Darkest Dungeon: když srdce touží po tmě (recenze)

Když jsem minule mohl recenzovat indie titul Superhot, nečekal jsem, že se přede mnou objeví další „indie“ titul. Tím je počin od studia Red Hook a to temná plíživá dvourozměrná „roguelike“ RPG akce Darkest Dungeon, která začala na dnes tak populárním Kickstarteru.

Nebudeme zdržovat a začneme příběhem, který hraje druhé, snad i třetí housle. Váš příbuzný vám odkázal tajemné sídlo, které ukrývá mnoho tajemství, pokladů, ba dokonce bránu do jiného světa. Takže vás čeká pouť za poklady, artefakty, přežitím a strachem, který představuje primární element titulu. Protože drancování temného panství může být velkým oříškem, nebudete na to sami.

Nejdůležitější je sestavit správný tým dobrodruhů, kteří se o to postarají za vás. Ty si najímáte ve vesničce, která obsahuje i další budovy pro vylepšování vlastností vašeho týmu. Tým se skládá z maximálně čtyř dobrodruhů a může být velice pestrý. Ve hře je patnáct povolání a každé exceluje v něčem jiném, byť při správně složených schopnostech jsou postavy docela variabilní a umí zastat více rolí. Každé povolání nabízí přibližně sedm schopností. Na výpravu můžete mít aktivní ale pouhé čtyři.

darkest 2016-03-20 13-07-23-30.jpgdarkest 2016-03-20 13-35-06-70.jpgdarkest 2016-03-20 16-07-09-79.jpg

Dobře složený tým je alfou a omegou pro úspěšné dokončení mise, které jsou zobrazeny jako několik pokojů spojených chodbami. Může být fajn mít v týmu supermegapecka ranaře, ale pokud je vaše výprava velmi dlouhá, okolo dvaceti až čtyřiceti minut, nemáte dost jídla, protože si ho i zapomenete před výpravou koupit a ani léčitele, protože ho „nepotřebujete“, stačí jedno překvapení od monster, které prohází před započetím boje pořadí vašich hrdinů, omezí používání vašich schopností (závisí na pozici v týmu) a můžete jít do kopru.

 

Naštěstí se dá z boje utéci, ale to nefunguje vždy a navíc přijdete o kus odměny, pro kterou jste si přišli

 

Naštěstí se dá z boje utéci, ale to nefunguje vždy a navíc přijdete o kus odměny, pro kterou jste si přišli, a to je škoda, ne? Navíc podotýkám, že smrt hrdinů je permanentní. Sice ostatní můžete najímat zadarmo, ale s nižší úrovní a se ztracenými investicemi v podobě léčení (velmi drahé), upgradů schopností, výbavy.

darkest 2016-04-02 14-50-06-11.jpg

Hra má sice jen dva rozměry, souboje jsou tahové, ale správně zvolený útok, léčení nebo moment překvapení mohou vyhrát nevyhratelnou bitvu. Nebo naopak, udělat z, na první pohled, lehkého boje noční můru, u které vám hrdinové buď permanentně lehnou, či se minimálně zblázní a začnou dělat vtipné iracionální věci. Tak třeba se mohou sebepoškozovat – ubývá jim zdraví, odmítají svůj tah nebo hrají podle sebe. Navíc nahánějí hrůzu i svým kolegům, takže je to taková řetězová reakce. Pokud strach naplní druhou měrku,  hrdinu čeká srdeční zástava.

darkest 2016-03-22 08-17-50-16.jpgdarkest 2016-03-22 23-29-22-09.jpgdarkest 2016-03-22 23-44-22-09.jpg

Někteří si také pěstují vlastnosti, které nejsou pro tým příliš vhodné. Kleptománie je sice veselá pro vtipné dialogy (hra srší černým humorem), ale ne, když vám hrdina pro sebe šlohne z pokladnice slušnou sumu zlaťáků a léčivé předměty. Chytnout můžete i nemoci, které vás dělají zranitelnější. Léčení takové skupiny, aby byla schopná drancovat kobky v budoucnosti, se umí velmi prodražit. Často je lepší ztracené případy prostě propustit a najmout někoho jiného. Ideální simulátor vrcholového managementu...

Po úspěšném dokončení mise můžete získat i pozitivní perk a některé poklady, zejména artefakty, stojí za to. To abych hře nekřivdil, že vám hází klacky pod nohy, i když někdy to tak vypadá. Tak třeba když máte namířeno do pokoje s bossem na druhé straně mapky, vše jde ok, ale pokoj před bosem obsahuje partu grázlů, která těm vašim slečinkám rozhodí sandál. Následuje pak opuštění mise a prdlačka z hlavní odměny – většinou tedy raritní artefakt, který se může hodit, nebo ho prostě střelíte za zlaťáky, kterých není nikdy dost. Dále zlato, stavební suroviny pro rozšiřování města.

darkest 2016-03-22 22-53-52-00.jpgdarkest 2016-03-22 23-02-52-00.jpgdarkest 2016-03-22 23-20-52-00.jpg

Velkou roli hraje osvětlení. Se snižující se intenzitou se vaši rekové více bojí, dostávají větší pecky, ale na druhou stranu je vyšší šance na kritické poškození nepřítele a také odměnu. Další výhodou je o pár políček více ve velmi omezeném inventáři.

 

Variabilita úkolů není nic extra, ale pro účel hry perfektně sedí

 

Variabilita úkolů není nic extra, ale pro účel hry perfektně sedí. Někdy vám stačí vyčistit všechny pokoje s příšerami, navštívit většinu pokojů. Jindy je důležité sejmout bosse, nebo najít či aktivovat speciální předměty.  Repertoár nepřátel je poměrně široký. Panství obsahuje několik lokalit s příslušnými příšerkami, které tématicky ladí. Jak vaši hrdinové levelují, odemykají se obtížnější dungeony i s novými přírůstky s jinými dovednostmi.

darkest 2016-04-02 16-22-09-06.jpgdarkest 2016-04-02 16-34-09-07.jpgdarkest 2016-04-02 16-40-09-06.jpg

Ve vesnici budete nakupovat artefakty, trénovat hrdiny a vylepšovat jejich výbavu, aby déle vydrželi. Čeká na ně často i návštěva sanatoria pro léčení vážných mentálních poruch a nemocí, které si můžete přinést z nevalné výpravy. Někteří se snaží uklidnit v klášteře, jiní radši okusí opojný alkoholický mok nebo stráví noc v nevěstinci pro ukojení jejich potřeb a zapomenutí na hrůzy z kobek. Pro výstavbu jsou použité zdroje získané právě z drancování tajemného sídla. Managementu je tak akorát, aby to nebyla ta hlavní složka hry. Spíše budete přemýšlet, kam rvát prachy dříve, aby to mělo smysl a nemuseli jste grajndit suroviny dalšího půl dne pro instituci, která by vám přinesla mnohem větší reálný užitek.

Pochválit musím audiovizuální složku. Hudební doprovod zahušťuje atmosféru, že byste potřebovali motorovou pilu, abyste se jí prořezali. Grafické zpracování je stylizováno komiksově a hře moc sluší. Není potřeba statisíců polygonů pro pěkný pohled. Jako bonus je zde i malá hardwarová náročnost, DD si zapaříte i na noťasích a desktopových šlupkách. Potěší také čeština.

         

Dostupné pro: PC
Žánr: Arkády | Arkádové RPG
Výrobce: Red Hook Studios
Začátek prodeje: 19. ledna 2016
  • Svižná hratelnost
  • Stylová grafika
  • Komplexnost
  • Mechanika strachu
  • Malá variabilita úkolů
    

Darkest Dungeon exceluje na všech stránkách. Je sice vidět, že se jedná o budgetový titul, ale to mu na kráse vůbec neubírá. Je to něco jako přirozené vypadající hezká slečna, která nepotřebuje tunu makeupu a šmínků pro čistý vzhled. Slečna, která vás občas ale hezky poškrábe a pokouše...

Váš názor Další článek: Everybody’s Gone to the Rapture míří na PC, venku jsou 4K screeny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,