Čtenáři naostro: Odpovědi Ondřeje Průši – nového šéfredaktora Levelu!

Proč jste se stal šéfredaktorem zrovna vy? Necháte si teď říkat „pane šéf“? Píšete recenze z warezu? Jaké plné hry budou v Levelu? Budou na DVD video-recenze her? Jaký je váš vztah k Honzovi Herodesovi? A k Mufovi? A co na to myšky Tryskomyšky? Novopečený šéfredaktor magazínu Level, Ondřej „Draken“ Průša, odpovídá!
Čtenáři naostro: Odpovědi Ondřeje Průši – nového šéfredaktora Levelu!

„Čtenáři naostro“ přinášejí velmi očekávané odpovědi Ondřeje „Drakena“ Průši, na vaše dotazy, kterých bylo tentokráte opravdu rekordní množství. Některé z nich jsme zkrátili, upravili a zpracovali do smysluplného celku, a výsledek teď máte před sebou ve velmi obsáhlém čtenářském rozhovoru…

Otázky ohledně Levelu a webu

[?] Jak vypadá pracovní týden (měsíc) v Levelu? Jedete pořád nebo si mezi jednotlivými čísly dáváte „pauzu“?

[!] U měsíčníku, jehož jediná výhoda oproti webu, je v tom, že je na papíře, nabírá pojem uzávěrky velký význam – co se do ní nestihne zpracovat, vyjde až za měsíc.  Je tedy pochopitelné, že pracovní činnost je nejvíce vystupňovaná onen poslední týden, kdy zůstáváme v redakci častokrát hodně přes půlnoc. Po uzávěrce následuje zhruba týdenní období, kdy je práce relativně málo, takže je větší čas na osobní věci – následně se Level objevuje na stáncích a my musíme zhodnotit to, co bychom příště chtěli udělat jinak, tedy koncepci. Začínají se zadávat první články, jedná se s partnery, uzávěrka se zase začíná blížit...

[?] Jakou pozici nyní v redakci máte? Proč jste se šéfredaktorem stal zrovna vy a ne např. Radek Friedrich? Chystáte do budoucna nějaké výraznější změny v časopisu?

[!] No, moje pozice je jednoduchá – jsem šéfredaktor, což vyšlo z toho, že jsem byl předtím Honzův zástupce – tedy již dříve jsem měl větší pravomoci než normální redaktor. Co se týče výhledu do budoucna, myslím si, že v konceptu samotného časopisu je již až na detaily těžko co vylepšovat (a ne, zrušení „kultury“ se nedočkáte, jenom bude dělaná trochu jinak :-), nicméně velké možnosti nám zůstávají ve videu a DVD, což je cesta, na kterou bychom se v nejbližší době chtěli rozhodně vydat.

[?] Píšete recenze z prodejní verzí her nebo warezu (či beta releases)? Narážím na „předčasné“ recenze her Age of Mythology, Project IGI 2 nebo Strike Fighters: Project 1…

[!] Opravdu nechápu, proč si někdo myslí, že když se recenze objeví předčasně, je z „warezu“ –  to přece nejde praktikovat, protože by si stěžovaly firmy, jejíž produkty bychom takhle poškozovali, což jak zajisté uznáte není dlouhodobě průchodné. Stačí se koneckonců optat v Microsoftu nebo firmě Cenega... U Project IGI 2 se jednalo o výjimečný případ, jaký se nám už dlouho nestal, kdy dostaneme review kód, tedy verzi, která je výrobcem určena na recenzi (nikoliv verzi označenou jako beta či preview), nicméně ten se v jisté fázi rozhodne hru vrátit k přepracování, a s tím časopis, pokud stihl hru zrecenzovat do uzávěrky, nic neudělá – koneckonců s touto recenzí jsme nebyli v Evropě jediní. Nicméně přímá odpověď na otázku je, že striktně z prodejních, krabicových verzí nepíšeme – ale to nedělá žádný papírový časopis, protože by jeho recenze vycházeli o měsíc později, než by se hry objevovaly v obchodech, což také není ideální případ. My se snažíme o kompromis.

[?] Budete čtenáře v Levelu informovat o online strategických textových hrách typu Red Dragon?

[!] Ano, plánujeme – tohle je, myslím, skvělý nápad na cover téma.

