Peter Molyneux má zřejmě sklony k božství už od dětství. Kdo jiný by se pak celý život snažil Bohem se stát, byť třeba i jen virtuálně? Tituly jako Populous či Dungeon Keeper jsou nesmazatelně zapsány v herní síni slávy. Skví se tam jistojistě i jméno hry Black and White, hra, pro kterou Peter již nějakou tu dobu připravuje úchvatný datadisk s názvem Creature Isles.
Peter Molyneux má zřejmě sklony k božství už od dětství. Kdo jiný by se pak celý život snažil Bohem se stát, byť třeba i jen virtuálně? Tituly jako Populous či Dungeon Keeper jsou nesmazatelně zapsány v herní síni slávy. Skví se tam jistojistě i jméno hry Black and White, hra, pro kterou Peter již nějakou tu dobu připravuje úchvatný datadisk s názvem Creature Isles.O Black & White i o samotném Peteru Molyneuxovi jsme již na Doupěti psali. Kolem B&W se také následně rozvířila nebývalá diskuse. Ona se totiž finální hra poněkud lišila od toho, co bylo tvůrci v předchozích více než osmnácti měsících slibováno (jednoduše řečeno, byl to hype jako prase...). Nakonec z B&W vyšla klasická božská strategie ve stylu Populouse (resp. jeho třetího dílu) s bombastickou 3D grafikou, výbornou hudbou a(však) mnoha originálními nápady. Dojem dále poněkud kazily občasné bugy, které značily, že Lionhead Studios, společnost, kterou Molyneux založil po svém odchodu z Bullfrogu, aby měl "větší tvůrčí svobodu", vydání hry poněkud uspěchali. Ani hardwarová náročnost se neobešla bez tichého zareptání, které ale už v dnešní době 2GHz Pentií čtvrté generace dávno vyznělo do ztracena. Abych to shrnul, hra Black & White, i přes všeobecně vysoká hodnocení, měla své chybky a chybičky. A je úkolem právě datadisku tyto chybky a chybičky opravit a navíc přidat některé zcela nové věci (možná i ty, které už tam dávno měly být).
Bylo to ku příležitosti londýnské výstavy ECTS, kdy Peteru Molyneux poodhalil roušku nad tímto projektem zvaným Creature Isles. Během přibližně půlhodinové prezentace předvedl Peter přítomným novinářům všechny ty (staro)nové věci, které se v datadisku objeví, zatímco za jeho zády běžela vývojová verze hry. Přednáška začala údajně tím, že se všem hráčům B&W omluvil za bugovost původní hry a dodal, že Creature Isles bude obsahovat patch, který by měl konečně zajistit naprostou stabilitu herního zážitku. Nu, hned na úvod to vůbec není špatná zpráva. V zápětí pokračoval tím, že při tvorbě Creature Isles se Lionhead Studios orientovali zejména na požadavky samotných hráčů, komunity a nejrůznějších fanovských stránek. To je další výborná zpráva pro všechny fandy B&W. Ve hře budou mít z větší části to, co v ní mít oni sami mít chtějí, a nikoliv to, co jim "automaticky" naservírují "božští" vývojáři.
 |  |
Black & White neoplývá takřka žádným příběhem - snad jen úvodní scéna s plovoucím děckem a zásahem boží ruky by se dala považovat za jakýsi "úvod do hry". V zásadě hře ale příběh zcela chybí a vy jste pánem všeho - tvoříte příběh vlastní. Naproti tomu datadisk Creature Isles již jistý příběh obsahovat bude, a to poměrně originální. Všechno se točí kolem jednoho zapomenutého ostrůvku, na kterém se sejde několik bezbožných Potvor (nic proti, šéfe...;), které soupeří o srdce (a další náležitosti:) další Potvory, která je ovšem ženského pohlaví. Vaším a tudíž hráčovým úkolem bude jednu z bezbožných Potvor si vybrat a srdce ženské Potvory sobě vydobít. Jakmile toho dosáhnete, stanete se jejím partnerem se vším všudy, a tudíž například i se sexem (!!), ze kterého pak vzejdou potomci (!!!). Že by se tedy Peter nechal inspirovat slavnou uměle-inteligenční hříčkou Creatures (třeba to není jen tak náhodou, že Potvory v B&W jsou anglicky nazývány právě "creatures")? Rozmnožování bude rozhodně jedním z nejzajímavějších aspektů celého datadisku, o tom není pochyb.
