Čtenáři naostro: Jindřich Rohlík odpovídá!

Vyplatily se Brány Skeldalu? Kdy hra dorazí k "warezovým" kanálům? Proč uvádí pořad GamePage infantilní dětinská moderátorka? Proč si v televizi propagujete svou vlastní hru? Není po vás pojmenován známý pokrm Párek v Rohlíku? Odpovědi vývojáře a herního publicisty Jindřicha Rohlíka na vaše všetečné dotazy jsou tady!

Cyklus „Čtenáři naostro“ pokračuje druhým rozhovorem s vývojářem hry Brány Skeldalu II (www.napoleongames.cz) a herním publicistou Jindřichem Rohlíkem (jeho krátký medailónek naleznete v úvodním článku). Jelikož se mnoho dotazů překrývalo, není již u otázky uveden autor, ale pouze symbol otázky [?], zatímco odpovědi začínají symbolem [!] (což se nakonec ukázala maximálně přehledné). Tentokrát jste byli vy, čtenáři, ve svých příspěvcích nesmírně tvrdí, a jistě jste zvědavi, jaké argumenty si pro vás Jindřich Rohlík nachystal…

Dotazy ohledně vývoje her

Jindřich Rohlík[?] Jak se liší pokračování Bran Skeldalu od prvního dílu?

[!] Především ve formálním zpracování. Největší rozdíl je ve vizualizaci, zvolili jsme pohled obvyklý v klasických point-and-click adventurách, velké rozdíly jsou samozřejmě také v game designu, převážila dějová složka (včetně adventurních úkolů) a do pozadí mírně ustoupily RPG prvky. Oboje bylo i v jedničce, ale tady se poměr obrátil a byl navíc podtržen už zmíněnou zvolenou vizualizací.

[?] Když jsem viděl obrázky z Bran Skeldalu II, myslel jsem si, že snad nežiju v roce 2003, ale někde v roce 1994. Vždyť do vypadá tak nehezky jako Tajemství ztraceného ostrova! Existují nějaký další důvod, proč bych měl vaši hru zkusit, když už samotný vzhled ve mně vzbuzuje značný odpor?

[!] Nezáleží na tom, jakou hru jste měl na mysli, zda „Tajemství Oslího ostrova“ nebo „Ztracený ostrov“ (podle data vydání spíš ten první titul), tak jako tak budu předpokládat, že jste srovnání myslel jako určitou formu nadsázky, protože každý musí vidět, že Brány Skeldalu 2 jsou technicky i vizuálně přeci jen znatelně dál. Pokud je to s vaším pohledem na grafiku Bran Skeldalu 2 tak zlé, pak Vás nemám jak přesvědčit a ani se o to nebudu snažit. Pokud by tomu tak nebylo, pak důvod, abyste si hru zahrál, samozřejmě existuje: Brány Skeldalu 2 jsou velice zábavnou hrou, která dobře spojuje adventurní i RPG styl. Bylo už mnoho lidí, kteří ke hře přistupovali podobně předpojatě (z některých recenzí je to jasně znát) a po několika hodinách hraní svůj názor, když ne přímo obrátili naruby, tak alespoň znatelně změnili.

[?] Kolik peněz stál vývoj Bran Skeldalu I a II? Kolik kusů prvního dílu se prodalo a vyplatilo se to? Jak to vypadá s čísly prodeje druhého dílu?

[!] Nad odpovědí jsem dlouho přemýšlel a nakonec jsem se rozhodl, že přesnými čísly vás nepotěším. Prozradím Vám ale, že vývoj Brán Skeldalu 2 stál cca čtyřikrát víc než vývoj původních Bran Skeldalu. Náklady na jedničku se vrátily několikrát, na pokrytí nákladů spojených s vývojem dvojky se teprve čeká. Pokud mne mé informace neklamou, pak prodej jedničky přesáhl (včetně všech reedicí a zlevnění) deset tisíc kousků. Připomínám, že cena začínala na 999,- Kč a končila na 199,- Kč.

[?] Budou se Brány Skeldalu II prodávat i v zahraničí (v jakých zemí konkrétně), případně kdo je bude distribuovat?

[!] Na prodeji hry do zahraničí teprve pracujeme, takže vám nic konkrétního v tuto chvíli říct nemohu, i když bych chtěl.

[?] Kdy už konečně dorazí Brány Skeldalu k „warezovým“ kanálům? Tady na vysokoškolských kolejích zatím nikde nejsou – to je ta hra vážně tak špatná?

