Čtenáři naostro: Šéfredaktor OPS2 odpovídá!

Proč oficiální PS2 magazín nedělá vydavatel Score? Proč stojí časopis tolik peněz? Budete přikládat plné hry? Hrajete i po nocích? Trpíte klaustrofobií? Nechystáte Oficiální XBox magazín? Jaký je váš názor na cenu konzolových her? Co říkají lidé z Levelu na PS2? Jak to bude s MGS exkluzivně pro Gamecube? A co Silent Hill 3 a FF X-2? Máte bráchu? :-) Odpovědi šéfredaktora OPS2 Farida D. Starmana jsou zde!
Čtenáři naostro: Šéfredaktor OPS2 odpovídá!

Jedenáctá řada Čtenářů naostro se uzavírá odpověďmi šéfredaktora Oficiálního magazínu PlayStation 2 Farida D. Starmana!

OTÁZKY K ČASOPISU:

[?] Jak probíhalo licencování OPS2? Vím, že vydavatel Score na něj dělal nějakou dobu reklamu, ale pak se vynořil jejich neoficiální plátek. Proč tedy licenci nedostala Omega Publishing, když její redakce dělala i předchůdce k PSone? Jak se vám povedlo tuto lukrativnější licenci přebrat? Kdyby vaše konkurence dostala OPS2, vy byste také teď dělali neoficiální verzi?

[!] O českou edici OPS2 mělo zájem hned několik vydavatelů. Kromě Vogelu a Omegy vím minimálně ještě o dvou. Předpokládám, že každý zájemce, tak jako my, musel předložit svojí představu a svůj obchodní plán k posouzení dvěma subjektům - majiteli licence OPS2, britskému vydavateli Future Publishing, a společnosti SCEE. Se všemi zainteresovanými stranami proběhlo i osobní jednání. Pak nám po čase bylo oznámeno, že si vybrali nás. Pravda je - dlouhou dobu to vypadalo tak, že licenci obdrží Omega. Možná došlo k nějakým zádrhelům, proto také bylo udělení licence oproti zcela původním představám dosti opožděno (přesto byla Česká republika první menší zemí, kde OPS2 začal vycházet!). Společnost Omega skutečně dlouho inzerovala, že budou vydávat OPS2. Jaká byla konkrétní povaha případných problémů, to se musíte zeptat někoho jiného. Pokud jde o možnost, že bychom nezískali licenci OPS2, byli jsme odhodláni dělat neoficiální PS2 magazín. 
 
[?] Proč je cena časopisu tak nehorázně vysoká? Např. Level s DVD stojí jenom 219 Kč...

[!] 299 korun není rozhodně málo peněz. Bohužel vám nemůžu, aniž bych prozrazoval obchodní tajemství, konkrétně vyčíslit výši nákladů na tvorbu OPS2, ale vězte že jsou mnohem vyšší než u běžného časopisu. Věřím, že kdybyste znal konkrétní čísla, uznal byste že naše cena je velice slušná. Srovnání s Levelem kulhá, protože OPS2 importuje covermountovaná DVD - neplatíme pouze výrobní cenu ale i licenční poplatky.  
 
[?] Kvalita demoverzí se na vašem DVD v poslední době snížila, teď tam jsou dema, která mám za max. 3 minuty dohraná (a to je za 300 Kč opravdu málo). Nemůžete zařadit menší počet hratelných verzí, ale zase takových, abych se s hrami sblížil na delší dobu a měl tak jistotu, že zakoupená plná verze mě pak bude zaručeně bavit?

