Create - ukažte, co ve vás je (recenze)

Vytvářejte vlastní scény. Experimentujte při řešení zábavných úkolů. Buďtě kreativní! Obal Create se podobnými lákadly jen hemží. A co samotná hra?

Při vyslovení názvu Create (navíc ve spojení s marketingovými slogany na přebalu hry) by si jeden myslel, že se vám do rukou dostane titul, který podnítí vaši tvořivost, titul, v němž si budete moci hrát na vlastním písečku a zcela popustit uzdu své fantazie. Jeden by si myslel, že bude vytvářet vlastní světy a prostředí, fungující systémy. Ale ne. Pánové z PR mají zřejmě odlišný pohled na vyložení těchto pojmů.

Jste chytřejší než Einstein?

Na začátku hry se dostáváte do mírně infantilního prostředí plného barev a veselé hudby. Veškerý děj se odehrává na planetě ne nepodobné té naší, přičemž zde naleznete ostrůvky představující herní světy. V každém z nich na vás čeká deset postupně se odemykajících výzev, které musíte splnit. Vzhledem k tomu, že celkový počet levelů je 140, jednoduchou matematikou zjistíte, že světů na vás bude čekat celkem čtrnáct.

Váš mozek dokonale prověří 140 různorodých levelů

Výzvy spočívají v tom, že musíte nějaký předmět dostat z jednoho místa na druhé, ale abyste to neměli zase až tak jednoduché, budete se přitom muset postavit několika překážkám a logickým puzzlům. K jejich řešení máte vždy určitý počet předem daných objektů, od nafukovacích balónků, až po rakety. Pokud například máte dostat motokáru z jednoho konce propasti na druhý a posbírat přitom body visící ve vzduchu, použijete k tomu několik odrazových lamp a větrníky, díky nimž bude rychlejší. Malou raketku zase nejsnáze uvedete do pohybu tak, že na ni shodíte basketbalový míč. Nehledejte zde však žádný příběh či alespoň navazující levely, všechno se odehrává bez jakékoli spojitosti.

Bohužel cesta za splněním výzev je poměrně lineární, nemáte moc velký prostor na využití plné kapacity své fantazie. Zpočátku jste v tomto ohledu drženi pěkně zkrátka, v pozdějších fázích hry se situace naštěstí obrátí k lepšímu – dostanete k dispozici větší počet objektů, ovšem ani tak nemůžete počítat s příliš kreativním postupem úrovní. K odemčení dalšího levelu vám však nestačí jen splnit všechny výzvy v té stávající. Svou roli zde hrají již zmíněné Spark body, k jejichž dosažení bude třeba potrápit vaše mozkové závity ještě o něco více, ne všechny se totiž nachází na přímé cestě z bodu A do bodu B.

V prvních úrovních se ke konci doberete tak říkajíc s prstem v nose, jenže hned v další úrovni se vám nemusí podařit přijít na správné řešení ani po tři čtvrtě hodině zkoumání, přemýšlení a experimentování. Častokrát se budete muset uchýlit k metodě pokus-omyl, což po čase dělá z hraní celkem frustrující záležitost. Obzvláště ve chvílích, kdy vinou nepatrné chybičky musíte zase úplně od začátku postavit složitý systém kol a kladek, jež vaše autíčko dostanou do kýženého modrého kola. Na radosti vám rovněž nepřidá statická kamera, jež vám ani zdaleka nedokáže poskytnout potřebný přehled.

Svět přesně podle vašich představ… anebo ne?

Nejsilnější zbraní titulu je jeho fyzika. Tu budete také hojně využívat při řešení hádanek, ať už se to týká zvýšení rychlosti pomocí ventilátorů, přenesení přes propast prostřednictvím balónků zavěřených na daný předmět a dalších věcí týkajících se této přírodní vědy. Fyzika zde – jako jeden z mála aspektů – funguje bez problému.

Diskutabilním bodem je možnost vytvářet si své vlastní scény a herní prostředí. Ani tohle není tak úplně pravda. Můžete totiž pouze UPRAVOVAT každý z deseti světů, a to tak, že do něj přidáváte například kytičky, balónky, dinosaury, lvy a další objekty, případně můžete přidávat textury, samolepky, měnit hudbu a pozadí. Vymýšlení vlastních výzev a následné sdílení s ostatními hráči  tím pádem ztrácí na atraktivitě. Osobně jsem si očekávala bohatší možnosti zahrnující stavbu scén od úplného základu.

Create zapnete ve chvílích, kdy budete mít náladu na něco pomalejšího, případně budete potřebovat zabavit mladšího sourozence

Grafické zpracování hraje všemi možnými i nemožnými barvami a ruku v ruce s ním jde hudební doprovod. Celkový dojem z audiovizuální prezentace není špatný.

Create se snaží být rodinnou hrou, která vám otevře svět plný nekonečných možností a dovolí popustit uzdu vaší fantazii. Realita je však naneštěstí pro samotnou hru jiná. Bright Light nedokázali využít velký potenciál svého titulu, namísto toho, aby hráči dali slibované možnosti, přidali do hry spoustu omezení a předem ohraničené cesty, jichž se chtě nechtě musíte držet. A že to někdy není vůbec zábavné, ale na druhou stranu pěkně otravné, vám snad ani nemusím říkat.

Jde spíše o takovou sbírku více než stovky miniher, k níž usednete v případě, že máte chuť řešit logické hádanky, nebo se vám nechce spouštět něco dynamičtějšího, případně potřebujete zabavit dítě mladší dvanácti let. Create není špatná hra, jistě si najde své příznivce, nicméně příslibu velkohubého názvu na obalu rozhodně nedosahuje.

PS: Pro herní pamětníky – Create je jen takovým méně zábavným stínem legendárních The Incredible Machine.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii
Žánr: Logické | Soubor logických puzzlů