Cuphead: animovaná groteska, jak ji ještě neznáte (recenze)

Jedna z nejtěžších her poslední doby. Cuphead ve svém roztomilém vzhledu skrývá jeden z nejnáročnějších titulů. A záleží jen na vás, zda ho budete milovat nebo nenávidět.

Čas od času se objeví hra, která je sice malá, ale díky svému provedení vám uvízne v mysli. Na Cuphead jsem se překvapivě těšil již několik let, a to i přes to, že toho vývojáři tolik neukázali. Stačilo se pouze pochlubit nádherným vzhledem a říct, že se bude jednat o náročnou plošinovku.

Přijdou vám snad Dark Souls nebo česká plošinovka Blackhole náročné? Tak to jste si Cupheadem ještě neprošli. Hra je zkrátka svá a nehraje si na střední cestu. Buď ji budete milovat nebo nenávidět a proklínat.

Disney se vrací v plní síle

Nejdříve musím hře pochválit její vzhled. Disney dnes mimo animáků vlastní rovněž Star Wars či Indiana Jonese. Hra se však vrací ke kořenům této společnosti. Svým vzhledem připomíná staré grotesky, například starého Mickey Mouse (toho si můžete prohlédnout pod tímto odstavcem). Tím hra získává roztomilý a hravý styl, se kterým si vývojáři ze studia MDHR dali pořádně záležet.

Celý svět je veselý a barevný, skoro každá postavička na mapě tančí. Samotná zápletka je jednoduchá. Cuphead se svým bratrem Mugheadem hráli hazard, ale příliš si věřili. Prohráli u ďábla svou duši, každopádně mohou se zachránit - musí shromáždit smlouvy ostatních obyvatel Inkwell Isle, kteří ztratili duši. Při hře se navíc nemluví, vše se snaží za každou cenu připomínat animované grotesky a vypadat hravě a přátelsky.

Celý svět je veselý a barevný, skoro každá postavička na mapě tančí.

Celou hru doprovází úžasný soundtrack, který se vám rychle zavrtá do hlavy. Ať mluvíme o popěvcích či samotném rytmu, hudbě odpočinkové či akční, budete se kývat do rytmu. Hra zkrátka ani na chvíli nepolevuje a je krásná až nostalgická.

Umírání je na denním pořádku

Svou krásu a originalitu však využila hra velmi zákeřně. Jak již bylo zmíněno, jedná se o plošinovku a nutno dodat, že je založená na bossfightech. Bossové jsou hlavním lákadlem hry a je to poznat. Je jich strašně moc a všichni se od sebe liší. Od hypnotizující mrkve po džina či sladkou dámu útočící na vás sladkostmi, nad bossy jako takovými musíte smeknout klobouk. Následně však následuje pasáž, kdy zjišťujete, že smeknutí klobouku k jejich porážce opravdu nestačí.

Do hry se zamilujete snad hned na první pohled, který je doprovázen skvělým soundtrackem

Tak jak jsou originální, tak jsou také podlí. Jako pavouk na zdi, který se pomaličku plíží a náhle na vás skočí nebo jako letní sluníčko, pod kterým se opaluje mladá dívka, ale po dvou hodinách zjistí, že je totálně spálená. Dneska už to tak ve hrách moc často není, ale jistě každý z vás někdy zažil bosse, u kterého se radujete, že jste ho zabili... a pak získá novou šílenější podobu.

Bossové jsou hlavním lákadlem hry a je to poznat

Tady to platí u každého, s vašimi třemi životy (jejich počet můžete zvýšit vylepšením) vás navíc dokáží zabít celkem rychle a vy do nich naopak vystřílíte stovky ran. Musíte detailně prozkoumat jejich styl boje a dokonale se přizpůsobit každé změně. Bossové popravdě jsou časem předvídatelní. Jenomže ve výsledku to je dobře, protože jenom tak se po mnoha smrtích naučíte, jak je porazit.

Zvládnout hru je velmi náročné, právě v tom se ale skrývá krása hratelnosti

Abyste časem porazili i ty nejnáročnější bosse, můžete se postupně vylepšovat penězi. Ty vyděláváte v mapách bez bossů, kdy se musíte dostat ze začátečního bodu na konec. Je to extrémně náročné, mapy se musíte naučit skoro nazpaměť a trápíte se tak jen proto, abyste si vydělali pár šupů. Menší zajímavostí je, že u bossů nastavujete snadnou a normální obtížnost – obě jsou těžké, ale na snadné obtížnosti nezískáte žádné smlouvy o duši. Jistou samozřejmostí je promyšlený systém pohybů od skákání po střílení, které může vaše postava předvést.

Jistým nebojovým kolem je ochrana náhrobní vázy před duchy tím, že na duchy skáčete. To vám peníze nedává, prostě to splnit musíte, pokud chcete dál. Příliš mě to nezaujalo, ale stále je to zábava, zejména však relaxace od neustálého boje.

Bez přátel se zapotíš

Když už je hra tak nadlidsky náročná, můžete si naštěstí přizvat kámoše. Vývojáři se očividně vyznají ve svém řemesle a můžete si hezky zahrát s kámošem na jednom gauči. Jen mě mrzí, že chybí podpora online multiplayeru. Obecně jsem bohužel neměl možnost lokální kooperaci zatím vyzkoušet, jsem však naprosto přesvědčen, že se jedná o skvělý zážitek.

Sečteno a podtrženo, Cuphead je nádherná, zábavná a originální hra určená pouze pro drsné povahy – ostatní ruce pryč! Jste-li však cílovou skupinou, můžeme vám hru rozhodně doporučit. Takovéto menší třešničky vždy uvítáme

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• úžasný vizuální styl