[!] Dáváme na DVD všechna dema, která jsou dostupná. Po těch čtrnácti číslech, které jsou v prodeji, jsme udělali důležitou zkušenost: čím atraktivnější dema, tím silnější prodeje. Zní to logicky, ale pokud mě paměť neklame, u PSone Magazínu to takhle přímočaře neplatilo. Za této situace jistě uznáte, že bychom byli blázni, kdybychom si škudlili někde v šuplíku nějaká výborná dema a nedávali je na DVD. Mluvím v první osobě, ale musím dodat, že výrobou obsahu DVD se zabývá britská redakce OPS2, čili spíše tlumočím jejich informace. Jinak moc nesouhlasím s tím, že by dema měla obecně klesající nebo stoupající tendenci. Jejich délka a rozsah jsou čistě záležitostí vydavatele hry. Někdo si myslí, že by bez časového omezení snad ohrozil prodeje plné hry, jiný vám klidně předhodí dvě tři kompletní úrovně/tratě/režimy. Je to kus od kusu. Naší snahou je držet se v co nejaktuálnějším termínu vůči výrobě DVD v továrně Sony. Proto u 15. čísla přeskočíme jedno demo DVD (vychází jich 13 do roka, zatímco my máme dvanáct čísel). V následujícím období budou naše DVD vycházet pouhý týden po britské verzi OPS2.
 
[?] Budete k časopisu někdy přidávat plnou hru na DVD jak to dělá Level?

[!] Rádi bychom, ale rovnou vám řeknu, že se mi to nezdá moc pravděpodobné. Mezi platformou PC a konzolemi existuje jeden podstatný rozdíl. PC je otevřená platforma, kde si může vydavatel hry nakládat se svým produktem, jak se mu zachce. Může tedy usoudit, že prodej některých her na velmi omezeném českém trhu je méně výhodný než covermounting k časopisu za mnohem nižší jednotkovou cenu avšak za vyšší celkovou tržbu. Konzole jsou od dob NES platformou organizovanou. Vzhledem k modelu financování takovéto platformy by pro jejího majitele (hlavní část zisků plyne z licencí za prodej softwaru, zatímco hardware a technologie představují investici) bylo rozšíření covermountingu plných her zcela nelogickým krokem.
 
[?] Budou někdy vaše internetové stránky www.ops2.cz alespoň trochu obsáhlejší? Nechystáte jejich novou podobu?

[!] Chtěli bychom v budoucnosti rozšířit možnosti komunikace se čtenáři. Stránky jsme zřizovali jako službu čtenářům papírového magazínu. Obsahují informaci o obsahu, archív starý čísel s možností vyhledávat zmínky o konkrétních hrách, předplatitelskou službu a anketu Monitor. Jediné, co opravdu schází je ona možnost větší a bezprostřednější komunikace (snad v podobě fóra, kde bychom si mohli vyměňovat s čtenáři názory na jednotlivé hry a podobu časopisu). Prosím nezaměňovat s herním webzinem, my děláme papírový časopis.
 
[?] Jak to u vás v redakci vypadá? Kolik je tam místa, stolů, stálých redaktorů, televizí, her... ? Hrajete v redakci i po nocích?

[!] Je to příjemná kancelář v budově, která je považována za výkřik socialistické architektury. Dříve tu sídlilo Rudé právo. Mezi umakartové zdi jsme si nastěhovali dřevěný nábytek z Karlína, hromadu beden plných českých a zahraničních časopisů, konzole, hry, periferie... Návštěvník by se snad mohl domnívat, že tu máme dost velký nepořádek, ale nám to vyhovuje. Sdílíme větší kancelář s kolegy z časopisu Level a kolegyní, která funguje jako asistentka oběma magazínům. Jinak kmenových redaktorů má OPS2 dva, mě a Lukáše Codra. Všichni ostatní jsou externisté, i když v případě Petra Bulíře si nejsem zcela jist. Skoro každý den u nás tráví odpoledne a oblažuje nás málo uvěřitelnými historkami. Televizi máme jednu jedinou, hry jsem nepočítal, odhaduju něco kolem dvou set. Já osobně hraju po nocích jen v období bezprostředně před uzávěrkou, abych neusnul a dočkal se po hodinách čekání nějaké té stránky, která vypadne z našeho grafického oddělení. Ostatní dny mám "padla" kolem šesté hodiny odpolední a jedu domů do Tábora. Pro lepší představu o redakci jsem zaslal pro Doupě snímek.

[?] Musíte mít ke zkoumání Jap/UK verzí speciální novinářskou verzi PS2? Je na ní napsáno „TEST“ místo „PS2“? Pokud ano, kolik podobných strojů máte v redakci?

