Čtenáři naostro: Odpovědi Martina Klímy – tvůrce hry UFO!

Nezklamal vás komerční neúspěch Original War? Bude OW zdarma na internetu? Bude UFO: Aftermath kompletně v češtině a kdy vyjde? Máte práva na ochrannou známku X-COM? Máte dobrého P.R.? Líbí se vám více Level nebo Score? Věříte na UFO? Tvůrce hry UFO: Aftermath, Martin Klíma z Altar Interactive, odpovídá na vaše dotazy!

V závěru páté série cyklu „Čtenáři naostro“ vám přinášíme odpovědi Martina Klímy z Altar Interactive, který vyvíjí hru UFO: Aftermath. Vašich dotazů (viz. úvodní článek) bylo tentokrát méně než je zvykem, což ale nutně neznamená, že by měl náš/váš rozhovor nižší informační hodnotu...

Otázky ohledně vývoje her

[?] Nezklamal vás mírný nekomerční neúspěch Original War?

[!] Samozřejmě, že komerční úspěch hry je jediné objektivní měřítko úspěšnosti a tudíž jsme trochu zklamáni. Na druhou stranu jsme si celkem jisti, že tento relativní neúspěch jde zejména na vrub vydavatele, který právě v té době procházel velmi složitým obdobím. Reakce hráčů jsou vesměs velmi pozitivní a ve skutečnosti neznám žádného člověka, který by OW začal hrát a pak toho dokázal nechat.

Martin Klíma[?] Bude někdy Original War zdarma na internetu podobně jako Fish Fillets? Docela by mě to potěšilo, nechce se mi vyhazovat 200 Kč za Game4U...

[!] Dvě stě za Original War se vám zdá mnoho? To má být vtip, ne? Rozhodně to v blízké době neplánujeme.

[?] Neuvažujete o volném pokračování OW nebo podobně laděné strategii? Jak to vypadá s arabským datadiskem pro OW?

[!] Rádi bychom v OW pokračovali a arabský datadisk je logicky první projekt, který bychom dělali. Bohužel, práva na pokračování držíme společně s firmou Virgin a na jakémkoliv vývoji se musíme domluvit s nimi, což není jednoduché. Virgin sám o vývoj pokračování zájem nemá, nicméně svého vlivu se také vzdát nechce.

[?] Plánujete po dokončení Aftermathu nějaký další titul, např. nějakou 3D akci typu Mafia nebo podobnou logickou hru jako Fish Fillets?

[!] Ano, plánujeme další titul, ale v tuto chvíli o něm nemohu víc prozradit. Snad jenom to, že se v něm vrátíme k našim kořenům.

[?] Všiml jsem si, že Original War byl naprogramován v Delphi. Uvažujete o tom, že i v budoucnu použijete ve vývoji dalších her Delphi? Jak se vám osvědčilo?

[!] Delphi je vynikající nástroj na rychlý vývoj aplikací, zejména pokud mají mít více-méně standardní uživatelské rozhraní. Další projekty v něm asi vyvíjet nebudeme, nicméně dosud ho používáme například na vývoj prototypů nebo když si chceme rychle vyzkoušet nějakou myšlenku.

Dotazy ohledně hry UFO: Aftermath

[?] O čem vlastně bude UFO: Aftermath? Jaký to bude styl hry (zkuste přirovnat k jinému titulu)? Nebude to něco podobného jako Gorky 17?

[!] UFO: Aftermath se námětem hodně podobá hrám ze série X-COM (Enemy Unknown, Terror from the Deep, méně už Apocalypse) a stylem hraní známým taktickým tahovkám, např. Incubation.

[?] Proč se hra UFO: Aftermath nejmenuje "X-COM"? Vy snad nemáte licenci na ochrannou známku nebo hra nebude mít s původními X-COMy nic společného?

[!] Obojí, respektive z prvního plyne druhé. Ochrannou známku "X-COM" vlastní firma Infogrames a UFO: Aftermath (dříve UFO: Freedom Ridge) nikdy nemělo být pokračování nebo další díl X-COMu. Na druhou stranu je nepochybně pravda, že zejména s prvníma dvěma díly série máme podobný námět: obranu Země před vetřelci; kombinaci globální strategie a taktické hry.

[?] Jak podrobně zná tým Altar Interactive původní sérii her UFO/X-COM?

[!] Na vývoji UFO: Aftermath pracuje bezmála třicet lidí, takže na tuto otázku je těžko odpovědět ve vší obecnosti. Nicméně ti, kdo mají největší vliv na to, jak hra vypadá a jak se bude hrát, hráli všechny díly série.