[?] Můžete u recenzí her uvádět i jejich prodejní cenu?

[!] Jeden čas jsme o tom uvažovali, nicméně nakonec jsme to nerealizovali – cena v době, kdy se píše recenze, nemusí být vždy stanovená a není ani záruka, že se po vyjití časopisu nemůže změnit. K informovaní o ceně mají sloužit inzeráty distributorů.

[?] Plánujete znovu přidávat originálky k ročním předplatným s CD / DVD?

[!] O nějaké formě bonusu k předplatnému se uvažuje, je ale ještě předčasné říkat, zda to bude hra nebo třeba hardware. V každém případě by jakýkoliv takovýto bonus předplatné opět zdražil...

[?] Proč je předplatné tak drahé? Ze „stánkového“ prodeje jde přece více než 50 procent na distribuci, tak proč předplatné více nezlevníte (když z něho kromě vedení předplatného a zasílání máte téměř „čistý zisk“), např. na 1390 Kč s DVD na 1 rok?

[!] Pokud mě mé dlouholeté zkušenosti ve vydavatelském domě něco naučili, tak je to to, že distribuce si bere 30 procent, což je i přesně ta částka, o kterou je levnější předplatné. Kdyby tomu bylo jinak, určitě bychom byli levnější – ale nejsme ve Spojených státech, kde vychází deset tisíc časopisů a distribuce se jim tam prakticky nevyplatí, takže nejen herní tituly nabízí předplatné levnější klidně i o 80 procent.

[?] V jakých zemích vycházejí mezinárodní verze Levelu? Jaký mají obsah (jenom předkládané recenze z ČR nebo původní) a mají i plnou hru (stejnou jako u nás)? Můžete uvést odkazy na webové stránky zahraničních mutací Levelu?

[!] V současnosti Rumunsko (www.level.ro), Turecko (www.level.com.tr) a nově i Indonésie, která jako jediná mutace od nás plně přebírá kompletní layout včetně textů, které jim kdosi překládá z češtiny. CD je přebíráno od nás taktéž, Turci dokonce plánují zkusit i DVD. Nákladově je na tom nejlépe právě Turecko (kolem 20 tisíc), jedničky ale jsme ve všech zemích. 

[?] Proč máte tak neaktuální web? Chce to moderní a rychlý design, funkční auditorium a alespoň týden před vydáním přesný obsah následujícího čísla, abychom věděli, na co se můžeme těšit… A co znamená ta jednička v logu na webu (LEVEL 1)?

[!] Nedostatky si uvědomujeme sami víc než dost, také už se nějakou dobu pracuje na tom, aby náš web mohl přejít do LEVELu 2, což by mělo nastat zhruba do dvou měsíců. A naporoučeli jsme si toho opravdu hodně..

[?] Po roce mě opět naštvala zbytečná příloha o Pánovi prstenů. Možná vám zvýší prodejnost, ale doufám, že příští rok už s přílohou okolo LOTR3 otravovat nebudete…

[!] Proč ne? Co máte proti Pánovi Prstenů? Že byste se také chtěl podepsat pod Dobrovského filipiku proti fantasy? Pro nás jde o současný komerční fenomén, který se navíc herní oblasti dotýká více než jen nepřímo. Schválně, kolik si myslíte, že se v příštích letech objeví licencovaných her? Navíc téma bylo od Sylvy Šustrové opravdu skvěle napsané.

Otázky ohledně CD/DVD

[?] Jaké plné hry budou v příštích měsících v Levelu? A prosím – žádné výmluvy! Plánujete do čísla 100 podobnou bombu jakou byl Planescape Torment ve Score? A ještě k plné hře - když už víte, jakou plnou hru budete mít v následujícím čísle, tak proč na aktuální CD či DVD neumístíte demo nebo alespoň filmovou ukázku z této hry, abychom věděli, na co se máme těšit? Přiznám se, že jsem opravdu netušil, co to jsou ty Hostile Waters a kvůli tomu se mi listovat ve starších číslech nechtělo.

