Čtenáři naostro: Odpovědi Martina Klímy – tvůrce hry UFO!

Nezklamal vás komerční neúspěch Original War? Bude OW zdarma na internetu? Bude UFO: Aftermath kompletně v češtině a kdy vyjde? Máte práva na ochrannou známku X-COM? Máte dobrého P.R.? Líbí se vám více Level nebo Score? Věříte na UFO? Tvůrce hry UFO: Aftermath, Martin Klíma z Altar Interactive, odpovídá na vaše dotazy!
Čtenáři naostro: Odpovědi Martina Klímy – tvůrce hry UFO!

V závěru páté série cyklu „Čtenáři naostro“ vám přinášíme odpovědi Martina Klímy z Altar Interactive, který vyvíjí hru UFO: Aftermath. Vašich dotazů (viz. úvodní článek) bylo tentokrát méně než je zvykem, což ale nutně neznamená, že by měl náš/váš rozhovor nižší informační hodnotu...

Otázky ohledně vývoje her

[?] Nezklamal vás mírný nekomerční neúspěch Original War?

[!] Samozřejmě, že komerční úspěch hry je jediné objektivní měřítko úspěšnosti a tudíž jsme trochu zklamáni. Na druhou stranu jsme si celkem jisti, že tento relativní neúspěch jde zejména na vrub vydavatele, který právě v té době procházel velmi složitým obdobím. Reakce hráčů jsou vesměs velmi pozitivní a ve skutečnosti neznám žádného člověka, který by OW začal hrát a pak toho dokázal nechat.

Martin Klíma[?] Bude někdy Original War zdarma na internetu podobně jako Fish Fillets? Docela by mě to potěšilo, nechce se mi vyhazovat 200 Kč za Game4U...

[!] Dvě stě za Original War se vám zdá mnoho? To má být vtip, ne? Rozhodně to v blízké době neplánujeme.

[?] Neuvažujete o volném pokračování OW nebo podobně laděné strategii? Jak to vypadá s arabským datadiskem pro OW?

[!] Rádi bychom v OW pokračovali a arabský datadisk je logicky první projekt, který bychom dělali. Bohužel, práva na pokračování držíme společně s firmou Virgin a na jakémkoliv vývoji se musíme domluvit s nimi, což není jednoduché. Virgin sám o vývoj pokračování zájem nemá, nicméně svého vlivu se také vzdát nechce.

[?] Plánujete po dokončení Aftermathu nějaký další titul, např. nějakou 3D akci typu Mafia nebo podobnou logickou hru jako Fish Fillets?

[!] Ano, plánujeme další titul, ale v tuto chvíli o něm nemohu víc prozradit. Snad jenom to, že se v něm vrátíme k našim kořenům.

[?] Všiml jsem si, že Original War byl naprogramován v Delphi. Uvažujete o tom, že i v budoucnu použijete ve vývoji dalších her Delphi? Jak se vám osvědčilo?

[!] Delphi je vynikající nástroj na rychlý vývoj aplikací, zejména pokud mají mít více-méně standardní uživatelské rozhraní. Další projekty v něm asi vyvíjet nebudeme, nicméně dosud ho používáme například na vývoj prototypů nebo když si chceme rychle vyzkoušet nějakou myšlenku.

Dotazy ohledně hry UFO: Aftermath

[?] O čem vlastně bude UFO: Aftermath? Jaký to bude styl hry (zkuste přirovnat k jinému titulu)? Nebude to něco podobného jako Gorky 17?

[!] UFO: Aftermath se námětem hodně podobá hrám ze série X-COM (Enemy Unknown, Terror from the Deep, méně už Apocalypse) a stylem hraní známým taktickým tahovkám, např. Incubation.

[?] Proč se hra UFO: Aftermath nejmenuje "X-COM"? Vy snad nemáte licenci na ochrannou známku nebo hra nebude mít s původními X-COMy nic společného?

[!] Obojí, respektive z prvního plyne druhé. Ochrannou známku "X-COM" vlastní firma Infogrames a UFO: Aftermath (dříve UFO: Freedom Ridge) nikdy nemělo být pokračování nebo další díl X-COMu. Na druhou stranu je nepochybně pravda, že zejména s prvníma dvěma díly série máme podobný námět: obranu Země před vetřelci; kombinaci globální strategie a taktické hry.

[?] Jak podrobně zná tým Altar Interactive původní sérii her UFO/X-COM?