[!] Máme tři novinářské konzole, které přehrají nejen finální verze z NTSC teritorií ale hlavně také veškeré PALové testovací disky s označením "preview" nebo "review", které by na normální PS2 přehrát nešly. Na jedné z nich je napsáno TEST, dvě ostatní mají normální logo PS2.
 
[?] Když jste v redakci hrál Silent Hill 3, tak jste hrál jenom vy a ostatní u toho seděli jako v kině nebo to hrál každý zvlášť? Hrál jste předchozí díly SH do konce?

[!] Hrál jsem ho v redakci jen chvíli, přítomní PC-čkáři z Levelu se na nějaké uštěpačné poznámky ani nezmohli :-). Jinak jsem většinou hrál o víkendu doma a (nedobrovolným) divákem těch odporností byla pouze moje nebohá žena.
 
[?] Máte v redakci Xenosagu nebo Final Fantasy X-2?

[!] Xenosagu ne, FFX-2 ano. O sepsání krátkého preview na Xenosagu jsem požádal Martina Zavřela, šéfredaktora Doupěte. O FFX-2 jsme dali dohromady celkem obsáhlý článek, který vyjde v čísle 15. Přeci jenom je to hra, která už potřetí za sebou vyhrála hlasování v Monitoru. Ovšem s tou japonštinou je to sotva plnohodnotný zážitek. Silně doporučuji počkat si na anglickou verzi.
 
[?] Nechystá Vogel Oficiální XBOX magazín?

[!] Nedává to smysl. Počet uživatelů Xboxu v Česku je hluboko pod hranicí, která by takové úvahy vůbec opravňovala. Upřímně řečeno si myslím, že je škoda, že Microsoft se u nás distribuce Xboxu a jeho marketingové podpory neujal. Konkurence dvou silných protivníků by rozvoji stále ještě zaostalého trhu s konzolemi v ČR určitě pomohla.

OTÁZKY OHLEDNĚ KONZOLÍ:

[?] Hrajete také na jiných platformách a na jakých? Jaké konzole máte doma?

[!] Kromě PS2 mám pouze GameBoy Advance SP. Při věčném cestování mezi Prahou a Táborem to je neocenitelný společník. Některé hry na GBA jsou mimořádně zábavné, nedávno jsem dohrál Metroid Fusion a teď zápolím se Zeldou. Porouchanou PSone, která doma leží ve skříni nepočítám :-). Hrozně moc se těším na právě oznámený handheld PSP od Sony.
 
[?] Myslíte si, že RPG jsou žánr vhodnější pro PC nebo konzole? Jaký žánr je vlastně nejvhodnější pro konzole?

[!] Myslím si, že zrovna RPG je stejně vhodný žánr jak pro PC tak pro konzole. Nevidím důvod, proč by na tom či onom stroji měl být zážitek z RPG horší nebo lepší. A jaký je nejvhodnější žánr pro konzole? Díky snadnému propojení více ovladačů to jsou myslím všechny multiplayerově orientované hry, například kolektivní sporty nebo bojovky.
 
[?] Jaký je váš názor na cenu konzolových her vůči PC hrám?

[!] Jsou zhruba o 30% dražší :-).

[?] Jaký byl vývoj vztahu lidí z Levelu k PS2, když začali pracovat pro OPS2? Jaký panuje obecně názor mezi touto elitou české herní scény na problematiku PC vs. konzole? Co si o tom sám myslíte?

[!] Z redaktorů Levelu se zatím podíleli na OPS2 jen ti, kteří ke konzolím měli pozitivní vztah již dávno. Petr Bulíř a Radek Friedrich pravidelně přispívali do videoherní rubriky v Levelu. Také Michal Rybka, který vede naší dopisovou rubriku a recenzoval pro nás pár věcí, nedělí hry na PC-čkářské a konzolové, nýbrž na dobré a špatné. Možná máte na mysli Honzu Herodese, který se však v době šéfování OPS2 (číslo 1-7) tolik na obsahu časopisu nepodílel. Jeho úkolem bylo zajistit regulérní chod redakce při startu magazínu. Já osobně jsem hry na PC intenzivně hrál naposledy v dobách, kdy výkřikem techniky byl procesor Pentium I. Jinak si myslím, že "problematika PC vs. konzole" je umělá záležitost živená diskuzemi přehnaně horlivých fanoušků. Podobně pragmatický názor mají nejspíš i kolegové z Levelu, což nám ovšem nebrání v tom, abychom se navzájem z legrace nešpičkovali. Skutečná válka neprobíhá mezi konzolemi a PC, ale mezi jednotlivými výrobci konzolí. Příklad: když se Sony dohodla s Take 2 a Rockstarem na exkluzivitě série GTA, znamenalo to stop pro Xbox a GameCube, ale konverze pro PC byly v pohodě.
 