[!] To nemůžete myslet vážně, že bych se měl komukoliv zodpovídat z absence hry ve warezových kanálech. Mě stačí, že se hra dostala do distribučních řetězců Hypernova, Datart, Carrefour, Comfor, Autocont, Triline, Electrocity a dalších. Zástupci warezového distribučního řetězce mě ještě nekontaktovali. Až tak učiní, odpověď pro ně mám připravenou hned vedle rukavice a míčku.

[?] Líbila se mi hra Twilight na Score CD. Na to, že se jednalo o amatérský projekt, byla hra velice příjemná, vtipná, a možná i lépe zpracovaná než většina dnešních českých adventu. Nechcete něco podobného navrhnout časopisu Level? V hlavní roli by opět mohl být Michal Rybka :o).

[!] Pouvažujeme o tom, ovšem dotazy směřujte spíš na společnost Numedia, která hru vyrobila. My jsme se na tomto projektu pouze podíleli, byť velice rádi.

[?] Nemohl byste zase udělat nějakou hru podobnou Colony 28? Na trhu chybí nějaká pořádná arcade typu Bermuda Syndrome nebo Another World a 3D slátaniny typu Rayman nebo Harry Potter lidem hodně lezou krkem. Nechcete případně udělat něco podobného jako Goblins?

[!] Bylo by to určitě fajn a dokonce si ani nemyslím, že by se dnes takovéto hry neprodávaly. Jen by se k nim muselo přistupovat moderně. Ostatně existuje vícero herních žánrů, které čekají na své vzkříšení, na svého mesiáše, tedy hru, jenž jej vrátí na výsluní. Momentálně ovšem o něčem takovém neuvažujeme, ale v budoucnu, kdo ví?

Otázky ohledně pořadu GamePage

[?] Proč nejsou v GamePage pouze aktuální recenze? Reportáže nikoho nezajímají, host je zbytečný…

[!] Hned u první otázky vám vysvětlím, jakým způsobem se GamePage dělá, abychom se tím pak nezdržovali. Na vrcholu pyramidy stojí dramaturg pořadu, tedy zástupce instituce, která si výrobu pořadu objednala – České televize. Ten rozhoduje o tom, jakou strukturu bude pořad mít, kdo v něm bude účinkovat a kdo jej bude psát. Samozřejmě, že se o tom radí s režisérem, který dává pořadu konečnou tvář. GamePage má čtyři autory-scénáristy, kteří zároveň plní úlohu recenzentů a dále jednu moderátorku (Šárku), jenž díly určitým způsobem spojuje. Každý scénárista má za úkol napsat jeden scénář do měsíce a to v intencích předepsaného schématu. Musí vybrat reportáže i recenze a následně hry před kamerou recenzovat. Z toho plyne, že jeden autor má omezené možnosti, jak utvářet celkovou tvář pořadu, vždyť i svůj díl musí podřídit celkové koncepci.

K vašemu dotazu konkrétně: Souhlasím s vámi, že host v té podobě, v jaké je nyní, je trochu nešťastný. Dramaturgickým záměrem totiž je zvát mediálně známé hosty, kteří tím, že ukáží, že sami hrají hry je do určité míry demytizují. Osobně si myslím, že už to dnes není tak docela třeba a že se změnou formátu (1x28 minut na 4x9 minut) je problém i s časem. To že reportáže nikoho nezajímají je příliš silné slovo. Záleží na tom, jak které reportáže, ale například reportáž z průběhu vývoje počítačové hry své místo v pořadu o počítačových hrách má.

Konečně aktuálnost recenzí. Recenzujeme hry výhradně z originálek a to navíc z originálek, které vycházejí u nás. Například tedy čekáme na plně lokalizované verze. Čtyři díly pořadu se točí naráz, což zabere řekněme čtrnáct dní až měsíc. To znamená, že hra se na obrazovku dostane někdy až po dvou měsících od okamžiku, kdy ji recenzent dostal do ruky (od okamžiku kdy hra u nás vyšla). Musíte si ale uvědomit, že pořad není orientován na úzkou skupinu nadšenců, kteří hltají každou novinku, ale na všechny zájemce o počítačové hry, tedy i zájemce náhodné a potenciální.

[?] Musí pořad uvádět ta dětinská až infantilní moderátorka, která tomu dává úroveň Teletubbies? Měl by to uvádět pořádný pařan.

[!] Myslím, že jste k Šárce nespravedlivý, jednak si ji oblíbilo mnoho diváků (podle ohlasů soudě) a navíc, dokud neříká věci jako „je čas udělat dětem pá pá“, tak je to v pohodě.

[?] Proč nemůže být GamePage kvalitní jako pořady Escape na polské Polonii1, Replay na MCM, Megabyte na Slovensku nebo Kybernet na českém SuperMaxu? Tam na to jdou jednoduše a „funguje to“.

[!] Nevím, neviděl jsem, ale možná, že na to jdou jednoduše, protože prostě nemají peníze na to, aby si mohli vzít štáb a vyjet natočit záběry z AMD ligy nebo záběry z ECTS nebo záběry z přípravy hry Mafia.

[?] Myslím, že hry nejsou „kultura kriplů“, ale samostatný herní žánr srovnatelný např. s filmem. Když ale srovnám úroveň Kinoboxu s Gamepage, tak je to obrovský rozdíl. Neuvažuje se o změně stylu pořadu? Současná podoba není stravitelná pro většinu lidí z cílové skupiny, které je věnována (snažíte se snad snížit věkovou základnu diváků?)… K čemu jsou „monstrózní“ výstupy, nepovedené gagy, převleky, host nebo drahé virtuální studio, kterými akorát ztrácíte drahocenný vysílací čas? Zkuste něco jako „komentovaný“ Kinobox.

[!] Co vás vede k tomu, že současná podoba GamePage není stravitelná pro většinu lidí z cílové skupiny? Kdo si myslíte, že ta cílová skupina vlastně je? Pokud se na GP podívá přibližně půl milionu lidí, tak to zase nebude tak zlé, i kdyby to třebas měli být hlavně děti. Uvědomte si také, že televize je hodně o tom, co vidíte. Z toho plyne, že atraktivní virtuální studio smysl má, nebo spíš mělo by, kdyby ovšem nevypadalo tak, jak vypadá, ale to už je o něčem jiném, o tom, jak to chodí uvnitř České Televize a do toho zase tak moc nevidím.

S některými vašimi kritickými poznámkami bych ale souhlasit mohl. Pokud byste se díval na GP posledních půl roku, tak byste si všiml, že jsem se po tuto dobu do žádného kostýmu nepřevlékl a svoje vstupy se snažím vést ve víceméně věcné rovině.

[?] Proč je GamePage tak krátký? Když to začne a náhodou musím jít na záchod, tak než se vrátím, je konec! Chtělo by to delší dobu, když už ani ten Zavináč nehraje…

[!] Tak především bych vám doporučil návštěvu lékaře a nebo si sebou na záchod nebrat nic ke čtení. Na GP jsme dostali určité prostředky a určitý vysílací čas. Já to neovlivním a opravdu to nevím, proč je GP tak krátký. Upřímně řečeno, vzhledem k tomu, že zrušili Zavináč, tak můžeme být rádi, že vůbec vysíláme. Navíc oproti původním 28 minutám do měsíce mám teď do měsíce minut 36.

[?] Bude pořad uváděn v nějakém lepším čase, a ne tak brzo odpoledne?

[!] Tohle rozhoduje televize. GamePage není jediný a už vůbec ne důležitý pořad v České Televizi. Navíc ani není možné všechny pořady nacpat do lukrativních vysílacích časů. Konečně, kolem té páté hodiny se cílová skupina obvykle vrací ze škol.

[?] Mohli byste v pořadu upozornit na nějaké freewarové hry českých amatérů? Myslím, že by to ohromně pomohlo začínajícím programátorům…

[!] Já se o tohle ve svém díle upřímně snažím. Nejen, že navštěvuji profesionální studia, ale také kdykoliv rád představím i amatérské počiny. Tak se v GP objevila například Monarchia a nebo Poselství Trůnu 2 (nyní Legenda) a to ještě v době, kdy autoři nepracovali pro DXT Computers, ale doslova doma na koleně. Pokud máte rozjetý nějaký svůj projekt, neváhejte a kontaktujte mě (mail: jindrich.rohlik@napoleongames.cz). Pokud to bude jen trochu zajímavé, tj. pokud už budete mít za sebou nějakou práci a výhled, že hru dokončíte, pak s vámi reportáž rádi uděláme.

[?] Uvidíme v GamePage také nějaké recenze nebo novinky o hardwaru?

[!] Kdysi jsem se o tohle snažil a možná zase není tak špatný nápad tuhle myšlenku oprášit.

[?] Co říkáte nařčení Tomáše Zvelebila z minulého „Čtenáři naostro“, že si propagujete svou vlastní hru a navíc spolupracujete s Levelem, když s GamePage nespolupracují lidé z herních časopisů právě kvůli tomuto střetu zájmu? Nevíte, co si máme představit pod jeho tvrzením, že „před nedávnem oslovil ty, kteří mohou v celé věci (ve věci zlepšení GamePage) něco podniknout“?