[!] Hry se dopředu bohužel ne vždy dají anoncovat – titulů na covermount je omezené množství a prakticky každý český distributor již má „svoji“ sérii (Game4U…), ve které vycházejí hry, které by se jinak objevily u herních časopisů. Distributor má nicméně vždy větší páky, a častokráte do poslední chvíle nevíme, jak co dopadne. Když ale můžeme, tak anoncujeme – tak např. v Levelu 98 bude 3D akce Codename: Outbreak v kompletní lokalizaci. A ano, do stého čísla plánujeme bombu podobného formátu, jako byl Planescape Torment... :-)

[?] Skončí nejpozději do konce roku vydávání klasické CD verze? Myslím, že je na čase, aby si lidi koupili DVD-ROM, vždyť se dá sehnat za necelých 1500 Kč... Neustále stoupající hardwarové nároky her také neodradí čtenáře od koupě lepšího CPU nebo grafiky, tak proč by si nemohli koupit DVD?! Vy byste se pak mohl věnovat lepším věcem než přípravou dvojité cover přílohy. Rovněž bych se přimlouval na vydávání miniLevelu s DVD za sníženou cenu, nemám rád velký formát časopisů…

[!] CD edice přestane vycházet, jakmile o ni zmizí zájem, ale to bych já viděl až tak za dva roky – naprostá většina čtenářů je konzervativní, a kromě DVD Levelu a zálohování nemají pro mechaniku prakticky žádné využití – filmy na DVD si v počítači místo v obýváku přehrává opravdu jen málokdo. Samozřejmě, v době, kdy musím dělat i selekci toho, co se vejde na DVD (před Vánoci vycházelo měsíčně kolem 7 GB dem a dalších materiálů), je snaha dostat na CD alespoň to nejzajímavější víceméně bez šancí... mini DVD se neplánuje, ale mini Level se dá přikoupit zvlášť :-).

[?] A co takhle Level s jedním CD nadupaným demoverzemi a dalším balastem za cca. 100 Kč, ty vaše plné hry stejně nikdo nehraje…

[!] Analýzy prodejnosti ukazují jinak, a my opravdu nechceme s prodeji skončit jako Gamestar, viz. www.uvdt.cz...

[?] Proč má vaše DVD-ROM kapacitu pouze 4,7 GB? Klasická filmová DVD přece mají kapacitu mnohem větší – dočkáme se tedy někdy větší kapacity vašeho DVD-ROM?

[!] Jako u všeho jde v první řadě o cenu – a ta je u 9GB disku v současnosti zhruba dvojnásobná, na co si nemyslíme, že je současný trh zralý. Osobně bych to viděl až na příští rok.

[?] Proč se engine CD/DVD zobrazuje pouze v okně? A proč ve Windows98 se v menu ukazuje nechutné písmo typu Times New Roman, kdežto ve WindowsXP pěkná Tahoma? Pokud se jedná o chybu, zkuste ji napravit.

[!] Okenní verze nám přišla lepší – ve fullscreen stejně musíte přepínat rozlišení, když chcete z menu cokoliv udělat, nicméně jako volba by tam být měla – uděláme. Co se týče fontů ve Windows 98, podívám se na to, nicméně menu jsme testovali na všech operačních systémech, a nikde jsme si podobného chování nevšimli.

[?] Proč nejsou na CD / DVD video-ukázky PŘÍMO z aktuálně recenzovaných her (nejen preview trailery)? Chápu, že by to dálo práci, ale čtenář by si snadněji utvořil názor než z odstavce recenze „grafika je úchvatná, to se musí vidět v pohybu“. Kdysi měl jednu video-recenzi GameStar a bylo to super… A co takhle umístit na CD/DVD krátkou video-reportáž o životě v redakci?

[!] Ano, oboje plánujeme, protože nám to připadá jako skvělý nápad, a je to i logický krok, kam směřovat vývoj DVD.

[?] Budete nadále spolupracovat s diskmagem Bazooka?

[!] Ano, budeme, a nejspíš i blíže, než že jim jenom budeme poskytovat pravidelný prostor na disku.

[?] Když jste teď šéfredaktor, neuvidíme už na CD/DVD nápis typu „Mixed by DJ Draken“?

[!] Zatím ještě stále jo, to bude otázka až několika měsíců...

Dotazy odjinud

[?] Čtete v redakci také herní weby? Navštěvujete i ty menší jako GamePlanet, GameCenter nebo Gamez, nebo jen tu trojici nejvýznamnějších?

[!] Co se mě týče, navštěvuji pravidelně pouze Tiscali a Bonusweb, na Doupě se dívám především kvůli obšírným recenzím herních časopisů, na ostatní zavítám párkrát do měsíce. Nevidím důvod, proč číst stále stejné zprávy vícekrát dokola, zvláště když sleduju i zahraniční weby...

[?] Jaký je váš vztah k Honzovi Herodesovi? Zašli jste si třeba někdy na skleničku nebo rovnou na nějakou společnou „pařbu“? Jak jste vzal jeho odchod z redakce? A jak vás teď ostatní v redakci oslovují? Necháváte si teď říkat „pane šéf“?

[!] Honza mi po pravdě v redakci hodně chybí – přece jenom po pěti letech, navíc když jsme kamarádi, to ani jinak být nemůže. Ale život jde dál – vídat se určitě budeme i nadále, tentokráte už ale opravdu hlavně na tom „pivu“.

[?] Vidím, že z původní čtveřice jste zůstal sám. Co teď dělá Beast a Lachtan?

[!] Honzu Tománka jsem už asi 2 roky neviděl, naposledy studoval nějakou uměleckou školu, s Martinem se ale vídáme celkem často – ten se před časem vrhnul na prodávání mobilních telefonů, s hrami už moc společného nemá – asi před měsícem si ale koupil starou Amigu, takže prožívá závan nostalgie.

[?] Jak vycházíte s redakcemi konkurenčních časopisů? Přátelíte se s někým z nich nebo je naopak nenávidíte? Zajdete třeba někdy na pivo, jak sem někde kdysi četl?

[!] Abychom se přiznal, ze současné redakce GameStaru po tolika obměnách neznám snad nikoho, s redakcí Score se dá ale zakalit velice slušně :-).

[?] Tuším, že někdy v roce 1999 (když začal vycházet GameStar) byla v jednom čísle příloha (sešitek) cheatů a návodů s názvem GameStar. Co to tehdy mělo znamenat a jak tato kauza dopadla?

[!] Bezpochyby šlo o registraci obchodní známky, jak celá kauza popadla je ale víceméně jasné – gentlemanskou domluvou mezi oběma vydavateli, jak to v podobných případech chodí.

[?] Jak je to s vámi a hrou Asheron’s Call? Opravdu ji tolik „paříte“? Hrajete ještě v redakci Atomic Bomberman o to, kdo půjde pro svačinu? Kdo nejčastěji vyhrává?

[!] No, Asheron’s Callu jsme se věnovali zhruba 3 roky, kdy se náš klan vyšvihl mezi ty nejbohatší a nejsilnější ze všech serverů. Posledních pár měsíců už ale AC skoro nehrajeme – já sám už prakticky jenom poupravuju svoje makro, když mě o to někdo z klanu požádá. Doby, kde jsem jako monarcha měl po sebou dva tisíce postav, už jsou pryč... Bombermana jsme přestali hrát s odchodem Petra Bulíře, každému dalšímu by už asi přišlo divné, že jde pro jídlo klidně i desetkrát po sobě... :-)

[?] Jaký máte vztah k Mufovi a co na to myšky Tryskomyšky?

[!] Můj vztah k Mufovi je čistě platonický, takže myšky Tryskomyšky mohou být v naprosté pohodě :-).

Čtvrtá série našeho cyklu je za námi. V diskusním fóru můžete reagovat na Drakenovy odpovědi, ten se k nim může vyjádřit, ale, jak jste si mohli přečíst, naše Doupě bohužel příliš často nečte :o).

Na Valentýna - 14. února – bude v cyklu „Čtenáři naostro“ další člověk z herní branže, jehož jméno vám v tuto chvíli nesmíme prozradit, takže nezapomeňte příští pátek naladit www.Doupe.cz, abyste této herní celebritě mohli položit libovolnou otázku!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Wolfenstein II: The New Colossus - natrhněte náckům sandál (recenze)

Wolfenstein II: The New Colossus - nat…

BJ je zpět. Brutálnější, naštvanější...a na vozíku. To vás ale nezachrání pane Adolfe!

3.  11.  2017 | | 3 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A