roce 2008, kdy vyšel poslední velký díl ze série Crash Bandicoot, vedení usoudilo, že už to nemá smysl a hra Crash Landed, duchovní nástupce Crash Team Racing, nikdy nespatří světlo světa.

Kromě hlavní série ještě vyšla pěkná řádka spin-offů, které se ale moc do historie nezapsaly. Vezměte si třeba Crash Bash, což byl shluk miniher a ještě k tomu ne moc zábavných.

ns2.jpg
Crash se po několika letech vrací v novém kabátě

I na handheldy se Crash podíval. Na Gameboy vyšel ve 2D verzi a ne jen jednou. Na konzolích současné a vlastně ani minulé generace se neukázal s ničím novým. To se ale v příštím roce konečně změní a i když půjde „jen“ o předělávky prvních tří dílů, tak se zatraceně těším.

Starý Crash v novém

Ale že to té Sony trvalo. Začalo to na minulé Playstation Experience, kde Shawn Layden vešel na pódium s Crashem na tričku. Když pak odešel bez toho, aby jakkoliv cokoliv naznačil, naděje na cokoliv s Crashem zase klesly na bod mrazu.

To se ale naštěstí změnilo na letošní E3, kde po výstupu Hidea Kojimy a jeho Death Strandingu bylo v podstatě potvrzeno, že se na něčem dělá. Ale až po letošní Playstation Experience víme, co, jak a kdy. Navíc, když se tak koukám na gameplay videa, už abych to měl na svém Playstationu.

ns.jpgns3.jpgns4.jpg
No nevypadá to parádně?

Crash má v sobě ukryto ještě jedno kouzlo, které u většiny her nenajdete. Znají ho i lidé, kteří se o hry vůbec nezajímají, stejně je tomu tak třeba u Maria. Už teď od přátel slýchávám, kteří prakticky hrají jednu hru do roka, jestli nevím, kdy ten Crash vyjde.

To, co teď napíšu, berte čistě jenom jako moji teorii. Dle mě si chce předělávkou původní trilogie s názvem N’Sane Trilogy Sony otestovat, jestli lidi mají o Crashe ještě vůbec zájem, nebo na něj už dočista zapomněli. Takže jestli se remaster uchytí, třeba se za pár let dočkáme regulérního rebootu, jaký v tomto roce předvedl Ratchet & Clank.

Tohle všechno je ale v rukou vývojářů a hlavně na společnosti Activision, která vlastní práva na značku Crash Bandicoot. Doufejme tedy, že remaster uspěje a hlavouni v Activisionu pochopí, že Crash hráče baví i po tolika letech.

Diskuze (4) Další článek: Zaměstnanci Crytek si stěžují, že nedostávají zaplaceno

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,