Days Gone: hutný survival, který vás chytne (recenze)

Černý kůň letošního roku se ukázal být mnohem zajímavější, než se původně očekávalo.

Co baví

  • Skvělá atmosféra
  • Sympatické postavy
  • Nádherný dynamický svět
  • Překvapivě spletitý příběh

Co vadí

  • Menší grafické bugy
  • Kolísající tempo
8/10
Hodnocení

Co si budeme povídat, žánr zombie survivalu je posledních několik let natolik přesycen, že si nad každou další hrou podobného ražení spíše povzdychneme, než abychom se vyloženě těšili. Jen letos vychází těchto titulů hned několik, už od svých začátků ale působila exkluzivita Sony tak nějak...jinak. V žádném případě revolučně, ale zkrátka měla jiskru, díky které dokázala zaujmout. 

Od oznámení prošel navíc projekt opravdu solidní proměnou a tvůrci z relativně malého studia Bend do toho evidentně dávají každý píď snah,y a je to zkrátka znát. Je to hra, která sice nedosahuje na matadory žánru a platformy, ale má zatraceně silný charakter. Nepředbíhejme však. 

Svět je v koncích

Z hlediska příběhu tu opravdu nehledejte žádné převratné novinky. Hráč se ujme role bývalého vojáka a motorkáře Deacona St. Johna, který se po propuknutí nákazy vrhl na žoldáckou práci, s kámošem ve zbrani Boozerem brázdí silnice na své věrné motorce a snaží se najít cestu vstříc lepším zítřkům. Chvílemi vás trápí vzpomínky na mrtvou manželku, ale úkolem je hlavně přežít. Do všeho se ještě míchají vládní složky NERO, které očividně zkoumají a chystají cosi nekalého.

DAYS GONE_20190418184345.jpgDAYS GONE_20190410123437.jpgDAYS GONE_20190410134644.jpgDAYS GONE_20190410230408.jpg
Příběhu trvá, než se opravdu rozjede. Ale pak je to adrenalinová jízda. 

Jak vidno, příběh opravdu Oscara nevyhraje, to nejzajímavější na něm však je, nakolik spletitý a nepředvídatelný dokáže být, aniž by to hráč ze začátku tušil. Z hlediska tempa totiž Days Gone místy klopýtá a chce to trpělivost dostat se do druhé poloviny hry. Vše je pomalé, nikdo nespěchá a hra po vás chce, abyste opravdu pronikly do tajů zdejšího světa a ponořili se do temné atmosféry beznaděje, která je mimochodem ztvárněna perfektně. Když už si začínáte myslet, že jste všechno viděli a všechno znáte, hodí po vás hra otočku a začíná neuvěřitelný kolotoč událostí, jehož konec opravdu nelze čekat. 

 

Vše je pomalé, nikdo nespěchá a hra po vás chce, abyste opravdu pronikly do tajů zdejšího světa a ponořili se do temné atmosféry beznaděje

 

Pokud dokážete přežít haprující tempo, odmění se vám kampaň skvělou druhou polovinou a jakýmsi pomrknutím po pokračování. Pravdou ale je, že mnohem důležitější jsou tu postavy, se kterými se dokážete bez problémů ztotožnit. Ať už jde o hlavního hrdinu, věrného přítele Boozera nebo všechny ostatní postavy v příběhu, právě ony jsou tím tahounem, který vás bude nutit hrát dál. Nakonec si s nimi vytvoříte pouto a vaše toulky krajinou dostanou nový rozměr. 

Pravým hrdinou je svět

Když už se vám bude zdát, že je pro vás příběh příliš vláčný a nudný, udrží vás u monitoru perfektně ztvárněný svět amerického státu Oregon. Právě herní mapa je něco, kvůli čemu se nejednou zastavíte "na piknik". Je tak akorát velká, dostatečně otevřená a nabízí pestrou škálu prostředí, od malebných údolí po zablácené lesní cesty a zasněžené horské oblasti. Vše je navíc uzpůsobeno jízdě na motorce, takže jde o takové velké motorkářské hřiště, které přitom neztrácí věrohodnost podání. Svět je opravdu realistický a dýchá z něj atmosféra amerických městeček a venkovů jako z málokteré jiné hry. 

DAYS GONE_20190414200437.jpgDAYS GONE_20190411220939.jpgDAYS GONE_20190412130207.jpgDAYS GONE_20190412164235.jpg
Je úplně jedno, zda půjdete po svých nebo usednete na motorku. Vždy je na co koukat.

Jak asi chápete, jistý prvek survivalu tu nechybí. S Deaconem se budete pohybovat od tábora k táboru, dávat pozor na náboje a zásobu obvazů a především všudypřítomné Freakery, místní odrůdu zombíků. Těch je více druhů a každý vyžaduje jiný přístup. Někoho můžete úspěšně obejít, s dalšími se budete muset pouštět do křížku a jindy je lepší jednoduše vzít nohy na ramena. Půjdou po vás i divocí vlci a medvědi, takže se nemusíte bát, že byste byli ochuzeni o akci. 