[!] Na vývoji UFO: Aftermath pracuje bezmála třicet lidí, takže na tuto otázku je těžko odpovědět ve vší obecnosti. Nicméně ti, kdo mají největší vliv na to, jak hra vypadá a jak se bude hrát, hráli všechny díly série.

[?] Kdy vyjde demoverze, ze které by si mohli čtenáři vytvořit konkrétnější představu o hře?

[!] To je otázka spíše na našeho vydavatele, ale předpokládám, že to bude těsně před vydáním.

[?] Bude hra v ČR k dostání v češtině a kolik bude stát? Kolik času je zapotřebí k vytvoření české verze a jak u vás funguje zajištění lokalizace (interně nebo přes externí firmu?).

[!] UFO: Aftermath bude určitě dostupné kompletně v češtině, na cenu se ovšem musíte zeptat našeho vydavatele. Náročnost vytvoření české verze hodně závisí na typu hry, v tomto případě to nepředstavuje nijak významný objem práce. Českou lokalizaci vždy děláme sami, kromě nahrávání, které pochopitelně děláme externě.

[?] Kdy přibližně uvidíme plnou verzi na pultech obchodů?

[!] Ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

[?] Neuvažujete nahradit renderované (poněkud podivně vypadající) obličeje vojáků raději fotkami nebo 2D kresbami?

[!] To, co jste viděli na našich screenshotech, je jenom „placeholder graphics“, obrázek „aby tam něco bylo“. Ve finální hře budou animované 3D modely.

[?] Oficiální stránky hry jsou jen anglicky - znamená to, že s českými fanoušky komunikujete jiným způsobem (...jak?) nebo u nich snad předpokládáte takovou znalost angličtiny, aby se bez problémů zapojili do diskusí na globálním webu?

[!] Vydání hry je zatím relativně daleko, proto nemáme národní verze webů. Pokud narážíte na naše diskusní fóra, anglicky na nich komunikují lidé z Norska, Portugalska, Brazílie, Koreje a mnoha dalších neanglicky mluvících zemí. Nechceme urážet inteligenci našich potenciálních hráčů v Čechách tím, že bychom naznačovali, že toho nejsou schopni.

Otázky odjinud

[?] Proč se v našich herních časopisech objevuje vždy tak málo informací o Altar Interactive? Illusion Softworks, Bohemia Interactive Studio, ale i 7FX měli daleko více „prostoru“... Máte dobrého P.R.?

[!] Dlouho jsme neměli žádného P.R. a to se na tomto pocitu hodně podepsalo. Teď máme, myslím, špičkového P.R. a už se to začíná měnit, jak o tom svědčí i tento rozhovor.

[?] Co říkáte na rozpracované projekty ostatních českých týmů jako např. Vietcong, Korea, Shade, Bloodline... ? Líbí se vám některý z nich? Mají podle vás šanci na celosvětový úspěch?

[!] To je opět velmi obecná otázka; některé se mi líbí, některé ne a některé prostě nejsou hra pro mě. A některé z nich mají nepochybně šanci na mezinárodní úspěch.

[?] Máte raději Score nebo Level (nebo snad GameStar)?

[!] No to je otázka, které se z pochopitelných důvodů pokusím více méně elegantně vyhnout. Každý časopis má svoje klady a není možné říct, že je nějaký jednoznačně lepší než nějaký jiný.

[?] Kolik toho v průměru týdně naspíte?

[!] To záleží na okamžitém stavu projektu. Zatím je to v pohodě, spím denně svých osm hodin. Až se bude blížit dokončení, počítám, že to klesne na osm za týden.

[?] Hrají vámi vytvořené hry také vaše děti, nebo jsou na hraní ještě moc malé?

[!] No, pokoušel jsem se je naučit Fish Fillets, ale velké úspěchy jsem s tím neměl. Ale možná je čas to znovu zkusit, děkuji za upozornění.

[?] Věříte na mimozemšťany?

[!] To není otázka víry. Věřím, že je možné, že mimozemšťané existují. Ale nevěřím, že někdy navštívili Zemi.

Pátá série našeho cyklu je za námi. V diskusním fóru můžete reagovat na odpovědi Martina Klímy, ten se k nim možná ještě vyjádří.

Poslední únorový den – 28.2. – bude v šestém pokračování cyklu „Čtenáři naostro“ další známá osoba z oblasti her – Jan Herodes, bývalý šéfredaktor herního magazínu Level! Takže nezapomeňte příští pátek navštívit www.Doupe.cz, abyste této herní celebritě mohli položit libovolný dotaz!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |