Dark Train: Papírový skvost (recenze)

České studio Paperash nám naservírovalo netradiční titul, kerý se celý točí kolem vlaku a papíru.

Někdy má člověk akčních stříleček plné zuby a prostě chce sednout a relaxovat u nějaké příjemné a originální hry. Český počin Dark Train to naprosto splňuje. Splňuje to tak moc, že se od něj nebudete chtít odtrhnout. 

Cestou necestou

Dark Train je 2D průzkumné logické dobrodružství s mechanickou krakaticí, která nese jméno Ann 2.35f. Ta je připoutána k vlaku a snaží se jej udržet v chodu. Vlak je posledním výtvorem geniálního vynálezce D.W. Tagrezbunga, který jej začal vyrábět pro neznámého klienta. V den dokončení díla vynálezce zemřel, a vlak musí doručit právě zmiňovaná Ann.

Při absenci jakéhokoli tutoriálu jsem začal hýbat krakatící (kurzorem) po obrazovce, abych věděl, co se stalo. Po několika pokusech a omylech, které k začátkům patří, jsem nakonec na základní principy přišel a vlak mohl vyjet ze stanice.

dt-gallery6.jpg
Dark Train je první titul českého studia Paperash

Šachy s kontejnery

Středobodem celé hry jsou jakési čtyři „kontejnery“. Všechny mají jedno téma, ale to se na základě toho, kde se zrovna váš vlak nachází, různě mění.

Ve hře se také nacházejí mnou nazývané portály. Při jejich využívání je Ann nespoutaná a může se volně pohybovat. Nechybí ani portál, který umožňuje Ann vystoupit z vlaku a komunikovat s okolním prostředím. To je ale možné pouze tehdy, když je vlak v klidu, a ona zůstane v průběhu těchto výletů připoutaná.

dt_souprava_aktualizace_02.jpg
Čtyři kontejnery v akci

Udržet věci zajímavé je pak možné tím, že budete měnit pořadí, ve kterém se kontejnery ve vlaku objeví. Portálové ikony ale mohou otáčeny pouze, když je kontejner v určité poloze. To činí hru nelineární. Úkoly nemusí být nutně dokončeny ve standardní sekvenci.

Celkově se váš zážitek ze hry bude lišit v závislosti na tom, jak uspořádáte kontejnery a v jakém pořadí budou reagovat na osvětlení daných ikon.

Papírové dobrodružství

Vlak samozřejmě ke svému pohybu potřebuje nějakou šťávu. V Dark Train proto musíte shánět vodu, oheň a elektřinu. Tyto prvky jsou řízeny monitorováním úrovně zdrojů a sbíráním deště, tepla a osvětlení.

05_hrbitov.jpg20161119184320_1.jpg7440ff771196a01e90a13abe2078b11f.jpg
Prostředí je vskutku originální

Nejnápadnějším rysem Dark Train je stylizace a provedení hry. Celá vyrobena z papíru a postavena na enginu Unity. Výsledkem je velmi unikátní herní prostředí, které vás naprosto vtáhne. 

Použití barvy a světla, spolu s papírovými tvary a jakousi „špinovostí“ má za výsledek temné prostředí, které je zvláštně přesvědčivé. Ve hře nehledejte žádný text, ani dialog, ani hlasový komentář.

Problémy s ovládáním

I Dark Train však lze něco málo vytknout. Největším problémem je fyzická navigace Ann. Krakatice se pohybuje hlavou napřed. Snažíte udržet hlavu nahoře a nohy dole, proto nebude vždy jednoduché.

Proudění do stran nebo dolů je bohužel také velmi nepříjemné. Často jsem předměty netrefoval nebo ztrácel, a navíc se vám mohou občas ztratit za nějakou překážkou. Časem se na to dá zvyknout, ale pro hraní raději volte ovladač, jelikož na klávesnici je to rozhodně těžší.

Další výzva Dark Train spočívá v tom zjistit, co vůbec máte dělat. V některých případech to bylo zřejmé. V jiných případech to trvalo docela dlouho. Bohužel než se stačíte pořádně rozjet, čeká vás náhlý konec, při kterém vám dojde, kolem čeho se příběh točil.

20161119184343_1.jpg20161119194904_1.jpg20161119194953_1.jpg
Při hraní raději volte ovladač

Z českých luhů a hájů

Když jsem se o hře dozvěděl poprvé a podíval se na první obrázky a videa, tak mě napadlo naše úspěšné české studio Amanita Design (Machinarium, Botanicula, Samorost…). Pokud jste alespoň jeden ze zmíněných titulů hrály, bude se vám Dark Train líbit. 

Studio Paperash vytvořilo podobně originální atmosférický titul, který má nádherný vzhled. Hudbu zde sice nenajdete, ale zvuková stránka je na výborné úrovní a všechno blýskání, vrzání a další zvuky si rozhodně do sytosti vychutnáte. Bohužel vadou na kráse je nepříliš povedené ovládání. Rozhodně se však jedná o skvostný titul, který je ve ve svém žánru výjimečný.

Hodnocení: 4/5

klady:

  • umělecké zpracování
  • soundtrack
  • zajímavé až mnohdy složité hádanky

zápory:

  • ovládání
  • délka hry
Diskuze (2) Další článek: Vývojáři Outlast 2 vytvořili… plenky. Protože se hráči počůrávají strachy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,