Pravděpodobně nejzajímavějším prvkem hry je však dynamický svět, který je naprosto nepředvídatelný a neustále se měnící. Mění se nejen denní doba a počasí, ale také chování zvířat, banditů a dalších frakcí. Téměř kdykoliv tedy můžete narazit na kohokoliv, bandité během dnů chystají léčky na nic netušící jezdce, po nocích se naopak schovávají v táborech a na světlo světa vylézají mnohem horší nepřátelé. Je tedy vždy na vás vybrat tu správnou strategii ke každé misi. Něco je lepší udělat ve dne, něco zase v noci.

Byl jsem dost překvapen, jak realisticky působí pohyb v místním světě. Ze začátku toho opravdu moc nezmůžete a budete rádi za přátelská světla táboru, který uvidíte mezi stromy. Jak postupně budete nabírat na síle a váš arzenál se rozroste, budete se cítit mnohem sebevědoměji a nebude vám problém dělat i noční výlety do lesů, které jsou často solidně nervy drásající. Právě nepředvídatelnost a pestrost prostředí je něco, kvůli čemu se budete ke hře neustále vracet. 

DAYS GONE_20190412221406.jpgDAYS GONE_20190412224335.jpgDAYS GONE_20190412232753.jpgDAYS GONE_20190418191406.jpg
Ať je slunce nebo zima, s pistolí je vždycky prima. A v Days Gone obzvlášť. 

Nemohu vynechat ani další velmi podstatný dynamický prvek - Hordy. Jedná se o skupinky Freakerů různých velikostí, na které narazíte během příběhu hned několikrát a které jsou nedílnou součástí zdejšího světa. Zajímavé ale je, že se po mapě téměř vždy pohybují různě velké hordy i nezávisle na příběhu, což znamená, že na ně můžete narazit víceméně kdykoliv. Není lepšího úzkostlivého pocitu, než si hravě podat pár chudáků střelou do hlavy, abyste zjistili, že jste právě přivolali hordu z poza kopečku. A že nemáte benzín. A že jich je 500. 

Věrný kovový oř

Jak jistě víte z mnoha propagačních materiálů, vaše motorka bude věrným společníkem napříč celou cestou a Deacon se o ní musí náležitě starat. Nutnost hlídat si palivo je příjemným zpestřením, které přidává notnou dávku stresu při cestování do odlehlejších míst na mapě, naštěstí ale nejde o moc limitující prvek. Navíc si hráč může hratelnost zjednodušit podle sebe, stačí odemykat jednotlivá stanoviště NERO jednotek, která pak slouží jako body pro rychlocestování a pohyb po mapě je rázem jednodušší. Také není problém si motorku v případě poruchy opravit na místě, na to ale potřebujete harampádí a součástky, jež najdete všude možně po světě. 

DAYS GONE_20190409231944.jpgDAYS GONE_20190411224027.jpgDAYS GONE_20190412234410.jpgDAYS GONE_20190414200638.jpg
Nepředvídatelnost zdejších událostí je ten nejlepší prvek hratelnosti.

Během cestování tak nesmíte zapomínat prozkoumávat okolí, domy a další stavení a vědět, kde můžete najít červené kanystry s benzínem, takže si podle toho naplánujte i cestu. Skvělým nápadem bylo dát jednotlivým táborům svou vlastní měnu a donutit vás tedy více taktizovat. Někde se více specializují na zbraně, jinde zase na součástky pro vaši motorku, takže budete přemýšlet, pro koho budete dělat špinavou práci a zvýšíte si tak jejich důvěru, a tím i svůj "kredit" v táboře. 

 

Někde se více specializují na zbraně, jinde zase na součástky pro vaši motorku, takže budete přemýšlet, pro koho budete dělat špinavou práci

 

Motorku si samozřejmě můžete v různých garážích upravit k obrazu svému. A možností je požehnaně. Vylepšit lze nejen vnitřnosti, jako je silnější motor či životně důležité nitro, ale také vnější vzhled, jako všemožné kryty, nové ráfky či gumy, světla a skiny pro celou motorku. Jak si postupem času vyděláváte, mění se i vaše motorka a je radost vidět každou malou změnu. Dvoukolý pomocník se tak stává mnohem osobnějším vozítkem. 

DAYS GONE_20190418214918.jpgDAYS GONE_20190410133255.jpgDAYS GONE_20190411185920.jpgDAYS GONE_20190411191130.jpg
Need for Speed nečekejte, možnosti customizace jsou ale dostatečně bohaté. 

Po lehké nedůvěře na nedávném press eventu musím všechny uklidnit ohledně pohodlnosti ovládání. Jak Deacon, tak motorka se ovládají velmi intuitivně a po chvilce vám vše důležité přejde do krve. Občas lehce zazlobí kolečko inventáře, kde jsou předměty (granát, molotov, bandáže atd) až moc namáčklé na sebe, ale jde spíš o cvik a nikdy se mi nestalo, že bych kvůli tomu skončil na zemi. 

Trochu zklamala absence customizace Deacona samotného, což se dá částečně chápat velkým důrazem na příběh. I taková maličkost jako několik druhů kšiltovek či vest by ale rozhodně potěšila. Tak snad v pokračování. Naopak arzenál zbraní je příjemně pestrý, nechybí klasiky v podobě pistolí, brokovnic, samopalů a kuše, stejně jako rozličné zbraně na blízko, které si mimo jiné můžete i vyrábět z nasbíraných surovin. Nechybí pak ani lehký strom schopností po vzoru RPG her, kde si vylepšíte staminu, umění stopovat a další vlastnosti, co vám nejednou zachrání kejhák.

Nereálný Unreal

Pokud existuje oblast, ve které si tvůrci zaslouží zvláštní poklonu, pak je to jednoznačně audiovizuální zpracování. Days Gone běží na Unreal enginu čtvrté generace a ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, hra vás dokáže uhranout hodinu co hodinu. Nejde tu jen o věrohodné ztvárnění amerických městeček, venkova a přírody, ani o úctyhodné hordy, které se mohou pohybovat na obrazovce bez výrazných cuků. Jde spíše o pocit jakési ucelenosti. 

DAYS GONE_20190414200158.jpgDAYS GONE_20190409235205.jpgDAYS GONE_20190418202209.jpgDAYS GONE_20190418214124.jpg
Days Gone je zatraceně pěkná hra. 

Detailizace postav a jejich animace jsou na špičkové úrovni, stejně jako chování všech tvorů v prostředí. Zvuková kulisa potěší výborným pocitem ze střelby a často zažijete opravdu hutnou atmosféru v tichém nočním lese, kde kromě šumu listí uslyšíte i méně příjemné zvuky. Dabing je skvělý, i když to občas Deaconovi ujede trochu více, než je dle situace vhodné, což vyústí spíše v komický okamžik. Jde ale spíše o sporadické minely než něco, co vám zkazí zážitek. 

Co často opravdu dokáže uzemnit, je ale dynamický a neustále se měnící svět a počasí v něm. Mnohokrát se mi stalo, že se mi obyčejná zajížďka pro zásoby změnila v hororový zážitek, když se začalo stmívat a najednou přišla solidní bouřka. Živě si pamatuji také moment, kdy jsem se v táboře chystal na další výjezd, když v tom začalo sněžit. Byl to nečekaný ale nesmírně přirozený moment, kdy se jen kocháte padajícími vločkami, jako byste je viděli poprvé. A to jednoduše proto, že to nikdy nečekáte. 

 

Pokud je tu ale něco, co opravdu dokáže uzemnit, je to dynamický a neustále se měnící svět a počasí v něm

 

Počasí tu navíc není jen na okrasu. Když pořádně sprchne, zablácené lestní cesty hezky klouzají a jízda na motorce je mnohem větší problém. Napadlý sníh, který také v reálném čase zakryje krajinu, pak může vyzradit přítomnost nepřátel díky stopám ve sněhu. Při větší zimě se navíc Freakeři stávají mnohem nebezpečnějšími, naopak lidé se utíkají schovat. Vše tu zkrátka spolupracuje se vším a právě to je pravděpodobně nejvíce působivý technologický prvek, který Days Gone vyzdvihuje oproti konkurenci. Ještě, že nechybí vymakaný foto režim, díky kterému si můžete uložit spoustu momentek. Ale to už je u PS4 exkluzivit zvykem. 

DAYS GONE_20190417184901.jpgDAYS GONE_20190414230748.jpgDAYS GONE_20190417184833.jpgDAYS GONE_20190418185436.jpg

Ze začátku testování jsme se také museli poprat s větším množstvím technických problémů, jako jsou neuvěřitelně dlouhé loadingy, zvukové chyby a výpadky či bugy v misích. Musíme ale pochválit pohotovost tvůrců, kteří ještě před vydáním vypustili ven macatý 20 GB patch, který opravil prakticky všechny tyto neduhy, takže se hodnocení mohlo vyhoupnout ještě o stupínek výše. 

Verdikt

Days Gone rozhodně není bezchybným produktem a kvalit špiček platformy, jako je God of War či Spider-man, jednoduše nedosahuje. Má ale neuvěřitelný charakter a jakousi jiskru, kvůli které se budete neustále vracet. Ba co více, případné pokračování má opravdu velký potenciál stát se desítkovou hrou. Pokud máte rádi brouzdání po otevřené krajině post-apokalyptického světa a zakládáte si na kvalitních postavách a dynamických herních událostech, Days Gone vás rozhodně neurazí. A to je na menší studio opravdu úctyhodný výsledek.