Další záležitostí, která přišla na Peterově "přednášce" na přetřes, byl samozřejmě herní engine, jenž dozná značných, ale opravdu značných vylepšení. Byly přidány nové úseky kódu, které umožňují využití nejnovějších vlastností karet nVidia. Například sledovat takové šutry bombardující malé pidilidičky, to musí být něco úchvatného :). Když už jsem u těch pidilidiček, je zde další nová vlastnost Creature Islands.
V jistém úseku hry naleznete se svojí Potvorou děťátko. Malou Potvoru, identického drobečka. A protože, jak jistě víte, ženy přímo milují malé děti, tohohle drobka jaksi "adoptujete", přijmete za svého. On pak bude chodit všude s vámi a dělat, respektive pokoušet se dělat, ty samé věci, jako vy. Péče, jakou mu budete věnovat, se pak velice razantním způsobem odrazí ve vztahu ženské Potvory k vaší mužské Potvoře. Právě to bude jeden z nejdůležitějších ukazatelů toho, jak moc o vás ženská Potvora stojí. Jestliže o drobta vůbec dbát nebudete, ženská se na vás vybodne.
Štěstí je v tom, že ženská Potvora, neboli Potvora Ž, nebude hledět na vaši fyzickou stránku, tedy na to, jak vaše mužská Potvora (Potvora M) vypadá. Možná tomu tak bude i proto, že by to znevýhodňovalo některé druhy Potvor ;-). A možná je v tom i špetka realismu...? Kdo ví. Jisté je, že vám tak v souboji o Potvoru Ž těžko pomohou nějaká tetování v podobě srdcí proklatých šípem...
Jednou z nových Potvor v Creature Isles bude krokodýl, který byl přidán zejména na četné požadavky hráčů. Bude se pohybovat na zadních nohou a bude jednat jako váš protivník, další ctitel Potvory Ž, díky němu se také bude posunovat vpřed příběh. Mimo něj se ale v datadisku dočkáme i mnoha dalších Potvor, zejména těch starých známých.
Další věc, která bude v CI nová, je odklon od řízení a dirigování lidiček a naopak příklon k úpravám a vylepšením vlastní Potvory. Díky vylepšené umělé inteligenci se tak může vaše Potvora z původního B&W dostat ještě o kousek dále, zejména se naučit mnoho nových kouzel, které bude tento datadisk nabízet.
Jak je vidět, Creature Isles nebudou jen tak ledajakým datadiskem. Nebudou to jen nové levely, ale s největší pravděpodobností spíše mnohá další vylepšení, která sice už možná měla být přítomna v B&W, ovšem na které zřejmě nezbyl čas, a tak přicházejí na řadu o něco později. Vývoj datadisku už nějaký ten pátek probíhá a přesto datum vydání zatím nebylo přesně stanoveno. Očekává se však, že CI se objeví někdy mezi koncem tohoto a začátkem příštího roku (listopad 2001 - únor 2002).
Ve své řeči na ECTS se ještě Peter Molyneux krátce zmínil o připravovaném Black & White 2. A co od něj tedy můžeme v (ne)daleké budoucnosti očekávat? Tak například dokonale propracovaný systém rozmnožování, sahající daleko za Creature Isles (mezidruhové páření), zcela nový grafický engine, kmeny lidiček bojující mezi sebou, a další vychytávky. Navíc prý budou PC a PS2 verze naprosto rozdílné - díky omezením, jež jednotlivé mašinky skýtají. Inu, nechejme se překvapit. Peter totiž vždycky přijde s něčím revolučním...