Czech Soccer Manager 2001: rozhovor s autorem

Fotbalové manažery jsou mezi českými hráči velmi populární. Není se tedy co divit, že když se objeví nová verze již vyzkoušeného programu, snažíme se o ní přinést co nejvíce informací. Jako přídavek ke včerejší recenzi hry Czech Soccer Manager 2001 vám tedy dnes přinášíme i rozhovor s jejím hlavním tvůrcem, Petrem Vašíčkem.
Czech Soccer Manager 2001: rozhovor s autorem
Fotbalové manažery jsou mezi českými hráči velmi populární. Není se tedy co divit, že když se objeví nová verze již vyzkoušeného programu, snažíme se o ní přinést co nejvíce informací. Jako přídavek ke včerejší recenzi hry Czech Soccer Manager 2001 vám tedy dnes přinášíme i rozhovor s jejím hlavním tvůrcem, Petrem Vašíčkem.

Jak dlouho se věnuješ programování?

Programuji asi 8 let, začínal jsem s QBasicem, v tom vlastně bylo i CSM99, asi před třemi lety jsem přešel na Delphi a tedy programování pod Windows.

Kdy vznikla myšlenka vytvořit fotbalový manažer?

Přibližně v 96tém jsem si prohlížel v novinách fotbalové statistiky a dostal jsem chuť udělat nějakou hru, kde by se těchto věcí využívalo, kde by hráč tvořil svůj tým... Pak jsem hru dále zdokonaloval a v 99tém jsem ji pod názvem CSM vydal.

CSM 2001 je již třetím dílem tvé hry. Můžeš nám v kostce sdělit, čím se liší od předchozího dílu, tedy jaké změny přináší?

Největší změna je znatelná hned na první pohled, je to úplně nova grafika a jí uzpůsobený design hry. Oproti minulé verzi je tak prostředí ve hře nesrovnatelně pestřejší, obsahuje spoustu různých animovaných tlačítek, ikonek, log, motivů z lig apod. Další změnou, která už tak znatelná není, jsou menší nároky na paměť, rychlejší načítání dat apod. Co se týče herních věcí, jsou to nové vlastnosti hráčů, jejich historie, statistiky a známkování v utkáních, vyhledávání, kvalifikace a reprezentační turnaje, mezinárodní obchod a spousta dalších vylepšení. Jejich celý seznam je k nahlédnuti na homepage CSM.

Pokud se nepletu, tak hru netvoříš tak úplně sám, ale máš i několik spolupracovníků. Co je náplní jejich práce?

Hru sám netvořím, já mám na starosti její programování a vše s tím spojené, další nepostradatelnou věcí je třeba už zmiňovaná grafika, jejímž autorem je David Mrnuštík. Vše, co se týká týmů a lig použitých ve hře (tedy návrhy hodnocení, kontrola vytvořených týmů, shánění informací o ligách) má na starosti Petr Dohnal. Pak je tu řada lidí, kteří editují jednotlivé ligy a další, kteří dodali například některé fotky nebo jiné potřebné věci.

Myslím, že je jasné, že programování je především tvým koníčkem. Neuvažoval jsi ale i přesto někdy o tom, věnovat se programování (třeba her) profesionálně?

Ano jistě, rád bych se mu věnoval i profesionálně.

Ale zpět k CSM… Tato hra způsobila až nečekaně velký ohlas mezi komunitou hráčů, jenž mají alespoň z části přístup k Internetu. Čekal jsi vůbec v době, když vyšel první díl této dnes již „série“, že hra způsobí takový velký ohlas?

V době kdy vyšel první díl jsem ani netušil, ze se dostanu k verzi pro Windows a už vůbec ne, že hra bude vypadat tak, jak vypadá teď, natož že bude mít takový ohlas.

Nešlo si nevšimnout, že se vydání hry oproti původním předpokladům protáhlo a to se projevilo i na několika kritických až nevybíravých příspěvcích na fóru webu tvé hry. Jak to všechno vnímáš ty, z pozice tvůrce hry a člověka, na něhož to vše bylo směřováno?

Je pravda, že se vývoj hry protáhl více než o rok oproti původnímu očekávání. Do hry ale diky tomu přibylo několik důležitých věcí, se kterými jsem zpočátku nepočítal. Některé vzkazy na fóru už sice měly k adekvátní kritice hodně daleko, ale umístění vzkazů je čistě anonymní, proto se ani nedivím, že se tam někdo neostýchal napsat přesně to, co si myslí, nebo ještě něco horšího.

CSM je fotbalový manažer. Neuvažoval jsi někdy o vytvoření manažera jiného sportu (například hokejového) či vůbec o vytvoření zcela nové hry, která by s tvou předchozí prací neměla nic společného?

Už dlouho mě láká hokejový manažer, o který bych se rád pokusil, ale kdy na něm začnu pracovat teď ještě vůbec nedokážu říci. Pár her již hotových mám, mohly by se někdy objevit na mé stránce. Plány na různé další tituly mám pochopitelně taky, jejich realizace by ale zabrala dost času, který v současné době bohužel vůbec nemám.

Dovol poslední otázku :-). Chystáš už další pokračování své hry nebo se prozatím budeš věnovat vypilováním chyb v poslední vydaném dílu?

No, myslím že prvně je třeba zbavit se všech chybiček, jež obsahuje 1. verze nového CSM, pak se dá začít pracovat na nějakém updatu, obsahujícím nová vylepšení...

Díky za rozhovor.

Taky díky.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

12.  4.  2018 | | 22 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak to vypadá v Bohemia Interactive

Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak …

V Bohemia Interactive pracují na nových hrách, ale také na technologiích, které bodu připravované hry využívat. A nejsou to jen technologie ryze softwarové, vytvořili si tu třeba i vlastní zařízení na fotogrammetrii.

4.  4.  2018 | | 1 N/A