Darksiders II - po Válce přišla Smrt (recenze)

Videoherní sága Čtyř jezdců Apokalypsy pokračuje příběhem Smrťě rozsévajícího smrt. Jak brutálně poetické.

Zatímco první Darksiders se oku zkušeného hráče jevily jako příjemný mix her The Legend of Zelda a Gears of War, druhý díl lehce uhnul a dal by se primárně přirovnat ke spojení Prince of Persia a Diablo. Píšu primárně, protože Darksiders II i přes bohatou porci akrobatického skákání a nový systém lootu (zbraně a vybavení padající z příšer) stále fungují jako akční mlátička z pohledu třetí osoby, kde bloudíte sympatickými rozlehlými dungeony, abyste hledali pomůcky nezbytné k odemčení další cesty vpřed. A to celé je zabaleno do líbivého komiksového zpracování, kde se nehledí na nějakou tu zrůdu rozsekanou na kusy.

Smrť je frajer

Příběh Darksiders II se odehrává paralelně s událostmi prvního dílu. V něm byl Válka, jeden ze Čtyř jezdců Apokalypsy, neprávem obviněn z toho, že zapříčinil předčasnou zkázu světa.

Smrť se prostě s ničím (a nikým) nemaže

Jeho bratr Smrť však považuje Válku za dobráka od kosti, který by nic takového neudělal a vyráží pátrat po pravém viníkovi. Záhadu mu bezesporu pomůžou rozetnout dvě vražedně ostré kosy. Plus hromada dalšího zabijáckého náčiní od ostrých drápů po obrovskou palici. Smrť se prostě s ničím (a nikým) nemaže.

Darksiders 2 07.jpgDarksiders 2 08.jpg

Úvod hry je stejně jako začátek jedničky dost lineární a užijete si v něm spousty už zmíněného akrobatického šplhání jak vystřiženého z Prince of Persia (Smrť je daleko mrštnější než jeho bratr Válka), ale po něm se dostanete do už rozsáhlejšího světa, kde si užijete i dost zábavy na hřbetě koně jménem Zoufalství. Jádro hry představuje osvědčenou klasiku ve stylu akčních RPG – naberete nějaké questy a následně vyrazíte do nové lokace, kde se snažíte prosekat, proskákat a probloudit až k cíli, obvykle v podobě drsného bosse.

V zásadě nic třeskutě originálního, nicméně tvůrcům se podařilo všechny zásadní prvky skloubit a vyladit tak, aby hra fungovala jako dobře namazaný stroj. Na smrt. Nebo na Smrť? Soubojový systém je příjemně akční a bohatý na různá komba. Pestrost ještě navyšuje volitelná sekundární zbraň (palice, sekery, čepele) a v RPG stylu i postupně odemykatelné nové dovednosti. Ty se dělí do dvou stromů, přičemž jeden vsází na útoky s kosami a druhý nabízí různé triky, jako vyvolání mrtvých, či hejna vran.

Komiksová drsárna

Darksiders 2 motivace k dalšímu hraní nechybí, ať už je objevování nových lokací, expování a levelování, čistá radost ze zábavného šplhání a vraždění, či sbírání tisíce a jednoho předmětu. Jak už bylo zmíněno v úvodu, hra přinesla loot systém inspirovaný Diablem, takže skoro z každé potvory vypadne nějaká část zbroje nebo zbraň, přičemž vše má své statistiky a případně speciální vlastnosti.

Tvůrcům se podařilo všechny zásadní prvky skloubit a vyladit tak, aby hra fungovala jako dobře namazaný stroj

Co chvíli se dostanete k nějakému zajímavému kousku, který vám udělá radost. Tvůrci bohužel systém nevyladili úplně dokonale, až bolestivě rychle ztratí peníze a herní obchod smysl, protože toho prvního budete mít tuny a v tom druhém je nebudete mít za co utratit.

Darksiders 2 04.jpgDarksiders 2 05.jpg

Když už jsem u toho stěžování, nadšení ze hry kazí i různé technické chybky, jako poklesy frame-rate v boji, občas zmatená kamera a těžkopádná menu. V PC verzi navíc tvůrci odflákli možnosti grafických nastavení, na druhou stranu PC verze je jako jediná u nás s českými titulky. Navíc slabší technickou stránku bohatě kompenzuje výborná grafická stylizace.

Darksiders 2 03.jpgVšechny chybky, ať už občas velmi otravné, nedokážou zastínit fakt, že Darksiders 2 představují výtečné pokračování už tak vydařené hry. Příběhová kampaň vám přinese přes 20 hodin zábavy na první dohrání, přičemž dál můžete pokračovat v New Game+, protože se vám rozhodně nepodaří dosáhnout na maximální úroveň a odemknout si všechny dovednosti. Nemluvě o tom, že k vašemu vražednému vyřádění je tu aréna mód jménem The Crucible, kde se prosekáním vln stále silnějších a silnějších vln potvor můžete dostat k lepšímu vybavení.

Darksiders 2 06.jpgDarksiders 2 09.jpg

Pokud vás první Darksiders bavily, pokračování si nenechte ujít. Ano, mezi oběma hrami jsou viditelné rozdíly – Smrť je daleko mrštnější než Válka, takže vás čeká víc šplhání, ostatně i v boji je patrná větší dynamičnost. Změnil se i svět, místo apokalypsou zničené Země dostáváte více fantaskní krajinu s gigantickými chrámy a tajemnými obyvateli. Oba tituly však spojuje skvělá hratelnost s neskonalou adhezivní silou, která vás přilepí k obrazovkám na desítky hodin.

Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: THQ | Webové stránky hry
Začátek prodeje: srpen 2012