[?] Jak dlouhou životnost má podle vás PS2? Nebude problém budoucí PS3 orientace na online hraní, v ČR dost dobře nerealizovatelná?

[!] Myslím si, že PS2 bude mít zhruba stejnou životnost jako PSone, čili kolem deseti let. Na druhou stranu je jasné, že v okamžiku uvedení další generace konzolí - zhruba za dva až tři roky - se PS2 stane platformou pro méně náruživé, spíše příležitostné hráče. A také budou vhodnou volbou pro menší děti. V době, kdy bude na trhu PS3, věřím, že online hraní nebude ani v Česku nějak velkým problémem. ADSL bude rok od roku rychlejší a dostupnější a můžou se objevit další alternativy připojení na síť. A současně si nemyslím, že PS3 bude obsahovat primárně online hry prostě a jednoduše proto, že online hry nedokážou nahradit zážitek ze single playeru nebo offline multiplayeru. Tyhle věci budou lidi pořád bavit a trh se přizpůsobí.
 
[?] Které PS2 tituly budou podle vás nejdůležitější na E3?

[!] Pokud jde o PS2 pak tipuju GT4, Ghosthuntera, Jak II, Syphon Filter, RPG tituly od Square Enix (jsem zvědav, jak bude vypadat Drakengard) a MGS3 (byť ukázali jen video). Hodně silný by také mohl být Killzone
 
[?] Co říkáte exkluzivitě nového MGS pro GameCube?

[!] Twin Snakes, pokud se nepletu, by měl být remakem MGS1 s grafikou MGS2. Doufám, že po vydání pro GC vyjde i konverze pro PS2, strašně rád bych si to zahrál. Na MGS3: Snake Eater se ovšem těším ještě mnohem víc!

DOTAZY ODJINUD:

[?] Netrpíte klaustrofobií?

[!] Ne, takže se klidně můžu schovat do kartonové krabice a jednou za měsíc se proplížit do redakce naší konkurence, abych zjistil, co zase chystají :-)
 
[?] Čau Faride, ty máš bráchu Pedrama, viď? Jste si podobný, ale myslím, že má jiný příjmení. Je to tady v Táboře docela ujetej DJ a dost se mi líbí, takovej urostlej, ale asi je zadanej, co? :-) Jste dost vyhlášená rodina hraním na PSce... (dotaz psala žena, pozn.red.)

[!] Ahoj Petro, to zní jako kdybych měl dělat dohazovače :-). Občanské příjmení máme s Pedramem stejné, ale já navíc používám svoje rodné příjmení (po matce), Štarman. Pokud vím, zadaný není, ale nejsem si jistý, my se o ničem jiném než o hrách a hudbě nebavíme :-). Jo a mimochodem, podobní si jsme možná v obličeji, ale z hlediska urostlosti rozhodně ne. Já jsem proti němu bečka sádla :-(... No, a pro úplnost ještě dodám, že máme ještě jednoho bráchu, je taky dost vazba...


Již příští pondělí – 19. května – začíná dvanáctá série našich „Čtenářů“ a do horkého křesla tentokrát usedne novopečený šéfredaktor Doupěte Martin Zavřel. Uhájil svých prvních padesát dní funkce? Cítíte na Doupěti nějaké změny? Chcete se jej na něco zeptat? Nezapomeňte v pondělí navštívit www.Doupe.cz!

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

19.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Agony: přehnaně odporné (recenze)

Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

7.  6.  2018 | | 3 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |