Čtenáři naostro: Tomáš Zvelebil odpovídá!

Jaké plné hry budou v příštích měsících ve Score? Vydáte ještě slíbenou plnou hru Battlezone? Kdo financuje projekt vaší hry Podfuk? Nevadí vydavateli Score, co jste „mu“ udělali z „jeho“ časopisu? Jste sexy, pocházíte z Afriky? …Odpovědi redaktora Score a herního tvůrce Tomáše Zvelebila na vaše všetečné dotazy jsou tady!
Čtenáři naostro: Tomáš Zvelebil odpovídá!

K prvnímu rozhovoru „Čtenáři naostro“ jsme si pozvali redaktora časopisu Score a především jeho CD přílohy (na které je mimochodem nyní jako plná hra poměrně nová 3D akce Giants: Citizen Kabuto) Tomáše Zvelebila, který nám v medailónku z úvodního článku prozradil, že připravuje svoji vlastní hru. Nyní zde máme odpovědi na dotazy, které jste během minulého týdne sami zadávali do našeho diskusního fóra…

DOTAZY OHLEDNĚ SCORE A JEHO PŘÍLOHY

Pepa: Bude mít Score také DVD přílohu jako má nyní Level?

Tomáš Zvelebil: Ahoj Pepo, v současné době nemá Score v plánu zavést DVD přílohu, a to zejména proto, že ač se podobné dotazy čas od času objevují, celkový zájem je zatím příliš malý. Nerad bych ale zavedení DVD přílohy vyloučil, jelikož, jak sám jistě víš, velikost demoverzí poslední dobou razantně stoupá. Tudíž se možná klidně jednoho dne probudíme s rukou v DVD.

Pepa: Plánuje Score ustoupit od plné hry jako GameStar?

T.Z.: Ne, v žádném případě. Pokud můžu být upřímný, tak právě naopak - plná hra pro nás stále znamená jeden ze základních kamenů úspěšnosti našeho časopisu. Samozřejmě, že nijak nepodceňujeme kvalitu samotného magazínu, kterému věnujeme největší pozornost, chápeme jen, že krom našich umělecky oteklých obličejů, hluboce vědeckých, mimořádně objevných analýz a mozek obnažujících názorů je i dobrá plná hra důvodem, proč lidé Score kupují. Jak sis sám mohl všimnout dle atraktivních titulů z poslední doby, namátkou mohu jmenovat Thief: The Dark Project či Giants: Citizen Kabuto, snažíme se čtenářům nabídnout to nejlepší co je v současné době k mání.

Pepa: Chystá se mini verze Score bez CD/DVD přílohy jako Level?

T.Z.: Ne, v současné době ne. Zavedení podobného formátu je ale pravděpodobnější než varianta časopisu s DVD, tudíž se celá situace může v několika málo týdnech změnit.

Pepa: Jaké plné hry budou v příštích měsících ve Score, pokud to můžete prozradit?

T.Z.: S těmi skutečně dlouhodobými plány v oblasti plných her by se ti měl svěřit spíše současný šéfredaktor Score, „Miki“ Tuček, nicméně, alespoň co se týče únorové CD přílohy, je už nyní téměř jisté, že se na něm setkáme s hrou Conflict Zone. Jde o pohodovou realtime strategii, která v době svého vydání, tedy přibližně před rokem a půl sklidila solidní hodnocení 74% (Score č.89).

Kokosak / Leech: Vydáte ještě slíbenou plnou hru Battlezone? Jak se vyvinula tato kauza? Prosím o vysvětlení ohledně Descent 3, která byla inzerována jako plná, ale byla to jen osekaná OEM verze…

T.Z.: Ahoj Kokosaku a Leetchi, původně anoncovaná hra Battlezone byla nahrazena peckami jako je Thief či Giants, tudíž pevně doufáme, a podle ohlasů to tak i skutečně vypadá, že alespoň v tomto světle, neschází tolika pařanům, jak by se původně dalo čekat. Získávání práv na hry k časopisu (tzv. covermounting) bývá často velmi složitý proces, v němž často figuruje hned několik, jak se obyčejně později zjistí, více či méně seriózních subjektů z různých zemí, množství smluv i právních kliček. Věc okolo hry Descent 3 byla svého času ještě o to složitější, že Score v té době bylo, zejména díky potížím bývalého vydavatelství, na pokraji definitivního konce, který se nakonec diky současnému vydavateli podařilo odvrátit.

Přesto se tehdy této nouze někteří rozhodli využít ve svůj prospěch - časopis tehdy za "kompletní" peníze neobdržel "kompletní" hru. Ač to vypadá jakkoliv, mohu vás ujistit, že ani já jako tehdejší šéfredaktor, ani vydavatel, který tehdy usilovně pracoval na záchraně Score, s touto příhodou nemohl příliš udělat, tedy krom toho, ze by časopis s bez diskuse ponechal zkrachovat.

Miňo: Plánuje Score v příštím roce nějaké výraznější změny, např. ohledně obsahu CD nebo případného DVD?

T.Z.: Dík za otázku, Miňo. Jistě, bylo by hloupé říci, že jsme se současnou podobou časopisu spokojeni do té míry, že nehodláme na jeho zlepšení nikterak pracovat. Je vysoce pravděpodobné, ze právě rok 2003 bude rokem četných změn a překvapení. Abych byl konkrétnější, ještě dodám, že kupříkladu design časopisu určitě zažije razantní osvěžení.

Davo / Václav Petr: Bude časopis prodáván i bez CD jako tomu bylo kdysi? Ne všichni si chtějí koupit Score s CD a když už, tak raději Level, který má DVD, které několikanásobně převyšuje Score CD kvalitou i kvantitou…

T.Z.: Ahoj Davo a Václave, v současné době neexistují žádné plány na vydávání Score bez CD, alespoň ne v takové podobě, jako všichni známe z minulosti. Ovšem jak jsem už naznačil výše, je klidně možné, že s poněkud obměněnou formou Score bez CD se tento rok setkáme. A přestože váš pohled samozřejmě chápu, nepleťte si kvalitu s kvantitou.

Honza: K čemu slouží na Score CD rubrika Návody a taky stará nebo budgetová dema? Není to jenom proto, aby se uměle nafouknul obsah a čtenář měl pocit, že je na CD opravdu hodně materiálu?

T.Z.: Ahoj Honzo, dík z dotaz. Mohu tě ubezpečit, že obě dvě rubriky mají svůj velmi přesně definovaný účel. Rubrika "Návody" bohužel nebyla a musím dodat, že z čistě technických důvodů, v posledních měsících tak bohatá, jak by si zasloužila, což se ale právě v současné době mění. Jinak co se týče "starých budgetových dem", pak máš zřejmě na mysli, rubriku "Vykopávky", případně rubriku "Herna", které obsahují velmi nenáročné demoverze starších her, či některé shareware/freeware tituly. V prvním případě se snažíme na několika málo MB nabídnout starším hráčům prostor k zavzpomínání na některé důležité či zlomové tituly uplynulé dekády (v posledním čísle to byla kompletní hra Elite 2: Frontier!), v rubrice "Herna" sledujeme nezávislou herní scénu, která si svou pozornost jistě také zaslouží.

Unrealer: Proč je cena na Slovensku tak vysoká a nechci vysvětlení typu „to záleží na distributorovi“ a pokud ano, tak proč jej nezměníte? Pro srovnání: Level stojí 179 Kč / 279 Sk, kdežto Score 180 Kč / 343 Sk… Level tím dokazuje, že se dá sehnat lepší distributor.

T.Z.: Milý Unrealere, je mi líto, ale při vší vůli ti odpověď nenabídnu. Zcela bez okolků přiznávám, že 343 Sk vypadá opravdu příšerně, na skutečné důvody tohoto stavu se ale je nutné přeptat v distribuci Score, nikoliv redakci.

DOTAZY OHLEDNĚ PŘIPRAVOVANÉ HRY PODFUK

DeathFriend: Nemohl byste něco více uveřejnit o vaši chystané hře Podfuk?

T.Z.: Samozřejmě, velice rád. Podfuk je fantasy adventure se zajímavým grafickým zpracováním, s velmi lehkou příměsí RPG a tedy i vývojem postavy a originálně pojatými boji. Pro co nejlepší představu je nutné říci, že fantasy svět, ve kterém se hra odehrává svým způsobem připomíná svět her Warcraft, zdravě mixnutý Zeměplochou Terryho Prachetta, a příběh je podobnou souhrou (ne)šťastných událostí jako filmy od Guy Ritchieho, kupříkladu "Podfu(c)k" či "Sbal prachy a vypadni". Jednoduše jsme vzali všechno to, co se nám libí a dali to dohromady tak, aby jednotlivosti sice připomínali naši inspiraci, celek byl ale zcela původní.

Václav Macinka: Co si mám představit pod tím, že „hru připravujete“? To ji programujete, děláte grafiku, nebo jenom lobujete ve Score za větší počet pochvalných preview k této hře?

T.Z.: Tak to je hezká otázka, děkuji vám pane Macinka. Mým úkolem je samozřejmě hru "vymyslet", tedy design, ve kterém se za roky strávené před počítačem vyznám, věřte mi, velmi dobře. Dále se na hře podílím producentsky, což je sice pro mě nová pozice, a nová výzva, ale jak to zatím vypadá, buzerováni herních vývojářů a redaktorů Score se od sebe zase tak neliší. Co se týče poslední části vaši otázky: Mohu vás zcela ubezpečit, že jsem si vědom toho, že na Podfuk bude nahlíženo přísnějším okem, samozřejmě i z toho důvodu, že hry stále ještě sám aktivně recenzuji. Nehodlám ale dělat kašpárka ze sebe, ani z kohokoliv dalšího, tudíž pokud se ve Score objeví jakýkoliv článek o mojí hře, buďte si jist, že důvodem bude atraktivita/kvalita této hry.

Jiří Rýdl / Marian / Vaclav Macinka: Kdo je vydavatelem hry a kde všude vyjde? Údajně by se na jejím vývoji měl podílet nějaký známý český tým, je to pravda? Plánujete spolupráci s Illusion Softworks nebo Zima Software?

T.Z.: Ano, na hře skutečně spolupracují čeští vývojáři z Rake in Grass (www.rakeingrass.com), což je mladý a velmi talentovaný tým - kupříkladu demo jejich starší hry Jets`n`Guns, dosáhlo na internetovém portálu Download.com takřka 130 000 stažení. Pravě styl, humor a nadsázka, přebytek fantasie a snaha o neotřelá, ale praktická řešení jsou hodnoty, které nás dovedli ke vzájemné spolupráci. S žádným českým, světově renomovaným vývojářem jako jsou Illusion Softworks, Bohemia Interactive či Altar Interactive, jsme zatím spolupracovat nezačali.

Jiří Rýdl: Ovlivňuje zkušenost herního novináře podobu hry? Snažíte se ji připravit tak, aby byla hodně přístupná všem nebo jdete svou cestou bez ohledu na názor většiny?

T.Z.: To je velmi dobra otázka, děkuji. Z osobních zkušeností mohu říct, ze takřka 18 let, které se o počítačové hry velmi intenzívně zajímám, stejně jako zkušenost herního recenzenta, a třeba i šéfredaktora herního časopisu, ovlivnily design hry velice silně. Ne nadarmo Sid Meier kdysi řekl, ze právě díky možnosti zažít celou herní historii, chápe lépe, kam vývoj směřuje, a je schopen vytvářet ty nejlepší hry. Práce v herním časopise konkrétně mi lépe umožnila pochopit, jak vytvořit hru tak, aby její dosah byl i bez dramatických kompromisů širší, a také jak se oprostit od některých osobních (herních, citových) preferencí, které nejsou pro konkrétní design přínosem.

Karel / Marian: Bude mít Podfuk oficiální licenci Guy Ritchieho nebo to budě nějaká trapná humorná parodie ve stylu her „Polda“?

T.Z.: Ahoj Karle a Mariane, jak už jsem výše naznačil, hra je podobnými příběhy "pouze" inspirována, a Guye Ritchieho jsem uvedl výhradně pro lepší pochopení její stavby. Trapnou humornou parodii rozhodně neočekávej, půjde o seriózní sondu do života psychicky narušených elfů a goblinů s černými brýlemi. (Bože můj, to bude trapárna!).

Dan / Jáchym: Kdo tento projekt financuje? Pokud nikdo z venku, odkud na něj vezmete peníze? Bude případně hru financovat Score, nebo půjde o nějaký amatérský počin?

T.Z.: Ne, Score hru nefinancuje a zároveň se na ni nepodílí nikdo ze zahraničí. Celý projekt je určen primárně pro náš trh, což ovšem neznamená, že bych chtěl jakkoliv slevit z nároku na kvalitu a obsah. A co se týče financování: pravděpodobně vás zajímá, zdali se na rozpočtu hry podílím i já osobně, takže vás rovnou uklidním - ano, samozřejmě.

Jiří Rýdl: Nebojíte se, že bývalí i současní kolegové hru podrobí daleko větší kritice než ostatní tituly?

T.Z.: Cha, cha! Jistě, pokud bych měl hovořit upřímně, je mi celkem jasné, že si každý rád přisadí, v případě, že by se hra nepovedla. Nicméně, tuhle variantu naprosto vylučuji , jelikož jsem z celého srdce přesvědčen o tom, že design hry je velmi dobrý, a i přes razantně nižší výrobní náklady v poměru k zahraničním titulům bude hra ve své kategorii a žánru jednoduše skvělá. Kdo se bojí, nesmí do lesa.

DALŠÍ DOTAZY

Tarper: Proč vám tak dlouho trvalo odejít z postu šéfredaktora Score a proč s vámi neodešla celá redakce? Reakce čtenářů byly již dlouho před odchodem (a jsou i nyní) velmi negativní… Nevadí vydavateli časopisu, co jste "mu" udělali z "jeho" časopisu? (dotaz je zřejmě mířen na starého majitele Art Consultingu i na nový Omega Publishing)

T.Z.: Pravděpodobně zcela nejlepší, je podobné dotazy ignorovat, dle zlatého pravidla "není nutné šlápnout do každého hovna". Nicméně odpověděl jsem zatím všem, tudíž nebudu dělat výjimku: Milý Tarpere, respektuji fakt, že máš na mou minulou/současnou/budoucí práci ve Score pravděpodobně rozdílný názor, což je bezpochyby tvé svaté právo, nicméně opravdu si myslíš, že vydavateli vadí, že jsme mu z jeho časopisu "udělali" magazín, kterého se každý měsíc prodává hluboko přes 30 000 kusů v ceně 180 Kč? Hezké Vánoce.

Moria: Co si myslíte o konkurenčním GameStaru a Levelu? Stýkáte se s tamními redaktory?

T.Z.: Já přirozeně mám svůj osobní, více či méně inteligentní názor na úroveň i kvalitu lecčeho, o čem jsem alespoň zlehka přemýšlel a herní časopisy samozřejmě velmi poctivě sleduji. Myslím, že můžeme být v zásadě spokojeni - úroveň herních časopisů u nás, je ve srovnání s valnou většinou Evropy přinejmenším lehce nadprůměrná, a pokud odečteme extrémy na obou stranách, dá se říct, že i lepší. Konkrétní hodnocení českých časopisů po mně ale nechtějte, je jen na redakcích konkurenčních časopisů, jak se se svým údělem vyrovnají a na vás, jako fanouškovi počítačových her, abyste jejich práci případně odměnil koupí jejich titulu. Moje hodnocení práce kolegů ze Score či jiných časopisů by tak jako tak bylo bráno jako příliš podjaté či nedostatečně loajální, takže si ho, vzhledem k tomu, že nejde o nic důležitého a každý si jistě je schopen pro něj podstatnější názor vytvořit sám, raději nechám pro sebe.

Moria: Jaký je váš nejoblíbenější web (a neříkejte Doupě)?

T.Z.: Osobně čtu všechny tři hlavní české herní weby, tedy Tiscali Games, Bonusweb i Doupě. Každý nabízí něco jiného, za každým je vidět spousta práce, všechny respektuji. Abych nebyl zas tak zbytečně korektní, můžu říct, ze hlubokomyslné, průjmovité analýzy stavu Score uveřejňované na Doupěti mě velice baví, jelikož jsou i přes svou pravidelnost stale psány bez znalosti prostředí a jakékoliv chuti více pochopit problematiku a kontext herních časopisů. Jinak ale Doupěti fandím, ať se všem daří tak, jak si zaslouží.

Jana: Ahoj Tomáši, pocházíš z Afriky? Seš totiž děsně sexy :o).

T.Z.: Ó, děkuji, slečno, je poznat, že máte takřka neuvěřitelný vkus, který by se snadno dal balit do růžových krabiček a za velké peníze prodávat méně obdařeným. Přijměte prosím gratulaci od malého, snědého, tlustého a nepříliš zajímavého člověka, který většinu času tráví na hřišti, v hospodě nebo u počítače.

Emil: Proč už neuvádíte GamePage s ostatními redaktory jako kdysi? Proč je tam jen Jindřich Rohlík, Petr Chlumský a Šárka Ulrichová?

T.Z.: Těžko říct. V České televizi se některé věci odehrávají mnoha způsoby, z nichž některé by se snadněji malovali kozím bobkem na stěnu, než vysvětlovaly ústně. Mohu jen dodat, že před nedávnem jsem oslovil ty, jenž mohou v celé věci něco podniknout, tudíž uvidíme. Současný stav, kdy sice GamePage údajně neuvádí lidé z herních časopisů (hrozba neplacené reklamy), ale kupříkladu Jindra Rohlík, který si vesele propaguje svou vlastní hru a navíc ještě úzce spolupracuje s časopisem Level, mi přijde poněkud schizofrenní. Nerad bych vypadal, že snad někomu těch pitomých pár minut hluboce upřímně a ještě bezplatné reklamy ve veřejnoprávní televizi nepřeju; rozčilovat se nad takovými věcmi opravdu není moje práce, ale spíše se ptejme, zdali by nebylo možné dělat to, co dělá Jindra Rohlík, řádově lépe. Já říkám, že ano. Jde o to, aby počítačové hry byly, když už se je horko těžko podařilo protlačit na obrazovku, prezentovány nejlépe, jak je to v daných podmínkách možné. Teď nehodnotím výkony před kamerou, k takovým soudům mam daleko, ale celkovou koncepci a scénáře jednotlivých pořadů.

Bára Fujtíková: Chtěla bych se zeptat v jakém kódu je hra dělaná? Protože přemýšlím také nad výrobou nějaké gamesky ;))…

T.Z.: Milá Báro, pokud se skutečně začneš věnovat „gameskám“, jsem si takřka jist, že jako žena jistě přineseš do tohohle oboru opět něco neotřelého. Pro příklady nemusíme chodit daleko, úspěšné hry Roberty Williams znají stovky tisíc lidí. Jen do toho! A co se týče „kódu“, doporučím ti jen, ať si necháš poradit o někoho kdo ti později bude schopen s daným programem alespoň radou vypomoci, a kdo ti také pomůže zhodnotit tvé současné/budoucí programátorské schopnosti.

Tereza: Ahoj Tomáši, už nějaký čas tě sleduju ve Score. Tvoje recenze se mi moc líbí, píšeš hezky a dost často se u nich zasměju. Chtěla bych se tě zeptat na jednu věc. Moji kamarádi mi říkají, že vypadám jako Dara Rolins. Vím, že je to trochu mimo téma počítačových her, ale rada bych se tě zeptala, jestli se ti Dara líbí, jestli ses s ní třeba někdy setkal a co si o ni myslíš. Bude tvoje hra i pro holky?

T.Z.: Čau Terezo, dik za dotaz i za pochvalu. Pokud ti kamarádi říkají, že vypadáš „jako Dara Rolins“, tak se ti asi snaží složit kompliment, chlípnici jedni. Osobně mě tvůj dotaz samozřejmě překvapil, ale klidně ti na něj odpovím. Slečnu Rolins bohužel nijak neznám, tudíž jakýkoliv soud je zhola zbytečný. Jelikož ale žijeme v mediálním světě, mohu ti jen sdělit, že mám velmi nezřetelný a ničím nepodložený pocit, že půjde o inteligentní, pohlednou a samostatnou dívku, což je samozřejmě úžasná kombinace. Co se týče setkání, mohu ti jen hluboce intimně sdělit, že jsem tuto slečnu onehdy na pár okamžiků zahlédl na vyhlášení Českých Andělů. Bohužel, i když se naše nenasytné pohledy na zdánlivě nekonečný okamžik proťaly, je to asi tak všechno, co ti k tématu „Dara Rolins“ dokážu říct. A neber mě prosím zas tak úplně vážně, ostatně, vzhledem k tomu, že se ptáš během rozhovoru, vedeném zatím převážně o počítačové hře/časopise, na byť milou a sympatickou slovenskou zpěvačku, bude s tebou asi taky kopa legrace.

Tomáš Zvelebil na závěr: A to byl konec. Děkuji všem za milé dotazy, které jsem se v duchu vánoční srdečnosti pokusil co nejupřímněji zodpovědět. Jelikož jsem vynechal jen připomínky, které byly skutečně exkluzivně debilní a urážlivé, tedy všechny věci dle vzoru „Prý jsi někde, někdy, někomu, něco“, případně „dotazy“ na které se mi tak nějak nešikovně sháněla jakž takž inteligentní odpověď, tedy hlášky jako „Seš debil, Zvelebile! Píšeš recenze na hovno!“ – pevně věřím, že přečtení článku nepovažujete za hluboce ztracený čas. Všem přeji hezké prožití vánoční svátků a úspěšný rok 2003, tedy rok v němž na vás čeká i Podfuk!

Doufám, že jste byli s našim prvním rozhovorem spokojeni, a že jste dověděli více než v obvyklých „pasivních“ interview na konkurenčních webech – pokud ne, máte možnost vyjádřit svůj názor v diskusním fóru, v němž se snad Tomáš k dalším dotazům vrátí.

Již za několik málo dní budete moci vy, čtenáři, naostro pokládat své dotazy Jindřichu Rohlíkovi z Napoleon Games, který má na svědomí právě vycházející hru Brány Skledalu II: Pátý učedník a mnozí z vás jej znají také jako současného moderátora televizního pořadu GamePage nebo „rozhovoráře“ magazínu Level!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |