Další fantastická tahovka na obzoru

Ačkoliv by se třebas někomu mohlo zdát, že žánr tahových fantasy strategií a tahovek obecně je na pokraji vymření, zdaleka tomu tak není. Po výborných Etherlords to dokazuje i připravované pokračování krásné fantasy strategie z roku 1999 jménem Age of Wonders. Age of Wonders 2: The Wizard's Throne přinese mnoho vylepšení a proto si dnes tento očekávaný titul pěkně pod drobnohledem představíme.
Ačkoliv by se třebas někomu mohlo zdát, že žánr tahových fantasy strategií a tahovek obecně je na pokraji vymření, zdaleka tomu tak není. Po výborných Etherlords to dokazuje i připravované pokračování krásné fantasy strategie z roku 1999 jménem Age of Wonders. Age of Wonders 2: The Wizard's Throne přinese mnoho vylepšení a proto si dnes tento očekávaný titul pěkně pod drobnohledem představíme.

První díl Age of Wonders měl neočekávaný úspěch, exceloval zejména v hratelnosti, zajímavém příběhu a krásné grafice. Není se pak co divit, že Triumph Studios se rozhodli pro druhý díl, navíc si k jeho tvorbě přizvali pomocníky ze společnosti PopTop Software (kteří mají za sebou již například Railroad Tycoon 2). Dá se docela s klidem očekávat, že Age of Wonders 2 bude stejné pecka jako jednička, takže neotálejme s pusťme se do toho!

Mladý kapitán se prochází po palubě své vzdušné lodi a snaží se zahnat myšlenky na strašlivé okamžiky, které prožil on a jeho národ. Vzhlédne a na obzoru zahlédne bouři. Chce vydat rozkaz k obratu, když tu si všimne malých teček, pohybujících se v dáli. Dívá se dlouho, když zakřičí "Draci!". Posádka okamžitě začne chaoticky pobíhat po celé lodi a připravovat se na útok.

Draci útočí se silou sobě vlastní. Křehká vzdušná loď nedokáže odolat jejich nezdolnému náporu. Řítí se v ohni k zemi, členové posádky umírají jeden za druhým. Sám kapitán je těžce zraněn. Po neurčité době slyší z dáli hlas... 'Probuď se, příteli. Já jsem Gabriel. Přišel jsi k nám v době hrozivých nepokojů, za což jsem ti vděčný. Přivedl jsem tvou duši nazpět od brány smrti aby ses mohl vrátit na to správné místo v tomto světě. Jsi v zemi zvané Evermore, které po tisíciletí vládl Kruh mágů - vládl všem druhům magie. Jenže teď nastaly těžké časy. Z důvodů, které nedokážu vysvětlit, proti sobě sídla každého ze šesti druhů magie - vzduchu, ohně, země, vody, života a smrti - začala bojovat. Kruh se rozpadl a naše země se pohroužila do nemoci. Ty ale přicházíš právě včas - jsi ten, kdo vyřeší hádanku, můj mladý učni. Budu tě učit a dám ti moc znovu sjednotit Kruh - možná, že jednou mne dokonce nahradíš na Kouzelnickém trůně. Vstávej, Merline, tvoje cesta začíná právě zde!“ - výtažek z Kroniky věků

Age of Wonders 2Age of Wonders 2

Podtitul "The Wizard's Throne" není zvolen náhodně. Hráč se totiž v AoW2 stane kouzelníkem a králem v jedné osobě. Příběh tak trochu navazuje na první díl, avšak zdaleka není nutné, abyste ho znali či snad dokonce hráli - jistě, je to výhoda, nikoliv však nezbytnost. A co tedy bude úkolem hráče? Vše, s čím se musí potýkat takový král. Jednak se bude muset starat o své impérium - zajistit, aby se všichni (nebo alespoň většina) měli dobře, aby rostlo a bylo "zdravé" ;). Samozřejmě není na škodu, když se bude také časem rozšiřovat jeho území. K tomu je třeba armády, kterou budete budovat ve městech. Města jsou základní "jednotkou" vašeho impéria. Jak už to tak bývá, i zde platí formulka čím větší města, tím větší zisky. Růst měst můžete podpořit zejména stavbou nových budov, jako jsou kasárny, magické věže, knihovny, magické dvorany a jiné. Budovy mají většinou přímou spojitost s armádou - trénují či zdokonalují se v nich bojovníci a kouzelníci, kteří tvoří základní složku všech armád. Vyjma běžných budov ale budou v AoW2 hrát důležitou roli také náboženské budovy.

Božstva jsou zcela novým prvkem druhého dílu. Najdeme zde minimálně tři různá vyznání čili minimálně tři typy bohů - přírody, dobra a zla. Každému z nich bude možné postavit ve městě chrám a získat si tak jejich přízeň. Pozor ale na to, že bohové se mezi sebou tak nějak od pradávna nemají příliš v lásce, takže je lepší zaměřit se vždy pouze na jeden typ božstva a stavět chrámy jen pro něj. Pokud si svého boha budete velebit dostatečně, můžete od něj čekat pomoc, ať již finanční či vojenskou.

Age of Wonders 2Age of Wonders 2

Podobně jako například v Heroes of Might & Magic, i v Age of Wonders 2 se na hlavní hrací mapě zdaleka nebudete nacházet jen vy sami. Jak ji budete postupně prozkoumávat a rozšiřovat své impérium, narazíte jistojistě na nějaké nezávislé město či celé královstvíčko. Bude pak záležet na mnoha okolnostech, zda se k vám bude chovat přívětivě či nepřátelsky - vy jako král a hlavní postava celé hry totiž budete mít mnoho různých RPG atributů, o nichž se zmíním za chvíli. Někteří mohou vyslat své ambasadory a projednat s vámi obchodní styky, jiní vyšlou proradné špehy, kteří budou mít za úkol vyčenichat cokoliv, co by se mohlo hodit (zpeněžit, popřípadě využít proti vám). V AoW2 bude celkem dvanáct různých fantasy ras, mezi jinými skřítci, nemrtví, trpaslíci, hobiti, elfové, samozřejmě lidé a další. I ve správném výběru spojenců pro své armády budete muset být ostražití - některé rasy se nemusí mít příliš v lásce. Mezi další podobnosti se sérií HOMAM patří šampióni (či "hrdinové" jestli chcete), kteří povedou vaše armády a magické artefakty, které bude možno sbírat a vylepšovat jimi jejich vlastnosti. Celkem bude na výběr kolem stovky různých typů jednotek, včetně některých specialit jako trpasličí parní kanóny, hobití letci na orlech a mnozí další.

Již jsem zmínil jisté RPG atributy z čehož plyne, že AoW2 nebude pouhopouhá tahovka, ale částečně také RPG dobrodružství. Jistěže každá jednotka bude mít své statistiky, ale ze všeho nejdůležitější budou statistiky Merlina, tedy vás, které budou mnohem rozsáhlejší a propracovanější a budou ovlivňovat mnohem víc, než statistiky běžných vojenských jednotek - například ony diplomatické styky s ostatními městy/rasami. Jednotlivé mise, kterých bude minimálně dvacet, budou mít jak jeden hlavní quest, úkol, tak i několik postranních, subquestů - vše pospojované příběhem plným tajuplných intrik a zvratů. Ostatně tak už bývá u fantasy zvykem.

Age of Wonders 2Age of Wonders 2

Technické provedení hry bude, vzhledem k faktu, že se jedná o tahovou strategii, velice nadprůměrné, zejména co se týká grafiky. Přesto se však, ač to na obrázcích není vidět, budou jednotky pohybovat po starých dobrých "hexech" (šestiúhelnících) - ovšem nyní již ve 3D terénu! Grafické rozlišení se dere do výše 1280x1024 pixelů, což je myslím více než dost. Hardwarové nároky jsou oproti tomu minimální - PII 266 MHz, 64 MB RAM, 500 MB na pevném disku a Windows 95/98/ME/2000/XP. Nebude potřeba dokonce ani 3D akcelerátor (kolik takových her v dnešní době vychází?), pouze 4MB grafická karta! Hra vyjde s přiloženým editorem misí, díky kterému si bude každý moct vytvořit vlastní úžasné příběhy - ano, říkám příběhy, nikoliv pouhé "mapy", protože editor bude dovolovat nejen tvořit libovolná prostředí, ale vkládat do něj také různé texty, NPC postavy a události, díky kterým se bude moci příběh rozvíjet dál. Samozřejmostí je pak podpora multiplayerové hry až pro osm hráčů a to jak přes lokální síť tak přes Internet, email a dokonce i hot-seat (dva hráči u jednoho počítače). Vydavatelem Age of Wonders 2 je společnost Take 2 Interactive, hra by se měla objevit již toto jaro.

Diskuze (3) Další článek: Wizardry 8 až v dubnu

Témata článku: , , , , ,