[?] Kdy vyjde demoverze, ze které by si mohli čtenáři vytvořit konkrétnější představu o hře?

[!] To je otázka spíše na našeho vydavatele, ale předpokládám, že to bude těsně před vydáním.

[?] Bude hra v ČR k dostání v češtině a kolik bude stát? Kolik času je zapotřebí k vytvoření české verze a jak u vás funguje zajištění lokalizace (interně nebo přes externí firmu?).

[!] UFO: Aftermath bude určitě dostupné kompletně v češtině, na cenu se ovšem musíte zeptat našeho vydavatele. Náročnost vytvoření české verze hodně závisí na typu hry, v tomto případě to nepředstavuje nijak významný objem práce. Českou lokalizaci vždy děláme sami, kromě nahrávání, které pochopitelně děláme externě.

[?] Kdy přibližně uvidíme plnou verzi na pultech obchodů?

[!] Ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

[?] Neuvažujete nahradit renderované (poněkud podivně vypadající) obličeje vojáků raději fotkami nebo 2D kresbami?

[!] To, co jste viděli na našich screenshotech, je jenom „placeholder graphics“, obrázek „aby tam něco bylo“. Ve finální hře budou animované 3D modely.

[?] Oficiální stránky hry jsou jen anglicky - znamená to, že s českými fanoušky komunikujete jiným způsobem (...jak?) nebo u nich snad předpokládáte takovou znalost angličtiny, aby se bez problémů zapojili do diskusí na globálním webu?

[!] Vydání hry je zatím relativně daleko, proto nemáme národní verze webů. Pokud narážíte na naše diskusní fóra, anglicky na nich komunikují lidé z Norska, Portugalska, Brazílie, Koreje a mnoha dalších neanglicky mluvících zemí. Nechceme urážet inteligenci našich potenciálních hráčů v Čechách tím, že bychom naznačovali, že toho nejsou schopni.

Otázky odjinud

[?] Proč se v našich herních časopisech objevuje vždy tak málo informací o Altar Interactive? Illusion Softworks, Bohemia Interactive Studio, ale i 7FX měli daleko více „prostoru“... Máte dobrého P.R.?

[!] Dlouho jsme neměli žádného P.R. a to se na tomto pocitu hodně podepsalo. Teď máme, myslím, špičkového P.R. a už se to začíná měnit, jak o tom svědčí i tento rozhovor.

[?] Co říkáte na rozpracované projekty ostatních českých týmů jako např. Vietcong, Korea, Shade, Bloodline... ? Líbí se vám některý z nich? Mají podle vás šanci na celosvětový úspěch?

[!] To je opět velmi obecná otázka; některé se mi líbí, některé ne a některé prostě nejsou hra pro mě. A některé z nich mají nepochybně šanci na mezinárodní úspěch.

[?] Máte raději Score nebo Level (nebo snad GameStar)?

[!] No to je otázka, které se z pochopitelných důvodů pokusím více méně elegantně vyhnout. Každý časopis má svoje klady a není možné říct, že je nějaký jednoznačně lepší než nějaký jiný.

[?] Kolik toho v průměru týdně naspíte?

[!] To záleží na okamžitém stavu projektu. Zatím je to v pohodě, spím denně svých osm hodin. Až se bude blížit dokončení, počítám, že to klesne na osm za týden.

[?] Hrají vámi vytvořené hry také vaše děti, nebo jsou na hraní ještě moc malé?

[!] No, pokoušel jsem se je naučit Fish Fillets, ale velké úspěchy jsem s tím neměl. Ale možná je čas to znovu zkusit, děkuji za upozornění.

[?] Věříte na mimozemšťany?

[!] To není otázka víry. Věřím, že je možné, že mimozemšťané existují. Ale nevěřím, že někdy navštívili Zemi.

Pátá série našeho cyklu je za námi. V diskusním fóru můžete reagovat na odpovědi Martina Klímy, ten se k nim možná ještě vyjádří.

Poslední únorový den – 28.2. – bude v šestém pokračování cyklu „Čtenáři naostro“ další známá osoba z oblasti her – Jan Herodes, bývalý šéfredaktor herního magazínu Level! Takže nezapomeňte příští pátek navštívit www.Doupe.cz, abyste této herní celebritě mohli položit libovolný dotaz!

Diskuze (3) Další článek: Raven Shield - nový trailer a demo patch

Témata článku: , , , , , , , , ,