[!] Tak především Tomáš Zvelebil - tajemný Tomáš Zvelebil, který kohosi tajně „oslovuje“, aby mohl pořad „zachránit“, kdysi opravdu pracoval v GP. Nebýt toho, že svou činností ohrožoval práci ostatních, tak tam byl dodnes. Co myslel svými slovy, to ví jen on sám. Možná, že se chce účastnit veřejného konkurzu, který byl vyhlášen po té, kdy nám vypadl jeden scénárista-recenzent a já mu ze srdce přeji hodně štěstí, aby v tomto konkurzu uspěl.

Onen střet zájmů, který byl kdysi v GP předmětem diskusí, spočíval například v tom, aby v GP recenzující šéfredaktor nějakého papírového časopisu nerecenzoval hru, která zrovna vyšla na cover CD nebo aby si jako reportáž nevybral něco, o čem je zrovna v aktuálním čísle papírového magazínu velké téma (oboje se stalo). Já pro časopis Level dělám pouze rozhovory, tedy nikoliv recenze, ani jakoukoliv jinou činnost. Navíc jako volný novinář si snad mohu dovolit dodávat příspěvky do jakéhokoliv jiného media, ne?

K propagaci Skeldalu. My v GamePage se hodně zaměřujeme na české hry a snažíme se je nejen všechny představit v době jejich vývoje, ale také později recenzovat. To pro každý tým i jejich hry znamená jistou propagaci. Proč bych ale jen proto, že v GP dělám, měl být o tohle připraven? Pátému učedníkovi nebylo věnováno víc prostoru než ostatním hrám (ve srovnání s jistými hrami spíš méně), mluvili o něm vždy jiní a divákovi bylo dáno jasně najevo, že mám se hrou spojitost, takže si může sám zvolit, jaký odstup si od jejího hodnocení v GP bude držet.

Ostatní dotazy

[?] Časopis Ikarie byl kdysi něčím kultovním. Jako první přinesl elektronické zalamování řádků a bylo to vážně vzrušující přečíst si v tak fantasy-free světě něco dobrého. Po mnoha letech člověk ani neví, že Ikarie vůbec existuje. Existuje, a je naprosto OUT, a to hlavně po grafické stránce – černobílá grafika dnes snad nikoho nezaujme; obálka, co v člověku vyvolává dojem nekvalitní četby. Je smutné, že má časopis nižší prodejnost než bezduchá Pevnost. Jaký je váš názor na dnešní Ikarii?

[!] V Ikarii už dlouho nedělám, nicméně shodou okolností vám mohu předčasně vykecat, že Ikarie bude mít alespoň část stránek barevných. Když uvážíte, že náplň časopisu tvoří převážně texty (povídky), tak je černobílé provedení vyhovující. Podívejte se na to ale třeba taky takhle: Za posledních deset let tu vzniklo a zase zaniklo několik časopisů, kdežto Ikarie tu je od revoluce stále, takže tak špatně to asi taky nedělají, ne? Navíc, víte to jistě, že Pevnost má vyšší prodej? Víte to jistě, že Pevnost tu bude ještě za dva měsíce? Já bych si tím tak jistý nebyl.

Osobně si myslím, že Ikarie je fajn časopis, že rubrikám, kde je třeba sdělovat obrazovou informaci ty barevné stránky prospějí a že je mi osobně líto, jak moc ustoupily povídky ostatním rubrikám.

[?] Proč něco neuděláte se svým účesem? Vypadáte jako nevyspělý pubescent nebo jakási reinkarnace z osmdesátých let!

[!] To je jistě věc názoru. Podle mě jsou dlouhé vlasy fajn a osobně upřímně nenávidím módu krátkých vlasů, zejména ježků a holých hlav. Nechápu co má být dobrého na účesech typu „kulečníková koule“. Nejhorší na tom je, že někteří lidé si takto zřídí i svoje vlastní děti a mají pak doma své malé trestanečky. To už snad byly skoro lepší ty námořnické oblečky. A mimochodem, vy jste asi posledních půl roku taky GP neviděl, že?

[?] Není po vás pojmenovaný známý pokrm „Párek v Rohlíku“?

[!] Myslím, že tohle je příliš osobní.

Doufám, že jste byli s odpověďmi Jindřicha Rohlíka spokojeni a dověděli jste se více než v klasických rozhovorech u konkurence – pokud ne, máte možnost vyjádřit svůj názor v diskusním fóru, v němž se může Jindra k dalším dotazům vrátit.

Už následující pátek 17. ledna usedne do našeho horkého křesla Čtenářů naostro Milan „Gremlin“ Czarnowski, který je „šedou eminencí“ české pobočky distribuční společnosti CD Projekt. Kromě překladů her ze světa Might and Magic má na starosti veškeré lokalizace této firmy, takže rozhodně bude na co se zeptat!

Diskuze (7) Další článek: Aktualizace stránek Korea: Forgotten Conflict

Témata článku: , , , , , , , , , , ,